Vectrastani (1.6 -98) on kuulemma mennyt kannentiiviste. Oireili lähinnä lämmön soutamisena, siis puhaltimen sisälle pukkaaman lämmön, ei moottorin lämmön. Välillä puhalsi haaleaa, välillä kylmää, kunnon lämmintä ei ollenkaan.
Käväisin tuossa merkkihuollossa näyttämässä tapausta. Jähynestettä oli häipynyt pari litraa, öljyn seassa ei nestettä.
Nyt minä tollo naisihiminen sitten ihmettelen paria asiaa tässä, elikkä mihin se neste häviää, palaako se bensan seassa ja pitäisikö sen näkyä pakokaasusta jotenkin? Väristä tai määrästä?
Ja toinen juttu sitten: mikä aiheuttaa kannen tiivisteen vuotamisen? Olen ollut siinä luulossa että auton täytyy kiehua että tiiviste menee. No, ei ole kiehunut, siitä olen varma. Mikä sitten syynä - vanhuusko? Autolla ajettu 200 tkm.
Kiitoksia asiallista vastauksista jo etukäteen.
kannentiiviste
5
13772
Vastaukset
- 1989 1.6 SV
Voihan se vesi mennä palotilaan ja sitten höyrynä pakoputkesta, jos tiiviste on pettänyt. Usein kyllä moottoriöljyä pääsee veden joukkoon myöskin, mutta miten milloinkin.
Olisiko kannenpultit jääneet löysälle moottorin kokoonpanovaiheessa tai sitten kansi on haljennut huonolaatuisen valun takia. Silloin korjaukseksi ei riitä tiivisteen vaihto, vaan kansikin pitää vaihtaa ja on kalliinpuoleinen juttu.
200 000 km ei ole vielä paljon mitään nykymoottoreiden ajomääräksi. 500 000 km ajelin minäkin 1989-mallin 1.6-Vectralla ja ajossa se vehje on vieläkin. Kori läpimätä, mutta moottorille ei ole koskaan tehty mitään tavanomaista huoltoa kummempaa. - Sama mullakin edessä
200 000 km on riittävämäärä kannentiivisteen pettämiseen. Samalla vaihtavat venttiilivarrenkumet ja hiovat venttiilit sekä imusarjan- ja pakosarjan tiivisteet menevät vaihtoon. Ehkä jotain muuta pientä vielä. Kävin kysymässä 2litraiseeni rempan hintaa ja karkea arvio oli n. 500 eur, epäilen sen nousevan 200 eurolla, kyseessä ei ollut merkkiliike. Sen jälkeen pelittää taas pitkään.
- 1989 1.6 SV
Kannentiivisteen kuuluu kestää ja useinmiten kestääkin koko moottorin iän! Siis vähintään 700 000 km. Jotakin vikaa on ollut moottorin kokoonpanossa, tiivisteessä, tiivistepinnoissa, kannenpulteissa, lohkon tai kannen valussa tai moottorin suunnittelussa, jos tiiviste pitää vaihtaa muutoin, kuin moottorin peruskorjauksen.
- tre vectra B
Voi myös olla että vesipumppu on rikki ja vesi ei kierrä järjestelmässä. Se polttaa kannentiivisteen....
- fiffuliini
Eihän sitä voi olla varma onko keittänyt vai ei. Onnistuin minäkin tuhoamaan kannentiivisteen jäähdytysnesteitä vaihdellessani, vaikkei lämpömittari noussut yli puolenvälin missään vaiheessa. Taisi olla mittarin lämpöanturi paska eikä nostanut viisaria, vaikka kone keitti. Jälkeenpäin testasin kyllä mittarin yhdistämällä liittimen päät toisiinsa ja kyllä pomppasi viisari tappiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503924
- 1053435
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342861Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262498- 201909
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51859- 371815
- 1861787
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3871478Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91258