Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Morsian vailla saattajaa.

Ninni

Pienestä pitäen haaveilin häistä, joissa isäni sitten saattaisi minut alttarille. Isäni kuitenkin kuoli vähän aikaan sitten ja tärkeä osa häistäni jää puuttumaan. Olenkin miettinyt, että mikä olisi tässä tilanteessa ns. etikettisääntöjen mukaista? Tietääkö kukaan ja jos kokemuksi löytyy niin kertokaa ihmeessa! :) On hieman raskasta ajatella häitä tällä hetkellä, mutta isäni olisi kuitenkin tahtonut niiden onnistuvan täydellisesti...

13

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veljii

      onko sulla veljeä?..olin kerran häissä,jossa morsiammen veli saattoi..vaik isäki oli kyl paikal..

      • Ninni

        Veljiä ei valitettavasti löydy... Kummisetääkin mietin, mutta en kuitenkaan ole hänen kanssaan läheinen enkä ole pariin vuoteen edes nähnyt...! :/


    • tss

      Olen ollut häissä jossa hääpari tulee yhdessä alttarille ja kuullut häistä, joissa morsian tulee yksin käytävän puoleen väliin, johon sulhanen tulee vastaan (kuten saatettaessakin). kaikki käy, eikä mikää tapa ole väärin. Onnea hääpäivälle.

    • Tuija

      Hei!
      Itselläni on sama "ongelma".Isäni on kuollut jo kauan sitten, mutta mikä olisi sen ihanampaa kuin tärkeä henkilö,kuten isä saattaisi.Minullakaan ei ole veljeä ja niin läheistä setää joka saattaisi.Enkä halua myöskään äidin miesystävää saattajaksi, vaikka ihana ihminen onkin,se ei tunnu vaan oikeelta.Olenkin pohtinut että sulhaseni tulisi puoleen väliin vastaan, ja jos olisi myös morsiuslapsia,he kävelisivät edellä.
      Häihin kyllä on vielä aikaa vuosi...joten eiköhän sitä jotain keksi.
      Onnea hääpäiväänne!:)

    • miina

      Ikävä, että isäsi kuoli eikä pääse saattamaan sinua alttarille. Oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että kävelisitte yhdessä sulhasesi kanssa alttarille? Se että isä saattaa morsiamen alttarille on enemmän anglo-amerikkalainen tapa, perinteisesti Suomessa morsiuspari on saapunut yhdessä alttarille. Tietenkin, jos sinusta tuntuu tärkeältä, että joku saattaa sinut alttarille, voit tietenkin pyytää enoa, setää, kummia tai muuta sinulle tärkeää miespuolista sukulaista tekemään sen.

    • saattamiseen

      Minkä ikäinen olet? Oletko asunut tulevan miehesi kanssa yhdessä ennen vihkimistä?
      Jos et mikään alle 25-vuotias ole ja/tai olet asunut tulevan miehesi kanssa yhdessä jo ennen vihkimistä, niin mielestä on mautonta morsiamen luovuttaminen sulhaselle: Onhan sulhanen hänet jo "saanut".

    • ent. eelia-76

      Jaa, meillä ei saattanut kukaan ketään vaan kävelin ihan yksin mieheni luokse joka odotti minua alttarilla. En kutsunut isääni juhliin ja olisi kieltämättä tuntunut kornilta saattelut. En ole tiennytkään että sitäkin asiaa koskee etiketti? Lähtökohta on kai kuitenkin, että jokaisella ei ole isää..
      Jos välttämättä haluat jonkun saattelevan, pyydä best man saattelemaan..?
      Osanottoni isäsi poismenon vuoksi.

    • Maikki

      Otan osaa isäsi poismenoon. Minun isäni kuoli pari vuotta sitten, ja kyllähän se pahalta tuntuu ajatella ettei hän olekaan saattamassa minua alttarille. En omalle kohdalleni osaa keksiä ketään muutakan saattajaa, joten eiköhän me kuljeta se matka ovelta alttarille yhdessä mieheni kanssa.

    • Ninni

      Kiitos kaikille vastanneille! :) Mielipiteenne ja vinkkinne auttoivat suunnattomasti...!

      • tätä

        Kiva vaihtoehto vois olla myös morsiustytön tai -pojan kanssa kävely, käsikädessä pitkin kirkon käytävää... aika liikistä :) - etenkin jos noi miespuoliset saattajat on vähän kortilla. Ei mun mielestä pidä ottaa ketään kuka ei oo läheinen!


    • mari-anne83

      Hei!

      Olen pohtinut samaa asiaa, kuka minut saattaisi tai taluttaisi alttarille.
      Isäni kanssa en ole yli 10 vuoteen ollut missään tekemisissä, enkä kutsu häntä muutenkaan häihimme.

      Minä olen ajatellut sitä, että haluan tulevan mieheni näkevän minut vasta alttarilla, joten olen ajatellut pyytää mieheni best mania viemään minut alttarille.
      Olen kuullut monien muidenkin tekevän niin.
      Ja best manin kanssa olemme muutenkin todella hyvät ystävät, niin miksi hän ei veisi minua alttarille.
      Yksin en varmaan pystyisi alttarille kävelemään, jännittäisin aivan liikaa ja saisinko edes käveltyä jännityksen takia sinne ast :D

      Joten ihan hyvin voit pyytää vaikka jotain miespuolista ystävääsi viemään alttarille, ei sen aina tarvitse olla sukulainen.

      • Emeraldia

        Jos bestman saattaa morsiamen alttarille, tulee minulle väkisinkin omituisia mielleyhtymiä: onko kyseessä kenties entinen poikaystävä, joka nyt luovuttaa tytön parhaalle kaverilleen?

        Jos isää ei ole, eikä sopivia läheisiä miessukulaisia, eikö olisi paras kulkea sulhon kanssa koko matka? Kai se tuleva mies kuitenkin on sinut nähnyt jo, toivottavasti, ennen alttaria...


      • niin on.........
        Emeraldia kirjoitti:

        Jos bestman saattaa morsiamen alttarille, tulee minulle väkisinkin omituisia mielleyhtymiä: onko kyseessä kenties entinen poikaystävä, joka nyt luovuttaa tytön parhaalle kaverilleen?

        Jos isää ei ole, eikä sopivia läheisiä miessukulaisia, eikö olisi paras kulkea sulhon kanssa koko matka? Kai se tuleva mies kuitenkin on sinut nähnyt jo, toivottavasti, ennen alttaria...

        Niin on, aika omituista...siis tuo sinun ajattelutapasi....jos bestman saattaa morsiamen alttarille, ei minulle ainakaan tule tollainen mieleen... Itsellä on tilanne jossa olen vähän kahden vaiheilla kutsunko isääni koko häihin, todellakaan hän ei ainakaan tule minua alttarille saattamaan..Olen miettinyt että toinen vaihtoehto "saattajaksi" on joko avokkini veli, tai parhaan ystäväni isä, joka on ollut minulle koko ikäni läheisempi kuin oma isäni... Ja tiedoksesi että avoni veli on hänen bestmaninsa, ja jos hän minut saattaa, en usko kenenkään ajattelevan että hän olisi entinen poikaystäväni tms.mitä tuossa edellä kuvailit... Olen tuntenut hänet yhtä kauan kuin miehenikin, ja olemme alusta asti olleet hyviä ja läheisiä ystäviä, joten en näe mitään syytä mikseikö hän voisi minua saattaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe