toista. Paljon hyvää on rinnassa jokaisen, vaikk`ei aina se esille loista."
"Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis - muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa."
Tämä Eino Leinon runo Hymyilevä Apollo kuullaan tänään klo 23.50 YLE Radio 1:ssä.
Sallisiko sheriffi tämän "mainonnan" näin Uuden Vuoden kunniaksi? Toivon sydämestäni...
"Ei paha ole kenkään ihminen...
46
3987
Vastaukset
- suvaitsevainen ihminen
Mennäänkö nykymaailmassa vahvimman mukaan ja kovaa? Minusta tuntuu, että heikot ovat olleet heikoilla jo kirjoitetun historian alusta asti.
Median korostuminen antaa vain tällaisen käsityksen, että nyt köyhillä ja heikoilla on jotenkin paljon pahemmat oltavat kuin ennen. Mistä moinen tuleekin, jotain populismia tai aivopesua vai mitä lienee.
Jos ajatellaan agraariyhteiskuntaa, ihmiset elivät kuin eläimet. Kaiken kehityksen myötä myös köyhät, heikot ja sairaat ovat nyt paremmassa asemassa kuin silloin.
Siis länsimaissa. Kehitysmaissa keitetään edelleen avotulella ja asutaan maalattialla. Eikä sellaista lahjoitusta olekaan, mikä tämän muuttaisi.- rosalii
itselleni, että
kehitysmaiden kaupankäynti avattaisiin ...
jolla toivotaan heidän olosuhteisiin parannusta.
En kylläkään ole tutustunut tarkemmin asiaan,
mutta
hyvä jos sillä saataisiin parannusta.... paikallisin
keinoin ?
avustukset ovat vain "oireen hoitoa" itse tautiin niillä ei vaikuteta... - KLO 23.50
Esko Salmisen lausumana Eino Leinon runo - jutellaan sitten palstalla...
- rosalii
rosalii kirjoitti:
itselleni, että
kehitysmaiden kaupankäynti avattaisiin ...
jolla toivotaan heidän olosuhteisiin parannusta.
En kylläkään ole tutustunut tarkemmin asiaan,
mutta
hyvä jos sillä saataisiin parannusta.... paikallisin
keinoin ?
avustukset ovat vain "oireen hoitoa" itse tautiin niillä ei vaikuteta...on tämä syntyvyyden säännöstely/ heidän uskontojen suhtautuminen siihen
olen ymmärtänyt, että Paavilla olisi suuri vaikutusvalta tässä asiassa...
tietenkin "sivistys" ja koulutus pidemmällä aikavälillä on keino tasoittaa ...
mutta, mutta
kun siitäkin ollaan montaa mieltä kenen sivistystä ja millä ehdoilla...
paikallisen toiminnan kehittäminen ja siihen avustusvarojen suuntaminen on tietenkin tärkeää
ja näitä
katastrofien ja nälänhädän, sotien uhrien
mutta sehän on jo asia erikseen - inhimillinen minäkin
KLO 23.50 kirjoitti:
Esko Salmisen lausumana Eino Leinon runo - jutellaan sitten palstalla...
En ole valitettavasti tilaisuudessa kuulemaan tuota ohjelmaa. Tuo alku ainakin on ihmeellinen. Onko sinun mahdollista kirjoittaa se tänne kokonaisuudessaan?
Aavistan, mitä tavoittelet ihmisistä täällä. Siellä se on jossain hätäilyn alla meissä jokaisessa ... Ehditkö jo hiukan suutahtaa näistä kommenteistamme? - Mikä moka!
rosalii kirjoitti:
on tämä syntyvyyden säännöstely/ heidän uskontojen suhtautuminen siihen
olen ymmärtänyt, että Paavilla olisi suuri vaikutusvalta tässä asiassa...
tietenkin "sivistys" ja koulutus pidemmällä aikavälillä on keino tasoittaa ...
mutta, mutta
kun siitäkin ollaan montaa mieltä kenen sivistystä ja millä ehdoilla...
paikallisen toiminnan kehittäminen ja siihen avustusvarojen suuntaminen on tietenkin tärkeää
ja näitä
katastrofien ja nälänhädän, sotien uhrien
mutta sehän on jo asia erikseenSinulta - oletko ollenkaan sivistynyt ihminen?
- TOIVON VAAN
inhimillinen minäkin kirjoitti:
En ole valitettavasti tilaisuudessa kuulemaan tuota ohjelmaa. Tuo alku ainakin on ihmeellinen. Onko sinun mahdollista kirjoittaa se tänne kokonaisuudessaan?
Aavistan, mitä tavoittelet ihmisistä täällä. Siellä se on jossain hätäilyn alla meissä jokaisessa ... Ehditkö jo hiukan suutahtaa näistä kommenteistamme?että k.o. Eino Leinon runon ydin tavoittaisi meistä jokaisen! Me tarvitsemme sitä! Hymyilevää Apolloa...
- rosalii
Mikä moka! kirjoitti:
Sinulta - oletko ollenkaan sivistynyt ihminen?
nyt kyllä ymmärrä?
kerro!
- Annabelle Blue
heikot ovat aina heikoilla, se ei koskaan muutu. Nyt heitä vain avitetaan enemmän, mutta he ovat silti heikkoja. Jos annat ihmisen kävellä ylitsesi, hän tekee sen, joku tekee niin aina. Kauniita lauseita suvaitsevaisuudesta, hyväksymisestä. Kantavat niin kauan kuin yksilön ei tarvitse laittaa itseään likoon. Ne jotka laittavat, no, marttyyreita aina tarvitaan.
- Juniperus
Sekö on vahvempi, joka kiipeää muiden hartioille? Ei minusta. Jos ihminen on vahva, hänen ei tarvitse polkea ketään. Niin tekee vain heikko ihminen siihen tilaisuuden saadessaan.
- rosalii
"heikkojen auttamisesta"
kerjäläisiä ei näy
huutolaisia ei näy
yhteiskunta rauha siltä osin on parantunut
kenenkään ei tarvitse varastaa nälkäänsä... vai? - tähtitoimittaja
Juniperus kirjoitti:
Sekö on vahvempi, joka kiipeää muiden hartioille? Ei minusta. Jos ihminen on vahva, hänen ei tarvitse polkea ketään. Niin tekee vain heikko ihminen siihen tilaisuuden saadessaan.
mutta käytännössä hän on vahvempi. Hän saa sen mitä haluaa, heikomman kustannuksella. Mitä se auttaa heikompaa ”tuntea” olevansa kuitenkin vahvempi, jos käytännössä hänet poljetaan?
- tähtitoimittaja
rosalii kirjoitti:
"heikkojen auttamisesta"
kerjäläisiä ei näy
huutolaisia ei näy
yhteiskunta rauha siltä osin on parantunut
kenenkään ei tarvitse varastaa nälkäänsä... vai?tilastot puhdistuu, nälkää ja kurjuutta ei ole. Yhtäkään inhimillistä kärsimysnäytelmää ei tilastoissa näy, väliinputoajista puhumattakaan.
Sen päälle on hyvä mennä köllöttelemään täydellä massulla, varsinkin jos on antanut pari roposta köyhien hyväksi. - rosalii
tähtitoimittaja kirjoitti:
tilastot puhdistuu, nälkää ja kurjuutta ei ole. Yhtäkään inhimillistä kärsimysnäytelmää ei tilastoissa näy, väliinputoajista puhumattakaan.
Sen päälle on hyvä mennä köllöttelemään täydellä massulla, varsinkin jos on antanut pari roposta köyhien hyväksi.yhteiskunta malli sitten löytyy ?
- klo 23.50
Juniperus kirjoitti:
Eino Leinon runo Radio ykkösellä Esko Salmisen lausumana...ja keskustellaan sitten lisää...Kestääkö kanttisi kuunnella?
- Vai puhutko
mutta käytännössä hän on vahvempi. Hän saa sen mitä haluaa, heikomman kustannuksella. Mitä se auttaa heikompaa ”tuntea” olevansa kuitenkin vahvempi, jos käytännössä hänet poljetaan?
vaan? Hei, herää ajattelemaan!!!
- tuollaista
sekoilua, jota kait ajatteluksi kutsutaan? Minulle ( vähemmistöön kuuluvalle tollolle?)on selkokieli se ainoa oikea!
Minulle Eino Leinon runo aukeaa kokonaisuudessaan..."Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikonmpi toista..."
Minusta tuossa aukeaa niin suuri totuus..."Oi ihmiset toistanne ymmärtäkää..."
Kyllä menee nyt "helmiä sioille" - jollei tämä runo aukene!!! - rosalii
tilastot puhdistuu, nälkää ja kurjuutta ei ole. Yhtäkään inhimillistä kärsimysnäytelmää ei tilastoissa näy, väliinputoajista puhumattakaan.
Sen päälle on hyvä mennä köllöttelemään täydellä massulla, varsinkin jos on antanut pari roposta köyhien hyväksi.ovat kaatuneet
ei ole idässä eikä lännessä
sellaista ideaalia jossa kaikilla olisi yhtä hyvin
ja tämä aika...
yksilöllisyyden juhlaa,,,,
entäs "alakulttuurien" hierarkiat?
ihminenkin on sellainen, että väkisinkin hierarkiat kehittyvät
no heikot...
tarvitsisi tietenkin tarkempaa määrittelyä ketä siihen "luokkaan" katsoo kuuluvan - Leinon runo klo 23.50...
ole kiltti!!!
- on tämä
vastauksesi! Onko herkkyyttä kuunnella...lukea??? Ei varmaan - vastauksia on jo valmiina taskussa..!
- Pirre*
Sen päälle on hyvä mennä köllöttelemään täydellä massulla, varsinkin jos on antanut pari roposta köyhien hyväksi.se on sitä tämän päivän anekauppaa..
- tähtitoimittaja
Vai puhutko kirjoitti:
ajattelen ihan koko ajan. Mikä kohta nyt hiertää?
- Juniperus
Hän saa tietysti, mitä haluaa, mutta heikompi hän on yhtä kaikki. Vahva ihminen seisoo omilla jaloillaan, ei toisen harteilla, eivätkä kaikki vahvat ihmiset tavoittele yhteiskunnallista asemaa, valtaa tai rahaa.
- HAVAHDU AJATTELEMAAN.....!!
Vai puhutko kirjoitti:
tUOSSA OLI KAIKKI....
- Ihan samaa toivon
Vai puhutko kirjoitti:
Sinullekin, hyvä nimimerkki, ihan vilpittömästi!
Dont worry, be happy! - tähtitoimittaja
Juniperus kirjoitti:
Hän saa tietysti, mitä haluaa, mutta heikompi hän on yhtä kaikki. Vahva ihminen seisoo omilla jaloillaan, ei toisen harteilla, eivätkä kaikki vahvat ihmiset tavoittele yhteiskunnallista asemaa, valtaa tai rahaa.
no sanottakoon nyt että kirjoitin tuon alkuperäisen viestin, ja kuten oikein arvasin, siitä nousi jonkinlaínen meteli. Se vaan, että en ollenkaan ymmärrä näiden vastineiden sisältöä, siis nämä kommentit jotka ovat lauseen tai kaksi. Mutta itse asiaan mennäksemme, mitä se heikkoa auttaa tietää että voi kun olin vahva, jos hän käytännössä kärsii, taloudellisesti, henkisesti, whatever? Eli mikä on se pointti?
- Rohkene palata
klo 23.50 kirjoitti:
Eino Leinon runo Radio ykkösellä Esko Salmisen lausumana...ja keskustellaan sitten lisää...Kestääkö kanttisi kuunnella?
kyseiseen aiheesen tänään 1.1.2006 iltasella! Todella toivon, Minun nikkini olkoon "Eino Leino -Fani". Tunnistan iseni siitä!
ODOTAN VIESTIÄSI JA KANNANOTTOASI! Oikeesti!!! - tähtitoimittaja
rosalii kirjoitti:
yhteiskunta malli sitten löytyy ?
pilvin pimein, mutta sitä oikeaa ei kait olekaan. Mahdotonta se on, koska yhteiskunta muodostuu erilaisista ihmisistä, jotka haluavat erilaisia asioita, tavoitteet ja päämäärät tai sanotaan että niiden prioriteetti on eri. Ja se taas riippuu ihmisten elämäntilanteesta. Perheellinen haluaa eri asioita kuin sinkku.
Hyvin toimeen tuleva arvostaa muita juttuja kuin opiskelija. Tässä viidakossa minä suljen suuni ja ilmoitan Pirrelle että törkylehti on ilmestynyt kaffella, tukkusutijan avauksessa. - Olen vähän hämilläni
no sanottakoon nyt että kirjoitin tuon alkuperäisen viestin, ja kuten oikein arvasin, siitä nousi jonkinlaínen meteli. Se vaan, että en ollenkaan ymmärrä näiden vastineiden sisältöä, siis nämä kommentit jotka ovat lauseen tai kaksi. Mutta itse asiaan mennäksemme, mitä se heikkoa auttaa tietää että voi kun olin vahva, jos hän käytännössä kärsii, taloudellisesti, henkisesti, whatever? Eli mikä on se pointti?
suhteesi. Koska olen jollain tapaa pitänyt sinua intellektuanina persoonana.
Ja yht`äkkiä oletkin täysin "pudonnut kelkasta" Eino Leinon liki "kansallisen" runon Hymyilevä Apollo - suhteen. NOLOA... - Juniperus
Vahvalle ihmiselle riittää oman vahvuutensa tietäminen, vain heikko kaipaa muiden tunnustusta.
Ja varmuuden vuoksi: en tarkoita, että itse vahva olisin edes henkisesti taloudesta puhumattakaan. - Muuten, Hymyilevä Apollo kuunneltiin jo lapsuudenkodissani joka uutena vuotena putkiradiosta suuren hartauden vallitessa.
En viesteilläni tarkoittanut, että alimmainen olisi aina vahva; näinhän ei ole. Heikkoa ihmistä auttavat vahvat, ja yhteiskuntajärjestelmän paremmuus mitataan sillä, miten se huolehtii heikoimmistaan. - tähtitoimittaja
Juniperus kirjoitti:
Vahvalle ihmiselle riittää oman vahvuutensa tietäminen, vain heikko kaipaa muiden tunnustusta.
Ja varmuuden vuoksi: en tarkoita, että itse vahva olisin edes henkisesti taloudesta puhumattakaan. - Muuten, Hymyilevä Apollo kuunneltiin jo lapsuudenkodissani joka uutena vuotena putkiradiosta suuren hartauden vallitessa.
En viesteilläni tarkoittanut, että alimmainen olisi aina vahva; näinhän ei ole. Heikkoa ihmistä auttavat vahvat, ja yhteiskuntajärjestelmän paremmuus mitataan sillä, miten se huolehtii heikoimmistaan.ja ah, niin ylevää. Mutta valitettavasti ei mitään tekemistä todellisen elämän kanssa, mutta tarkkaan ottan siitähän ei tässä puhutakaan. Siinä mielessä mielipiteesi sopii tähän kuin nenä päähän.
Valitettavasti vain todellisuus on jotain muuta, ja sitä missä me joudumme elämään. Siellä eivät ikävä kyllä ja välttämättä päde hienot filosofiset säännöt, vaan käytännössä yksi sääntö "vahvat jyräävät heikommat" pätee ihmisten kesken yhtä lailla kuin luonnossakin, meillä tosin vähän hienostuneemmin mutta samalla julmemmin.
Nyt en kyseenalaista sitä mitä sanoit, olet aivan oikeassa, mutta valitettavasti ajatelmasi ei toteudu käytännössä. Siitä ihan väkisin joudun päätelmään, onko oikeassa oleminen välttämättä hyväksi kellekään. Ja siitä edelleen pohtien, mikä on oikeassa olemista jne--- - Juniperus
ja ah, niin ylevää. Mutta valitettavasti ei mitään tekemistä todellisen elämän kanssa, mutta tarkkaan ottan siitähän ei tässä puhutakaan. Siinä mielessä mielipiteesi sopii tähän kuin nenä päähän.
Valitettavasti vain todellisuus on jotain muuta, ja sitä missä me joudumme elämään. Siellä eivät ikävä kyllä ja välttämättä päde hienot filosofiset säännöt, vaan käytännössä yksi sääntö "vahvat jyräävät heikommat" pätee ihmisten kesken yhtä lailla kuin luonnossakin, meillä tosin vähän hienostuneemmin mutta samalla julmemmin.
Nyt en kyseenalaista sitä mitä sanoit, olet aivan oikeassa, mutta valitettavasti ajatelmasi ei toteudu käytännössä. Siitä ihan väkisin joudun päätelmään, onko oikeassa oleminen välttämättä hyväksi kellekään. Ja siitä edelleen pohtien, mikä on oikeassa olemista jne---Se, joka jyrää, ei aina tai edes usein ole vahvin, vaan röyhkein, moraalittomin, kovin.
Itse asiassa Leino sanoo saman asian: "Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista." (Noin muistinvaraisesti.) Eli paha ihminen on se heikoin. - Miksi en olisi?
Rohkene palata kirjoitti:
kyseiseen aiheesen tänään 1.1.2006 iltasella! Todella toivon, Minun nikkini olkoon "Eino Leino -Fani". Tunnistan iseni siitä!
ODOTAN VIESTIÄSI JA KANNANOTTOASI! Oikeesti!!!Siis rohjennut palata aiheeseen.Eilenillalla tuli mieleeni laittaa joitakin säkeitä pitkästä Eino Leinon Hymyilevä Apollo-runosta. Uudenvuodentraditioihini on jo vuosikaudet kuulunut sen kuunteleminen radiosta, lausuttuna. Aiemmin sen lausui Eeva-Kaarina Volanen, nykyisin Esko Salminen. Minulle tuo runo on Raamattu pienoiskoossa! sen sanomahan on selkeä: kukaan ei oikeesti ole PAHA - me vain olemme vuorotellen "heikompia" kuin toiset ja siksi juuri tarvitsemme toinen toisiamme: ..."yksi jos murtuu, muut tukena ois". En voi käsittää, miksi tuo runolyhennelmä sai täysin käsittämättömiä tunteita ihmisissä pintaan! Leino-parka kääntyisi haudassaa, jos tietäisi! Runohan on HYMNI HYVYYDELLE - TOINEN TOISEMME AUTTAMISELLE!!Onko k.o. aihe niin vieras nykyihmiselle (tai tämän palstan käyttäjille) ettei se mene jakeluun???Sitä jään pohtimaan - lukien yhä uudelleen saman runon! On helpompi elää, kun tietää, että n.s. paha ihminen onkin vain heikko reppana, joka tarvitsee toista ihmistä kipeästi! Riittikö tämä "puolustukseksi"! Jatkan kyllä, jos haluat kysyä jotain tai olet eri mieltä - mutta en RIITELE!!
- ohut
kommentti tuo hyöty. Lue muutama kunnon analyysi vallasta, voimasta ja oikeassa olemisen tarpeesta ja mieti mistä se "heikkosi" tuntema kärsimys nousee. Kateudesta? Vallanhimosta? Siitä että jäi taistelussa alimmaiseksi? Kostonhimosta? Mikä on tuon kärsimyksen mielestäsi jalo peruste?
- Ja mieti!
ohut kirjoitti:
kommentti tuo hyöty. Lue muutama kunnon analyysi vallasta, voimasta ja oikeassa olemisen tarpeesta ja mieti mistä se "heikkosi" tuntema kärsimys nousee. Kateudesta? Vallanhimosta? Siitä että jäi taistelussa alimmaiseksi? Kostonhimosta? Mikä on tuon kärsimyksen mielestäsi jalo peruste?
"Jalo peruste" on juuri se, että SINÄKIN olet itse asiassa heikko ihminen! Olet käärinyt sen pahuuteen - itse asiassa olet heikko. Tarvitset juuri siksi paljon ymmärrystä - et niinkään tuomiota ja paheksuntaa, joka vain ruokkii heikkouttasi ja saa sinut miettimään uusia pahuuksia! Vaikka kakku hyvältä maistuisikin!
HYVÄÄ jatkoa! Tätä palstaa piisasi nyt ainakin vuodeksi! Olen liian tyhmä kierojen ihmisten vehkeilylle...Lue sinä itse yhtä ainutta kirjaa, jota et liene avannut koskaan ...voisit löytää Aarteen... - tähtitoimittaja
valossa haluan tarkentaa että en ole kirjoittanut avausta, vaan alkuperäisen viestin tässä rönsyssä nikillä Annabelle Blue.
- ei ollut
Ja mieti! kirjoitti:
"Jalo peruste" on juuri se, että SINÄKIN olet itse asiassa heikko ihminen! Olet käärinyt sen pahuuteen - itse asiassa olet heikko. Tarvitset juuri siksi paljon ymmärrystä - et niinkään tuomiota ja paheksuntaa, joka vain ruokkii heikkouttasi ja saa sinut miettimään uusia pahuuksia! Vaikka kakku hyvältä maistuisikin!
HYVÄÄ jatkoa! Tätä palstaa piisasi nyt ainakin vuodeksi! Olen liian tyhmä kierojen ihmisten vehkeilylle...Lue sinä itse yhtä ainutta kirjaa, jota et liene avannut koskaan ...voisit löytää Aarteen...sinulle osoitettu.
- Hämmästelen
ei ollut kirjoitti:
sinulle osoitettu.
kummastelen yhä asiaa...mutta samalla selvitän sitä! Älä pelkää...totuus ei pala tulessakaan!
- viestien
Hämmästelen kirjoitti:
kummastelen yhä asiaa...mutta samalla selvitän sitä! Älä pelkää...totuus ei pala tulessakaan!
selailuun hierarkiapohjaista esitystapaa niin näet.
- Löytyykö ihmispintaa?
Oletteko koneita kaikki??
- Robotin poika
Senhän todistaa jo sekin, että aloittaja siteerasi Eino Leinon Hymyilevää Apolloa.
- Minua ei voi
Robotin poika kirjoitti:
Senhän todistaa jo sekin, että aloittaja siteerasi Eino Leinon Hymyilevää Apolloa.
verrata Eino Leinoon - mutta sinua varmaan Aku-Ankkaan! Säälin sinua...
- rosalii
tuli tv;stäkin
no vaikuttavahan se oli,,,
kyllä sitä tähän ikään mennessä on henkilökohtaisiakin kokemuksia
toisen ymmärtämisestä, tilan antamisesta, rakastamisesta, ja mitä ylevää tuossa runossa nyt kehotettiin toisiamme kohtaan tekevän
tai ajattelevan
hyvin kaunista ja ideaalia
ja on senkin oppinut missä määrin nuo toteutuvat omalta ja muiden kohdalta
ja miten niitä voi odottaa toteutuvan
monesti on tilanteita, että vierestä viedään vaikka toisella voi olla kipeäkin tarve...taloudellinen tai muut
mutta sosiaalisesti paremmassa asemassa nappaa
tämän "kultajyvän" joka on tarjolla muillekin
esim. työpaikka
et silleen! - Kuivelo
heikkous on hakea heikkoudet muista. Ei se itsekritiikki myy tänä alkaneena vuonna sen paremmin kuin aiemminkaan. Hyvää alkanutta vuotta kuitenkin jokaiselle.
- Keskustelun avaajalta
Olen ällistynyt, tyrmistynyt jopa kauhistunut - miten suurin osa teistä tulkitsi tuota Leinon runon lyhennelmää! Otin siihen vaan mielestäni oleellisimman: kukaan ei ole PAHA, vaan vain heikompi toista ja tarvitsee juuri siksi toista ihmistä kipeästi! Katumme ovat täynnä nuoria ihmisiä, jotka "ovat pahoja" - koska he eivät saa toiselta ihmiseltä rakkautta ja arvostusta! Tämä on kömpelö esimerkki, mutta onpahan kuitenkin! Käänsitte upean runon kuka miksikin...?? Ilmeisesti sen sanoma satutti joitakin...? En tiedä. Surullisena. Nimim.Hyvyyden voimaan uskova!
- rosalii
tuosta,,,,
meikäläiselle
Mutta enpä kosta hyvyyttäsi pahalla
vaan toivon että jaksat olla hyvä,
jakaa ja ammentaa jostain itsellesikin sitä
ettei lähteesi ehdy
;)
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996