Te kaikki, joilla on sekä pieniä että suuria koiria, voisitteko hieman kertoa arkipäivän elämästänne?
Minulla on aina ollut vain suuria koiria ja pienistä muutenkin todella vähän kokemusta esim. koulutusmielessä, mutta nyt olen kyllä totisen ihastunut muutamaan pieneen rotuun, josta voisi saada mitä oivallisimman seurakoiran. Dobberi tulee jossakin vaiheessa (kunhan se dobermanninkestävä koti löytyy ensin) ja rinnalle olisi kiva ottaa myöhemmin jokin pieni koira.
Kuinka hoidatte ulkoilun, teettekö eri lenkit vai jaksaako esim. mäyräkoira, kääpiöpinseri tai basenji huoletta mukana useamman tunnin (esim. 15km) ripeällä lenkillä? Entä jos teette hiihtolenkkejä, pyörälenkkeja tms?
Mitä kannattaa huomioida kotona pientä koiraa ajatellen? Isolla ja pienellä kuitenkin on varmaan erilaiset tarpeet joka asiassa...
Entä jos kumpaakin sorttia on useampi, millainen sotku siitä saadaan aikaan?
Pieni ja ISO koira yhdessä...
26
6465
Vastaukset
- wuffis
Hoitomielessä on pienet ja isot ja jotain siltä väliltä tulleet tutuksi. Oikeastaan suurin hankaluus on lenkillä kun hihnat tuppaa menemään ainakin mulla sekaisin koirien kokoerosta johtuen. Samankokoisia on teknisesti ottaen paljon helpompaa kuljettaa.
Ainakin nämä jaksaa ihan yhtä pitkät lenkit kokoon katsomatta, pyöräilyä, hiihtoa tai muita välineitä emme harrasta joten ihan kävellen liikutaan.
Ruokinnassa täytyy sitten muistaa ettei pienelle mätä valtavaa annosta safkaa niinkuin isommalle;)
Tossa lyhyesti, on vähän kiirus nyt mutta hyvin se menee isot ja pienet yhdessä.- frtrtyytuytutyttyi
Moni pienempi on sporttisempi kuin iso ja niissäkin on käyttökoiria..eli kts.pienempi joka jaksaa lenkkeillä esim kettuterrierit, parsonit sporttisia ja pieniä paimenkoiriakin on ja jos ne ei jaksa paimentaa ei niillä mitään tee eli pyreneittenpaimenkoira hyvä.
Mansesterinterrieri lienee vilkas kanssa ja se sopisi näöllisesti dobberin kera. :)
Basenji on metsästyskoira ja siten varmastikin aktiivinen.
Mäyräkoira on aktiivinen mutta ns.hidas jäljestäjä ja unohtaisin sen jos haet sporttista pikkukoiraa.
Meillä oli aikoinaan kettuterrieri ja dobberisekoitus ja meni hyvin..
pienempi oli nopeampi, eloisampi ja ketterämpi ja isompi vakuuttavampi vaikka kankea dobberin tyylisesti eli pensaat mentiin läpi kun pienempi hyppäsi korkealle pensaiden yli. ;)
- Molossi
Ihan mainiosti ,kunhan ottaa huomioon muutamia perusjuttuja.
Eli ensin rodut. Jos on vähän epäsosiaalisista ( siis ei pahemmin rakasta omaa sukupuolta ) kyse, niin parempi valinta on eri sukupuolet. Jos nokkapokkaa tulee,niin voi tulla vahinkoa helpommin,kun on hyvin eri kokoisia.
Jos haluaa useita koiria,niin rotujen sopivuus porukkaan korostuu entisestään. Toki näissä asioissa kasvatus ym.vaikuttaa paljon, mutta aina kannattaa huomioida, että on todellakin rotuja, joiden sopivuus isoon laumaan on huono.
Eli nyt puhun niistä olosuhteista, että halutaan pitää koirat yhdessä, eikä eristellä...
Koulutettavuus: taas rotu vaikuttaa,aivan samoin kuin isoillakin.Tosin narunpään vaikutus on ERITTÄIN suuri yleensäkin koulutusasioissa... ;)
Mutta jos karkeesti sanotaan,niin samalla lailla on " helpompia" pikkurotuja kuin on isompiakin.
Eli kantsii miettiä,mitä ominaisuuksia yleensäkin koiralta haluaa...
Ulkoilu:Myös rotukysymys. Eli jos on kova liikkumaan, eikä halua pikkukoiraa,mikä on " vähän liikkuvaa sorttia" syystä tai toisesta ( vai onko omistaja useimmiten :O)),niin valitsee rodun ,jolla on kapasiteettiä ja rakennetta pitkinkin lenkkeihin.
Toiset voi tehdä eri lenkkejäkin, mutta en minä viitsisi,makuasia...
Sama juttu ylipäätään eri " liikuntamuodoissa" .
Mitä kannattaa huomioida : Heh,empä oo koskaan ajatellut ees moista. Koiriahan nuo on koosta riippumatta. Eli samat jutut,kun isoillakin.
Tietty pentuvaiheessa kannattaa olla ehkä vielä tarkempi, ettei esim. kukaan tallaa pikkuisen pentua,ne kun sitten on luovutusiässä monet hyvin pieniä...
Ainahan pentujen kanssa saa olla tarkkana,mutta ihan pikkaraiset tietenkin " kolhiintuu" helpommin.
No ruokaa annetaan vähemmän,hih,muta meillä ainakin on kaikki syöneet ihan samaa safkaa.
En osaa muuta sanoa huomioon ottamisesta,sillä meillä on aivan samat säännöt ja "toiminnat" ollut pienillä ja isoilla.Ja niistä ei tingitä koosta riippumatta.
Ainakin minä haluan ja pyrin siihen, että omat koirani käyttäytyvät hyvin ja asiallisesti,oli sitten isoja tai pieniä,roduista riippumatta, ettei tarvi naama punaisena hävetä ihmisten ilmoilla, heh...
Pienet on aivan yhtä kivoja kavereita kuin isotkin. Syyttä suotta niillä on " huono" maine joidenkin ihmisten silmissä. Ne asiat on täysin narunpäästä kiinni " normaalisti"...
Ja jos on kiinnostunut jostain harrastuslajeista,niin kannattaa siinäkin ehkä huomioida rotu. Tai sitten ei...
On niitäkin puupäitä,joilla on Nokian renkaat ja hakee muusta jännitystä elämään... ;) :O))))
Eli vaan PoliceGirl82 rotuja miettimään ja tietoa ottamaan ;)
Niin ja ei se pelkkä koko ratkaise aina sitä liikunnantarvetta. Pienissä on useitakin liikunnallisia rotuja, jotka " päihittää" noita isompiakin mennen tullen... ;) - majorica1961
on Chihuahua ja nyt kolmen ja puolen kk. ikäinen sekarotuinen (ei tuu kovin iso) mutta on isompi nyt jo kun Chihu. Käytetään ulkona yhdessä ja erikseen. Pikkusella on aivan älyttömästi energiaa ja juoksee tosi kovaa. Ei tahdo Chihu pysyä perässä. Leikit on aika hurjia pennulla joskus kun se tahtois riepottaa Chihua.
Olisi pitänyt vissiin ottaa isompirotuinen koira ensin ja sitten pienempi. Mutta rauhoittuuhan pentukin sitten kun ikää tulee. Kiva on kuitenkin kahden koissun kanssa.
Tuskinpa pinseri jaksaa noin pitkiä lenkkejä.
Pyöräily onnistus kun hankit pikkuselle pyöräkorin missä se voi huilailla. Hiihto vaikeampaa kun ei ne jaksa oikein lumessa kauan hyppiä (kahlata). Itse ajattelin opettaa minun pennun myöhemmin vetämään pulkkaa ja sitten Chihu saa istua siinä pulkassa. :)- PoliceGirl82
Kiittelen kaikkia neuvoista. En ole kyllä hiihtämään menossakaan, ei oikein lunta ole täällä Dublinissa. =/
Rotuja olen kahlannut läpi koko ikäni ja vaikka yli 300 rotumääritelmää on melkein ulkomuistista päässä, niin jotenkin hirveän hankalaa silti, kun ei koskaan ole pientä koiraa ollut.
Mietin vain, kun minulla on yleensä ollut tapana mennä sille 15 kilsan lenkille joka päivä, niin pitäisiköhän hankkia sellainen kantoreppu jos pientä meinaa mukaan..?!? Olen kyllä kuullut mäykyistä ja kääpiöpinsereistä Lapin vaelluksillakin. Eihän sitä millään jaksa sitten enää lähteä kun pienille pissitysretkille.
Kuinka paljon pieni kääpiökoira ylipäätään tarvitsee liikuntaa? Aivojumppaa se kyllä tulee saamaan, mutta ihan fyysistä lenkkiä? Olen kuullut kiinanharjakoirista, jotka eivät talvella käy kuin tarpeillaan, onko tämä ihan ok?
Dobermanni tulee kuitenkin ensin, ja sitten voisi taas kerran käydä saman, vanhan koirakeskustelun läpi tuon herrasmieheni kanssa. Että saisinko toisen koiran, AINOASTAAN yhden lisää... heh, tulsi nyt se yksi ensin. - majorica1961
PoliceGirl82 kirjoitti:
Kiittelen kaikkia neuvoista. En ole kyllä hiihtämään menossakaan, ei oikein lunta ole täällä Dublinissa. =/
Rotuja olen kahlannut läpi koko ikäni ja vaikka yli 300 rotumääritelmää on melkein ulkomuistista päässä, niin jotenkin hirveän hankalaa silti, kun ei koskaan ole pientä koiraa ollut.
Mietin vain, kun minulla on yleensä ollut tapana mennä sille 15 kilsan lenkille joka päivä, niin pitäisiköhän hankkia sellainen kantoreppu jos pientä meinaa mukaan..?!? Olen kyllä kuullut mäykyistä ja kääpiöpinsereistä Lapin vaelluksillakin. Eihän sitä millään jaksa sitten enää lähteä kun pienille pissitysretkille.
Kuinka paljon pieni kääpiökoira ylipäätään tarvitsee liikuntaa? Aivojumppaa se kyllä tulee saamaan, mutta ihan fyysistä lenkkiä? Olen kuullut kiinanharjakoirista, jotka eivät talvella käy kuin tarpeillaan, onko tämä ihan ok?
Dobermanni tulee kuitenkin ensin, ja sitten voisi taas kerran käydä saman, vanhan koirakeskustelun läpi tuon herrasmieheni kanssa. Että saisinko toisen koiran, AINOASTAAN yhden lisää... heh, tulsi nyt se yksi ensin.kantoreppuja voi varmaan jo ostaa (luulisin) mutta aika helppo se olis itse varmaan kehitellä isosta repusta. Sinne vaan kovaa pahvia tueksi ja sitten kiinnittimet pohjalle joista sitten lenkit koiran valjaisiin. Samoin siinä pyöräkorissa. Yhtä koiraa voi kuljettaa pyörän vierellä, mutta ei kahta.(Tai varmaan sekin onnistuu jos on tosi paljon aikaa opettaa).
Täällä ruotsissa on ainakin joillakin sellaisia pyörään asennettavia taluttimia joihin koira laitetaan kiinni. Silloin se on kytkettynä mutta ei pääse liian lähelle pyörää. Voithan sen pikkukoiran jättää kotia jos käyt isomman kanssa lenkillä. Siihen vaan tarvii sitten paljon aikaa.Kun sit vielä pitää mennä toisen kanssa.
Kääpiökoirien omistajia mitä minä tunnen tekee jonkun 1/2km.lenkin/pvä. ja sitten muuten leikittää/juoksettaa koiraa toisten kanssa. Ja ne pissi lenkit. (Jos ajattelee koirien tosi suurta kokoeroa niin miten kääpiökoiraa pitäis lenkittää 5km/pvä?) Sittenhän kokoon verrattuna pitäisi ison saada noin 100km/pvä) Mun Chihu painaa 2,3kg. Se ei tykkää mennä aamusta ulos. Haluaa vaan loikoilla sängyssä.Käyn "Hirmun" kanssa ulkona ja noin kymmeneltä saan toisenkin mukaan.Sit Hirmu saa taas tulla juoksemaan parin ison koiran kanssa. Sit taas mennään yhessä ja sitten yleensä otan Chihun mun kanssa töihin missä sitä lellitellään. Jne. Paljon vie kyllä aikaa. Laitan sulle kuvan nyt siitä pyöräkorista.[IMG]http://i4.photobucket.com/albums/y115/majorica/PICT0116.jpg[/IMG] - Molossi
PoliceGirl82 kirjoitti:
Dobermanni tulee kuitenkin ensin, ja sitten voisi taas kerran käydä saman, vanhan koirakeskustelun läpi tuon herrasmieheni kanssa. Että saisinko toisen koiran, AINOASTAAN yhden lisää... heh, tulsi nyt se yksi ensin.No vielä korostan sitä rotua...
Eli jos hankit rodun,mikä on aktiivinen ja liikunnallinen,niin kyllä se tekee samat lenkit kuin isokin useinmiten.
No jos joka päivä tekee n.15 kilometrin yhtäjaksoisen lenkin ( hatunnosto täältä ), niin sitten tietenkin kannattaa vielä tarkentaa,minkä ottaa.Se on kuitenkin melkoinen lenkki jopa monille isoillekin roduille.
Ja kuinka paljon tarvii...
Se on niin rotukohtaista. Ja hieman asennekysymyskin. Jotenkin jotkut vaan ajattelee, että kaikki pikkukoirat on jotain korttelin ympärikiertäjiä vain. Eipä sitten ihme,jos on käytösongelmiakin paljon, kun ei pahemmin liikuta,ei harrasteta, eikä pahemmin saa aivojumppaakaan,varsinkin kun on vielä kyseessä joku hyvinkin aktiivinen ja temperamenttinen rotu,jonka rakenne on ihan terve kunnon liikkumiseen.
Ja kyllä pikkukoiristakin löytyy ihan talvenkestäviäkin. Tervettä maalaisjärkeä aina toki kannattaa käyttää,eikä mahdottomuuksiin mennä. Nuttu sitten tarvittaessa päälle vaan.
Ja ei tuota liikunnan tarvetta KANNATA suhteuttaa eikä pidäkään mihinkään kokoon ( majorica) vaan rotuun. Pikkukoirissa on koiria,jotka taatusti liikkuu enemmän kuin esim.jätit.
Eli ihan kunnon lenkkejä voi tehdä ,kuhan valitsee siihe kykenevän rodun.
Kyllä minä olen juoksuttanut pikkukoiriakin fillarilla. Vauhti tietenkin on mitoitettava koon mukaan.
Useampia en tosin ole kerralla. Se menisi jo minullekin liian extreme-urheiluksi :O)
Niin ja yksi pointti vielä...
Minulle on pienessä rodussa omissa tarpeissani tärkeää myös se, että on kuitenkin riittävän vahvan kokoinen, että voi elää normaalia elämää. Siis kyetä leikimään isojen kanssa, eikä tarvitse pahemmin sitten aikuisena erikoisemmin varoa ja joiden kanssa pystyy kunnolla myös harrastamaan haluttaessa.
Eli siis esim. chihua en voisi edes ajattella,vaikka ne onkin ihan kivoja koiria.
Olen jo itsekkin niin tohelo, että pelkäisin, että se jäisi jalkoihin...
Nämä on makuasioita,ja onneksi on koossa kuin koossa varaa valita omien tarpeiden mukaan :O) - majorica1961
Molossi kirjoitti:
No vielä korostan sitä rotua...
Eli jos hankit rodun,mikä on aktiivinen ja liikunnallinen,niin kyllä se tekee samat lenkit kuin isokin useinmiten.
No jos joka päivä tekee n.15 kilometrin yhtäjaksoisen lenkin ( hatunnosto täältä ), niin sitten tietenkin kannattaa vielä tarkentaa,minkä ottaa.Se on kuitenkin melkoinen lenkki jopa monille isoillekin roduille.
Ja kuinka paljon tarvii...
Se on niin rotukohtaista. Ja hieman asennekysymyskin. Jotenkin jotkut vaan ajattelee, että kaikki pikkukoirat on jotain korttelin ympärikiertäjiä vain. Eipä sitten ihme,jos on käytösongelmiakin paljon, kun ei pahemmin liikuta,ei harrasteta, eikä pahemmin saa aivojumppaakaan,varsinkin kun on vielä kyseessä joku hyvinkin aktiivinen ja temperamenttinen rotu,jonka rakenne on ihan terve kunnon liikkumiseen.
Ja kyllä pikkukoiristakin löytyy ihan talvenkestäviäkin. Tervettä maalaisjärkeä aina toki kannattaa käyttää,eikä mahdottomuuksiin mennä. Nuttu sitten tarvittaessa päälle vaan.
Ja ei tuota liikunnan tarvetta KANNATA suhteuttaa eikä pidäkään mihinkään kokoon ( majorica) vaan rotuun. Pikkukoirissa on koiria,jotka taatusti liikkuu enemmän kuin esim.jätit.
Eli ihan kunnon lenkkejä voi tehdä ,kuhan valitsee siihe kykenevän rodun.
Kyllä minä olen juoksuttanut pikkukoiriakin fillarilla. Vauhti tietenkin on mitoitettava koon mukaan.
Useampia en tosin ole kerralla. Se menisi jo minullekin liian extreme-urheiluksi :O)
Niin ja yksi pointti vielä...
Minulle on pienessä rodussa omissa tarpeissani tärkeää myös se, että on kuitenkin riittävän vahvan kokoinen, että voi elää normaalia elämää. Siis kyetä leikimään isojen kanssa, eikä tarvitse pahemmin sitten aikuisena erikoisemmin varoa ja joiden kanssa pystyy kunnolla myös harrastamaan haluttaessa.
Eli siis esim. chihua en voisi edes ajattella,vaikka ne onkin ihan kivoja koiria.
Olen jo itsekkin niin tohelo, että pelkäisin, että se jäisi jalkoihin...
Nämä on makuasioita,ja onneksi on koossa kuin koossa varaa valita omien tarpeiden mukaan :O)että ei lyhytjalkaisilla pikkukoirilla esim. Chihulla tms. ei voi eikä saa tehdä 15km. lenkkejä nopeaan tahtiin. Se on jo eläinrääkkäystä. Jos päivän aikan teet retken ja kävelet koirien tahtiin sen 15km. niin OK. Nyt en puhu pikkukoirista vaan nimenomaan kääpiökoirista niinkuin Chihu taikka Toy-villakoira, kääpiöpinseri jne. Siis koiraroduista jotka on noin 4kiloa tai alle.
Koira pitää opettaa pienestä asti lenkkeilyyn ja sitten pisentää lenkkejä pisemmäksi. Lihakset pisenee ja vahvistuu ja myös kunto. Monetkaan ihmiset eivät jaksa noin pitkijä lenkkejä, siis miten kääpiökoira???? Minun pentu varmaan jaksaisi sen 15 km. keskitahtiin, mutta en ottaisi riskiä Chihun kanssa. - Molossi
majorica1961 kirjoitti:
että ei lyhytjalkaisilla pikkukoirilla esim. Chihulla tms. ei voi eikä saa tehdä 15km. lenkkejä nopeaan tahtiin. Se on jo eläinrääkkäystä. Jos päivän aikan teet retken ja kävelet koirien tahtiin sen 15km. niin OK. Nyt en puhu pikkukoirista vaan nimenomaan kääpiökoirista niinkuin Chihu taikka Toy-villakoira, kääpiöpinseri jne. Siis koiraroduista jotka on noin 4kiloa tai alle.
Koira pitää opettaa pienestä asti lenkkeilyyn ja sitten pisentää lenkkejä pisemmäksi. Lihakset pisenee ja vahvistuu ja myös kunto. Monetkaan ihmiset eivät jaksa noin pitkijä lenkkejä, siis miten kääpiökoira???? Minun pentu varmaan jaksaisi sen 15 km. keskitahtiin, mutta en ottaisi riskiä Chihun kanssa.Majorica,luepa nyt vielä kertaalleen kirjoitukseni... ;):O)
Eli en minäkään nyt voi kuvitella jotain chihua,enkä suinkaan kaikkia pikkukoiria pitkillä lenkillä. Siksipä tässä olenkin painottanut oikean ja sopivan rodun etsimistä monta kertaa.Katsos kun niitä pikkukoiria on monia rotuja ja hyvin erintyyppisiä ja mallisia...
Se on sitten taas eri asia,miten ihmiset käsittää pikkukoira-sanan ja kääpiökoirat.
Käsitetäänkö se niin,miten ne on rotujaottelussa vai ihan koon mukaan.Minä puhun lähinnä koon mukaan.Jos puhutaan rotujaottelun mukaan,niin voi tulla vähän väärinkäsityksiä, kun esim. 9 ryhmässä on noita ihan tirriäisiä ja sitten yli 10 kiloisiakin.
Eli siksi ei voi oikein sanoa, että kääpiökoirat ei jaksa pitkiä reippaita lenkkejä, vaan yhä pitää puhua roduista mielestäni.
Niin ja kuten korostin, jos nyt puhutaan 15 km yhtäjaksoisesti päivässä, niin se on jo melko pitkä,jossa moni rotu ei ole todellakaan omiaan,EI siis myöskään kaikki ISOT.
Ja tosiaan,kaikki ihmiset ei jaksa noin pitkiä lenkkejä, se vaatii jo kuntoa,mutta ei sitä varmaan jokainen päivittäin teekään.
En silti menisi vertaamaan tässäkään asiassa ihmistä ja koiraa. Kun on vähemmän jaksavia ihmisiä ja sitten vähemmän jaksavia rotuja ja toisinpäin. Myös kääpiökoirissa...
Niin ja meijän jengissä tälläkin hetkellä taitais olla nuo meijän pojat,jotka noin pitkistä lenkkistä enemmän nauttisi/nauttii ,toinen on se kaksijalkainen vähemmänkarvainen himoliikkuja ja toinen nelijalkainen 7 kiloinen ja 8v. ... :O), siis se isännän varsinainen lenkkikaveri...
Isoja kun ei oo niin paljon kiinnostanut... - majorica1961
Molossi kirjoitti:
Majorica,luepa nyt vielä kertaalleen kirjoitukseni... ;):O)
Eli en minäkään nyt voi kuvitella jotain chihua,enkä suinkaan kaikkia pikkukoiria pitkillä lenkillä. Siksipä tässä olenkin painottanut oikean ja sopivan rodun etsimistä monta kertaa.Katsos kun niitä pikkukoiria on monia rotuja ja hyvin erintyyppisiä ja mallisia...
Se on sitten taas eri asia,miten ihmiset käsittää pikkukoira-sanan ja kääpiökoirat.
Käsitetäänkö se niin,miten ne on rotujaottelussa vai ihan koon mukaan.Minä puhun lähinnä koon mukaan.Jos puhutaan rotujaottelun mukaan,niin voi tulla vähän väärinkäsityksiä, kun esim. 9 ryhmässä on noita ihan tirriäisiä ja sitten yli 10 kiloisiakin.
Eli siksi ei voi oikein sanoa, että kääpiökoirat ei jaksa pitkiä reippaita lenkkejä, vaan yhä pitää puhua roduista mielestäni.
Niin ja kuten korostin, jos nyt puhutaan 15 km yhtäjaksoisesti päivässä, niin se on jo melko pitkä,jossa moni rotu ei ole todellakaan omiaan,EI siis myöskään kaikki ISOT.
Ja tosiaan,kaikki ihmiset ei jaksa noin pitkiä lenkkejä, se vaatii jo kuntoa,mutta ei sitä varmaan jokainen päivittäin teekään.
En silti menisi vertaamaan tässäkään asiassa ihmistä ja koiraa. Kun on vähemmän jaksavia ihmisiä ja sitten vähemmän jaksavia rotuja ja toisinpäin. Myös kääpiökoirissa...
Niin ja meijän jengissä tälläkin hetkellä taitais olla nuo meijän pojat,jotka noin pitkistä lenkkistä enemmän nauttisi/nauttii ,toinen on se kaksijalkainen vähemmänkarvainen himoliikkuja ja toinen nelijalkainen 7 kiloinen ja 8v. ... :O), siis se isännän varsinainen lenkkikaveri...
Isoja kun ei oo niin paljon kiinnostanut...taisin tosiaankin lukea vähän huolimattomasti.
Ajatuksissani vaan oli juuri se kääpiökoira.
Ei siis "pieni koira".
Tiedätkö muuten mitkä rodut lasketaan kääpiökoiriksi? Olis kiva tietää. - Molossi
majorica1961 kirjoitti:
taisin tosiaankin lukea vähän huolimattomasti.
Ajatuksissani vaan oli juuri se kääpiökoira.
Ei siis "pieni koira".
Tiedätkö muuten mitkä rodut lasketaan kääpiökoiriksi? Olis kiva tietää.Majorica,Ok :O)
SKKY:n sivuilla luetellaan yhdistyksen rodut ( kääpiökoirat ).
Suomen Kennelliiton sivuilta löytyy kohdasta ( muistaakseni rotumääritelmät ) kääpiökoirat ja seurakoirat. Siis pienehköt seurakoirat.
Sitten löytää noita muita pikkurotuja myös ,kun klikkailee noita eri roturyhmiä.
Aika hauskasti,kun affenikin on samassa ryhmässä kuin meitin isot molossit :O) - majorica1961
Molossi kirjoitti:
Majorica,Ok :O)
SKKY:n sivuilla luetellaan yhdistyksen rodut ( kääpiökoirat ).
Suomen Kennelliiton sivuilta löytyy kohdasta ( muistaakseni rotumääritelmät ) kääpiökoirat ja seurakoirat. Siis pienehköt seurakoirat.
Sitten löytää noita muita pikkurotuja myös ,kun klikkailee noita eri roturyhmiä.
Aika hauskasti,kun affenikin on samassa ryhmässä kuin meitin isot molossit :O)pitääpä käydä kattelemassa kun on aikaa. Hyvää uutta vuotta sinulle ja koirillesi/koirallesi.
- MML
Molossi kirjoitti:
Majorica,luepa nyt vielä kertaalleen kirjoitukseni... ;):O)
Isoja kun ei oo niin paljon kiinnostanut...SE OIS IHANAA
ratkaisee. Kun mainitsit nuo basenjit, niin nehän ovat juoksijakoiria jos mitkään: niillähän voi kilpaillakin vinttikoiralajeissa, tiesithän sen? Vaan jos (matalajalkaisen, esim.)mäyräkoiran aiot, tai jonkun muun enemmän seurakoiratyyppisen (bichon frise yms), niin sellainen ei varmaan lenkillä mukana jaksa.
Olen käyttänyt basenjeja (paitsi polkupyörän) myös suksien vetokoirina: alunperin olivat mukana meidän vanhan dobberiherran apuna ja seurana, ja nyt kun sitä ei enää ole, vedätän itseäni pelkillä basenjeilla. Niillä on kyllä hyvä vauhti ja yllättävän paljon voimaa, vaan suunnasta eivät aina välttämättä ole yksimielisiä :)) Ja tokihan minä luistelen suksilla avuksi, varsinkin ylämäissä.
Basenjihan on ulkoisesti hyvin dobermannia muistuttava: lyhytkarvainen, aluskarvaton, neliömäinen, korkeajalkainen pituuteensa nähden jne. Siihen oli dobberi-ihmisen helppo ihastua. Samat "huonot" puolet: eivät ole kovin säänkestäviä, ja pahin räkkäaika tuo rajoituksia luonnossa liikkumiseen, koska turkki ei suojaa hyttysiltä.
Eroista en puhu tässä mitään. Kukaan ei jaksa lukea niin pitkästi...- PoliceGirl82
Mietin tuota basenjia kyllä, samoin kääpipinseriä. Mäykystä ei tuo herra taida kovin paljoa välittää, joten ehkei sitä sitten... Kuinka hauskasti Tiinamuori basenjeistaan kirjoittikaan:
"Niillä on kyllä hyvä vauhti ja yllättävän paljon voimaa, vaan suunnasta eivät aina välttämättä ole yksimielisiä :)) "
Heh... Kuulostaa hyvältä. Ajattelin, että jos dobermanni on se "harrastuskoira", niin eikös basenji mene siinä sivussa. Sehän on aika itsenäinen ja omissa oloissankin viihtyvä tapaus(?). Hyttysiä täällä ei olekaan, eli ei sitä haittaa. Eikä liian kovia pakkasia. PoliceGirl82 kirjoitti:
Mietin tuota basenjia kyllä, samoin kääpipinseriä. Mäykystä ei tuo herra taida kovin paljoa välittää, joten ehkei sitä sitten... Kuinka hauskasti Tiinamuori basenjeistaan kirjoittikaan:
"Niillä on kyllä hyvä vauhti ja yllättävän paljon voimaa, vaan suunnasta eivät aina välttämättä ole yksimielisiä :)) "
Heh... Kuulostaa hyvältä. Ajattelin, että jos dobermanni on se "harrastuskoira", niin eikös basenji mene siinä sivussa. Sehän on aika itsenäinen ja omissa oloissankin viihtyvä tapaus(?). Hyttysiä täällä ei olekaan, eli ei sitä haittaa. Eikä liian kovia pakkasia.tarkasti basenjin muihin ominaisuuksiin, ennenkuin tekee "ostopäätöksen". Siihen (luonteiden ym) isoon eroon käyttökoiraan verrattuna vähän vihjaisin tuossa aiemmassa vastauksessa.
Mitenkähän sen saattaisi lyhyesti sanoa... No eräs kynnys voisi olla, että jos ei yhtään tykkää kissoista tai sen tyyppisistä eläimistä, niin todennäköisesti ei sitten tykkää basenjeistakaan.
Ja jos ei yhtään tykkää ihmisistä, jotka sanovat mitä ajattelevat ja tekevät niinkuin itse parhaaksi näkevät, niin sitten ei varmaan tykkää basenjin tyyppisistä koiristakaan...
Vaan jos itse on sen tyyppinen ihminen joka tykkää, niin upeampaa ystävää en yhtäkkiä hoksaa kuin basenji. Paitsi toinen basenji. Ja kolmas...
- Tooperi
Mielestäni on täysin hiihaata väittää, että pieni koira ei jaksaisi lenkkeillä. Jokaikinen pikkukoira, mitä tunnen, ei ole kannettavaa sorttia - ihminen väsyy ensin.
Meillä mäyräkoiranpuolikas (pienempi kun normaalikokoinen mäykky) oli tosiaan Lapin vaelluksella ilman mitään ongelmia. Päivittäin heittää täysin samat lenkit kun aikuinen dobberi.
Toki, jos koiran opettaa pienestä asti vaan pikku lenkkeihin niin se ei jaksa.
Meillä tuo 16-viikkoinen dobberinpentu heittää nyt saman pitkän lenkin päivittäin kun aikuinen dobberi ja mäykynpuolikas. Tottuu pienestä asti isoihin lenkkeihin ;)että matka väsyttäisi, vaan vauhti. Siis jos etsii pientä koiraa dobberille polkupyörälenkkikaveriksi, niin siksi rohkenin arvella, että esim. mäyris ei vauhdissa jaksa pysytellä. Tokihan se hyväkuntoisena jaksaa päivän kerrallaan juosta, niinkuin mikä tahansa muukin hyväkuntoinen koira.
Vaellusretkellä, omaa vauhtiaan tietty: jos dobberi tekee omia lenkkejään viidenkymmenen metrin säteellä (eteen-taakse-sivuille) ihmiskävelijästä, niin pienempi tietysti tekee omia pienempiä lenkkejään. Eihän se matka "tapa", vaan vauhti.
-Vaan vaikka olisi hyväkuntoinenkin mäyris, niin ihmettelen kyllä, jos se nyt mielikseen ja päntiönään joka päivä 15km dobberin vauhdissa pyörä- tai suksilenkillä pysyy!- Nata
tiinamuori kirjoitti:
että matka väsyttäisi, vaan vauhti. Siis jos etsii pientä koiraa dobberille polkupyörälenkkikaveriksi, niin siksi rohkenin arvella, että esim. mäyris ei vauhdissa jaksa pysytellä. Tokihan se hyväkuntoisena jaksaa päivän kerrallaan juosta, niinkuin mikä tahansa muukin hyväkuntoinen koira.
Vaellusretkellä, omaa vauhtiaan tietty: jos dobberi tekee omia lenkkejään viidenkymmenen metrin säteellä (eteen-taakse-sivuille) ihmiskävelijästä, niin pienempi tietysti tekee omia pienempiä lenkkejään. Eihän se matka "tapa", vaan vauhti.
-Vaan vaikka olisi hyväkuntoinenkin mäyris, niin ihmettelen kyllä, jos se nyt mielikseen ja päntiönään joka päivä 15km dobberin vauhdissa pyörä- tai suksilenkillä pysyy!Hei!! Mulla aiemmin ollut dobberi ja nyt kääpiöpinseri, mutta pienempi kuin keskimääräisesti. Suunnittelen taas dobberin hankkimista. Minua kuitenkin pelottaa se, että kun tämä pikkukaveri on nyt 8kk ja sitten tulee iso pentu, niin sattuuko jokin vahinko kun pieni saattaa jäädä jalkoihin.. Vaikka se on temperamenttinen ja kova komentamaan isojakin pentuja niin se on silti hennompi ja saattaa jäädä jalkoihin :( Tarvitsisin pikaisesti kokemuksen tuomia neuvoja.. olenko tekemässä virheen? Ettei vaan pikkuiselle mitään satu, ainahan en pysty olemaan kotona kyttäämässä että mitä ne puuhaa. Kyllä se isokin kaveri varmaan iän myötä oppii ja rauhottuu mutta silloin kun se on vielä pentu hölmöheikki, niin miten on..?!?
- Nöffi<3
Mulla on toi kääpiömäyris niin se jaksaa mennä jotai 57 kilsaa ja kyl se pyörälläki menee nii kovaa ett peräs raahautuu ja sit myös et haluisin tolle käppänälle kaverin mut en kauheena tykkää pienistä niin haluisin sellasen yli 60 kiloo painavan koiran mut vähintää säkä tulis olee 55cm eli kertokaa onko ihan mahdotonta ja mikä maksimi paino ja säkä:)
- Nöffi<3
hups tarkoitin jotain 5-7kilsaa:D
- jdfbgzfcdes
meillä 2 saksanpaimenkoiraa ja chihuahua pentu talossa ja hyvin ainakin meillä menee!
isommat osaavat varoa todella hienosti pikkuista ja leikkivät kaikki kolme yhdessä niin sisällä kuin ulkonakin.
lenkit menee niin että isommat ovat toisessa kädessä ja pikkuinen toisessa että siinä mielessäkin meillä menee hyvin.- fdgfggfhhfhhf
Vastaani tuli joskus hauskan näköinen pari valkoinen paimenkoira ja valkoinen pitkäkarvainen chihuahua. :)
- -PP-
Moro! Kuinka paljon sulla oli ikää kun sulla on saku ja otit pienen koiran tai toisin päin? Itselläni on saku narttu ja mietin shipperkeä kaveriksi.Otanko tytön vai pojan?? T/PP =)
- 2012
Täällä kanssa 2 sakua ja chihu, hyvin toimii;D Kyllä meidän pojat ainenkin leikkivät hennosti chihun kanssa, keskenään astetta räväkämmin:)
- Nöffi<3
pitänee sitte alkaa ettii pentuu täs lähi aikoina:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022142Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek122009Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel57977Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39828- 56789
- 75770
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734