Miten te olette opettaneet pennun sisäsiistiksi kerrostalossa?
Ensimmäisen koirani sain helposti sisäsiitiksi omakotitalossa, kun pennun kanssa oli aina niin helppo mennä pihalle.
Nyt ei millään ehdi edes hissille asti, kun pissat jo tulee.
Mietinkin onko mitään järkeä opettaa pentu ensin tekemään tarpeensa parvekkeelle?
Ja kun oppii sinne pyytämään, niin lähtisi sitten kiikuttamaan pentua ulos.
Kertokaapas hyviä vinkkejä :)
Sisäsiistiksi kerrostalossa
5
10715
Vastaukset
asun ite kerrostalossa ja kun otin pennun ni oli kesä.yölläkin käytin monet kerrat pissalla ja aina kun leikittiin sisällä ni pentu ulos ja samoin ku oli syönyt.koirani oppi sisäsiistiksi kuukaudessa ellei allekkin.en muuta neuvoa keksi ku vähän väliä ulos.....onnea!!
- Minttumaaria
Itse asuin kerrostalossa kun otin kultsin pennun n.vuosi sitten ja opetin pentua sisäsiistiksi siten että aina kun pentu oli syönyt, leikkinyt tai herännyt uniltaan niin koppasin koiran syliin ja vein pihalle tarpeilleen, tässä täytyy olla nopea, että pentu ei ehdi kyykistyä tarpeilleen lattialle! Kun pennun ottaa syliin, se ei yleensä tarpeitaan teen ihmisen syliin!! Ja sanomalehdelle tarpeen opettaminen sisällä on tarpeellista, ettei tarvitse mattopyykille mennä joka viikko... :) Sanomalehden sijoittaminen ulko-oven läheisyyteen auttaa sisäsiisteyteen, aina kun pentu tekee tarpeensa sanomalehdelle, kehut siitä ylen paljon ja jos pisu tulee jonnekkin muuaalle kuin sanomalehdelle niin et huomioi häntä ollenkaan, näin pentu valitsee mieluisamman vaihtoehdon ja alkaa tekemään tarpeensa sanomalehdelle. Loppujen lopuksi pentu oppi yhdistämään ulos menon ja ulko-oven läheisyydessä olevan sanomalehden ja alkoi itse pyytää ulos kun hätä tuli. Näin minun hauvelini oppi sisäsiistiksi todella nopeasti!!:)
- wa_
Kuljetin sitä varmaan 10 päivässä ulos, kannoin usein sitä vatsapuoli ylös päin, koira harvoin virtsaa päällensä. Jos alkoi tekemään sisälle, niin kiikutin paperin päälle (silloin en antanut namia, en kehunut, en sanonut mitään). Pikku hiljaa oppi paperille (oppi tietämään, miten välttä kiikutus paperin päälle) ja pikku hiljaa siitä ulos (tiesi missä saa palkkansa). Aika raskasta kun joutuu kantamaan pentua jo lonkkien takia yli 6kk:n ikäiseksi portaita ylös ja alas. Lisäksi yritin joka kerta kun kyykistyi milloin millekin tarpeelleen ulkona, niin sanoa esim. "tee pissi" ja sitten kehuin ja annoin makupalan. Nyt tekee tarpeensa käskystä, namia en enää anna kuin harvoin, mutta kehun edelleen. Koira on nyt 8kk.
Parvekkeelle en suosittele. Ihan tuli noin ensimmäisenä hajuhaitat mieleen tai jos valuu neste naapurin pervekkeelle/jonkun niskaan. Jos on uroskoira, niin oppii, että parvekkeelle saa merkata. Tiedä häntä? Jokuhan taisi tässä taannoin ehdotella hiekkalaatikkoa koiralle.
Sitkeyttä vaan ja tsemppiä :) Kyllä se tirriäinen vielä oppii siistiksi.- sanoo-liliath
Suosittelen itsekin nappaamaan pennun syliin, koska - kuten tuolla joku jo sanoikin -, pennut tuskin virtsaavat silloin. Ja jos et ole jo lukenut, niin lue ihmeessä Tuire Kaimion Pennusta kunnon koiraksi-kirja. Siinä on valtavan hyviä vinkkejä sisäsiisteyskasvatuksesta ja koiran koulutuksesta yleensäkin.
- Lara
sanoo-liliath kirjoitti:
Suosittelen itsekin nappaamaan pennun syliin, koska - kuten tuolla joku jo sanoikin -, pennut tuskin virtsaavat silloin. Ja jos et ole jo lukenut, niin lue ihmeessä Tuire Kaimion Pennusta kunnon koiraksi-kirja. Siinä on valtavan hyviä vinkkejä sisäsiisteyskasvatuksesta ja koiran koulutuksesta yleensäkin.
Mua jo hirvittää kyl ajatus siitä että miten saan sen pennun kiikutettua ulos tarpeilleen jokavälissä, koska me asutaan yhdeksännessä kerroksessa. Mutta onneksi talossa on kaksi hissiä ja pitää sit vaan kiikuttaa ahkerammin ettei tule kiirus.:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek194823Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5272526Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1462097Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.182029- 191645
- 821624
- 1461515
- 1111101
- 127884
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40859