Marsut..!

Della^^

Moi!
Annatteko te marsuillenne vitamiineja?
Minusta se on ihan rahan hukkaamista.
Marsut saa vitamiineja mm.saalaatista,omenoista,kuiva ruoasta...ja kaikista kasviksista...
Vastaa tähän viestiin ja kerro rehellisesti mieli piteesi...Joohan..?

20

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shygirl13

      Marsut osaa teettää muut vitamiinit itse kuin C-vitamiinin. Ainakin oon kuullu niin. Marsut TARVITSEE C-VITAMIINIA.

    • ...

      Ja ihan kaikissa kasviksissa ja juureksissa sitä c-vitamiinia ei ole, salaatissa esim. ei. Aika harva meistä pystyy/jaksaa/osaa pitää marsun ravinnon niin c-vitamiinirikkaana etteikö lisää tarvitsisi antaa.

    • minä vaan

      Itse ainakin marsuilleni annan joka pv c-vitamiini rakeita.
      Marsujen tulee saada c-vitamiinia, koska ne eivät sitä itse pysty tuottamaan. Jos aiot esim.pelkästään omenaa antamalla marsun c-vitamiinin tarpeen, siinähän sitten syötät marsullesi 100g omenaa päivässä, jotta se sitä tarpeeksi saa. Tossa vielä vähän tietoa c-vitamiinista ja marsuista..
      Vaikka omapahan on asiasi miten marsusi hoidat.

      MARSUT JA C-VITAMIINI:
      Marsun tulee saada vuorokaudessa vähintään 10 mg C-vitamiinia, kantavana jopa enemmän. C-vitamiini ei kerry elimistöön, joten sen yliannostusta ei tarvitse pelätä. Yleisimmin C-vitamiini annostellaan juomaveteen, mutta silloin on otettava huomioon marsun juomatottumukset ja C-vitamiinin hajoaminen. Jotkut marsut vieroksuvat "maustettua vettä". Vitamiinia voi sivellä myös marsun "lempiraksuihin" tai lempivihanneksiin. Sopuisalle eläimelle vitamiinin voi tipauttaa myös muovipipetillä suoraan suuhun. C-vitamiinia saa nestemäisenä apteekeista, mutta jonkinlaisia nestevitamiineja on myös eläinkaupoissa. Myös maustehyllystä voi löytää jauheena pakattua ascorbiinihappoa (josta voi tehdä nestemäistä C-vitamiinia veteen sekoittamalla). Myös vitamiinitabletteja voi jauhaa marsun ruokaan. Olen lukenut joidenkin tarjoavan marsuillensa poretabletin pikkuruisia muruja, itse kuitenkin olen pitäytynyt kromittomissa piimaa-C-vitamiini-kapseleissa. Monet kasvikset ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä., mutta ylimääräistä C-vitamiinia on siitä huolimattakin aina oltava saatavilla. (http://www.lurppa.net/ohje/marsu1.htm)

      esim.
      OMENA:
      Ravintosisältö: 100 grammaa omenaa sisältää: 52 Kcal energiaa, 85,2 g vettä, 0,3 g proteiinia, 0,1 g rasvaa, 12,4 g hiilihydraatteja, 1,8 g ravintokuitua, 2 mikrog A-vitamiinia, 0,01 mg tiamiinia, 0,02 mg riboflaviinia, 0,1 mg niasiinia, 12 mg C-vitamiinia, 115 mg kaliumia, 4 mg kalsiumia, 12 mg fosforia, 0,14 mg rautaa. (http://www.satakunnankansa.fi/teema/ruoka/890985.shtml)

      • Maija

        Marsun elimistö ei pysty tuottamaan eikä varastoimaan c-vitamiinia joten meidän marsun ruokkioiden on pakko huolehtia siitä että marsu saa tarvitsemansa c-vitamiini annoksen päivittäin. Monet marsun omistajat käyttävät c-rakeet nimistä marsuille tarkoitettua vitamiini valmistetta jota saa eläinkaupoista sekä apteekista. jotkut käyttävät puhdasta askorbiinihappoa jota saa apteekeista. Ja jotkut luottavat siihen että marsu saa c-vitamiinin ruoastaan, jos sinä meinaat luottaa tähän niin kannattaa sitten ottaa selvää missä tuoreissa on eniten vitamiineja sekä mikä pelletti/siemensekoitus on c-vitaminoitu. Pelletit ei saa olla vanhoja eikä väärin säilytettyjä sillä vitamiini haihtuu niistä pois.

        c-vitamiinin puute


        Syyt
        Marsulta puuttuu entsyymi, jonka avulla glukoosia muutetaan elimistössä askorbiinihapoksi eli C-vitamiiniksi. Tämän vuoksi marsun on ihmisen tavoin saatava kaikki C-vitamiini ravinnostaan toisin kuin useimpien muiden eläinten, joiden elimistössä sitä muodostuu. C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, minkä takia sitä on saatava päivittäin. Tarve tyydyttyy mikäli marsu saa monipuolista ravintoa. Vitaminoidut rehut sisältävät periaatteessa riittävän määrän C-vitamiinia. Pitoisuuksiin ei kuitenkaan aina voi luottaa, sillä pitkä säilytys ja väärät säilytysolot johtavat vitamiinien haihtumiseen. Tämän vuoksi pellettejäkin syövälle marsulle voi kehittyä C-vitamiinin puutos ("keripukki"). Marsulle ei tule antaa kanille tarkoitettuja pellettejä, koska näissä C-vitamiinia on liian vähän marsun tarpeisiin nähden. Puute voi olla seurausta myös marsun nirsoista ruokailutottumuksista. Marsulle tuleekin syntymästä lähtien tarjota mahdollisimman monipuolista ruokaa.
        Oireet
        Mikäli marsu ei saa ravinnostaan lainkaan C-vitamiinia alkaa oireita esiintyä jo muutamassa viikossa. Tiineys, imetys, nuorten eläinten nopea kasvu, stressi ja sairaudet lisäävät C-vitamiinin tarvetta ja nopeuttavat oireiden ilmestymistä.
        C-vitamiinin puutteen ensimmäisiä oireita ovat ruokahaluttomuus, ripuli, laihtuminen
        ja mahdollisten ihohaavojen hidas paraneminen. Tilan edetessä ilmestyy verenvuotoja
        ikeniin, lihaksiin ja nivelten ympärille. Nivelet ovat turvonneita, kivuliaita ja taipuvat
        normaalia huonommin etenkin takajaloissa. Tämän takia eläin on haluton liikkumaan
        ja se alkaa ontua. C-vitamiinin puute vaikuttaa hampaiden ja luiden kehitykseen. Se
        voi myös johtaa sekä hampaiden löystymiseen ja siitä aiheutuvaan purentavikaan että
        hampaiden irtoamiseen.
        Piilevää C-vitamiinin puutetta sairastava marsu on tavallisesti aikuinen yksilö. Se on
        väsynyt, sillä on huono ruokahalu, huonokuntoinen karvapeite sekä kuiva ja hilseilevä
        iho. Myös sidekalvontulehdus ja silmävuoto ovat mahdollisia oireita. Uloste voi olla
        ripulia tai pahalta haisevia isoja papanoita. Vastustuskyky tauteja vastaan laskee,
        jolloin marsu sairastuu helpommin esimerkiksi bakteeritulehduksiin.

        Hoito
        C-vitamiinin puutoksen hoitoon kuuluu sekä C-vitamiinin antaminen, puutteelle altistavan tekijän tai muun sairauden hoito että ruokavalion korjaaminen. Hoitona marsulle annetaan päivittäin C-vitamiinia seuraavasti: kolmena ensimmäisenä päivänä
        100 mg, viikon ajan 50 mg ja tämän jälkeen päivittäin 10-30 mg. Valmiste on hyvä
        annostella suoraan suuhun oikean annoksen varmistamiseksi.
        Marsun tulisi syödä mahdollisimman monipuolisesti, sillä se tarvitsee C-vitamiinia
        päivittäin. Sitä on runsaasti monissa hedelmissä, marjoissa ja vihreissä kasviksissa.
        Mikäli on vähänkään syytä epäillä, ettei marsu saa ravinnostaan riittävästi C-vitamiinia, annetaan sitä päivittäin 10-30 mg mieluiten suoraan suuhun tai ruokaan
        imeytettynä tai vaihtoehtoisesti 200-400 mg/l juomavedessä. Tiineellä marsulla C-vitamiinin tarve kaksinkertaistuu. C-vitamiinilähteenä on suotavaa käyttää
        valmistetta, jossa on vain C-vitamiinia eikä muita vitamiineja. Tällä tavoin
        ehkäistään muiden vitamiinien yliannostelu. Mahdollinen ylimääräinen C-vitamiini
        erittyy pois virtsassa.


    • ....

      ainutlaatuinen ominaisuus;ne eivät pysty tuottamaan itse c-vitamiinia,joten sitä on annettava joka päivä!C-vitamiinin puutos voi aiheuttaa vakaviasairauksia!Eikä mistään saa sitä tarpeeksi!C-vitamiini ei maksa paljon ja se riittää pitkäksi aikaa!

    • Jenni

      No minä en erityisesti anna marsulleni vitamiinejä...se saa sitä porkkanasta ja muista sellaisista...vitamiiniä annan kerran viikossa...annan marsulleni sellaisen vitamiini pallon, vaikka se ei siitä erityisemmin tykkää....

      • Jenni

        Unohdin viellä sanoa että annan marsulleni myös vitamiiniä sellaisena että laitan vitamiinitippoja sen veden sekaan kerran viikossa....ja enrgiaa marsullani riittääkin :D


      • Sunnikka
        Jenni kirjoitti:

        Unohdin viellä sanoa että annan marsulleni myös vitamiiniä sellaisena että laitan vitamiinitippoja sen veden sekaan kerran viikossa....ja enrgiaa marsullani riittääkin :D

        Kuulehan Jenni, jos meinaat että marsusi saisi päivittäisen C-vitamiiniannoksensa pelkästä porkkanasta, niin joutuisit syöttämään porkkanaa marsulle AIKA lailla ennen kuin se saisi tarvitsemansa 20 mg. Että näin.

        Että suosittelisin hankkimaan C-vitamiinirakeita ja aloittamaan päivittäisen annostelun. C-vitamiini edistää marsujen luuston kasvua sekä kunnossa pysymistä. Ja vahvistaa marsun vastustuskykyä. Ei se C-vitamiinin ostaminen/hinta pitäisi paljoa taskussa painaa, kun vastapainona on terve marsu. Toki voit itse päättää, pulitatko rahaa C-vitamiiniin vai eläinlääkärikäynteihin.


      • minä vaan
        Sunnikka kirjoitti:

        Kuulehan Jenni, jos meinaat että marsusi saisi päivittäisen C-vitamiiniannoksensa pelkästä porkkanasta, niin joutuisit syöttämään porkkanaa marsulle AIKA lailla ennen kuin se saisi tarvitsemansa 20 mg. Että näin.

        Että suosittelisin hankkimaan C-vitamiinirakeita ja aloittamaan päivittäisen annostelun. C-vitamiini edistää marsujen luuston kasvua sekä kunnossa pysymistä. Ja vahvistaa marsun vastustuskykyä. Ei se C-vitamiinin ostaminen/hinta pitäisi paljoa taskussa painaa, kun vastapainona on terve marsu. Toki voit itse päättää, pulitatko rahaa C-vitamiiniin vai eläinlääkärikäynteihin.

        laittaisit edes sitä c-vitamiinia sinne veteen joka päivä, ei se yksi päivä riitä, ellet sitten tosiaan syötä sitä porkkanaa ihan älyttömästi marsullesi.


      • mietin vaan
        Sunnikka kirjoitti:

        Kuulehan Jenni, jos meinaat että marsusi saisi päivittäisen C-vitamiiniannoksensa pelkästä porkkanasta, niin joutuisit syöttämään porkkanaa marsulle AIKA lailla ennen kuin se saisi tarvitsemansa 20 mg. Että näin.

        Että suosittelisin hankkimaan C-vitamiinirakeita ja aloittamaan päivittäisen annostelun. C-vitamiini edistää marsujen luuston kasvua sekä kunnossa pysymistä. Ja vahvistaa marsun vastustuskykyä. Ei se C-vitamiinin ostaminen/hinta pitäisi paljoa taskussa painaa, kun vastapainona on terve marsu. Toki voit itse päättää, pulitatko rahaa C-vitamiiniin vai eläinlääkärikäynteihin.

        niin että siis VOIKO marsu saada yliannostuksen c-vitamiinia.Eli siis voinko antaa liikaa sitä niin että se olisi vaarallista?
        Että jos annan 50mg kun tarvitsema määrä on 20mg niin mitä tästä voi seurata?
        Ostin sellaisen rae purkin(jauhetta kuitenkin) ja siinä lukee sellainen kuuri ensin,ja sitten siinä on että ylläpitoannoksena 50mg.Mutta olen jossain kuullut tai tiedän että se on 20mg.Voiskos joku järkevä selittää kun missään en ole nähnyt selitettävän yliannostuksesta.
        Tiedän kyllä ettei sitä voi varastoida marsuun jos ei vaikka jaksaisi joka päivä antaa.Tietenkään


      • jeni
        Sunnikka kirjoitti:

        Kuulehan Jenni, jos meinaat että marsusi saisi päivittäisen C-vitamiiniannoksensa pelkästä porkkanasta, niin joutuisit syöttämään porkkanaa marsulle AIKA lailla ennen kuin se saisi tarvitsemansa 20 mg. Että näin.

        Että suosittelisin hankkimaan C-vitamiinirakeita ja aloittamaan päivittäisen annostelun. C-vitamiini edistää marsujen luuston kasvua sekä kunnossa pysymistä. Ja vahvistaa marsun vastustuskykyä. Ei se C-vitamiinin ostaminen/hinta pitäisi paljoa taskussa painaa, kun vastapainona on terve marsu. Toki voit itse päättää, pulitatko rahaa C-vitamiiniin vai eläinlääkärikäynteihin.

        Olenhan minä antanut vitamiinitippojakin säännöllisesti ja jauhettakin on annettu....sekä vihanneksia kuten porkkanaa ja kurkkua.....kyllä minä huolehdin mrsuni vitamiiniaanoksista.... unohdin vain siinä ekassa kirjoituksesssa mainita tipoista ja jauheista....marsu tarvii vitamiiniä päivittäin...


      • ...
        mietin vaan kirjoitti:

        niin että siis VOIKO marsu saada yliannostuksen c-vitamiinia.Eli siis voinko antaa liikaa sitä niin että se olisi vaarallista?
        Että jos annan 50mg kun tarvitsema määrä on 20mg niin mitä tästä voi seurata?
        Ostin sellaisen rae purkin(jauhetta kuitenkin) ja siinä lukee sellainen kuuri ensin,ja sitten siinä on että ylläpitoannoksena 50mg.Mutta olen jossain kuullut tai tiedän että se on 20mg.Voiskos joku järkevä selittää kun missään en ole nähnyt selitettävän yliannostuksesta.
        Tiedän kyllä ettei sitä voi varastoida marsuun jos ei vaikka jaksaisi joka päivä antaa.Tietenkään

        jos antaa joskus yliannoksen,koska c-vitamiini on visiliukoinen,eli ylimäärä c-vitamiini tulee virtan kautta pois!Kuitenkin pitkään jatkunut c-vitamiiniinin yliannostus ei ole hyvästä!


      • minde
        mietin vaan kirjoitti:

        niin että siis VOIKO marsu saada yliannostuksen c-vitamiinia.Eli siis voinko antaa liikaa sitä niin että se olisi vaarallista?
        Että jos annan 50mg kun tarvitsema määrä on 20mg niin mitä tästä voi seurata?
        Ostin sellaisen rae purkin(jauhetta kuitenkin) ja siinä lukee sellainen kuuri ensin,ja sitten siinä on että ylläpitoannoksena 50mg.Mutta olen jossain kuullut tai tiedän että se on 20mg.Voiskos joku järkevä selittää kun missään en ole nähnyt selitettävän yliannostuksesta.
        Tiedän kyllä ettei sitä voi varastoida marsuun jos ei vaikka jaksaisi joka päivä antaa.Tietenkään

        ei imeydy marsun kehoon, vaan se poistuu virtsan mukana kehosta. eli yliannostuksen vaaraa ei pitäisi olla. itse annan noita rakeita n. puol tl päivässä


      • tulevamarsunomistaja
        Sunnikka kirjoitti:

        Kuulehan Jenni, jos meinaat että marsusi saisi päivittäisen C-vitamiiniannoksensa pelkästä porkkanasta, niin joutuisit syöttämään porkkanaa marsulle AIKA lailla ennen kuin se saisi tarvitsemansa 20 mg. Että näin.

        Että suosittelisin hankkimaan C-vitamiinirakeita ja aloittamaan päivittäisen annostelun. C-vitamiini edistää marsujen luuston kasvua sekä kunnossa pysymistä. Ja vahvistaa marsun vastustuskykyä. Ei se C-vitamiinin ostaminen/hinta pitäisi paljoa taskussa painaa, kun vastapainona on terve marsu. Toki voit itse päättää, pulitatko rahaa C-vitamiiniin vai eläinlääkärikäynteihin.

        Kiinnostaisi että paljon milligramma on grammoissa kun meillä on vail dl, ml ja g mittoja. Olen hankkimassa marsun ja matikkapää on kyllä surkea.


      • VOIAPUA
        tulevamarsunomistaja kirjoitti:

        Kiinnostaisi että paljon milligramma on grammoissa kun meillä on vail dl, ml ja g mittoja. Olen hankkimassa marsun ja matikkapää on kyllä surkea.

        Siis voi apua! Eikö ne enää opeta koulussa edes yksikköjen muuttamista toiseen yksikköön?!

        1mg = 0,001g, muttet tee tällä tiedolla mitään. Jos sinulla on leipomiseen tarkoitettu gramman mitta, niin se on todennäköisesti nesteelle tarkoitettu tai tullut jonkin tietyn aineen mukana. Gramma esim. pulveria on aivan eri asia kuin gramma nestettä, sillä tilavuus vaikuttaa siihen, paljonko jotain ainetta tarvitaan tiettyyn painoon. Esim. kilon kivi on hyvinkin pieni, mutta kilo höyheniä on jo hirmuisen suuri säkki höyheniä.


      • Mursuilija
        tulevamarsunomistaja kirjoitti:

        Kiinnostaisi että paljon milligramma on grammoissa kun meillä on vail dl, ml ja g mittoja. Olen hankkimassa marsun ja matikkapää on kyllä surkea.

        Kuten jo sanottuakin, niin mitä hyvänsä gramman mittaa et tosiaan voi käyttää. C-vitamiinivalmisteiden mukana tulee kyllä annosteluohje, jota sitten noudatat sen sijaan, että alat häsläämään mittoinesi.

        Milligrammojen laskemisessa ei ole juuri edes järkeä, sillä et voi kuitenkaan mennä edes viimeisen päälle laskettua annosta tuikkaamaan marsun suuhun sellaisenaan. C-vitamiinivalmisteita ei mielellään pitäisi tarjoilla edes tuoreruoan päällä, vaan parasta olisi annostella ne juomaveden joukkoon. Juomaveden mukana valmistetta menee aina hukkaan, joten valmistaja on laskenut suuntaa antavan annosteluohjeen valmiiksi.


    • piiskaa lepoo

      todellakin marsuille pitää antaa c vitamiini jauhetta veden sekaan tai tippoja sillä amrsu ei itse tuota c vitamiinia ja pelkkä ruoka sun muut ei sitä anna riittävästi.niille on pakkko antaa eläinkaupasta ostettua c vitamiini tippoja tai jauhetta.ja omenoita ja kurkkua ei saa antaa amrsuille kun hyvin harvoin ne kuivattavat marsun maksaa eli ei ole hyväksi.

    • pavets

      Siis voi pyhä sika.

      Marsun on saatava päivittäin c-vitamiinia! Eikä pelkkä porkkana tms.riitä pitämään c-vitamiinitasoa yllä. Tiedätkö mitä c-vitamiinin puutos aiheuttaa marsulle? Et vissiin tiedä, joten annas kun mä kerron:

      -raajojen halvaantuminen
      -karvanlähtö
      -vastustuskyvyn heikkeneminen(keuhkotulehduksia, flunssaa ym. joihin marsu voi kuolla)
      -kuiva iho
      -kuivat tassut
      -voimattomuutta
      -hampaiden katkeilua
      -kasvun hidastuminen/pysähtyminen

      Ja tässä oli vain muutama. Itse annan muitakin vitamiinilisiä marsuilleni, mm. B, D, E vitmiinia. C-vitskun saavat päivittäin joku suoraan suuhun ruiskulla tai pienen, ohuen kurskunsiivun päällä.

      Ensinnäkin, salaatti ei sisällä ollenkaan yhtään mitään ravintoaineita. Toiseksi, salaatti aiheuttaa marsun vatsaan käymisreaktion--> vatsa alkaa käymään. Syntyy kaasuja mahaan, joita marsu ei pysty poistamaan elimistöstään. Kuvitteleppas miltä se tuntuu.

      Kolmanneksi, omena on erittäin väkevää syötettäväksi marsulle päivittäin, tai edes viikottain. Omena aiheuttaa mm. huulirupea.

      Neljänneksi. Väitätkö osaavasi laskea, että kuinka paljon marsusi tarvitsee päivittäin c-vitamiinia, laskea pellettien/siemensekoitsten c-vitamiinipitoisuuden, laskea sillä hetkellä antamasi vihanneksen/juureksen c-vit. pitoisuuden, JA VASTA TÄMÄN JÄLKEEN SANOA ETTÄ MARSUSI EI TARVITSE C-VITAMIINIA? Epäilen. Kun sanoit, että marsu saa vitamiinit salaatista, omenasta... Kuten jo sanoin, salaatti ei sisällä vitamiineja, ainakaan c:tä. Ja omenaa en suosittele syöttämään jokapäiväisenä tuoreruokana.
      Joku jo sanoikin, että läheskään kaikki vihannekset ei sisällä c-vitamiinia ollenkaan.

      C-vitamiinin päivittäisannos kannattaisi antaa muutamana pienempänä määränä päivän mittaan, koska annettu c-vitamiini poistuu marsun elimistöstä seuraavan virtsan mukana. C-vitamiinia on aika vaikeaa yliannostella.

      C-vitamiinin hinnasta. Money is no object on mun mottoni kun kyseessä mun 2 poitsua. Suostuisin maksamaan 1 c-rakeet purkista jopa 100€ koska se on pakko tehdä marsun hyvinvoinnin edistämiseksi. Ja ainakin Tampereen apteekeissa c-rakeet maksavat halvimmillaan 5,60€ (Sokoksessa sijaitseva apteekki, en muista oliko nimi Ensimmäinen apteekki tms..). Meillä puteli kestää n.2 viikkoa. Annan rakeita päivittäin 1/2 teelusikallista. Hiukan reilupi määrä kuin päivittäisannos, jos annan esim. kurkun päällä. Haluan varmistaa että päiväannos menee kokonaan herrojen suihin. =) 3/4 teelusikallista annan ruiskulla.

      Ja nyt ei ole tarvetta vetää herneitä nenään kenenkään. Olen vain rehellinen, niinkuin pyydettiin.

    • marsut<3<3

      Marsu tarvitsee päivittäin c-vitamiinia! marsu ei nimittäin itse pysty sitä tuottamaan siten,niin kuin me ihmiset.jos marsu ei saa tarpeeksi c-vitamiinia,se voi johtaa vakaviin puutostiloihin tai jopa takaraajojen halvaantumiseen!joten sinuna menisin hetimiten ostamaan apteekista tai hyvin varustetusta eläinkaupasta vitamiinia. =)(viesti on hieman myöhässä...)

    • :BeLLaLii:

      Hello!!
      Etkö siis koskaan ole ostanut marsullesi C-vitamiini purkkeja? Olet oikeassa, esim. salaatista marsu saa C-vitamiinia,mutta varsinkin talven aikaan marsu tarvii vitamiineja... Eikun vain kipin kapin kauppaan vitamiineja ostamaa,sanon minä! :¤)
      P.S. Eikä ne muute maksa maltaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe