Vesijohdon lämmityskaapeli

Jouko

Asennan kallioiselle tontilleni vesijohtoa ja asennussyvyys tahtoo jäädä matalaksi, syvimmillään 1-1.5 m ja matalimmillaan n. 50-60cm joten joudun asentamaan pihaosuudelle n. 25m lämmityskaapelin joko putken sisään tai päälle. Putken yhteispituus on n. 70m ja lämmitettävää osuutta olisi tuo 25m pätkä, lopulle saan ajettua täyttömaata päälle. Pysyykö putki sulana jos on ympärillä styrox-kouru lämmityskaapeli ja täyttöä päällä vain 50cm? Tarvitaanko putkeen eristettä jos maata on päällä 1-1.5 m ja putki kalliossa kiinni? Onko termostaatti tarpeen näissä ns. itsesäätyvissä lämmityskaapeleissa? Kuinka paljon tulee kuluja tuon 25 metrin pätkän lämmittämisestä talven aikana, onko kellään kokemusta?? Onko hinnoissa eroja putken sisään tai ulos asennettavissa kaapeleissa??

16

12067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta

Itsesäätyvä kaapeli on kallis ratkaisu kuten myös putken ympärille valmiiksi asennettu kaapeli eriste. Parhaan tuloksen saat kun asennat kaapelin putken sisälle, mutta styrox-kourun sisälle asennettu kaapeli yhdistettynä termostaattiin tulee asennuskustannuksiltaan kaikkein halvemmaksi. Asensin viime kesänä mökille noin 200 metrin matkalle vesijohtoon lämmityskaapelin, termostaatin ja styrox-kourun. Kokonaiskustannukseksi tuli alle 3000 mk.
      Ylläpitokustannukset voit laskea itse kun ostat kaapelin, esim. 8W/m tarkoittaa 20 metrin matkalle 160W eli 0,16 kW/20m eli jos se on kymmenen tuntia päällä vuorokaudessa se kuluttaa 1,6kW/vuorokausi. Tämä taas 10c/kWh hinnalla tarkoittaa, että kulutat 16c/vuorokaudessa. Jos lämmityskausi on pitkä (4kk)tulet maksamaan 0,16x30x4=19,2Euroa vuodessa (114mk/vuosi).

• Jouko

Painun heti ens viikolla kysymään tuota putken sisään asennettavaa kaapelia. Ulkopuolelle asennettava 25m pätkä itsesäätyvää maksaa 1724 vanhaa rahaa. Mitä mieltä olet putken päälle laitettavasta "maisemointitäytöstä" ? Ajanee varmaan saman asian kuin syvemmälle kaivettu putki, maahan siinäkin on eristeenä kunhan vaan tarpeeksi leveältä peittää?

• Jouko

sulla siellä mökillä on maata putken päällä`? Voiko tuon kaapelin vetää noinkin pitkästi yhtä vetoa? Kai se on pätkitty väliltä? Onko ne termarit käsin säädettävissä?

• JJ
        Jouko kirjoitti:

sulla siellä mökillä on maata putken päällä`? Voiko tuon kaapelin vetää noinkin pitkästi yhtä vetoa? Kai se on pätkitty väliltä? Onko ne termarit käsin säädettävissä?

Minulla olisi joutavaa uretaanieristeistä vesijohtoa 28/75mm. Et tarvitse kouruja. Hinta halpa. Missä päin maata on työmaasi ?

• jouko
        JJ kirjoitti:

Minulla olisi joutavaa uretaanieristeistä vesijohtoa 28/75mm. Et tarvitse kouruja. Hinta halpa. Missä päin maata on työmaasi ?

Työmaa on porvoossa.

• JJ
        jouko kirjoitti:

Työmaa on porvoossa.

putki on keski-suomessa, joten rahdille tavalla tai toisella tulee hintaa. Hinta sinänsä on neuvottelukysymys, kun se putki on ihan joutavana varastossa.

• Tappi
        JJ kirjoitti:

putki on keski-suomessa, joten rahdille tavalla tai toisella tulee hintaa. Hinta sinänsä on neuvottelukysymys, kun se putki on ihan joutavana varastossa.

No eihän se rahti nyt montaa kymmentä euroa maksa... 40 euron rahti kyllä helposti kannattaa, jos putken saa halvalla.

• Ano

Minne laitat sen termostaatin? Putkeen sisälle? vai putken pintaa eristeen sisälle?

Eikös tuollainen vesijohtoputki kestä jäätymistäkin? Eli kaapelin voisi laittaa kytkimen taakse ja napsauttaa päälle sitten kun se jäätyy?

• Leo
        JJ kirjoitti:

Jos tarjoat vielä eristettyä vesijohtoputkea, niin olisin kiinnostunut, voisin vaikka noutaa sieltä keski-suomesta...laitatko sähköpostia niin sovitellaan?

[email protected]

• ti
        Ano kirjoitti:

Minne laitat sen termostaatin? Putkeen sisälle? vai putken pintaa eristeen sisälle?

Eikös tuollainen vesijohtoputki kestä jäätymistäkin? Eli kaapelin voisi laittaa kytkimen taakse ja napsauttaa päälle sitten kun se jäätyy?

kun jäätynyt putki lämpeää jää laajenee ja putki halkeaa...

• suunnittelija
        ti kirjoitti:

Yleistiedon vuoksi. Minkä paksuinen muoviputki kestää jäätymisen?

• Tappi
        ti kirjoitti:

Enpä ole mikään putki expertti, mutta juuri siinähän se vaara piilee, kun jäätynyt putki lähtee sulamaan, niin se laajentuessaan voi halkaista putken... Mutta kyllähän noi nykyiset vesijohtoputket on pirun kestäviä... en tiedä kestävätkö jäätymistä... pitäis varmaan kysyä uponoorilta... Nykyiset putket kestää jopa lysmääntyä...

• Tappi
        ti kirjoitti:

WWW.uponor.fi... löytyy tällainen kysymys ja vastaus... olen itsekkin käsityksessä että nykyiset putket kestää melko hyvin jäätymistä.

>>>
        Jäätymisen seuraukset?

Kestääkö Ecoflex putki jäätymisen rikkoutumatta; jopa toistuvan jäätymisen?

Vastaus kysymykseen

Itse putki kestää jäätymistä. On kuitenkin huomioitava, että liittimet ja pumppu saattavat vaurioitua jäätyessään.

• geologi

Jos pihamaalla on pinnassa ihan oikea peruskallio (eikä vaan kiviä) niin laitat vesijohdon kulkemaan mahd. läheltä kalliota. Kallio ei jäädy, joten geoterminen lämpö auttaa pitämään putken sulana. Ja jos mahdollista, lumia ei kannata missään nimessä putken kohdalta aurata. (Toimii lämpöeristeenä) Omalla tontilla vesijohto kalliota vasten n.60cm syvyydessä ja styrox kouruilla. Lämmityselementti johdon sisällä (ajastettu 1h päällä ja 2h pois päältä) Ei ole ollut ongelmia edes 40 asteen pakkasilla.

• 12+2=?

Kiitos tiedosta! Itsekin olen alustavasti miettinyt tuota "vesijohto kallion päällä olevaan taloon" -asiaa. Ostin syksyllä talon ja siinä tosiaan on kallio ihan näkyvissä talon kohdalla. Sinänsä hyvä asia, että ei ainakaan talo painu.

Hirvityksellä olen kuitenkin ajatellut jotain pakollisia louhimisia sun muita vesi- ja viemärihommien takia. Kunnan vesijohto on siinä kadun alla (olisko n. 25 m talosta) ja luultavasti siinä kohdin on sitten enemmän maata.

Ehkä tässä mun tapauksessa silti joutuu louhimaan muutamn metrin verran talon lähellä, kun se kallio nousee ihan pintaan siinä kohdassa. Viemärin kanssa on varmaan sitten joku samanlainen ratkaisu kuin tuon vesijohdon.

• ei lämpöä
        12+2=? kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Itsekin olen alustavasti miettinyt tuota "vesijohto kallion päällä olevaan taloon" -asiaa. Ostin syksyllä talon ja siinä tosiaan on kallio ihan näkyvissä talon kohdalla. Sinänsä hyvä asia, että ei ainakaan talo painu.

Hirvityksellä olen kuitenkin ajatellut jotain pakollisia louhimisia sun muita vesi- ja viemärihommien takia. Kunnan vesijohto on siinä kadun alla (olisko n. 25 m talosta) ja luultavasti siinä kohdin on sitten enemmän maata.

Ehkä tässä mun tapauksessa silti joutuu louhimaan muutamn metrin verran talon lähellä, kun se kallio nousee ihan pintaan siinä kohdassa. Viemärin kanssa on varmaan sitten joku samanlainen ratkaisu kuin tuon vesijohdon.

tulee, hiukan vanha juttu, varmaan jollain tavalla jo ratkaistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe