Markus-setä lähtee paskalle.

.,.,.,

Pitääkö paikkaansa että suolentyhjennystarpeestaan ilmoittikin radion pääkuuluttaja Aleksis af Enehjelm eikä itse Markus-setä? Miten on?

53

18623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se oli Alex af Enehjelm. Sanatarkasti: Nyt tämä poika lähtee paskalle. Kuulutusvuoro oli juuri päättynyt ja E.oli luullut mikrofonin jo olevan kiinni. Noihin aikoihinhan kalustoon kuului vielä äänitarkkailija, jonka tehtävä oli huolehtia mikrofonin aukiolon kaltaisista sivuseikoista.

      Tapaus on kuitenkin siirtynyt muistoissa Markus Raution suuhun, koska pääkuuluttaja Rautio oli loppujen lopuksi -mm.Lastentuntinsa ansiosta- oman aikansa tunnetuin suomalainen radiopersoona.

      • kuuluttaja emeritus

        Todellisuudessa Enehjelm sanoi: ”Förbaskade papper” ja kansahan kuulee, mitä haluaa.


    • Lapsikuuntelija

      Kyllä se muistini mukaan Markus-setä oli, kun lähetystä ei ollut vielä ehditty katkaista.

      • FucKTa

        Se oli ruotsinkielinen lähetyksenvalvoja, joka puhui ruotsia. Suomalaiset juntit radionkuuntelijat vain eivät tajunneet sitä.


      • Anonyymi
        FucKTa kirjoitti:

        Se oli ruotsinkielinen lähetyksenvalvoja, joka puhui ruotsia. Suomalaiset juntit radionkuuntelijat vain eivät tajunneet sitä.

        Suomalaiset juntit osaavat ruotsia paremmin kuin ruotsalainen "sivistyneistö" suomea.
        sivistynyt juntti


      • Anonyymi
        FucKTa kirjoitti:

        Se oli ruotsinkielinen lähetyksenvalvoja, joka puhui ruotsia. Suomalaiset juntit radionkuuntelijat vain eivät tajunneet sitä.

        Oletko koskaan miettynyt, miksi suomen kieltä pidetään vaikeana oppia?
        Koska suomi on maailman valtakieliin verrattuna ylivoimaisen eksakti, ilmaisuvoimaimen ja rikas, tarkka kieli.
        Olenkin aina ihmetellyt miten amerikkalaiset onnistuivat lentämään kuuhun niinkin pian kuim sen tekivät, vaikka he joutuivat kommunikoimaan englanniksi.
        sivistynyt juntti


      • Anonyymi

        Markus-setä oli, tai ainakin ohjelma oli Markus-sedän lastentunti. Muistan sen hyvin, kun äitini lähti käymään kellarissa ja minä jäin keittiöön muutaman vuoden vanhana kuuntelemaan radiota. Ohjelman lopussa sitten kuului "Nyt Markus-setä lähtee paskalle". Tämähän järkytti hieman pienen ihmisen mieltä, ja siitä piti kertoa äidille sitten kun hän tuli takaisin yläkertaan.

        Mutta mutta: kyseinen lähetys oli uusinta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Markus_Rautio Parhaiten hänet muistetaan radion Lastentunti-lastenohjelmistaan, joita lähetettiin vuosina 1926–1956 sekä suomeksi että ruotsiksi.) , eli nauhoitettu ohjelma ainakin kymmenen vuoden takaa, eikä siitä oltu editoitu tuota lausahdusta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markus-setä oli, tai ainakin ohjelma oli Markus-sedän lastentunti. Muistan sen hyvin, kun äitini lähti käymään kellarissa ja minä jäin keittiöön muutaman vuoden vanhana kuuntelemaan radiota. Ohjelman lopussa sitten kuului "Nyt Markus-setä lähtee paskalle". Tämähän järkytti hieman pienen ihmisen mieltä, ja siitä piti kertoa äidille sitten kun hän tuli takaisin yläkertaan.

        Mutta mutta: kyseinen lähetys oli uusinta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Markus_Rautio Parhaiten hänet muistetaan radion Lastentunti-lastenohjelmistaan, joita lähetettiin vuosina 1926–1956 sekä suomeksi että ruotsiksi.) , eli nauhoitettu ohjelma ainakin kymmenen vuoden takaa, eikä siitä oltu editoitu tuota lausahdusta pois.

        Eenejelmi oli paskoja, ei Markus Setä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eenejelmi oli paskoja, ei Markus Setä.

        Kyllä ne lähtivät molemmat risti kuselle !


      • Anonyymi
        FucKTa kirjoitti:

        Se oli ruotsinkielinen lähetyksenvalvoja, joka puhui ruotsia. Suomalaiset juntit radionkuuntelijat vain eivät tajunneet sitä.

        Piehän hurri hinttari pienempää suuta.


    • kkk12www

      Koko jttu on vähän isomman koltiaisen keksimä pila 50-luvulta.
      Mitään todellisuuspohjaa radiosta kuultuna jutulla ei ole.

      • Jonne 13v

        Noo. Jos se ois totta, joku ois ripannu sen ja laittanu Youtubeen!


      • Anonyymi
        Jonne 13v kirjoitti:

        Noo. Jos se ois totta, joku ois ripannu sen ja laittanu Youtubeen!

        Ei näytä hyvältä cv:ssä

        Yleisradion toimittaja ja kuuluttaja
        Kuunnelma- ja selostusosaston päällikkö
        Lastentunti 1926–1956
        Sanoi nyt lähtee Markus-setä paskalle


    • nntrtgtwgtgwr

      Juttu on täysin tosi. Sitä on puhunut muinoin jopa siihen aikaan lastenradio-ohjelmia kuunnellut historianopettajani.

      Markus-setä oli lopettanut juuri ohjelmansa, mutta mikrofoni oli jäänyt päälle ja kaikkien lasten kauhistukseksi yhtäkkiä kuului "...Ja nyt tämä poika lähtee paskalle."

      Se oli suoranainen järkytys, sillä siihen aikaan radio oli suorastaan pyhä. Radiotoimittajille ei pelkästään taottu asiantuntevuutta ja ammattitaitoa, vaan myös etiikkaa ja moraalia ja hyviä käytöstapoja. Nykyään nuo jälkimmäiset eivät ole enää sellaisia vaatimuksia, vaan niistä on joustettu paljon. Esimerkiksi "Kökkötraktori"-tapaus menisi varmaan nykyään läpi.

      • Tappio-Sikala

      • 5-14
        Tappio-Sikala kirjoitti:

        Kökkötraktori

        Radiomafia NYT 20v - Lopullinen valinta, 27.8.1993, Ruben Stiller
        https://www.youtube.com/watch?v=rlgZlKc7y2Y

        Stilleriä on ennenkin yritetty sensuroida!

        Tässä video jota Ruben Stiller ei saanut näyttää Pressiklubi ohjelmassaan.

        Ohjelmajohtaja Jyrki Richt tuli oikein seisomaan studion nurkkaan lähetyksen ajaksi vahtimaan ettei Stiller vaan näytä pätkää.

        Kekkonen 1980 vs Antero Mertaranta
        https://www.youtube.com/watch?v=lngDMeUpFaY


      • StillerSanooTotuuden
        5-14 kirjoitti:

        Stilleriä on ennenkin yritetty sensuroida!

        Tässä video jota Ruben Stiller ei saanut näyttää Pressiklubi ohjelmassaan.

        Ohjelmajohtaja Jyrki Richt tuli oikein seisomaan studion nurkkaan lähetyksen ajaksi vahtimaan ettei Stiller vaan näytä pätkää.

        Kekkonen 1980 vs Antero Mertaranta
        https://www.youtube.com/watch?v=lngDMeUpFaY

        Stiller hyllytettiin kolmeksi kuukaudeksi nimittäessään keskustalaista tulevaa Ylen radiotoiminnan johtajaa Tapio Siikalaa kökkötraktoriksi.

        Radiojohtaja Olli Alho ja toimituspäälliikkö Pentti Kemppainen päättivät hyllyttää Stillerin varmuuden vuoksi ettei uusi johtaja vain suutu.

        Eli toisin sanoen ylennyksen toivossa he päättivät varmuuden vuoksi nuoleskella tulevan radiojohtajan persettä, ennen kuin se perse oli edes nimitetty tai tuotu paikalle nuoltavaksi.
        https://www.youtube.com/watch?v=rlgZlKc7y2Y


      • 18-19
        5-14 kirjoitti:

        Stilleriä on ennenkin yritetty sensuroida!

        Tässä video jota Ruben Stiller ei saanut näyttää Pressiklubi ohjelmassaan.

        Ohjelmajohtaja Jyrki Richt tuli oikein seisomaan studion nurkkaan lähetyksen ajaksi vahtimaan ettei Stiller vaan näytä pätkää.

        Kekkonen 1980 vs Antero Mertaranta
        https://www.youtube.com/watch?v=lngDMeUpFaY

        Jyrki Richt teki itsestään täydellisen pellen. Yritti sensuroida video joka oli jo näytetty Ylen kanavalla ja näytetty myös sen jälkeen ja saatavissa netistä milloin vain.

        Sen sijaan hän sai kiinnitettyä joka median huomion tähän asiaan ja videoon jonka hän itse halusi sensuroida. Ja näin Kekkosen kaatumisesta tuli katsotuin Youtube video sillä viikolla. Jokainen joka halusi nähdä videon pääsi katsomaan sen ja lukemaan siitä lehdistä, jos tapaus oli sattunut pääsemään unohtumaan.

        On suorastaan surkuhupaisaa kuinka tällaiset vanhat jäärät jotka itse työskentelevät mediassa, eivät ymmärrä kuinka se sama media toimii! Etenkin nykyisin kun sähköinen media on langattomasti jokaisen saatavissa ja uutiset ja juorut leviävät nopeasti. Tällaisessa mediaympäristössä kaikenlaiset sensurointiyritykset saavat aikaan juuri päinvastaisen reaktion.


      • 5-14 kirjoitti:

        Stilleriä on ennenkin yritetty sensuroida!

        Tässä video jota Ruben Stiller ei saanut näyttää Pressiklubi ohjelmassaan.

        Ohjelmajohtaja Jyrki Richt tuli oikein seisomaan studion nurkkaan lähetyksen ajaksi vahtimaan ettei Stiller vaan näytä pätkää.

        Kekkonen 1980 vs Antero Mertaranta
        https://www.youtube.com/watch?v=lngDMeUpFaY

        Toi oli hyvä pätkä. :)


    • jotensesiitä

      Täysin urbaanilegendaa, johon tollot uskovat. Pasilan kahvilassa sitä pohdittiin jo 60-luvulla.
      Kalkkeutuneet historianmaikat luulivat olevansa vitsikkäitä, mutta eivät ikinä itse kuulleet koko asia henkilökohtaisesti.
      Kaikki perustui siihen, että joku keksi sen ja kertoi totena ja juttu levisi eteenpäin, mutta ei edes tuhannet kuulijat ole sitä ikinä kuulleet.
      Ja jos tänä päivänä joku ilmaantuu ja kertoo kuulleensa sen omin korvin, niin varmasti valehtelee niin että korvat heiluvat.

      • Förbaskade

        Hetkonen, Yle muutti Pasilaan 80-luvun alussa. 60-luvulla siellä oli vain tv-studio mutta ei kahvilaa. ;)


    • Suoramanpoika

      Ei se Markus - setä eikä Enefjelm ole mitään tuollaista sanoneet paskalle lähdöstä. Tämä on muitten ihmisten aikaansaanosta kuten yleensä tapahtuu. Unohtakaa koko juttu, vaikka olisikin ollut hauska. Kiitos.

      • ylen_mittausteknikot

        Mutta ylen mittauseknikot lähti paskalle ylen mittausketjun testin aikana

        Tämä tarina on tosi!

        .


      • mikrofoniauki

        Kyllä olen itse kuullut, kun Markus-setä sanoi ohjelman päätteeksi "ja nyt tämä poika lähtee paskalle". Olen syntynyt 1950 ja kotona kuunneltiin paljon radiota ja lähes aina Markus-sedän lastenohjemaa. Totta joka sana.


      • jonninjouuutavaa
        mikrofoniauki kirjoitti:

        Kyllä olen itse kuullut, kun Markus-setä sanoi ohjelman päätteeksi "ja nyt tämä poika lähtee paskalle". Olen syntynyt 1950 ja kotona kuunneltiin paljon radiota ja lähes aina Markus-sedän lastenohjemaa. Totta joka sana.

        Minä olen syntynyt vuonna 1994 mutta kuulin tuon jutun vuonna 1948. Tallensin sen myös mp3-tiedostoksi. Haluatteko kuulla, kun Markus Rautio istuu?


      • Anonyymi
        ylen_mittausteknikot kirjoitti:

        Mutta ylen mittauseknikot lähti paskalle ylen mittausketjun testin aikana

        Tämä tarina on tosi!

        .

        Tuo teknikot juttu on dokumentoitu eräällä Sleepy sleepers levyllä eli se on TOSI!111


      • Anonyymi
        mikrofoniauki kirjoitti:

        Kyllä olen itse kuullut, kun Markus-setä sanoi ohjelman päätteeksi "ja nyt tämä poika lähtee paskalle". Olen syntynyt 1950 ja kotona kuunneltiin paljon radiota ja lähes aina Markus-sedän lastenohjemaa. Totta joka sana.

        No jos on radiossa 30 vuotta niin on hyvät mahdollisuudet että jonain päivänä lipsahtaa "Markus-setä lähtee paskalle" :)


      • Anonyymi
        mikrofoniauki kirjoitti:

        Kyllä olen itse kuullut, kun Markus-setä sanoi ohjelman päätteeksi "ja nyt tämä poika lähtee paskalle". Olen syntynyt 1950 ja kotona kuunneltiin paljon radiota ja lähes aina Markus-sedän lastenohjemaa. Totta joka sana.

        Juuri näin. Vanhempani ovat tätä kertoneet kun radio oli kovassa käytössä ja omin korvin tämän kuulivat. Markus setä sanoi joskus muutakin ei niin mairittelevaa mm kakaroista mutta en enää muista mitä vanhempani siitä kertoivat.


    • Markus_Tampio

      Minä ainakin läheden nyt paskalle, totta joka sana.

    • Kuullut

      Kuuluttaja: Hei teknikot, ehtiikö paskalle. Teknikko: Nippa nappa sul on muuten mikki auki. Kuuluttaja: Aah.
      Tämä oli Sleepy Sleeperssin levyllä Metsäradio.

      • Anonyymi

        Metsäratio ainakin on dokumentoitu autenttiselle vinyylille sen voi kuka tahansa tarkistaa


    • pöntönääni

      Ihan samaa soopalegendaa kuin sekin toitena hoettu, että Kyllitäti lähti nyt kuselle.

    • Anonyymi

      Mutta Fylli-täti putsasi koko pöydän.

      • Anonyymi

        Ajat muuttuu nykyään sanottaisiin botox-täti


    • Markus Rautio taisi olla Suomen ensimmäinen blueslalaja kappaleella ”Raatikkoon blues” vuodelta 1929? Kuuklaa ja kuuntele!

      • Anonyymi

        Soitettiinko sitä Radio Aunuksen Aalloilla


    • Anonyymi

      No niin Markus setä lähtee nyt p!skalle ,mutta Kylli täti piirtää teille pitkän piiitkän v!tun

      • Sanoiko Markus setä lähtevänsä p!skalle ja Kylli täti piirtävänsä pitkän piitkän v!tun, että kumpikin asia olisi totta, ne ovat ikuisia kiistelyn aiheita.
        Niitä ei voi todistaa, koska niitä ei ole nauhoitettu tai jollakin muulla tavalla taltioitu.


      • Anonyymi
        Eipinnallinen kirjoitti:

        Sanoiko Markus setä lähtevänsä p!skalle ja Kylli täti piirtävänsä pitkän piitkän v!tun, että kumpikin asia olisi totta, ne ovat ikuisia kiistelyn aiheita.
        Niitä ei voi todistaa, koska niitä ei ole nauhoitettu tai jollakin muulla tavalla taltioitu.

        Tosikko


    • Anonyymi

      Semmosenki version olen kuullu, että Markus setä sanoi lähetyksen päätteeksi että nyt Markus setä lähtee ja näyttää Kylli-tädille pitkän kullin. Miten lie.

    • Anonyymi

      Kyl se oli Markus-setä joka lähti paskalle, kerrottuaan asian ensin Suomen kansalle radion välityksellä.

      Taisi joutua tekemään lipsahduksesta kankealle Ylelle selvityksenkin, ja puhtaat paperit, ja ääniteknikko vähemmän puhtaat.

      Ja tallenne löytynee Ylen arkistoista, ja voi olla että sopivasti kuluneen ajan päästä julkaistaankin.

      • Anonyymi

        Sairaalloista kuvittelua tuollainen.


      • Anonyymi

        Ja ääniteknikko söi sitten Markuksen paskapaerit?
        Selvä pyy.


    • Anonyymi

      Oliko vessapaperia tarpeeksi?

    • Anonyymi

      Turha täällä on jauhaa jostain Markus-sedästä koska kukaan alle 80-v. ei sellaisesta ole ikinä kuullutkaan. Luulevat varmaankin joulupukiksi tai muuksi taruolennoksi.

      • Anonyymi

        Markus-setä on alkanut elää omaa elämäänsä siitä tulee uusi Kalevala -hahmo


      • Anonyymi

        Mun isä on alle 80v ja muistaa hyvin Markus -sedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markus-setä on alkanut elää omaa elämäänsä siitä tulee uusi Kalevala -hahmo

        1927-1956 piti lastentuntia. Kyllä monet alle 70-vuotiaatkin muistavat olleensa korva kiinni radiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1927-1956 piti lastentuntia. Kyllä monet alle 70-vuotiaatkin muistavat olleensa korva kiinni radiossa.

        Huono radio tai kuulo jos ei muuten kuulu.


    • Anonyymi

      Tavanomaista urbaanilegendaa. Minä kuulin tuon lauseen aikoinaan muodossa "Ja nyt tää jätkä lähtee paskalle!" Aikamoinen lässyttäjä se Markus-setä oli. Kuuntelin radiosta niitä lastentunteja silloin 1950-luvulla ja päälimmäiseksi muistikuvaksi jäi että Markus-setä oli "omiituinen höpööttäjä".

    • Anonyymi

      Paskoja oli joo Eenejelmi. Jotenkin menny kredut virheellisesti Setä Markukselle.

    • Anonyymi

      Niin meni ja paskoja oli Pekka Tiilikainen kuten naamastakin näkyy.

    • Anonyymi

      Kuuleppas Kalle
      Tule paskalle

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe