Sterilisaatio??

S.K.-71

Olen ollut jo 1 1/2 vuotta sterilisaatiojonossa, mutta nyt luin jostain, että ko. toimenpide aiheuttaa vuodon runsautta ja vaihdevuodet olisivat hankalammat. Pitääkö paikkaansa?Kokemuksia, myös positiiviset?

44

42030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonotin....

      seitsemän kuukautta ennenkuin pääsin ja ei minulle ainakaan kerrottu että se aiheuttaisi kertomiasi asioita.Menskut ovat aivan samanlaiset kuin ennenkin eikä mitään muutakaan vaivaa ole tullut.Itse olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun,on huoleton olo...

    • N-74

      mä jonotin n. 6kk. Toimenpide ei ollut mukava, mutta ei sinne kevätretkelle mentykään.
      Menkat on ollut samanlaiset kun aikaisemmin, enkä ole katunut päivääkään. Päinvastoin!
      Suosittelen,jos vain on perheen lukumäärä jo valmis.

      • äiti isi ja kolme lasta

        elä missään nimessä mene vaikka nyt oisit kuinka varma tahansa..
        Minä jonotin korkeintaan pari kuukautta ja tehtiin neljä vuotta sitten kolmannen lapsen syntymän jälkeen,pääsin leikkuuseen erikoissyillä 26vuotiaana..
        leikkaus meni kutakuinkin hyvin..tosin puhkoivat sondilla reiän kohtuun ja olin extra tuplakipiänä ylimääräisen viikon mutta ei pahempaa..Leikkauksen ja ensimmäisten menkkojen jälkeen alkoi helvetti..minulla on yhä vieläkin tuskalliset menkat jotka kestävät n 6-7pvä.. vuodan kuin seula ja syönkin joka kuukausi vuotoa vähentäviä lääkkeitä...tosin siskollani tehtiin sterilisaatio myöskin eikä hänellä kestä vuoto kuin päivän korkeintaan joten tästä voimme päätellä että ihminen on yksilöllinen ja vuoto sen mukainen!Ja nyt sitten kolmen vuoden jälkeen minä tulin vielä kaiken lisäksi katumapäälle.. kävin viimekeväänä puhumassa lääkäreille..kesällä tutkittii..syksyllä hutkittiin kunnes sain myöntävän päätöksen sterilisaation purkuun ja purku suoritetaan tammikuun lopulla..lääkäreiden ennusteen mukaan myös mensutkin normalisoituisivat leikkauksen myötä!nähtäväksi jää miten meidän käy mutta.. koskaan ei voi olla varma..sen olen ainakin oppinut jo tietämään..ei vaikka olisi suurimmasta päästäkin se suurin syy teoille... mutta tsemppiä vain kaikille ja hyvää uuttavuotta vuodelle 2006


      • vaiko Turkuun?
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

        elä missään nimessä mene vaikka nyt oisit kuinka varma tahansa..
        Minä jonotin korkeintaan pari kuukautta ja tehtiin neljä vuotta sitten kolmannen lapsen syntymän jälkeen,pääsin leikkuuseen erikoissyillä 26vuotiaana..
        leikkaus meni kutakuinkin hyvin..tosin puhkoivat sondilla reiän kohtuun ja olin extra tuplakipiänä ylimääräisen viikon mutta ei pahempaa..Leikkauksen ja ensimmäisten menkkojen jälkeen alkoi helvetti..minulla on yhä vieläkin tuskalliset menkat jotka kestävät n 6-7pvä.. vuodan kuin seula ja syönkin joka kuukausi vuotoa vähentäviä lääkkeitä...tosin siskollani tehtiin sterilisaatio myöskin eikä hänellä kestä vuoto kuin päivän korkeintaan joten tästä voimme päätellä että ihminen on yksilöllinen ja vuoto sen mukainen!Ja nyt sitten kolmen vuoden jälkeen minä tulin vielä kaiken lisäksi katumapäälle.. kävin viimekeväänä puhumassa lääkäreille..kesällä tutkittii..syksyllä hutkittiin kunnes sain myöntävän päätöksen sterilisaation purkuun ja purku suoritetaan tammikuun lopulla..lääkäreiden ennusteen mukaan myös mensutkin normalisoituisivat leikkauksen myötä!nähtäväksi jää miten meidän käy mutta.. koskaan ei voi olla varma..sen olen ainakin oppinut jo tietämään..ei vaikka olisi suurimmasta päästäkin se suurin syy teoille... mutta tsemppiä vain kaikille ja hyvää uuttavuotta vuodelle 2006

        Tarinasi oli melkein kuin omani mutta minulle annettiin 1 % mahikset tulla enää raskaaksi.
        olin yhteydessä T:reen hedelmöitysklinikkaan, joka on erikoistunut vaikeisiin tapauksiin kuten sterilisaation tehneiden hoitamiseen.

        Toivottavasti et asioinut ahneella yksityisellä, joka rahan ahneena lupaa vaikka mitä?


      • äiti isi ja kolme lasta
        vaiko Turkuun? kirjoitti:

        Tarinasi oli melkein kuin omani mutta minulle annettiin 1 % mahikset tulla enää raskaaksi.
        olin yhteydessä T:reen hedelmöitysklinikkaan, joka on erikoistunut vaikeisiin tapauksiin kuten sterilisaation tehneiden hoitamiseen.

        Toivottavasti et asioinut ahneella yksityisellä, joka rahan ahneena lupaa vaikka mitä?

        asumme kokkolassa ja ihan julkisella puolella olen hoidettavana..25 pvä tammikuuta on purkuleikkaus,toivottavasti kaikki onnistuu, nähtäväksihän se jääpi miten käy..


      • 39-v
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

        asumme kokkolassa ja ihan julkisella puolella olen hoidettavana..25 pvä tammikuuta on purkuleikkaus,toivottavasti kaikki onnistuu, nähtäväksihän se jääpi miten käy..

        Onko kukaan käynyt sterilisaation purkuleikkauksessa? Miten se meni ja onko raskaaksi tulo onnistunut sen jälkeen?


      • äiti isi ja kolme lasta
        39-v kirjoitti:

        Onko kukaan käynyt sterilisaation purkuleikkauksessa? Miten se meni ja onko raskaaksi tulo onnistunut sen jälkeen?

        olin purkuleikkuussa tammikuussa-06
        vasenpuoli epäonnistui,oikea onnas vaan ei ole kuulunut pientä enää...tokkopa tuleekaan, olen luopumassa jo toivosta ja aikakin on tainnut mennä jo umpeen..sanoivat että vuoden sisällä tapahtuu jos on tapahtuakseen =(


      • 39-v
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

        olin purkuleikkuussa tammikuussa-06
        vasenpuoli epäonnistui,oikea onnas vaan ei ole kuulunut pientä enää...tokkopa tuleekaan, olen luopumassa jo toivosta ja aikakin on tainnut mennä jo umpeen..sanoivat että vuoden sisällä tapahtuu jos on tapahtuakseen =(

        Hei,

        Kiitoksia vastauksestasi. Älä vielä vaivu epätoivoon, jos mahdollista. Oliko operaatio kivulias?? Minä vasta harkitsen asiaa.


      • äiti isi ja kolme lasta
        39-v kirjoitti:

        Hei,

        Kiitoksia vastauksestasi. Älä vielä vaivu epätoivoon, jos mahdollista. Oliko operaatio kivulias?? Minä vasta harkitsen asiaa.

        ei sinällään ollut kivulias koska tehtiin nukutuksessa,samoja reikiä tuli vatsanahkaan kuin itse sterilisaatiossakin..jälkeenpäin olin viikon verran kipeänä ja ilmat pihalla periaatteella mutta kylläpä siitä kuitenkin melko nopsaan tointuu...


      • blaa-blaa
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

        elä missään nimessä mene vaikka nyt oisit kuinka varma tahansa..
        Minä jonotin korkeintaan pari kuukautta ja tehtiin neljä vuotta sitten kolmannen lapsen syntymän jälkeen,pääsin leikkuuseen erikoissyillä 26vuotiaana..
        leikkaus meni kutakuinkin hyvin..tosin puhkoivat sondilla reiän kohtuun ja olin extra tuplakipiänä ylimääräisen viikon mutta ei pahempaa..Leikkauksen ja ensimmäisten menkkojen jälkeen alkoi helvetti..minulla on yhä vieläkin tuskalliset menkat jotka kestävät n 6-7pvä.. vuodan kuin seula ja syönkin joka kuukausi vuotoa vähentäviä lääkkeitä...tosin siskollani tehtiin sterilisaatio myöskin eikä hänellä kestä vuoto kuin päivän korkeintaan joten tästä voimme päätellä että ihminen on yksilöllinen ja vuoto sen mukainen!Ja nyt sitten kolmen vuoden jälkeen minä tulin vielä kaiken lisäksi katumapäälle.. kävin viimekeväänä puhumassa lääkäreille..kesällä tutkittii..syksyllä hutkittiin kunnes sain myöntävän päätöksen sterilisaation purkuun ja purku suoritetaan tammikuun lopulla..lääkäreiden ennusteen mukaan myös mensutkin normalisoituisivat leikkauksen myötä!nähtäväksi jää miten meidän käy mutta.. koskaan ei voi olla varma..sen olen ainakin oppinut jo tietämään..ei vaikka olisi suurimmasta päästäkin se suurin syy teoille... mutta tsemppiä vain kaikille ja hyvää uuttavuotta vuodelle 2006

        Täytyy olla jo kummat syyt että sterilisaatio puretaan 3 vuoden kuluttua toimenpiteestä.
        Ei ainakaan uuden raskaustoiven takia, se ei vain onnistu enää kun putket ovat arpeutuneet umpeen


    • miehelle helppo juttu

      Yksi kysymys, miksi ihmeessä te naiset aina uhraudutte?
      Laittakaa miehenne sterilisaatiolaikkaukseen, vie paikallispuudutuksessa noin 30minsaa ja kaikki pelaa kun ennenkin.
      Jotain järkeä touhuun ja vastuun jakaminen kuuluu parisuhteeseen. luulisi lääkäreiden suosittelevan tätä aktiivisesti pariskuniten MIEHILLE. Naiset ovat jo oman osansa hoitanett, syöneet hormonit, olleet raskaina ja synnyeet.
      Terveisin äiti jolla 3 lasta ja mies steriloitu.
      (ja huom, ainahan miehen spermaa voidaan laittaa pakkaseen talteen, jos tulee katumapäälle).

      • jos

        nainen kävisikin vieraissa, perhe lisääntyisi edelleen. No, tulishan siinä muitakin järjestelyjä tosiaan


      • pettäminen eri juttu
        jos kirjoitti:

        nainen kävisikin vieraissa, perhe lisääntyisi edelleen. No, tulishan siinä muitakin järjestelyjä tosiaan

        Miten joku vieraissa juoksu liittyy tähän asiaan???

        Mulla sama mielipide, MIES sinne vuorostaan, yleistä muissa sivistysvaltioissa.
        Kaikki meni meillä ainakin hyvin, mies itse onneksi ehdotti sitä itse, ei tarvinnut ruinata. Yksi lapsi riittää meille. Ei tarvii pelätä enää että tulisin raskaaksi ja mies on entistä aktiivisempi nykyisin ;)


      • liian nuori

        En tiedä saanko lupaa sterilisointiin. olen vasta 21, ja mulla on kaksi lasta. Kumpikin on keisarinleikattu, ja jälkimmäisessä synnytyksessä lääkäri totesi että mulla on niin ohut kohdunseinämä, että se voi revetä seuraavassa raskaudessa. Eli mulla on lääketieteellinen peruste. En edes haluais että miehelleni tehtäisiin mitään, sillä hän oikeasti viellä voi saada lapsia. no parin viikon päästä saan kuulla tuomion, eli annetaanko sitä.


      • Kaikki tyytyväisiä!

        oli sterilisaatioleikkaksessa. Meillä kolme lasta. Sen jälkeen ukon työpaikalla kaikki väh. kolmen lapsen isät
        sama juttu....Työnantajakin oli tyytyväinen kun enää ei tullut isyysloma anomuksia....


      • steriloitu nainen
        pettäminen eri juttu kirjoitti:

        Miten joku vieraissa juoksu liittyy tähän asiaan???

        Mulla sama mielipide, MIES sinne vuorostaan, yleistä muissa sivistysvaltioissa.
        Kaikki meni meillä ainakin hyvin, mies itse onneksi ehdotti sitä itse, ei tarvinnut ruinata. Yksi lapsi riittää meille. Ei tarvii pelätä enää että tulisin raskaaksi ja mies on entistä aktiivisempi nykyisin ;)

        Ruinata? Oho! Onko joku sitten ruinannut miehelleen, että menisi steriloitavaksi? Mitä sikamaista käytöstä! Ette omista oikeutta miehenne kehoon!
        Just eilen kävin steriloitavana. Tehtiin Essure-tekniikalla ja nyt olen lähes jo normaalissa kunnossa. Sterilisaatio on jokaisen oma päätös, eikä siihen pidä mennä, jos hiukkaakaan epäröi. Minulle sterilointi oli luonnollinen valinta, koska en "saa" tulla raskaaksi perussairauteni vuoksi. Kaikkia ei ole luotu äidiksi...


    • sanottavaa sterilisaatiosta

      Hormonitoimintaan se ei vaikuta mitenkään ja elämä jatkuu niinkuin ennenkin, mutta pelko raskaudesta jää pois.

      • Lapsellinen

        Mulle tehtii sterilisaatio 5:nnen lapsen syntymän jälkeen seuraavana päivänä. Asiasta olin ilmoittanut sairaalaan jo lasta odottaessani. Kaikki meni hyvin, ja olo on huoleton. Jos lapsiluku on täynnä, niin ei muuta kuin klipsit munanjohtimiin ja se on siinä.


    • -68

      synnytystä seuraavana päivänä, ei siis tarvinut jonottaa / maksaa ylimääräistä, kun sairaalassa oli jo valmiiksi. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Mulle todella kätevä vaihtoehto.

    • tiijä mikä pitää

      paikkansa kun lääkäri sanoi että sterilisaation jälkeen voi olla runsaammat kuukautiset mutta eihän tollaisen operaation jälkeen pitäis hormonitoiminnan muuttua miksikään. Outu ylilääkäri-ja vielä naistentautien sellainen.

    • S.K.-71

      Hyvältähän tämä kuulostaa(kuten arvelinkin)! Vain yksi huono kokemus. Mieheni ei vain suostu, miehisyys viedään tms(???). Olet oikeassa, miksi naisten aina täytyy uhrautua(?), mutta enköhän minäkin tästä hyödy.Lapsiluku on täynnä varmasti(2 villiä poikaa, joista vanhemmalla ADHD). Siitä vuodon runsaudesta kun hormooni toimintaan ei kajota; Mulla oli kuparikierukka puoltoista vuotta ja vuodot oli kauheita(2 viikkoo vuotoo, viikon tauko, viikon välivuotoa ja taas kaks viikkoo oikeeta vuotoo), eli siksipä mietitytti, että jos tilanne taas menee siihen ja sterilisaatiohan on lopulline..(Tosin tässähän on kuultu purkuleikkauksistakin).Lisää ajatuksia vaan aiheeseen liittyen!!

      • m-66

        paa ukkos sinne.
        itte kävin joku vuosi sitten. Fakta on kuitenkin se, että mielille se on paljon PALJON helpompi juttu, Vaikkakin sattui ihan vitusti. (olin siis mies). Jos parisuhde on kunnossa ja kersat on tehty niin ei äijälläsi ole mitään oikeata perustelua kieltäytyä siitä, voin miehenä sanoa sen, että ei vaikuta "sen" toimintaan millään lailla, päinvastoin eka kerran kun pääs paljaalla paineleen niin ihan kuin olis ekaa kertaa hommissa. Suosittelen (..siis miehille).


      • Itse en kadu...

        Itse tein päätöksen jo ensimmäisen saadessa että enää en tee,kun odotus oli niin rankka,mutta vasta kolmannen jälkeen tein sterilisaation lääkäriltä sitä miltein rukoillen.Nyt huomattavasti parempi olo ja olen onnellinen terveistä lapsista.Vieläkin voisin lapsia ottaa hoidettavaksi,mutta odottamaan en enää ikuna alkais.Odotusaika oli siis todella rankka,selän vuoksi.En riskeeraa terveyttäni perheeni vuoksi.Mutta sinuna en menisi moiseen operaatioon laisinkaan.Antaa miehen mennä.Riskit on kuitenkin aina suuremmat naisten kohdalla tässä leikkauksessa ja sitä kun ei voi koskaan tietää mitä tapahtuu.Menkat oli muuten minullakin päin pyllyä ennen operaatiota ja luulenpa että se johtui ihan jo vain stressistä,joten itse leikkaus ei ongelmaa vie mennessä,kuin vain sen että ei tarvitse enää ehkäisystä huolehtia.
        Oletko ihan varma että menet leikattavaksi?Puntaroit menkoista ja hedelmättömyydestä.Miksi ihmeessä?Kyllä ne menkat tasottuu kun löydät oman avus,mutta älä nyt ihmeessä sterilisoitavax mene sen takia!


      • hä??
        m-66 kirjoitti:

        paa ukkos sinne.
        itte kävin joku vuosi sitten. Fakta on kuitenkin se, että mielille se on paljon PALJON helpompi juttu, Vaikkakin sattui ihan vitusti. (olin siis mies). Jos parisuhde on kunnossa ja kersat on tehty niin ei äijälläsi ole mitään oikeata perustelua kieltäytyä siitä, voin miehenä sanoa sen, että ei vaikuta "sen" toimintaan millään lailla, päinvastoin eka kerran kun pääs paljaalla paineleen niin ihan kuin olis ekaa kertaa hommissa. Suosittelen (..siis miehille).

        siis olit mies? enää et ole?


    • älä mee

      älä missää nimessä mee mul on käynyt nii et vaimoni oli edellisessä avioliitossa tehnyt sen ja nyt sitä sit se on joka puolel vastas purkuleikkaus maksoi 3500 euroo kulut ja nyt on tullut lapsettomuus hoidot vielä lisäksi maksamaan 4500 euroa ja lisää tulee eli nyt on menny 8000 euroa eikä loppua näy eli hae vaa pillerit ko kummiski tapaat sen elämäs uroksen vielä ja näin siinä vaan käy ko mietit tarkemmin ollaan kato semmosia et ei me yhen kans olla elämää....

    • blondi-72hki

      tuo toimenpide kun olin vikan likan synnyttänyt.Olin vielä sairaalassa joten tekivät syntymästä seuraavana päivänä.En halunnut ottaa riskiä uudesta raskaudesta kun jo kaksi keskenmenoakin olin jo kokenut..

    • blondi-72hki

      mulle ei aiheuttanut runsita vuotoja,paranin nopeasti ja en ole katunut!

    • 3 tenavaa

      Mulle tehtiin sterilisaatio 1v.3kk.sitte,3sektion yhteydessä.Hyvä juttu kaikin puolin..Ei mitään negatiivistä sanottavaa.

    • wesimies-70

      ...se sterilisaatio oli, ainakin minulle. Pyöräytin parit nyytit, ja toisen synnytyksen yhteydessä minulle tehtiin, omasta pyynnöstäni, sterilisaatio.
      En ole havainnut mitään haittoja koko operaatiosta. Kuukautiset jatkuvat aivan normaalisti, mieli-ala heittää samanlaista häränpyllyä ku aikasemminkin...
      Kait tuo reagointi on niin henkilökohtaista, mut mä suosittelen kyllä. Siis siinä tapauksessa että olet ihan varma asiasta.

    • Kahden lapsen äiti

      Minulle tehtiin sterilisaatio vuonna 2001. Vuoto runsastui huomattavasti.Sen jälkeen on myös tullut kuukautiskivut joita minulla ei sitä ennen ollut.

      • eelatar

        Oon jonossa. Pääluku meillä täynnä joten mielelläni menen kun ukko ei suostu/kokee kiusalliseksi. Ikää kuitenkin 35v. joten tuskin tulee lisääntymistarvetta enää. Mukavaa että löytyi tämmönen keskutelu! Hauskaa pääsiäisen jatkoa kaikille! :)


      • neljänlapsen äiti36v

        olin kuukuusi sitten sterilisaatios jakolmet kuukautiset jo eikä loppuua näy.


    • leikattu

      Pääsin leikkaukseen vajaan vuoden sisällä, se pitkittyi, sillä lekuri omasta tahdostaan ei laittanut minua jonoon!
      Ennalta minua tämä kyseinen lekuri uhkaili, että finniongelmani palaisi samanlaisiksi kuin ennen pillerien syöntiä, vastasin, ettei minulla ollut koskaan ollut sellaisia ongelmia. Seuraavaksi hän uhkaili, että menkat tulevat yhtä kivuliaina ja runsaina kuin teini-iässä. Sanoin, ettei minulla ollut niistä ongelmaa. Kaikesta huolimatta hän toimi vastoin tahtoani. Onneksi sain asian korjattua ja pääsin leikkaukseen, joka sinällään on helppo, eikä minulla ollut siitä jälkiseuraamuksia. Menkat ovat yhtä vaivattomat ja niukat kuin ennenkin, eikä iho kuki!

    • Osma74

      Vuodot voivat muuttua iän myötä muutenkin, joten se voi olla helppo pistää sterilisaation syyksi. Ikääntymistä nimittäin ei voi pysäyttää. Hormonikierukkaa yritetään siksi suositella sterilisaation sijaan, tehokkuutensa lisäksi vähentää vuotoja.

      Pahoitteluni kaikille tästä loukkaantuville, mutta en voi ymmärtää, miksi sterilisaatioleikkauksia puretaan. Etenkin, jos se tehdään yhteiskunnan varoin. Monia paljon tarpeellisempiakin hoitoja ja palveluita jätetään tarjoamatta säästösyistä. Ja toisille tarjotaan ylellisyyshoitoja samaan aikaan. Mielestäni kaikkien sterilisaatiota katuvien olisi kustannettava lapsettomuushoidot tai purkuleikkaukset omakustanteisesti. Ja jos on jo lapsia, miksi niitä on vielä tehtävä lisää tähän täpötäyteen maailmaan? Eikö elämään voi keksiä mitään muuta täytettä? Lapseen menevillä rahoilla rahoittaisi kummilapsitoimintana monen kehitysmaan tytön koulutuksen.

      • mietiskelevä

        Onko kellään ihan tuoreita kokemuksia sterilisaatiosta? Olen itse harkinnut asiaa vakavasti... lapsiluku täynnä ja ikääkin jo yli kolmenkympin!


      • yh isä 39
        mietiskelevä kirjoitti:

        Onko kellään ihan tuoreita kokemuksia sterilisaatiosta? Olen itse harkinnut asiaa vakavasti... lapsiluku täynnä ja ikääkin jo yli kolmenkympin!

        Itse olen ollut jonossa yli puolitoista vuotta. Soitin sinne ja kyselin koska pääsen. Sanoi sieltä että kovin on kiirettä mutta ehkä kesällä tai kesän jälkeen :/
        Tampereella julkisella puolella ei ole helppoa miehen päästä sterilisaatioon.


    • black rose

      Tein neljännen lapsen jälkeen sterilisaation ja ihan normikierrot ynm. on ollut. Hmm..........oletpa ollut pitkään jonossa.

      • petomamma

        Mulla on kamalat menkat ilman hormoniehkäisyä, särkylääkkeillä mennään ja tampoonin ja siteen kans pitää vaihtaa max tunnin välein.
        Mietin sterilisaation ja kohdun poiston välillä. Jos sais menkat pois, antaisin aika paljon.


      • n30++
        petomamma kirjoitti:

        Mulla on kamalat menkat ilman hormoniehkäisyä, särkylääkkeillä mennään ja tampoonin ja siteen kans pitää vaihtaa max tunnin välein.
        Mietin sterilisaation ja kohdun poiston välillä. Jos sais menkat pois, antaisin aika paljon.

        Onko se mahdollista? Voiko sen valita? Olisi erittäin loistavaa jos sellaisen voisi valita... Olen 36 ja lapseton (ja tulen olemaan!)


      • lost soul
        petomamma kirjoitti:

        Mulla on kamalat menkat ilman hormoniehkäisyä, särkylääkkeillä mennään ja tampoonin ja siteen kans pitää vaihtaa max tunnin välein.
        Mietin sterilisaation ja kohdun poiston välillä. Jos sais menkat pois, antaisin aika paljon.

        Kävin sterilisaatiossa kolmannen lapsen jälkeen ja kuvittelin että nyt on huolet ohi. Mutta en olisi voinut olla enemmän väärässä. Kuukautiset runsautuivat, oli yli viikon vuotoa ja sitten välivuotoa välissä. Kierto lyheni kolmeen viikkoon (johtuen osin iästä varmaan, yli 40). No, kyllästyneenä ikuisiin vuotoihin kävin laittamassa hormonikieurukan kesällä, mikä tuntuu tosi hullulta kun on steriloitu! No sen laittaminen oli järkyttävä kokemus, ei siitä sen enempää. Alussa hormonikieurukka tuntui vähentävän vuotoja, mutta nyt olen vuotanut kolmatta viikkoa, ei kovin runsaasti mutta koko ajan kumminkin. Kohta lähden kyllä kohdun poistoon, lopen kyllästynyt menkkoihin (ja isäntä myös!)


      • Onnellisesti kohduto
        lost soul kirjoitti:

        Kävin sterilisaatiossa kolmannen lapsen jälkeen ja kuvittelin että nyt on huolet ohi. Mutta en olisi voinut olla enemmän väärässä. Kuukautiset runsautuivat, oli yli viikon vuotoa ja sitten välivuotoa välissä. Kierto lyheni kolmeen viikkoon (johtuen osin iästä varmaan, yli 40). No, kyllästyneenä ikuisiin vuotoihin kävin laittamassa hormonikieurukan kesällä, mikä tuntuu tosi hullulta kun on steriloitu! No sen laittaminen oli järkyttävä kokemus, ei siitä sen enempää. Alussa hormonikieurukka tuntui vähentävän vuotoja, mutta nyt olen vuotanut kolmatta viikkoa, ei kovin runsaasti mutta koko ajan kumminkin. Kohta lähden kyllä kohdun poistoon, lopen kyllästynyt menkkoihin (ja isäntä myös!)

        ...aiheuttava adenomyoosia, joka on kohdun supistmisessa tapahtuva poimuttuminen synnytyksen jälkeen. Eli kohdun sisäpuolelle jää paljon normaalia enemmän "veripintaa" Siitä johtuu kuukautisvuodon runsastuminen, jopa moninkertaiseksi. Pahimmoillaan ulkopuolen poimut voivat alkaa kasvamaan yhteen ja lisätä kipuja, varsinkin kuukautisten aikaan, mutta muulloinkin. Itselleni näin kävi ja Joulukuussa 2004 kohdunpoiston jälkeeen elämä on ollut yhtä juhlaa. Ei menkkoja, mieskin riemuissaan, kun ei se estä leikkejä sängyssä. Haluja mielestäni vain enemmän. Itselleni munasarjat jätettiin, koska olivat terveet ja hyvässä kunnossa, ei siis edes hormonihoitoa. Olkaa tarkkoina ja kyselkää, vaatikaa. Älkää tyytykö ympäripyöreisiin selityksiin.


      • Äitiimmeinen
        Onnellisesti kohduto kirjoitti:

        ...aiheuttava adenomyoosia, joka on kohdun supistmisessa tapahtuva poimuttuminen synnytyksen jälkeen. Eli kohdun sisäpuolelle jää paljon normaalia enemmän "veripintaa" Siitä johtuu kuukautisvuodon runsastuminen, jopa moninkertaiseksi. Pahimmoillaan ulkopuolen poimut voivat alkaa kasvamaan yhteen ja lisätä kipuja, varsinkin kuukautisten aikaan, mutta muulloinkin. Itselleni näin kävi ja Joulukuussa 2004 kohdunpoiston jälkeeen elämä on ollut yhtä juhlaa. Ei menkkoja, mieskin riemuissaan, kun ei se estä leikkejä sängyssä. Haluja mielestäni vain enemmän. Itselleni munasarjat jätettiin, koska olivat terveet ja hyvässä kunnossa, ei siis edes hormonihoitoa. Olkaa tarkkoina ja kyselkää, vaatikaa. Älkää tyytykö ympäripyöreisiin selityksiin.

        Olen neljän muksun onnellinen äiti ja minut steriloitiin omasta tahdostani viimoisen vaavini synnytyksen yhteydessä. Massu oli kipuinen tovin ja ihan mustelmilla....vaan 6 vuotta meni ihan leppoisasti toimenpiteen jälkeen eikä harmitellut.
        Vaan nyt on ilmaantunett kovat kk kivut takaisin, sen lisäksi tunnen jo kun munasolu irtoaa ja kk vaivat alkavatkin siittä, eli keirron puolivälistä...turvottelee, massu kipuja, selkä kipuja...sen lisäksi todella runsaat kuukautiset ja vuotokivut.
        Kysyin tästä terveydenhoitajalta, joka myöskin itse steriloituna sanoi minulle lohduttavasti että tuo on streriloitujen naisten yleinen vaiva....johtunee siis sterilisaatiosta...ei minua varoiteltu eikä sanottu toimenpiteestä olevan mtn haittoja...jos olisin tiennyt en olisi mennyt.
        Nyt hoitovaihtoehtona on juurikin kierukka...heinoa kaksi ehkäisyä...
        En suosittele kyllä kenellekkään.
        Siksi toisekseen tuossa jossakin aiemmassa viestissä puhuttiin kk poisjäämisestä...sterilisaatio ei siihen vaikuta...ainoastaan kohdunpoisto.


    • _kuuskytluvun alku_

      Mies kävi, just siksi, että se on ns. helpompi miehellä.
      Tästä on jo aikaa kymmenkunta vuotta varmaan, enemmänkin voi olla.
      Sittemmin minulle tehtiin se klipsimenetelmällä, iän ja muun vuoksi.
      Miksi molemmat ? Koska asuimme asumuserossa, oli ero vireillä ja halusin itse varmistaa, ettei enempää, ikää alkoi olla ja ON sen verran, ettei enää oikein kuulosta edes luonnolliselta lisääntyä.
      Nyt olen asumuserossa, minulla on uusi ystävä, ja vaihdevuodet sun muut jyllänneet monet vuodet, ja nyt yks kaks pelkään olevani raskaana. Heh, ei auta kuin ostaa ensin apteekista raskaustesti.
      Sitten jatkotoimenpiteisiin. Mies on minua 14 vuotta vanhempi, ja minäkään en todella ole nuori. Tämä kuukautisten poisjääminen varmasti kuuluu vaan vaihdevuosioireisiin, kun vuodot ovat mitä ovat, tulevat miten haluavat.
      Mutta kauhea, ja varsin typerältä kuulostava pelko iski.

    • lapsetonnn

      Jokainen on vastuussa omasta lisääntymisestä. En halua lapsia kenenkään kanssa. Miehestä en tiedä, jos tulee vaikka ero jossain vaiheessa. Iän myötä olen tullut varmemmaksi asiasta. Nyt olen valmis sterilisaatioon 30v. En vielä ole jonossa, mutta ehkä ensi vuonna pääsen leikkaukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe