Olen ottamassa samojedin pentua itselleni, mutta minua mietityttää vielä yksi asia:
voiko samojedin ottaa kerrostaloon? Vai tarviiko se välttämättä omakotitalon tai rivitalon, jossa voi oleskella myös kopissa pihalla?
Luulisin kyllä, että melkein rotu kuin rotu tulee toimeen myös kerrostalossa...mut jos jollakin ois tästä kokemuksia, olisi kiva kuulla!
Samojedi kerrostaloon?
21
5546
Vastaukset
- veronica
varmaan tiedät sen että samojedi on hyvin liikunnan haluinen koira ja itse olen sellaisen omistaneena sitä mieltä, että se ei mene kerrostalossa! sillä on valtavan paksu turkki ja meilläkin koira vaikka se sai olla sisällä niin se halusi olla suurimman osan päivästä ulkona!
minulla on sama tilanne nyt että asun kerrostalossa ja pidän koirista joten minulla on nyt saksanpaimenkoira, haluaisin samojedin, mutta omasta ja koiran puolesta en sitä hanki kun sitten kun minulla on oma piha! ( lähtee hyvin paljon karvaa) ja tarvii paljon tilaa! ota joku toinen koira se on minun neuvo!- Kipa
Itse asuin lähes 12 v. sammaripoikani kanssa kerrostalossa ilman ongelmia. Sillä oli aina kaunis turkki, vaikka toiset väittävätkin turkin kärsivän sisätiloissa. Tosin vietin lähes tulkoon kaiken vapaa-aikani sen kanssa pihalla. Lenkkeilimme paljon. Silloin kun ostin koirani asui myös kasvattajani kerrostalossa.
En usko että siinä on mitään ongelmaa että missä asuu, kunhan muistaa että samojedi on vilkas ja energinen rotu. Olet valinnut upean rodun. :) - kipalle
Kipa kirjoitti:
Itse asuin lähes 12 v. sammaripoikani kanssa kerrostalossa ilman ongelmia. Sillä oli aina kaunis turkki, vaikka toiset väittävätkin turkin kärsivän sisätiloissa. Tosin vietin lähes tulkoon kaiken vapaa-aikani sen kanssa pihalla. Lenkkeilimme paljon. Silloin kun ostin koirani asui myös kasvattajani kerrostalossa.
En usko että siinä on mitään ongelmaa että missä asuu, kunhan muistaa että samojedi on vilkas ja energinen rotu. Olet valinnut upean rodun. :)moi.kiitos vastauksesta nyt tuli parempi olo,ku tietää että jopa kasvattaja asuu kerrostalossa,kuin vanha sun smmari on entä minkälainen oli pentuna,söikö kaiken mahollisen ja haukkuko hirveesti pentu aikana esim.jos olet muutaman tunnin pois.ois kiva jos kertoisit muitakin asioita,sekä hyviä että huonoja puolia.
- Kipa
kipalle kirjoitti:
moi.kiitos vastauksesta nyt tuli parempi olo,ku tietää että jopa kasvattaja asuu kerrostalossa,kuin vanha sun smmari on entä minkälainen oli pentuna,söikö kaiken mahollisen ja haukkuko hirveesti pentu aikana esim.jos olet muutaman tunnin pois.ois kiva jos kertoisit muitakin asioita,sekä hyviä että huonoja puolia.
No heips!
Ihan ekaksi täytyy kertoa, että olen juuri tuossa heinäkuun alussa joutunut lopettamaan tuon vanhan poikani (oli kuukautta vajaa 12 v.), se kun sairastui Cushingin-tautiin ja tauti oli ehtinyt levitä jo niin pitkälle ettei ollut mitään enää tehtävissä, joten ei voi sanoa kuin että on suunnaton ikävä poitsua :(
Pentuajan pahat oli pääasiassa pissapapereiden silppuminen. Hesari oli aina jauhona lattialla kun tulin töistä kotiin. Meni tosin muutama puhelinjohto ja parit kengät, mutta voin sanoa että se teki erittäin vähän pahaa verrattuna siihen mitä olen kuullut muiden koirien tekevän. Sohva ja muut huonekalut saivat olla rauhassa. Koirani ei oikeastaan koskaan haukkunut sisätiloissa. Ihan ekasta päivästä lähtien komensin haukkumisesta sisällä ja taas pihalla sai haukkua niin paljon kun jaksoi.
Yksi asia mitä joutuu tekemään kerrostalossa enemmän on imuroiminen. Karvaa on sit joka paikassa, jopa siellä kananmunan sisällä.
Vetäminen on niillä verissä, tosin koirani käveli nahkahihnassa nätisti, mutta ei flexissä (en suosittele flexiä). Monet sanovat ettei pystykorvia voi pitää irti, itse olen eri mieltä. Koira täytyy vain pienestä pitäen opettaa olemaan irti ja tottelemaan käskyjä. Samojedihan on erittäin miellyttämisen haluinen.
Täytyy sanoa että on niin mahottoman ihana rotu, ettei meinaa löytyä oikein noita negatiivisia asioita. Hermoja se kyl vaatii, osaa olla erittäin kiero, omapäinen ja ovela kun sille päälle sattui.
Itse ihastuin tähän rotuun, kun ne on niin ihmisrakkaita. Menin mihin vaan niin poitsu kulki peräs, vessaan mennessäni makasi koira sen aikaa oven takana. Joten se kertoo, että ne haluavat olla ihmistä lähellä eikä missään pihanperukoilla tarhoissa tai hihnan jatkona.
Ulkoilua tosin ne vaativat paljon ja siksi on vain etuna, jos opetat koiran heti pentuna olemaan irti, silloin ei tarvi itse juosta niin kauheasti.
Jos pennulla on tarpeeksi tekemistä kotona - leluja ym. virikkeitä - niin tuskin siitä tulee ongelmaa kerrostalossa.
Jos vielä kysyttävää niin kysy, yritän vastata mahdollisuuksien mukaan! :)
- roosa
Kyllähän niitä kerrostaloissakin on, mutta neljän samojedin omistajana en suosittele. Se on hyvin liikunnallinen ja ulkona viihtyvä rotu. Sisätiloissa sinulla pitäisi olla hyvin viileä paikka, jossa se voisi viettää aikaansa ja nukkua yöt. Muutoin se kuumissaan laahkasee edestakaisin kaiken yötä.
- jenna
ei se haitaa mitään mulla on itelläkin samojedi kerostalossa ei siitä valiteta
- jennalle
hei mitä tarkoitit´sillä ettei valiteta koirasta,häiritseekö se mitenkä naapureita,entä jos otan samojedin antaako kasvattajat mielellään kerrostaloon,mistä itse hankit koiran,ja antoiko kasvattajat mielellään kerrostaloon.
- takkutukka
jennalle kirjoitti:
hei mitä tarkoitit´sillä ettei valiteta koirasta,häiritseekö se mitenkä naapureita,entä jos otan samojedin antaako kasvattajat mielellään kerrostaloon,mistä itse hankit koiran,ja antoiko kasvattajat mielellään kerrostaloon.
että vastuuntuntoinen kasvattaja mielellään anna koiraa kerrostaloon, koska kuten jo noissa edellä olevissa jutuissa sanottiin samojedi viihtyy turkkinsa takia ulkona. Ja toivoisin, että sinäkin ajattelisit koiran etua ennen sen hankkimista; kyllähän mikä tahansa koira tottuu kerrostaloelämään mutta ei niillä välttämättä ole aina hyvä olla. Etenkään jos ei löydy sitä viileää lepopaikkaa niin samojedi kyllä kärsii siitä.
- Tiitu
takkutukka kirjoitti:
että vastuuntuntoinen kasvattaja mielellään anna koiraa kerrostaloon, koska kuten jo noissa edellä olevissa jutuissa sanottiin samojedi viihtyy turkkinsa takia ulkona. Ja toivoisin, että sinäkin ajattelisit koiran etua ennen sen hankkimista; kyllähän mikä tahansa koira tottuu kerrostaloelämään mutta ei niillä välttämättä ole aina hyvä olla. Etenkään jos ei löydy sitä viileää lepopaikkaa niin samojedi kyllä kärsii siitä.
Meillä on samojedi kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja itseasiassa meidän koira viihtyy enemmän sisällä kuin ulkona. Ei mitään ongelmaa. Se on ihan tosi että sammarit tarttee paljon liikuntaa, mutta jos se asia järjestyy, ei ole mielestäni mitään syytä olla ottamatta sammaria kerrostaloon. Kesällä meidän koira on paljon parvekkeella ja se on "sen oma paikka". Mun mielestä sammarin ois hyvä kesällä erityisesti päästä paljon ulos ja vaikka parvekkeelle.
- takkutukka
Tiitu kirjoitti:
Meillä on samojedi kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja itseasiassa meidän koira viihtyy enemmän sisällä kuin ulkona. Ei mitään ongelmaa. Se on ihan tosi että sammarit tarttee paljon liikuntaa, mutta jos se asia järjestyy, ei ole mielestäni mitään syytä olla ottamatta sammaria kerrostaloon. Kesällä meidän koira on paljon parvekkeella ja se on "sen oma paikka". Mun mielestä sammarin ois hyvä kesällä erityisesti päästä paljon ulos ja vaikka parvekkeelle.
tutullakin 'asuu' parvekkeella :) Mutta mitäs jos ei ole parveketta?
Taitaa muuten samojedikin olla niitä koiria, jotka 'kasvattavat' turkkinsa sen mukaan missä asuvat? Itelläni oli hoidokkina sussari, joka oli asunut ulkona ja kun muutti sisälle karvanlähtö oli hirmunen :) Päällikarvan alla oleva lämmittävä kerros oheni ja pikkuhiljaa hävisi melkein kokonaan.
- saana
onko sulla ollu aikasemmin koiraa?? jos ei niin etkö voisi harkita jotain toista rotua joka sopii kerrostaloon? En kyllä usko että kasvattaja myy samojedin kerrostaloon... toki kasvattajia on erillaisia.. esim. ku me ostettiin meidän tiibetinspanieli niin kasvattaja sano että hän ei näitä pentuja kerrostaloon myy! no onnex asutaan rivitalossa... ;)
- tipi
Niin miksi kasvattaja ei olisi myynyt tipsua kerrostaloon?
- mansikka
kyllä minun mielestä aika moni koira sopeutuu kerrostalo elämään jos asuu siellä pienestä pitäen. kun me ostettiin tipsu kasvattaja ei sanonut mitään minne se ne myy ja minne ei sille kai oli ihan sama asuuko koira vaikka kerros talossa kunhan saa hyvän kodin. se on minun mieli piteeni! ja varmaan monen muun mielipide. saana missä asut minä asun mussalossa asuisitko jossain lähellä.?!??
- koiria on
minulla on 2v.vilkas kultainennoutja ja 10v.tiipetinspanjeli,aika itepäinen.eli aattelin ottaa samojedin koiran kaveriksi noutajalle,kun tykkään lenkkeillä ja heitellä metsässä keppejä.talvella meillä on jää lähellä missä koirat tykkää juossa vapaana.asun kotkassa.
- saana
onko se vittu mun vika saatana jos se kasvattaja niin sano?? what the fuck sä mulle siitä raivoot?? asun oulussa enkä tiiä missä toi mussalo on... niin että semmosia..
- saana
koiria on kirjoitti:
minulla on 2v.vilkas kultainennoutja ja 10v.tiipetinspanjeli,aika itepäinen.eli aattelin ottaa samojedin koiran kaveriksi noutajalle,kun tykkään lenkkeillä ja heitellä metsässä keppejä.talvella meillä on jää lähellä missä koirat tykkää juossa vapaana.asun kotkassa.
niin kyllä sä voit ottaa samojedin kerrostaloon.. kun sulla kerta on jo kaks koiraa kerrostalossa ja kumminki tiedät et miten isommat koirat sinne sopeutuu (ku sullahan on se kultsu)... itelläni ei oo ollu isoa koiraa kerrostalossa mut joskus kun oon käyny mun tuttuilla jotka asuu kerrostalossa labbiksen kanssa tuntuu et Se koko ajan pyörii jaloissa jne.. niin aattelin et jos sul ei oo koirista kokemuksia niin ei ois kannatennu oottaa ekaks heti samojedia ja vielä kerrostaloon... onnee tulevan pennun kanssa =)
- samojedi
kkitos että olette viittinyt ottaa kantaa tähän koira asiaa,nyt tuli vähän helpompi olo ku tuli enempi positiivistä palautetta.kiitos eritisesti saanalle ja muille kanssa.hyvää alku styksyä kaikille.
- veronica
saana kirjoitti:
onko se vittu mun vika saatana jos se kasvattaja niin sano?? what the fuck sä mulle siitä raivoot?? asun oulussa enkä tiiä missä toi mussalo on... niin että semmosia..
sä voisit mennä harjottaan tuota sun hirveää teini angstiaa jonnekkin muualle ei tuollaista todellakaan jaksa lukea.
- Miiu
Moikka vaan.. itselläni (nyk. asuvat äitini luona)
on kaksi samojedi narttua jotka asustavat tällä hetkellä kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja viihtyvät mitä ilmeisimmin.. tottahan on että sammareilla on turkkia kerrakseen, joka kyllä kevenee kaksi kertaa vuodessa runsaana karvanlähtönä. Eli jos siivousintoa riittää niin ei esteitä. Molemmat koiristamme ovat alunperin asuttaneet omakotitaloa, mutta sittemmin sopeutuneet kerrostaloelämään.. naapureillakaan ei ole ollut valittamista.. toki rapusta saa itse nyppiä irtokarvatolloja, sanomisen välttämiseksi.
Mutta samojedi on luonteeltaan helppo rotu, kiltti, seurallinen,lapsiystävällinen. Suosittelen lämpimästi!
Sitä paitsi kun 10,5 v mummokoirani on luonani kylässä paritalossamme..se makoilee kuitenkin aina auringossa ja jopa siirtyy pois varjosta.. mokoma höntti :)Ja hyvin terveitäkin ovat olleet..ja mökillä olisi mahdollista juosta vapaana, mutta ilmeisesti tykkäävät makoilla .. pieniä karkuretkiä lukuunottamatta. - Sunatti
Mitäpä jos kysyisit koiralta. Minulla on ollut Samojedeja 70-luvulta alkaen välillä omakotitalossa ja välillä rivitalossa ja aina ovat halunneet olla ulkona mielellään lumihangessa. Kesät ovat vaikeimpia, kun mökiltä ei löydy tarpeeksi viileää paikkaa.
Onhan tietysti niin, että jos koira otetaan pentuna niin se oppii asumaan kerrostalossakin kun ei muusta tiedä. Mielestäni tämän rodun alkuperäinen olotila on
kuitenkin kaikkea muuta kuin kerrostalon 20-24 asteen lämmössä. Samojedinkoira on laumaeläin. Samojedinkoira on erittäin seurallinen, eikä siksi viihdy yksinään esim. tarhakoirana, vaan mieluummin oman laumansa parissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006