Kuinka monet käyttävät Wikipediaa?

ii-li

Tämä ei ole mainos, vaan linkki epäkaupalliselle sivulle! Wikipedia on kaikille avoin tietosanakirja verkossa. Se on täysin ilmainen, ja sen lukemiseen ja tekemiseen saa osallistua kuka tahansa. Sen toiminta rahoitetaan avustuksilla.

(Jokainen, jolla on tiedossaa sellaista faktatietoa, joka Wikipediasta puuttuu, voi lähettää lisäyksensä tutustuttavaksi. W. on saatavilla kymmenillä kielillä. Suomenkielisessä versiossa on yli 42000 artikkelia.)

Pointtini on se, että Wikipedia on erittäin käytännöllinen. Minä olen ainakin tyytyväinen sen antiin. Kun istuu koneen äärellä ja tarvitsee jotkain tietoa, niin voi käydä sivulla tarkistamassa asian.

Olen käyttänyt sitä vuosikausia, mutta en ole koskaan tullut kysyneeksi muilta, miten hyvin se tunnetaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etusivu

14

785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uzma-m

en ole koskaan edes kuulllut wikipediasta,panin sivun talteen tustun siihen.

• ii-li

Sinulla voisi hyvinkin olla sellaista tietoa, joka suomalaisesta versiosta puuttuu. Pane mietintämyssyyn.

Joka tapauksessa asioita on helppo etsiä ja löytää Wikikipediasta.

• Mutta sieltä saa valitettavasti myös väärää ja vääristynyttäkin tietoutta. Kaikki tiedontallettajat eivät ole suoraselkäisiä. Sinne on tallennettu joistakin julkisuuden henkilöistä tietoa, joka on vastoin totuutta.
      Silti kannattaa käyttä, mutta älä usko ihan kaikkea!

• Iili

Lähdekritiikki pitää aina säilyttää. Se koskee kaikkea, mitä interneistä löytyy. Joskus tuntuu siltä, että vain minimaalinen murto-osa internetin tiedoista on "oikeaa" tietoa.

Wikipedia on "avoin". Pienellä varauksella siihen pitää suhtautua, mutta kätevä se kumminkin on. Käsittääkseni sillä on jonkinlainen raati tai toimittajaryhmä, joka arvioi lisäykset.

• Iili kirjoitti:

Lähdekritiikki pitää aina säilyttää. Se koskee kaikkea, mitä interneistä löytyy. Joskus tuntuu siltä, että vain minimaalinen murto-osa internetin tiedoista on "oikeaa" tietoa.

Wikipedia on "avoin". Pienellä varauksella siihen pitää suhtautua, mutta kätevä se kumminkin on. Käsittääkseni sillä on jonkinlainen raati tai toimittajaryhmä, joka arvioi lisäykset.

Esim. Kuiperin vyöhyke suomeksi. Sivuja löytyy!

• Iili
        capt.cöpenick kirjoitti:

Esim. Kuiperin vyöhyke suomeksi. Sivuja löytyy!

Googlen jollakin hakusanalla minäkin olen Wikipedian aikoinani löytänyt. Esimerkiksi tämä sinun "Kuiperin vyöhyke" tuotti Googlessa ensimmäiseksi Wikipedian sivun.

• Kiitos vinkistä. Tallensin sivun kirjanmerkkiin josta sen löydän tarvittaessa. Kiitos vielä ja Hyvää Uutta Vuotta.

• Pääsky64

suosikkiin niin löytyy.Kiitos linkiin lisääntyy aina pävä päivältä lisää.

• hyvää tietoa sisältävää sivua on omiin suosikeihin tallennettuina ja olenpa yrittänyt niitä tännekin antaa vinkkinä, mutta ei käy, ne ovat máinoksina osa poistettu ja en enää uskalla... mutta lisäänpä omaan profiilisivuuni, siellähän saa olla suosikkisivut.

Sivistyssanakirjat, tietotekniikka yms. ovat usein tarpeen.

• Kun nuo suosikit on hankalia ylläpitää järjestä-toiminnolla: vain yksi siirto kerrallaan, olen havainnut kelvolliseksi konstiksi tehdä hakemiston (kansion) jossa on alihakemistoja eri aihepiireistä ja ylläpidän sitä sitten tekstinkäsittelyohjelmalla. Suosikeissa on linkki näitten tiedostojen emohakemistoon.

• Iili

Kävin profiilisi kertomalla sivustolla. Hyvä tietopaketti ja linkkejä vaikka mihin. - Ei tuollaista sivua poistettaisi mainontana, sehän on epäkaupallisen yhdistyksen sivu, jolle on kerätty kiinnostavia, luotettavia linkkejä sekä Suomeen että USA:han. - Kuvissakin oli erikseen mainittu, mitkä olivat copyrightin alaisia ja mitkä eivät.

• Iili
        vaarivaari kirjoitti:

Kun nuo suosikit on hankalia ylläpitää järjestä-toiminnolla: vain yksi siirto kerrallaan, olen havainnut kelvolliseksi konstiksi tehdä hakemiston (kansion) jossa on alihakemistoja eri aihepiireistä ja ylläpidän sitä sitten tekstinkäsittelyohjelmalla. Suosikeissa on linkki näitten tiedostojen emohakemistoon.

Minä kyllä käytän sitä, sillä linkithän voi vetää hiirellä oikeaan kansioon.

Vielä helpompaa on avata Resurssienhallinta, sieltä Suosikit. Silloin voi valita Ctrl klikkaus niin monta linkkiä kuin haluaa ja vetää hiirellä ne kaikki yhdellä kertaa samaan kansioon.

Nopein tapa avata Resurssienhallinta on klikata hiiren oikealla näppäpmellä Käynnistä (Start) -painikkeeseen ja valita Resurssienhallinta.

• Iili
        Iili kirjoitti:

Kävin profiilisi kertomalla sivustolla. Hyvä tietopaketti ja linkkejä vaikka mihin. - Ei tuollaista sivua poistettaisi mainontana, sehän on epäkaupallisen yhdistyksen sivu, jolle on kerätty kiinnostavia, luotettavia linkkejä sekä Suomeen että USA:han. - Kuvissakin oli erikseen mainittu, mitkä olivat copyrightin alaisia ja mitkä eivät.

Minä tarkoitin sitä ensimmäistä "Rapakon takana" -linkkiä. Hyviä ovat kaikki muutkin.

Käykääpä katsomassa.

• Iili kirjoitti:

Minä tarkoitin sitä ensimmäistä "Rapakon takana" -linkkiä. Hyviä ovat kaikki muutkin.

Käykääpä katsomassa.

ja paljon on suosikit valikossani kansioita.
        otsikolla:
        Sähköiset kortit
        Terveys
        Eläimet
        Sienet
        Ruoka
        yms. ja aina löytyy helposti ja nopeasti

Uusin niitä linkkejä aika ajoin...
        Käyttäkää, sieltä löytyy..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      108
      4843
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      113
      2505
    3. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      28
      2457
    4. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2225
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      429
      2071
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      176
      1597
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      106
      1311
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      35
      1147
    9. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      996
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      81
      910
    Aihe