seniilikö

jak

joo ois tarkotus alottaa harrastus ja oisinpa teitiltä kysyny neuvoja.

jos ekana itestä:
pit. 190cm ja 102kg ikä koht40v.

eli mikä/mitkä luokat on vaihtoehtona?

ja millasella koneella pelin ois oltava vähintään?

en ole heti menoskaan kisaan ,mutta jos laji kiinnostaakin oispa sit alotus sinne päin(siis oikea luokka ja peli)

ajatteli lähinnä ,että ois ongelmaton luokka/auto kaikin puolin.

siis esm. ruuvaaminen minimiin vai onko edes mahd.

23

8353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopivia luokkia

      on mm.

      Rotax Max lisätietoa www.mpt-racing.com

      Tai

      SuperCup lisätietoa www.finndrive.com

      molemmissa luokissa moottori on 125cc vesijäähdytetty, keskipakokytkimellä varustetty,
      sähköstartillinen auto.

    • Nimetön

      Sinulle kävisi Raket120-luokka tai F250 joista raket120 on huomattavasti halvempi. Autona toimii 120cc raketin moottorilla varustettu karting auto, ja luokassa on paljon ikäsiäsi kilpailijoita

    • Löytyi...

      Teho/paino suhde, 102 kg ikä 40 v. Sopii mainiosti Fossiilliin. Siellä saa auton painoksi lähelle 60 kg helposti ja ei maksa juuri mitään. Ja mikä parasta kaikki muutkin kuskit no, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ovat samalla viivalla... Hieno ja hauska laji. Älä sorru ostamaan jotain nopeaksi todettua Rokkia tai Rotaxsia, niistä tulee vain kyljet kipeäksi ja jää hieno harrastus ensimmäiseen kokeiluun...

    • jak

      siinähän sitä tietooki tuli,muutta millä peleillä fossiilissa ajetaan?

      • kartingkuski

        ...ajetan juuri noilla 120cc raketeilla.


      • Pelit ja pensselit

        Fossiilisarjassa/joissa ajetaan 120 cc Raket-moottorilla varustetuilla vehkeillä tehoa n. 14 hp vauhdit alle 90 kmh (pääsääntöisesti)

        Luokan mielekkyys lähtee säännöistä: Ei viritystä, minimi painoraja 160 kg auto kuski

        (painoraja ja sallitut muutokset moottoriin eroaa hieman eri sarjoissa)

        Luokka on erittäin harrastaja ystävällinen, kalusto ja sen ylläpito ei maksa maltaita, kone kestää kivasti koko kauden kunhan muistaa käyttää öljyä riittävästi ja vaihtaa männänrenkaan aina silloin tällöin a) 16-18 €

        Peruskaluston auto kone saa käytettynä hintaan 1000 € ylöspäin, uusi moottori maksaa jotain 800€ ja valmiiksi "herkistetyn" moottorin löytää netistä 800-1000 € hintaan.

        Sarjoista sen verran alkuperäinen Fosssiilisarja ajellaan Helsingin malmilla kyseessä on Huom! Kolmihenkinen joukkuekilpailu, joten ei muuta kuin pari kaveria mukaan kimppaa ja baanalle, säännot ja lisätiedot Keimolan Fk:n sivuilta.

        Fossiili sarjoja ajellaan tietääkseni ainakin Oulussa Fossiili nimellä sekä Jyväskylän seudulla Tusina Cup nimellä.

        Lisäksi on Eurokarting sarja jossa taso on kovaa luokkaa ja ajotapahtuma hyvin ammattimainen. Eurokarting-sarjaa ajelllaan ympäri Etelä-Suomea Lahti, Hyvinkää, Vihti on ainakin ollut ratoina lisää www.finndrive.com

        Niin ja tietenkin, sitten löytyy XONCUP sieltä löytyy samat asiat ja lisää ratoja suosittelen tutustumista sivustoon www.axxeli.com kannattaa lukaista raportteja kisoista niin seviää kuinka hauskaa kisoissa on!

        Kun hommaat kalustoa suosittelen kääntymistä jokun kauppiaan poistonurkkaan, sieltä löytyy yleensä joko kokonainen valmis auto tai sitten muuten vaan sopiva runko, kone ja ohjeet jne.

        Hyvää ajokautta kaudelle 2006


      • Painot
        Pelit ja pensselit kirjoitti:

        Fossiilisarjassa/joissa ajetaan 120 cc Raket-moottorilla varustetuilla vehkeillä tehoa n. 14 hp vauhdit alle 90 kmh (pääsääntöisesti)

        Luokan mielekkyys lähtee säännöistä: Ei viritystä, minimi painoraja 160 kg auto kuski

        (painoraja ja sallitut muutokset moottoriin eroaa hieman eri sarjoissa)

        Luokka on erittäin harrastaja ystävällinen, kalusto ja sen ylläpito ei maksa maltaita, kone kestää kivasti koko kauden kunhan muistaa käyttää öljyä riittävästi ja vaihtaa männänrenkaan aina silloin tällöin a) 16-18 €

        Peruskaluston auto kone saa käytettynä hintaan 1000 € ylöspäin, uusi moottori maksaa jotain 800€ ja valmiiksi "herkistetyn" moottorin löytää netistä 800-1000 € hintaan.

        Sarjoista sen verran alkuperäinen Fosssiilisarja ajellaan Helsingin malmilla kyseessä on Huom! Kolmihenkinen joukkuekilpailu, joten ei muuta kuin pari kaveria mukaan kimppaa ja baanalle, säännot ja lisätiedot Keimolan Fk:n sivuilta.

        Fossiili sarjoja ajellaan tietääkseni ainakin Oulussa Fossiili nimellä sekä Jyväskylän seudulla Tusina Cup nimellä.

        Lisäksi on Eurokarting sarja jossa taso on kovaa luokkaa ja ajotapahtuma hyvin ammattimainen. Eurokarting-sarjaa ajelllaan ympäri Etelä-Suomea Lahti, Hyvinkää, Vihti on ainakin ollut ratoina lisää www.finndrive.com

        Niin ja tietenkin, sitten löytyy XONCUP sieltä löytyy samat asiat ja lisää ratoja suosittelen tutustumista sivustoon www.axxeli.com kannattaa lukaista raportteja kisoista niin seviää kuinka hauskaa kisoissa on!

        Kun hommaat kalustoa suosittelen kääntymistä jokun kauppiaan poistonurkkaan, sieltä löytyy yleensä joko kokonainen valmis auto tai sitten muuten vaan sopiva runko, kone ja ohjeet jne.

        Hyvää ajokautta kaudelle 2006

        Niin ja 50 % kuskeista painaa yli 100 kg!


      • CRG120
        Pelit ja pensselit kirjoitti:

        Fossiilisarjassa/joissa ajetaan 120 cc Raket-moottorilla varustetuilla vehkeillä tehoa n. 14 hp vauhdit alle 90 kmh (pääsääntöisesti)

        Luokan mielekkyys lähtee säännöistä: Ei viritystä, minimi painoraja 160 kg auto kuski

        (painoraja ja sallitut muutokset moottoriin eroaa hieman eri sarjoissa)

        Luokka on erittäin harrastaja ystävällinen, kalusto ja sen ylläpito ei maksa maltaita, kone kestää kivasti koko kauden kunhan muistaa käyttää öljyä riittävästi ja vaihtaa männänrenkaan aina silloin tällöin a) 16-18 €

        Peruskaluston auto kone saa käytettynä hintaan 1000 € ylöspäin, uusi moottori maksaa jotain 800€ ja valmiiksi "herkistetyn" moottorin löytää netistä 800-1000 € hintaan.

        Sarjoista sen verran alkuperäinen Fosssiilisarja ajellaan Helsingin malmilla kyseessä on Huom! Kolmihenkinen joukkuekilpailu, joten ei muuta kuin pari kaveria mukaan kimppaa ja baanalle, säännot ja lisätiedot Keimolan Fk:n sivuilta.

        Fossiili sarjoja ajellaan tietääkseni ainakin Oulussa Fossiili nimellä sekä Jyväskylän seudulla Tusina Cup nimellä.

        Lisäksi on Eurokarting sarja jossa taso on kovaa luokkaa ja ajotapahtuma hyvin ammattimainen. Eurokarting-sarjaa ajelllaan ympäri Etelä-Suomea Lahti, Hyvinkää, Vihti on ainakin ollut ratoina lisää www.finndrive.com

        Niin ja tietenkin, sitten löytyy XONCUP sieltä löytyy samat asiat ja lisää ratoja suosittelen tutustumista sivustoon www.axxeli.com kannattaa lukaista raportteja kisoista niin seviää kuinka hauskaa kisoissa on!

        Kun hommaat kalustoa suosittelen kääntymistä jokun kauppiaan poistonurkkaan, sieltä löytyy yleensä joko kokonainen valmis auto tai sitten muuten vaan sopiva runko, kone ja ohjeet jne.

        Hyvää ajokautta kaudelle 2006

        "sekä Jyväskylän seudulla Tusina Cup nimellä."

        JKL:ssä ajetaan Old Boys -sarjaa 120 Raketeilla. Moottorin viritys aavistuksen verran vapaampi kuin perus fossiilissa ja painoraja 150 kg ellei ikähyvityksiä. Huiput Liepeen radalla lienevät jonkin verran yli 100 km/h.


      • aina ei voi voittaa
        CRG120 kirjoitti:

        "sekä Jyväskylän seudulla Tusina Cup nimellä."

        JKL:ssä ajetaan Old Boys -sarjaa 120 Raketeilla. Moottorin viritys aavistuksen verran vapaampi kuin perus fossiilissa ja painoraja 150 kg ellei ikähyvityksiä. Huiput Liepeen radalla lienevät jonkin verran yli 100 km/h.

        Moka mikä moka, joo muistin väärin, mutta kun vedin hatusta näin voi käydä. Millä välityksellä yli 100 kmh:n vauhteihin pääsee? 10 kg ei vielä selitä eroa?


      • CRG120
        aina ei voi voittaa kirjoitti:

        Moka mikä moka, joo muistin väärin, mutta kun vedin hatusta näin voi käydä. Millä välityksellä yli 100 kmh:n vauhteihin pääsee? 10 kg ei vielä selitä eroa?

        Vähän säädöistä riippuen 82-84 hampaisilla, tällöin keskinopeuskin on Liepeellä noin 70 km/h.


      • Matikkanero
        CRG120 kirjoitti:

        Vähän säädöistä riippuen 82-84 hampaisilla, tällöin keskinopeuskin on Liepeellä noin 70 km/h.

        Jos otetaan olettamukseksi, että raksu 120 olis 11 piikkinen eturatas ja 84 takaratas. Kone ottais 12300 kierrosta, niin menohaluksi saataisiin teoriassa 85,04 km/h.

        Jos taasen vaihdettais 12 piikkinen eteen, niin luku olisi 92,77 km/h.

        Satasen vauhtiin 12 piikkisellä eturattaalla vaatisi taakse about 77 piikkisen rattaan. Hitaista mutkista tuollaisella rattaalla ei vaan enää jakseta lähteä.

        Laskuautomaagia http://www.team-raunio.com/laskurit.html


    • akks

      kannattais kuitenkin miettiä ennen kun ostat 120 rakettia sillä jos olet rattimies kyllästyt jo muutaman ajokerran jälkeen sen tehottomuuteen, huomattavasti parempi vaihtoehto on mun mielestä rotax max jonka tehot riittää vähän kauemmin kun kaks ajokertaa.

      • mee ihmees rotaxiin

        nää pikku rimpulat ajelee sun ohi 85 raketilla


      • Ripa
        mee ihmees rotaxiin kirjoitti:

        nää pikku rimpulat ajelee sun ohi 85 raketilla

        Mikäli just aloittaa lajin on se aikas luonnollista, että raket luokan kuskit ajaa suht samaa vauhtia: eihän ne yleensä ole ajaneet kuin 4-6 v. Kadet luokasta alkaen. Oma kundi aloitti kadeteissa v. 2000 Enää en lähtisi lyömään vetoa kierros-ajoista, mutta onhan sillä jo 12.000-13.000 treenattua kierrosta takana.... kaikella kunnioituksella. Edelleen hieno laji, vaikka sen aloittasi vasta huomenna...


      • Money talks
        mee ihmees rotaxiin kirjoitti:

        nää pikku rimpulat ajelee sun ohi 85 raketilla

        Osta samantien Superkartti Rotaxin 256 motilla niin et jää jalkoihin, samaan syssyyn 50 sarjaa 6 tuuman Ridgestoneja niin pito on kohdallaan kun pukkaat samantein aina uutta rengasta alle.
        Se on kalusto joka ratkaisee!!!


    • jussi

      ite ostin rotax maxin ,olen pari kertaa kokeillut fossiili autoa ja ajanut peräti yhden kisan mutta
      jotenkin maxi tuntu hyvältä vaihto ehdolta.

    • se vaan on

      rotax , älä lähde niillä 120 raketeilla leikkiin,
      pojat 85 painelee ohi , 120 raket on laiska ku mikä , tai no se on mopo, hanki rotax jos haluat
      kunnon kisaa

    • samaa miettien

      Vaikka olen omien lasteni kanssa nyt kolme kesää radoilla pyörinyt, niin ihan huvitti nuo topicin ensimmäiset vastaukset kun räkänokat heittelee noita termejä ymmärtämättä että eihän ne kerro lajin pariin tulevalle mitään...rotat, rokit, fossiilit ja seniilit. Niin, osa puhuu luokista ja osa mainitsee auton tai koneen nimen. Ota siinä sitten selvää. Tässä varmaan myös syy siihen että tällä hetkellä mikään noista "ukko"sarjoista ei voi oikein hyvin. Raket120 moottorilla varustetut autot ovat käytöltään/huolloltaan jokaisen itse ylläpidettävia toisin kuin esim. Roks. ...niin hyvässä kuin pahassa. Tärkeää on myös missä ilmapiirissä kutakin "sarjaa" viedään läpi? Mitä tulee siihen että joku 85:n menee ohi!!! Mitä väliä sillä on? Tärkeintähän on hauskanpito ja kilpailutilanteessa radalla kaikilla on samat vehkeet...oli ne sitten rotaxeja tai Raket120:siä. Tässä on noiden luokkien vetäjillä nyt oiva paikka tulla esiin ja kertoa miksi juuri heidän luokka olisi jees. Mitä maksaa? Paljon kisoja? Missä kisat?....mutta ennenkaikkea, millä asenteella jengi on toiminnassa mukana?

      • just4fun

        Olennaista kai on mitä hakee ?
        Jos haluat pitää hauskaa ja nauttia vauhdista kohtuukuluilla, eli harrastaa niin kyllä raket 120 on oikea valinta. Harrastaa myös vehkeiden huollossa, itse tekemällä säästät ja pidät kulut kurissa. Ei ole häpeä jos jotkut juniorit menee ohi 85 vehkeillä, ne on puolet kevyempiä ja harjoittelee 2 - 4 kertaa enemmän. Mitä välii ?

        Jos taas haluat laittaa rahaa peliin ja mennä mahdollisimman kovaa niin jotain muuta.

        Kannattaa kuitenkin aluksi miettiä paljonko haluaa käyttää rahaa harrastukseen, tää laji on pohjaton kaivo ja mopo todellakin karkaa helposti käsistä.


    • jak

      olin tossa sänkypotilaana enkä oo kerinny katella ku vasta ny.

      tulipa paljon tietoo ja pitää alkaa katella sitä kalustoo mitä on tarjolla ja syventyä palautteeseen samalla.

      kyselen sit taas lisää kun alkaa säpinää olee!!

      ps.ihme homma,kukaan ei tainnu ees pahemmin v....lla.

      • xxx

        PITÄIS VI...ILLA


      • täällä
        xxx kirjoitti:

        PITÄIS VI...ILLA

        niitäkin , jotka on heittämässä läppää kaikille aloittaville , se on typerää , asiallisia vastauksia ,niin tämäkin palsta pysyy kohtuudessa, miksi jotkut esim. vuosia harrastaneet tyypit heittää typeriä kommentteja ilman vastausta. joskus vaan tuntuu tää laji liian vakavalta, johtuuko isukeista vai mistä ?
        mut ei kaikki ole menossa formuloihin vai onko ?siellä kohta kaikki suomalaiset tällä menolla ,
        mitäs niitä f1 kuskia on 24 nyt ? kohta varmaan
        100 , suomipoikia 50:tä


      • xxx
        täällä kirjoitti:

        niitäkin , jotka on heittämässä läppää kaikille aloittaville , se on typerää , asiallisia vastauksia ,niin tämäkin palsta pysyy kohtuudessa, miksi jotkut esim. vuosia harrastaneet tyypit heittää typeriä kommentteja ilman vastausta. joskus vaan tuntuu tää laji liian vakavalta, johtuuko isukeista vai mistä ?
        mut ei kaikki ole menossa formuloihin vai onko ?siellä kohta kaikki suomalaiset tällä menolla ,
        mitäs niitä f1 kuskia on 24 nyt ? kohta varmaan
        100 , suomipoikia 50:tä

        Niin sanotut vi...iliat ovat yleensä finni naamasia puperteetti iässä olevia märkäkorvia,jotka yrittävät hakea vain huomiota.He voivat tietää jostain jutusta vähän josta huoltajat/mekaanikot ovat keskustelleet sitten ne ovat tietävinään kaikista asioista kaiken,joten noista suun soittajista ei juuri kannata piitata.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe