Pitääkö paikkaansa että suolentyhjennystarpeestaan ilmoittikin radion pääkuuluttaja Aleksis af Enehjelm eikä itse Markus-setä? Miten on?
Markus-setä lähtee paskalle.
.,.,.,
5321909
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- On aika ottaa sinuun etäisyyttäKohtalo tuli apuun ja järjesti sille puitteet. Ei sillä että olisi tyytyväinen, päinvastoin.
Vastaukset 53
Vanhimmat
Kyllä se oli Alex af Enehjelm. Sanatarkasti: Nyt tämä poika lähtee paskalle. Kuulutusvuoro oli juuri päättynyt ja E.oli luullut mikrofonin jo olevan kiinni. Noihin aikoihinhan kalustoon kuului vielä äänitarkkailija, jonka tehtävä oli huolehtia mikrofonin aukiolon kaltaisista sivuseikoista.
Tapaus on kuitenkin siirtynyt muistoissa Markus Raution suuhun, koska pääkuuluttaja Rautio oli loppujen lopuksi -mm.Lastentuntinsa ansiosta- oman aikansa tunnetuin suomalainen radiopersoona.
Todellisuudessa Enehjelm sanoi: ”Förbaskade papper” ja kansahan kuulee, mitä haluaa.
Kyllä se muistini mukaan Markus-setä oli, kun lähetystä ei ollut vielä ehditty katkaista.
Se oli ruotsinkielinen lähetyksenvalvoja, joka puhui ruotsia. Suomalaiset juntit radionkuuntelijat vain eivät tajunneet sitä.
Suomalaiset juntit osaavat ruotsia paremmin kuin ruotsalainen "sivistyneistö" suomea.
sivistynyt juntti
Oletko koskaan miettynyt, miksi suomen kieltä pidetään vaikeana oppia?
Koska suomi on maailman valtakieliin verrattuna ylivoimaisen eksakti, ilmaisuvoimaimen ja rikas, tarkka kieli.
Olenkin aina ihmetellyt miten amerikkalaiset onnistuivat lentämään kuuhun niinkin pian kuim sen tekivät, vaikka he joutuivat kommunikoimaan englanniksi.
sivistynyt juntti
Markus-setä oli, tai ainakin ohjelma oli Markus-sedän lastentunti. Muistan sen hyvin, kun äitini lähti käymään kellarissa ja minä jäin keittiöön muutaman vuoden vanhana kuuntelemaan radiota. Ohjelman lopussa sitten kuului "Nyt Markus-setä lähtee paskalle". Tämähän järkytti hieman pienen ihmisen mieltä, ja siitä piti kertoa äidille sitten kun hän tuli takaisin yläkertaan.
Mutta mutta: kyseinen lähetys oli uusinta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Markus_Rautio Parhaiten hänet muistetaan radion Lastentunti-lastenohjelmistaan, joita lähetettiin vuosina 1926–1956 sekä suomeksi että ruotsiksi.) , eli nauhoitettu ohjelma ainakin kymmenen vuoden takaa, eikä siitä oltu editoitu tuota lausahdusta pois.
Eenejelmi oli paskoja, ei Markus Setä.
Kyllä ne lähtivät molemmat risti kuselle !
Piehän hurri hinttari pienempää suuta.
Koko jttu on vähän isomman koltiaisen keksimä pila 50-luvulta.
Mitään todellisuuspohjaa radiosta kuultuna jutulla ei ole.
Noo. Jos se ois totta, joku ois ripannu sen ja laittanu Youtubeen!
Ei näytä hyvältä cv:ssä
Yleisradion toimittaja ja kuuluttaja
Kuunnelma- ja selostusosaston päällikkö
Lastentunti 1926–1956
Sanoi nyt lähtee Markus-setä paskalle
Juttu on täysin tosi. Sitä on puhunut muinoin jopa siihen aikaan lastenradio-ohjelmia kuunnellut historianopettajani.
Markus-setä oli lopettanut juuri ohjelmansa, mutta mikrofoni oli jäänyt päälle ja kaikkien lasten kauhistukseksi yhtäkkiä kuului "...Ja nyt tämä poika lähtee paskalle."
Se oli suoranainen järkytys, sillä siihen aikaan radio oli suorastaan pyhä. Radiotoimittajille ei pelkästään taottu asiantuntevuutta ja ammattitaitoa, vaan myös etiikkaa ja moraalia ja hyviä käytöstapoja. Nykyään nuo jälkimmäiset eivät ole enää sellaisia vaatimuksia, vaan niistä on joustettu paljon. Esimerkiksi "Kökkötraktori"-tapaus menisi varmaan nykyään läpi.
Kökkötraktori
Radiomafia NYT 20v - Lopullinen valinta, 27.8.1993, Ruben Stiller
https://www.youtube.com/watch?v=rlgZlKc7y2Y
Stilleriä on ennenkin yritetty sensuroida!
Tässä video jota Ruben Stiller ei saanut näyttää Pressiklubi ohjelmassaan.
Ohjelmajohtaja Jyrki Richt tuli oikein seisomaan studion nurkkaan lähetyksen ajaksi vahtimaan ettei Stiller vaan näytä pätkää.
Kekkonen 1980 vs Antero Mertaranta
https://www.youtube.com/watch?v=lngDMeUpFaY
Stiller hyllytettiin kolmeksi kuukaudeksi nimittäessään keskustalaista tulevaa Ylen radiotoiminnan johtajaa Tapio Siikalaa kökkötraktoriksi.
Radiojohtaja Olli Alho ja toimituspäälliikkö Pentti Kemppainen päättivät hyllyttää Stillerin varmuuden vuoksi ettei uusi johtaja vain suutu.
Eli toisin sanoen ylennyksen toivossa he päättivät varmuuden vuoksi nuoleskella tulevan radiojohtajan persettä, ennen kuin se perse oli edes nimitetty tai tuotu paikalle nuoltavaksi.
https://www.youtube.com/watch?v=rlgZlKc7y2Y
Jyrki Richt teki itsestään täydellisen pellen. Yritti sensuroida video joka oli jo näytetty Ylen kanavalla ja näytetty myös sen jälkeen ja saatavissa netistä milloin vain.
Sen sijaan hän sai kiinnitettyä joka median huomion tähän asiaan ja videoon jonka hän itse halusi sensuroida. Ja näin Kekkosen kaatumisesta tuli katsotuin Youtube video sillä viikolla. Jokainen joka halusi nähdä videon pääsi katsomaan sen ja lukemaan siitä lehdistä, jos tapaus oli sattunut pääsemään unohtumaan.
On suorastaan surkuhupaisaa kuinka tällaiset vanhat jäärät jotka itse työskentelevät mediassa, eivät ymmärrä kuinka se sama media toimii! Etenkin nykyisin kun sähköinen media on langattomasti jokaisen saatavissa ja uutiset ja juorut leviävät nopeasti. Tällaisessa mediaympäristössä kaikenlaiset sensurointiyritykset saavat aikaan juuri päinvastaisen reaktion.
Toi oli hyvä pätkä. :)
Täysin urbaanilegendaa, johon tollot uskovat. Pasilan kahvilassa sitä pohdittiin jo 60-luvulla.
Kalkkeutuneet historianmaikat luulivat olevansa vitsikkäitä, mutta eivät ikinä itse kuulleet koko asia henkilökohtaisesti.
Kaikki perustui siihen, että joku keksi sen ja kertoi totena ja juttu levisi eteenpäin, mutta ei edes tuhannet kuulijat ole sitä ikinä kuulleet.
Ja jos tänä päivänä joku ilmaantuu ja kertoo kuulleensa sen omin korvin, niin varmasti valehtelee niin että korvat heiluvat.
Hetkonen, Yle muutti Pasilaan 80-luvun alussa. 60-luvulla siellä oli vain tv-studio mutta ei kahvilaa. ;)
Ei se Markus - setä eikä Enefjelm ole mitään tuollaista sanoneet paskalle lähdöstä. Tämä on muitten ihmisten aikaansaanosta kuten yleensä tapahtuu. Unohtakaa koko juttu, vaikka olisikin ollut hauska. Kiitos.
Mutta ylen mittauseknikot lähti paskalle ylen mittausketjun testin aikana
Tämä tarina on tosi!
.
Kyllä olen itse kuullut, kun Markus-setä sanoi ohjelman päätteeksi "ja nyt tämä poika lähtee paskalle". Olen syntynyt 1950 ja kotona kuunneltiin paljon radiota ja lähes aina Markus-sedän lastenohjemaa. Totta joka sana.
Minä olen syntynyt vuonna 1994 mutta kuulin tuon jutun vuonna 1948. Tallensin sen myös mp3-tiedostoksi. Haluatteko kuulla, kun Markus Rautio istuu?
Tuo teknikot juttu on dokumentoitu eräällä Sleepy sleepers levyllä eli se on TOSI!111
No jos on radiossa 30 vuotta niin on hyvät mahdollisuudet että jonain päivänä lipsahtaa "Markus-setä lähtee paskalle" :)
Juuri näin. Vanhempani ovat tätä kertoneet kun radio oli kovassa käytössä ja omin korvin tämän kuulivat. Markus setä sanoi joskus muutakin ei niin mairittelevaa mm kakaroista mutta en enää muista mitä vanhempani siitä kertoivat.
Minä ainakin läheden nyt paskalle, totta joka sana.
Kuuluttaja: Hei teknikot, ehtiikö paskalle. Teknikko: Nippa nappa sul on muuten mikki auki. Kuuluttaja: Aah.
Tämä oli Sleepy Sleeperssin levyllä Metsäradio.
Metsäratio ainakin on dokumentoitu autenttiselle vinyylille sen voi kuka tahansa tarkistaa
Ihan samaa soopalegendaa kuin sekin toitena hoettu, että Kyllitäti lähti nyt kuselle.
Mutta Fylli-täti putsasi koko pöydän.
Ajat muuttuu nykyään sanottaisiin botox-täti
Markus Rautio taisi olla Suomen ensimmäinen blueslalaja kappaleella ”Raatikkoon blues” vuodelta 1929? Kuuklaa ja kuuntele!
Soitettiinko sitä Radio Aunuksen Aalloilla
No niin Markus setä lähtee nyt p!skalle ,mutta Kylli täti piirtää teille pitkän piiitkän v!tun
Sanoiko Markus setä lähtevänsä p!skalle ja Kylli täti piirtävänsä pitkän piitkän v!tun, että kumpikin asia olisi totta, ne ovat ikuisia kiistelyn aiheita.
Niitä ei voi todistaa, koska niitä ei ole nauhoitettu tai jollakin muulla tavalla taltioitu.
Tosikko
Semmosenki version olen kuullu, että Markus setä sanoi lähetyksen päätteeksi että nyt Markus setä lähtee ja näyttää Kylli-tädille pitkän kullin. Miten lie.
Kyl se oli Markus-setä joka lähti paskalle, kerrottuaan asian ensin Suomen kansalle radion välityksellä.
Taisi joutua tekemään lipsahduksesta kankealle Ylelle selvityksenkin, ja puhtaat paperit, ja ääniteknikko vähemmän puhtaat.
Ja tallenne löytynee Ylen arkistoista, ja voi olla että sopivasti kuluneen ajan päästä julkaistaankin.
Sairaalloista kuvittelua tuollainen.
Ja ääniteknikko söi sitten Markuksen paskapaerit?
Selvä pyy.
Oliko vessapaperia tarpeeksi?
Turha täällä on jauhaa jostain Markus-sedästä koska kukaan alle 80-v. ei sellaisesta ole ikinä kuullutkaan. Luulevat varmaankin joulupukiksi tai muuksi taruolennoksi.
Markus-setä on alkanut elää omaa elämäänsä siitä tulee uusi Kalevala -hahmo
Mun isä on alle 80v ja muistaa hyvin Markus -sedän.
1927-1956 piti lastentuntia. Kyllä monet alle 70-vuotiaatkin muistavat olleensa korva kiinni radiossa.
Huono radio tai kuulo jos ei muuten kuulu.
Tavanomaista urbaanilegendaa. Minä kuulin tuon lauseen aikoinaan muodossa "Ja nyt tää jätkä lähtee paskalle!" Aikamoinen lässyttäjä se Markus-setä oli. Kuuntelin radiosta niitä lastentunteja silloin 1950-luvulla ja päälimmäiseksi muistikuvaksi jäi että Markus-setä oli "omiituinen höpööttäjä".
Paskoja oli joo Eenejelmi. Jotenkin menny kredut virheellisesti Setä Markukselle.
Niin meni ja paskoja oli Pekka Tiilikainen kuten naamastakin näkyy.
Kuuleppas Kalle
Tule paskalle