Vectrastani (1.6 -98) on kuulemma mennyt kannentiiviste. Oireili lähinnä lämmön soutamisena, siis puhaltimen sisälle pukkaaman lämmön, ei moottorin lämmön. Välillä puhalsi haaleaa, välillä kylmää, kunnon lämmintä ei ollenkaan.
Käväisin tuossa merkkihuollossa näyttämässä tapausta. Jähynestettä oli häipynyt pari litraa, öljyn seassa ei nestettä.
Nyt minä tollo naisihiminen sitten ihmettelen paria asiaa tässä, elikkä mihin se neste häviää, palaako se bensan seassa ja pitäisikö sen näkyä pakokaasusta jotenkin? Väristä tai määrästä?
Ja toinen juttu sitten: mikä aiheuttaa kannen tiivisteen vuotamisen? Olen ollut siinä luulossa että auton täytyy kiehua että tiiviste menee. No, ei ole kiehunut, siitä olen varma. Mikä sitten syynä - vanhuusko? Autolla ajettu 200 tkm.
Kiitoksia asiallista vastauksista jo etukäteen.
kannentiiviste
5
13832
Vastaukset
- 1989 1.6 SV
Voihan se vesi mennä palotilaan ja sitten höyrynä pakoputkesta, jos tiiviste on pettänyt. Usein kyllä moottoriöljyä pääsee veden joukkoon myöskin, mutta miten milloinkin.
Olisiko kannenpultit jääneet löysälle moottorin kokoonpanovaiheessa tai sitten kansi on haljennut huonolaatuisen valun takia. Silloin korjaukseksi ei riitä tiivisteen vaihto, vaan kansikin pitää vaihtaa ja on kalliinpuoleinen juttu.
200 000 km ei ole vielä paljon mitään nykymoottoreiden ajomääräksi. 500 000 km ajelin minäkin 1989-mallin 1.6-Vectralla ja ajossa se vehje on vieläkin. Kori läpimätä, mutta moottorille ei ole koskaan tehty mitään tavanomaista huoltoa kummempaa. - Sama mullakin edessä
200 000 km on riittävämäärä kannentiivisteen pettämiseen. Samalla vaihtavat venttiilivarrenkumet ja hiovat venttiilit sekä imusarjan- ja pakosarjan tiivisteet menevät vaihtoon. Ehkä jotain muuta pientä vielä. Kävin kysymässä 2litraiseeni rempan hintaa ja karkea arvio oli n. 500 eur, epäilen sen nousevan 200 eurolla, kyseessä ei ollut merkkiliike. Sen jälkeen pelittää taas pitkään.
- 1989 1.6 SV
Kannentiivisteen kuuluu kestää ja useinmiten kestääkin koko moottorin iän! Siis vähintään 700 000 km. Jotakin vikaa on ollut moottorin kokoonpanossa, tiivisteessä, tiivistepinnoissa, kannenpulteissa, lohkon tai kannen valussa tai moottorin suunnittelussa, jos tiiviste pitää vaihtaa muutoin, kuin moottorin peruskorjauksen.
- tre vectra B
Voi myös olla että vesipumppu on rikki ja vesi ei kierrä järjestelmässä. Se polttaa kannentiivisteen....
- fiffuliini
Eihän sitä voi olla varma onko keittänyt vai ei. Onnistuin minäkin tuhoamaan kannentiivisteen jäähdytysnesteitä vaihdellessani, vaikkei lämpömittari noussut yli puolenvälin missään vaiheessa. Taisi olla mittarin lämpöanturi paska eikä nostanut viisaria, vaikka kone keitti. Jälkeenpäin testasin kyllä mittarin yhdistämällä liittimen päät toisiinsa ja kyllä pomppasi viisari tappiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....648799Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3076621Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?995927- 1523830
Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.293221Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja
Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.623129- 1541964
On asioita joita kadun
Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä171776- 321458
Mitä sä pelkäät?
Että paljastan sut ja touhusi? Elät jotain ihan omaa fantasiaasi ja ainoa virhees oli sekoittaa mut näihin sairaisiin le191226