Olen yli 45v ja kärsin käsien ja jalkojen nivelsäryistä. Syytä ei ole tutkimuksissa löydetty, joten kyselen voisko liittyä vaihdevuosijuttuihin? Varsinaisesti niitä ei pitäis olla, mutta esim hikoilua ja unettomuutta esiintyy loppukierrossa. Onko muilla tällaista?
Nivelongelmia?
19
11015
Vastaukset
- kyllä kolottaa
eli hyvin tuttua ja minulla auttoa hormoonikorvaushoito,vieläkin jo vuosia yli 50v-na herään kuumiin aaltoihin kun lopeti hormoonien käytön vuosi sitten.Ja eikös vaan alkanu nivel ja erityisesti jännevaivat käsissä.Myös jäykkyys aamulla.
- voi olla puutetta
muistakin hivenaineista. On törkeää miten kaikki vaivat laitetaan vaihdevuosien lukuun.
- samaa mietin
taitaa olla sillä kolottaahan miehiäkin iän mukana samalla lailla.En usko että vaihdevuodet on kaiken syy.
- kaija
voi olla puutetta kirjoitti:
muistakin hivenaineista. On törkeää miten kaikki vaivat laitetaan vaihdevuosien lukuun.
No ei ainakaan minulla ole magnesiumin tai muitten hivenaineitten puutetta, olen vuosia popsinut niitä ja syönyt todella terveellisesti suositusten mukaan. Vaikea sitä on tietää miksi me toiset kärsimme nivelvaivoista. Omalla kohdallani tekisi mieli syyttää geenejä, isän suvussa on reumaa, äidin suvussa ei ole. Mikä nuo nivelkivut sitten laukaisee.. ? Vaihdevuosi-ikäisenä nämä vaivat usein ilmoittavat itsestään joten ei se mitenkään "törkeää" ole laittaa kipuja menopaussin piikkiin.
- Laurelee
samaa mietin kirjoitti:
taitaa olla sillä kolottaahan miehiäkin iän mukana samalla lailla.En usko että vaihdevuodet on kaiken syy.
..että kuulisin miten muilla. Viimeksi kyllä ajattelin vaihteista johtuviksi, mutta kun tällaistakin on kuulunut. Eikä siis pitäis vielä ollakaan semmoset menossa. Magnesiumia otan päivittäin max-annoksen.
- tuon vaivan nimi on
kaija kirjoitti:
No ei ainakaan minulla ole magnesiumin tai muitten hivenaineitten puutetta, olen vuosia popsinut niitä ja syönyt todella terveellisesti suositusten mukaan. Vaikea sitä on tietää miksi me toiset kärsimme nivelvaivoista. Omalla kohdallani tekisi mieli syyttää geenejä, isän suvussa on reumaa, äidin suvussa ei ole. Mikä nuo nivelkivut sitten laukaisee.. ? Vaihdevuosi-ikäisenä nämä vaivat usein ilmoittavat itsestään joten ei se mitenkään "törkeää" ole laittaa kipuja menopaussin piikkiin.
hyvin tavallinen vaiva useilla keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla. Nivelet kuluvat kaikilta, mutta toiset eivät saa kipua, toisilla taas kovat kivut. Urheilijoilla ja kovan ruumisentyön tekijöillä kuluu luonnollisestikkin nivelet helpommin. Kivut yleensä lakkaa ajna knassa ja muuttuu jäykkyydeksi ja kuuluu naksuntaa nivelistä.
Kysyppä lääkäriltäsi jos hän vois kirjoittaa glukosamiinia, se auttaa monella, minulla ainakin auttoi niin paljon että pystyn olemaan ilman kipulääkkeitä.
Lopulta ei auta muu kuin leikkaus jos se pääsee kovin pahaksi. Polvi ja lonkkanivelleikkaukset ovat hyvin yleisiä ja auttavat hyvin vaivoihin ja tekee nivelet joustaviksi. Kaikkia niveliä ei kuitenkaan voi leikata. Lepo ja lämpö auttavat myös kivuissa.
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk_terveyskirjasto.naytaartikkeli?p_artikkeli=far01553
- sulla
taitaa olla premenopaussivaihe menossa, jolloin estrogeenitaso laskee ja erilaisia mitä kummallisimpia vaivoja ilmaantuu, eikä niitä osaa laskea tulevien vaihtarien syyksi. Se estrogeeni on niin kummallinen hormooni naiselle, se pitää kaikkinensa naisen hyvin voinnin kasassa. Jos vaivasi ei helpotu voit ajatella käväistä gynellä jotta saisit esim. laastarit tai muun sinulle sopivan. Ottaa mysö mahdolliset verikokeet tuskin sinulla vielä FSH arvo on noussut, mutta tuo estrogeenitaso laskee jo 40 jälkeen.
- Nivelrikko
Nivelvaivat ilmaantuivat minulle n. 42-vuotiaana, ensin käsiin. Nyt tuntuu eriasteisia tuntemuksia kaikissa nivelissä: niska, olkapäät, lonkkanivelet, polvet. On täysin luonnollista (lue = vanhenemista). Mitä alemmas estrogeenitasoa menee, sitä enemmän tuntemuksia, natinaa ja kitinää. Nivelrikko tulee jokaiselle ihmiselle (tosin eriasteisena) joka elää tarpeeksi vanhaksi. Yleensä nivelvaivoja ei kuitenkaan ole henkilöllä, jolle kehittyy osteoporoosi. Meidän perheessä kävi juuri näin: huippuhoikalle sisarelleni osteoporoosidiagnoosi jo ennen vaihdevuosia, minulle pallukalle nivelrikkodiagnoosi. Sama hoito molemmille: estrogeeni.
- ilman...
taitaa pitää paikkansa-sain luuntiheys mittauksessa tosi hyvät lukemat,ja kaatuillut olen pahastikin eikä luita ole mennyt poikki.Mutta voi vitsi kun nivelet on kipeet ja lihakset.
- leijonana
ilman... kirjoitti:
taitaa pitää paikkansa-sain luuntiheys mittauksessa tosi hyvät lukemat,ja kaatuillut olen pahastikin eikä luita ole mennyt poikki.Mutta voi vitsi kun nivelet on kipeet ja lihakset.
Mulla kans painoa liikaa eikä osteoporoosista mitään pelkoa , mutta polvia pakottaa ja lonkkaa särkee , olkapää , kyynärpää ja ranne oikeasta kädestä tosi pahana . Nyt käsi on tutkimuksen kohteena...kyynärpää on jo kuvattu ja ultralla katsottu , rannekanavaoireet seuraavana mitataan ja sit lääkärille kuulemaan tuloksia . Kortisonia on pistetty joka välissä...
- luista
leijonana kirjoitti:
Mulla kans painoa liikaa eikä osteoporoosista mitään pelkoa , mutta polvia pakottaa ja lonkkaa särkee , olkapää , kyynärpää ja ranne oikeasta kädestä tosi pahana . Nyt käsi on tutkimuksen kohteena...kyynärpää on jo kuvattu ja ultralla katsottu , rannekanavaoireet seuraavana mitataan ja sit lääkärille kuulemaan tuloksia . Kortisonia on pistetty joka välissä...
salakavalasti höttöä, vältä sen käyttöä!
- tulee joko nivelrikko tai
osteoporoosi. Tiedän ihmisiä jotka ovat eläneet terveinä yhdeksänkymppisiksi ja pystyneet pistämään vaikka tanssiksi, kunneka ovat sitten kupsahtaneet rauhallisesti vanhuuteen.
On virheellinen olettamus, että ikä itsessään tuo välttämättä mukanaan sairautta. Näin se on länsimaisen ihmisen kohdalla,sillä ravitsemus on usein virheellinen ja elintavat muutenkin epäterveelliset.
- Tepa
Kyllä vaihdevuosioireisiin usein kuuluvat erilaiset nivelsäryt, vaikka niistä ei paljon juttuja lehdissä näykään. Myös minulla oli niitä, kunnes sain avun vaihdevuosiongelmiini homeopaatilta. Kannattaa kääntyä homeopaatin puoleen, jos vaihdevuosioireesi voimistuvat. Saat avun ilman keinotekoisia hormoneja. Ja siellä sinua kuunnellaan. Ensimmäisellä kerralla aikaa kuluu yli tunti, kun kartoitetaan elämäntilanteesi, luonteesi yms. Hoitovalmisteet valitaan persoonasi mukaan.
- jokunen
Minulla on ollut hormonikorvaushoito n. 5 vuotta
Sain sen 47-vuotiaana kun minulta poistettiin kohtu ja munasarjat. Nyt työpaikkalääkärini ei uusinut reseptiä vaan käski kokeilemaan olla ilman.
Nyt on mennyt pari viikkoa ja on alkanut ilmetä yöhikoilua, unet pätkii, ennen nukuin n. 8 tunnin yhtäjaksoiset yöunet, kolottaa jalkoja, päätä särkee jne.
Hormonikorvaushoidon aikana olin aina pirteä ja hyväntuulinen, nyt kärttyisä akka, liekkö vieroitusoireita. En aio kovin pitkään kokeilla olla ilman vaan palaan entiseen.
- anja
minulla liiallinen proteiinin saanti aiheutti nivelkipuja ja -särkyjä, jopa tulehdusta. Olin puolisen vuotta runsasproteiinisella GI-dieetillä painoa pudottaakseni. Toki syötiin leipää ja muuta viljaa, vihanneksia ja hedelmiä, mutta joka aterialla proteiinia, ja lohta harvinaisen paljon.
Lopetin lohen ja jatkuvan proteiinin syönnin kun sormien nivelet olivat jatkuvasti kipeät ja muutamat niin paksut etteivät enää edes suostuneet taipumaan. Tästä on nyt pari kuukautta, ja kaikki särky, jäykkyys ja paksut nivelet ovat poissa.- antibioottijämiä ja
erilaisten kalojen loisten torjuntaan tarkoittettujen valmisteiden jäämiä. Ainut sinänsä ok lohi olisi luonnonlohi tai muutamissa kalankasvattamoissa kasvatettu ns. luomulohi, jonka kasvatuksessa ei ole käytetty antibiootteja.
Itsekin syön lohta silloin tällöin, mutta ajattelen että sen jatkuva syönti on voinut turvottaa niveliäsi juuri em. jäämäsyistä.
Eikä paljo proteiini sovi toisille ihmisille muutenkaan, itselleni sopii kasvisvoittoinen ruokavalio paljon paremmin. - anja
antibioottijämiä ja kirjoitti:
erilaisten kalojen loisten torjuntaan tarkoittettujen valmisteiden jäämiä. Ainut sinänsä ok lohi olisi luonnonlohi tai muutamissa kalankasvattamoissa kasvatettu ns. luomulohi, jonka kasvatuksessa ei ole käytetty antibiootteja.
Itsekin syön lohta silloin tällöin, mutta ajattelen että sen jatkuva syönti on voinut turvottaa niveliäsi juuri em. jäämäsyistä.
Eikä paljo proteiini sovi toisille ihmisille muutenkaan, itselleni sopii kasvisvoittoinen ruokavalio paljon paremmin.olenkin kasvissyöjä, ja kalaa syön normaalioloissa kerran kuussa. Mutta sitten rupesin treenaamaan, ja ohjaajalla ei ollut hajuakaan kasvisruokavaliosta, sanoi vain että proteiinia pitäisi saada n. 2g painokiloa kohti päivässä että harjoittelusta olisi hyötyä. Asun Amerikassa, ja täällä järkevän tiedon saanti on kiven takana. Ideana oli treenata lihaksia ja samalla vähentää rasvakudosta niiden päältä. No niin, päädyin syömään lohta proteiininlähteenä kuvatunlaisin tuloksin.
Mielenkiintoista toi ylijäämätietous - täällä siitä ei puhuta sanaakaan, päinvastoin toitotetaan lohta terveysruokana (omega-rasvahappojen takia).
Kolotus on poissa, mutta nyt on taas hankaluuksia laihtua, kun vihannekset ei pidä nälkää. Ja sitten on illalla suden nälkä ja juustoa kuluu leivän päällä. Onko neuvoja?
Tuntuu niin paljon vaikeammalta laihtua verrattuna vaikkapa viime vuoteen - ihan kuin hormoonit vaikuttaisi nälän laatuunkin. Kohtuleikkauksen jälkeen ruumis suorastaan huusi ruokaa, ja kyllähän sitä tuli syötyä. Ja nyt se sitten pitäisi saada tippumaan, toivottavasti viimeisen kerran tässä elämässä! - Laurelee
anja kirjoitti:
olenkin kasvissyöjä, ja kalaa syön normaalioloissa kerran kuussa. Mutta sitten rupesin treenaamaan, ja ohjaajalla ei ollut hajuakaan kasvisruokavaliosta, sanoi vain että proteiinia pitäisi saada n. 2g painokiloa kohti päivässä että harjoittelusta olisi hyötyä. Asun Amerikassa, ja täällä järkevän tiedon saanti on kiven takana. Ideana oli treenata lihaksia ja samalla vähentää rasvakudosta niiden päältä. No niin, päädyin syömään lohta proteiininlähteenä kuvatunlaisin tuloksin.
Mielenkiintoista toi ylijäämätietous - täällä siitä ei puhuta sanaakaan, päinvastoin toitotetaan lohta terveysruokana (omega-rasvahappojen takia).
Kolotus on poissa, mutta nyt on taas hankaluuksia laihtua, kun vihannekset ei pidä nälkää. Ja sitten on illalla suden nälkä ja juustoa kuluu leivän päällä. Onko neuvoja?
Tuntuu niin paljon vaikeammalta laihtua verrattuna vaikkapa viime vuoteen - ihan kuin hormoonit vaikuttaisi nälän laatuunkin. Kohtuleikkauksen jälkeen ruumis suorastaan huusi ruokaa, ja kyllähän sitä tuli syötyä. Ja nyt se sitten pitäisi saada tippumaan, toivottavasti viimeisen kerran tässä elämässä!Anja, kuinka pitkään sun nivelet oli kipeet ja turvoksissa, siis yksittäisen nivelen kohdalla ? Kestikö se viikkoja, kuukausia vai päiviä?
- anja
Laurelee kirjoitti:
Anja, kuinka pitkään sun nivelet oli kipeet ja turvoksissa, siis yksittäisen nivelen kohdalla ? Kestikö se viikkoja, kuukausia vai päiviä?
kesäkuussa se alkoi ja marraskuun lopussa oli niin paha etten voinut enää sormia taivuttaa, nivelen sisällä ikään kuin sykki ja tykytti. Samoihin aikoihin aloin olla loheen umpikyllästynyt ja aloin taas normaalin kasvisruokavalioni. Noin kuukaudessa sitten huomasin, että oho!, nivelet ei enää pullotakaan ja särje, vaan voin liikuttaa niitä ihan normaalisti. En kyllä koskaan yhdistänyt sitä ruokavaliooni, ennen kuin siitä tuli täällä puhetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241