Mondeo -05:n ajotietokoneen...

polttoaineella ajettava km-...

ei pidä paikkaansa. Näytössä on todella isoja heittoja puoleen ja toiseen. Onko muilla Montsun käyttäjillä vastaavanlaisia ongelmia?
Esimerkiksi kun olin ajamassa illalla kotiin, ajotietokoneen ko. näyttö näytti, että 297 km pystyi autolla vielä ajamaan ennen seuraavaa tankkausta, mutta jo seuraavana aamuna sama lukema oli about 340 km! Samoin, vajaan kilometrin matkalla saattaa lukema muuttua 2km:n verran. Auto on diesel, eli kulutus kyllä on pienintä mahdollista luokka mondeoissa, eli ko. vähentyminen ei voi pitää paikkaansa. Kokemuksia asiasta ja/tai arveluita, onko pajalla mahdollista korjata tämmöinen vika, ja mitä se maksaa?

9

2701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fz6s6

      ei kyllä pitäis maksaa korjaus mitään jos sun autos on vuosimallia 2005 pitäis olla kahdenvuoden takuu eikun pajalle kysymääm.

    • Nasse

      Minulla on samankaltaisia ongelmia. Kulutusmittarin lukema on n. 15-20 % liian pieni verrattuna kilometreistä ja tankkauksesta laskettuun kulutukseen. Tämä on laskettu useiden tenkkausten aikana. Tästä johtuen tietokone joutuu korjaamaan jäljellä olevaa matkaa pienemmäksi ja korjaus tuntuu minulla tapahtuvan varsinkin viimeiseen sataseen. Tosin autolla luultavasti pääsee 0 km jälkeenkin n. 100 km, sillä 58 l tankkiin olen parhaimmillaan saanut 53 l, vaikka nollakohta on ollut jo 20 km takana.

      Kulutusmittari laskee kuulemma kulutusta korkeintaan 300 viimeisen kilometrin matkalle. Mutta tämä ei pysty mitenkään selittämään minun autoni virhettä. Koko ajotietokone on siis Mondeossa semmoinen sinnepäin laite. Se antaa lukemia, mutta käyttäjän täytyy osata tulkita niitä. Merkkihuollossa kertoivat, että systeemiä ei voi säätää ja ettei se ihan tarkka voi ollakaan. Eipä tietenkään aivan tarkka, mutta jos kone antaa lukeman 4,3 l/100 km ja tankkauksesta laskettu kulutus on 5,2 l/100 km, niin virhe on liian suuri. Ja se, ettei asialle muka voi mitään on varmasti pötyä. Sanoisivat suoraan, ettei asialle haluta tehdä mitään. Kyseessä lienee ohjelmoinnilla tehty tahallinen virhe, jolla kulutus saadaan näyttämään pienemmältä.

      Jäljellä olevan matkan tai kulutuksen arviointi on tietenkin vaikeaa, mutta ei noin vaikeaa. Varsinkin kun monella muulla se on onnistunut ihan hyvin. Minä napisen asiasta joka huollossa. Ehkä asialle tehdään jotakin, jos napisijoita on riittävästi.

      Mutta. Olen jutellut kulutuksesta monien ihmisten kanssa ja todella harva on tarkastanut kulutuslukemaa tankkauksen perusteella.

      Onko autossasi muuten hetkellisen kulutuksen näyttöä? Minulla ei ole. Kyllähän sen tietenkin näkee siten, että nollaa kulutusmittarin ja katselee lukemia heti nollauksen jälkeen.

      Autoni on TDCI 130 hp, marraskuussa 2004 valmistettu ja otettu käyttöön tammikuussa. Kulutus on muuten pienentynyt koko ajan ainakin ensimmäisen 40 000 km aikana.

      • Alkup. nimimerkki

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.


      • mahdollista saada
        Alkup. nimimerkki kirjoitti:

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.

        Arvion tarkkuus riippuu vähän kulloisestakin keskikulutuksesta. Jos kulutus muuttuu äkisti esim kylmäkäytössä, näkyy se myös matka-arviossa.

        Eikös noita pysty säätämään ihan itsekin (netistä löytyi muistaakseni kertoimien asetuksista juttua)


      • samasta
        Alkup. nimimerkki kirjoitti:

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.

        Ja miksiköhän se mittari ei voisi olla ihan tarkka? Viime kesänä rakentelin vanhempikoriseen mondeoon ajotietokoneen/kulutusmittarin, joka pystyy paljon alkuperäistä tarkempaan polttoaineseurantaan, vaikka käyttää auton omaa fuelflow-signaalia. (...on se muutenkin hienompi:) viimeisten reilun 1000L tankkausten kuitit/merkinnät poikkesivat bensatripin lukemasta alle 10L eli alle 1%, vaikka säädön tein 200L tankkausten perusteella. En tiedä miten tarkka polttoaineen tankkauspiste on, mutta sen mukaanhan siitä bensasta on maksettava...


      • Nasse
        Alkup. nimimerkki kirjoitti:

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.

        Jäljellä oleva matka on minulla sopusoinnussa kulutusmittarin mukaan. Mutta koska kulutusmittari on kovin optimistinen, niin sitä on myös loppumatkamittari. Loppumatkamittari kai laskee lukemansa kulutusmittarin ja säiliössä jäljellä olevan polttoaineen perusteella. Tämä lukema ei mielestämi voi olla kovin tarkka, sillä uskoisin jäljellä olevan polttoaine määrän tarkan mittaamisen olevan aika hankalaa liikkuvassa autossa. Siksi kai loppumatkakin heittelee. Ja kuinka pitkän matkan kulutusta se käyttää. Jos kulutus äkkiä nousee, niin kai tuon mittarin täytyy aika pian siihen reagoida. Keskikulutuksen mittari tutkii nollauksen jälkeen ajettua enintään 300 km matkaa. Se on tietenkin ärsyttävää, että viimeinen satanen menee 50 km:ssa. Mutta kun sen tietää, niin jutun kanssa selviää. Ja kun tankilla kuitenkin yleensä ajaa n. 1000 km, niin ei tankilla ravata tarvitse.

        Käsikirjan mukaan hetkellinen kulutus mittari on joissakin autoissa, joissakin ei.

        Kulutusmittari toimii siten, että koneen ohjausyksikkö ilmoittaa sille suutinten aukioloajan ja mittari laskee sen perusteella niiden läpi virranneen polttoaineen. Lieneekö autoni common rail syöttöpaine sitten hiukan suurempi kuin tarkoitus olisi vai ovatko suuttimet väljät? Luultavasti kyse on tahallisesta väärin kalibroinnista. Joku kertoi kalibroinnin olevan helppoa ja ohjeita läytyvän. Koetin etsiä, mutta en onnistunut. Jos joku voi auttaa, niin kiitos.

        Tuo asia harmitti minua alkuu ihan älyttömästi, mutta nyt ajatellen kyseessä taitaa sittenkin olla aika pieni harmi. Jos mittari näyttää matkalla enemmän kuin aikaisemmin, niin ainettakin on kulunut enemmän. Ja se lienee mittarin tärkein ominaisuus, seurata kulutuksen kehitystä. Saman tiedon toki olen saanut ilman ajotietokonettakin seuraamalla välimatkamittarin lukemaa juuri silloin, kun tankin mittari näyttää jotakin tiettyä lukemaa. Tämä tosin vaati sen, että auton tankkasi aina samoin ja mielellään samasta mittarista.

        Parilla sukulaisella on Volvoja ja niissä nämä mittarit kyllä toimivat paljon paremmin. Samoin Volvojen vakionopeussäätimet ovat paljon tarkempia. Ainakin minun Mondeoni nopeus vaeltelee /- 5 km/h, jos maasto on kovin mäkinen. Moottoriteillä mäet alkavat ja päättyvät niin jouheasti, että siellä nopeus on pysyy erittäin tarkasti säädetyssä arvossa.
        Mutta jopa Volvo V50 on kalliimpi kuin Mondeo. Täytyy kai rahalla jotakin saada...


      • kimi_002
        mahdollista saada kirjoitti:

        Arvion tarkkuus riippuu vähän kulloisestakin keskikulutuksesta. Jos kulutus muuttuu äkisti esim kylmäkäytössä, näkyy se myös matka-arviossa.

        Eikös noita pysty säätämään ihan itsekin (netistä löytyi muistaakseni kertoimien asetuksista juttua)

        näyttää täälläkin liikaa. Mistä netistä löytyy ohjeistusta kertoimien korjailuun? Ainakaan bensa 05 trndissä ei ole hetkellisen kulutuksen näyttöä.


      • itse...
        kimi_002 kirjoitti:

        näyttää täälläkin liikaa. Mistä netistä löytyy ohjeistusta kertoimien korjailuun? Ainakaan bensa 05 trndissä ei ole hetkellisen kulutuksen näyttöä.

        Katso läpi mittariston testimoodit, jossakin niistä voi ehkä säätää lukemia (sitä en tiedä mistä namiskasta, kun ei löytynyt edes googelin välimuistista sitä oikeaa sivua, ja itselläni kun ei ole enää mondeota). Testimoodeihin pääsee pistämällä avaimen virtalukkoon, painamalla trippimittarin nollauspainikkeen pohjaan, käynnistää auton ja vapauttaa nollauspainikkeen vasta, kun testimoodit ovat selattavissa (15kpl), eli mittarishown jälkeen (n15sek käynnistyksen jälkeen). trippipainikkeella pääsee aina seuraavaan modeen, ja lopulta pois testimoodista.


    • Jcxgkffjjchmjj

      Aina näyttää 8.1 l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe