Paljonko maksaa

paljonko on paljon?

Talokirjasta (ilman muutoksia) valittuun 130 kerrosneliön pakettitaloon (pien/suurelementti) pääsuunnittelijan, rakennesuunnittelijan, perustussuunnittelijan, LVIS-suunnittelijan, muiden pakollisten piirustusten ja vastaavan työnjohtajan tehtävät.

Tarkat hinnat tietysti riippuvat tekijästä mutta suuruusluokkaa tässä yritän hakea.

12

3139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitse

      rakenne- eikä pääsuunnittelijaa, ne piirroksethan tulee tehtaalta. LVIS ja perustussuunnittelijan kyllä, samoin työnjohtajan.

      • pääsuunnittelija

        rakennuskohteeseen samoin rakennesuunnittelija, harvemmin ne tehtaalta tulee.

        Kustannukset saa selville kustannuslaskureilla, eli em sisältyy kokonaiskustannuksiin ja voihan sieltä erittelystä niitä yrittää ulos kaivaa jos ne kiinnostaa.

        Palkkiot vaihtelee niin paljon ja kohteet ettei listahintoja juuri ole.


    • voisi olla

      vaikka 1000 - 2000 euroa kpl em henkilöt pakettitalossa, rakennesuunnittelija tekee myös perustussuunnitelmat ja sähkösuunnittelija useimmiten on erikseen.

      • edes

        vastaavan palkkioihin.


    • vastaava 3000 eur
      pääsuunnittelija 1000 eur ( sama edellämainittu )
      Rakennesuunnittelija ( talotehdas )
      perustukset 750 eur ( kallein oli 2000 eur)
      Sähkö 485 eur ( kallein tonnin )
      KVV työnjohtaja 700 eur ( ei tehnyt kun paperityöt )
      Asemapiirros itse ( 300-800 eur)
      LVI suunnittelu 1200 eur ( aikataulu kusi ja kuvat epätäydelliset)

    • oisko pitäny sittenkin tehä...

      Pirkkala
      vastaava pääsuunnittelija = 40€ (joululahja,eno)
      perustus = 500 * 1,22
      lvi = 400 * 1,22
      sähkö = 350 * 1,22
      muut = 0 (talotehdas)

      Veikkaan, että ei kauheesti halvemmallakaan saa, mutta toisaalta ei kannata paljoa enempääkään maksaa (pl tietysti toi vastaavan homma).

      Mutta jos sulla on ihan jostain kirjasta valittu talo, niin eikö siihen oo valmistajalla jo valmiit lvis-kuvat (=ilmaiset)?

    • rakentanut 04

      vastaava 5000 E
      pääsuunittelija 1000 E (en tiedä mitä virkaa pakettitaloissa, mutta kun vaaditaan kunnan puolelta niin sittenhän myös maksetaan)
      lvi 750
      sähkö 600
      rakennesuunnitelu (kellaritalo, vaikeahko) 1300 E

      • epäilet

        Jos et tiedä, miksi pakettitalossa tarvitaan pääsuunnittelija, et tiedä, mitä pääsuunnittelija tekee.

        Pääsuunniittelija mm. vastaa KAIKKIEN suunnitelmien yhteenssopivuudesta. Pakettitalostakin puuttuu paljon suunnitelmia, jotka eivät pakettiin oletusarvoisesti kuulu.


      • rakentanut 04
        epäilet kirjoitti:

        Jos et tiedä, miksi pakettitalossa tarvitaan pääsuunnittelija, et tiedä, mitä pääsuunnittelija tekee.

        Pääsuunniittelija mm. vastaa KAIKKIEN suunnitelmien yhteenssopivuudesta. Pakettitalostakin puuttuu paljon suunnitelmia, jotka eivät pakettiin oletusarvoisesti kuulu.

        No joo, tuon kyllä tiesin ja tiesin myös sen, että suunnitelmia pitää sovittaa yhteen. Meidän pääsuunnittelija ei sellaista tehnyt (oli eri perusteita miksi ei kuulu hänelle yms.) ja aika monta kaveria on talon rakentanut ja todennut ihan saman kuin minäkin, että aika tyhjästä se tonni lähti.

        Mitä käytännössä tarkoittaa suunnitelmien yhteensovittaminen? Meillä lvi-ja sähkösuunnittelijat olivat tuttuja keskenään (ei samaa firmaa) - soittelivat tosilleen. Rakennesuunnitelija tarvitsi jotain tietoa lvi:stä, soitti minulle ja kysyi lvi-suunnittelijan puh.no:n. Talotehdas lähetti rakennesuunnittelijalle suoraan materiaalit, joita tarvittiin kantavuus yms. tiedoissa. Näin asiat toimivat käytännössä. Mitä pääsuunnittelijan olisi pitänyt tonnin edestä sovittaa yhteen?


      • pääsuunnittelija++
        rakentanut 04 kirjoitti:

        No joo, tuon kyllä tiesin ja tiesin myös sen, että suunnitelmia pitää sovittaa yhteen. Meidän pääsuunnittelija ei sellaista tehnyt (oli eri perusteita miksi ei kuulu hänelle yms.) ja aika monta kaveria on talon rakentanut ja todennut ihan saman kuin minäkin, että aika tyhjästä se tonni lähti.

        Mitä käytännössä tarkoittaa suunnitelmien yhteensovittaminen? Meillä lvi-ja sähkösuunnittelijat olivat tuttuja keskenään (ei samaa firmaa) - soittelivat tosilleen. Rakennesuunnitelija tarvitsi jotain tietoa lvi:stä, soitti minulle ja kysyi lvi-suunnittelijan puh.no:n. Talotehdas lähetti rakennesuunnittelijalle suoraan materiaalit, joita tarvittiin kantavuus yms. tiedoissa. Näin asiat toimivat käytännössä. Mitä pääsuunnittelijan olisi pitänyt tonnin edestä sovittaa yhteen?

        laita sen pakettitalon tontilla oikeaan paikkaan, vai tekikö talotehtaan arkkitehti käynnin tontille.


      • vastuussa
        rakentanut 04 kirjoitti:

        No joo, tuon kyllä tiesin ja tiesin myös sen, että suunnitelmia pitää sovittaa yhteen. Meidän pääsuunnittelija ei sellaista tehnyt (oli eri perusteita miksi ei kuulu hänelle yms.) ja aika monta kaveria on talon rakentanut ja todennut ihan saman kuin minäkin, että aika tyhjästä se tonni lähti.

        Mitä käytännössä tarkoittaa suunnitelmien yhteensovittaminen? Meillä lvi-ja sähkösuunnittelijat olivat tuttuja keskenään (ei samaa firmaa) - soittelivat tosilleen. Rakennesuunnitelija tarvitsi jotain tietoa lvi:stä, soitti minulle ja kysyi lvi-suunnittelijan puh.no:n. Talotehdas lähetti rakennesuunnittelijalle suoraan materiaalit, joita tarvittiin kantavuus yms. tiedoissa. Näin asiat toimivat käytännössä. Mitä pääsuunnittelijan olisi pitänyt tonnin edestä sovittaa yhteen?

        Ihan hyvä, jos eri suunnittelijat neuvottelevat keskenään suunnitelmien yhteensopivuudesta. Pääsuunnittelijalla on VASTUU siitä, että näin myös tapahtuu.

        Kaikkien asioiden ei tarvitse kiertää pääsuunnittelijan kautta, mutta hänen olisi hyvä olla tietoinen asioista.


      • rakentanut 04
        pääsuunnittelija++ kirjoitti:

        laita sen pakettitalon tontilla oikeaan paikkaan, vai tekikö talotehtaan arkkitehti käynnin tontille.

        Itse minä ne tolpat sinne maahan löin. Laitoin mahdolisimman tarkkaan kohdalleen. Pääsuunnittelija kävi autolla pihalla ja sanoi, että hyvältä näyttää. Sitä paitsi, sillä, mihin tolpat laitetaan ei ole kuin suuntaa antava merkitys, koska kunnalle maksetaan isot rahat siitä, että sieltä tulee miehet ja lyö oikeat talon nurkkapisteet paikoilleen.

        Miten pääsuunnittelija on vastuussa suunnitelmien yhdistämisestä? Mitä se oikeasti esim. juridisesti myöhemmin todettujen virheiden korvausvastuissa yms. näkyy? itse en tiedä, tietääkö joku viisaampi? Meillä laskettiin lattiaa 15 cm alaspäin itseni ja päsuunnittelijan päätöksellä, koska ei oltu laskettu välipohjassa kulkevien i-putkien aiheuttamaa katon laskemista. Tämä samalla saattoi aiheuttaa kylmänsillan lattiavalun kohdalle. Kenen tämä olisi pitänyt keksiä? Itse keksin sen valmiissa talossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1628
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      124
      1248
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    9. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe