kannentiiviste

opelgirl

Vectrastani (1.6 -98) on kuulemma mennyt kannentiiviste. Oireili lähinnä lämmön soutamisena, siis puhaltimen sisälle pukkaaman lämmön, ei moottorin lämmön. Välillä puhalsi haaleaa, välillä kylmää, kunnon lämmintä ei ollenkaan.

Käväisin tuossa merkkihuollossa näyttämässä tapausta. Jähynestettä oli häipynyt pari litraa, öljyn seassa ei nestettä.

Nyt minä tollo naisihiminen sitten ihmettelen paria asiaa tässä, elikkä mihin se neste häviää, palaako se bensan seassa ja pitäisikö sen näkyä pakokaasusta jotenkin? Väristä tai määrästä?

Ja toinen juttu sitten: mikä aiheuttaa kannen tiivisteen vuotamisen? Olen ollut siinä luulossa että auton täytyy kiehua että tiiviste menee. No, ei ole kiehunut, siitä olen varma. Mikä sitten syynä - vanhuusko? Autolla ajettu 200 tkm.

Kiitoksia asiallista vastauksista jo etukäteen.

5

10660

    Vastaukset

    • Voihan se vesi mennä palotilaan ja sitten höyrynä pakoputkesta, jos tiiviste on pettänyt. Usein kyllä moottoriöljyä pääsee veden joukkoon myöskin, mutta miten milloinkin.

      Olisiko kannenpultit jääneet löysälle moottorin kokoonpanovaiheessa tai sitten kansi on haljennut huonolaatuisen valun takia. Silloin korjaukseksi ei riitä tiivisteen vaihto, vaan kansikin pitää vaihtaa ja on kalliinpuoleinen juttu.

      200 000 km ei ole vielä paljon mitään nykymoottoreiden ajomääräksi. 500 000 km ajelin minäkin 1989-mallin 1.6-Vectralla ja ajossa se vehje on vieläkin. Kori läpimätä, mutta moottorille ei ole koskaan tehty mitään tavanomaista huoltoa kummempaa.

    • 200 000 km on riittävämäärä kannentiivisteen pettämiseen. Samalla vaihtavat venttiilivarrenkumet ja hiovat venttiilit sekä imusarjan- ja pakosarjan tiivisteet menevät vaihtoon. Ehkä jotain muuta pientä vielä. Kävin kysymässä 2litraiseeni rempan hintaa ja karkea arvio oli n. 500 eur, epäilen sen nousevan 200 eurolla, kyseessä ei ollut merkkiliike. Sen jälkeen pelittää taas pitkään.

      • Kannentiivisteen kuuluu kestää ja useinmiten kestääkin koko moottorin iän! Siis vähintään 700 000 km. Jotakin vikaa on ollut moottorin kokoonpanossa, tiivisteessä, tiivistepinnoissa, kannenpulteissa, lohkon tai kannen valussa tai moottorin suunnittelussa, jos tiiviste pitää vaihtaa muutoin, kuin moottorin peruskorjauksen.


    • Voi myös olla että vesipumppu on rikki ja vesi ei kierrä järjestelmässä. Se polttaa kannentiivisteen....

    • Eihän sitä voi olla varma onko keittänyt vai ei. Onnistuin minäkin tuhoamaan kannentiivisteen jäähdytysnesteitä vaihdellessani, vaikkei lämpömittari noussut yli puolenvälin missään vaiheessa. Taisi olla mittarin lämpöanturi paska eikä nostanut viisaria, vaikka kone keitti. Jälkeenpäin testasin kyllä mittarin yhdistämällä liittimen päät toisiinsa ja kyllä pomppasi viisari tappiin.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Teltta-asuminen ympäri vuoden?

      Miten teltassa asuminen onnistuisi Suomen olosuhteissa ympäri vuoden? Varmaan hyvät makuupussit ja ulkovaatteet pitäisi olla. Onko joku muukin kokeill
      Maailman menoa
      204
      3006
    2. Kuka tietää Seinäjoen perhesurmasta

      sirkankujalla ja miksi?
      Seinäjoki
      28
      1401
    3. Tanelinrannassa tulipalo

      Tanelinrannassa oli la-su välisenä yönä tulipalo, jossa menehtyi vajaa viisikymppinen pariskunta. Talo päältä päin ihan ok kunnossa, mutta palokunta s
      Seinäjoki
      17
      1308