Zafirako seuraavaksi?

Mazdisti

Ja heti alkuun sanottakoon, että tämä viesti ei ole provoiluyritys vaan ihan oikea huoleni, joten asiallisia vastauksia kiitos.

Ensi kesänä menee Mazda6:n liisinkini umpeen ja olen aloitellut uuden auton etsismistä. Vaimon pitää saada nyt tila-auto, joten kai se on taivuttava :) Uusi Zafira on nyt koeajettu ja varsin hyväksi ja komeeksi todettu auto ja hintakin on ihan kohdallaan mutta sitten se iso mutta....

Opeleista kuulee jatkuvasti kaikenlaisia tarinoita (tosi sellaisia ainakin osittain) kuinka autoissa on kaikenlaisia vikoja vähän siellä sun täällä. Varsinkin sähkövikoja tuntuu olevan todella paljon esim. uuden Vectran kestotesti ruotsalaisessa lehdessä, jossa koko masiina sekos totaalisesti. Tälläkin palstalla puhutaan jo nyt uuden Zafiran sähkövioista jne... Seuraava auto olisi kiva olla diesel mutta nekin on kuulemma täysiä susia ainakin vanhoissa Zafiroisaa. Tosin työkaverillani ei ole ollut mitään vikaa...

Onko niin, että Opelit ovat todellisia yksilöitä ja on vain tuuria saada täysi susi kappale vai onko yleinen neuvo pysyä poissa Opeleista edelleen totta?

Toinen kysymys. Kumpi on järkevämpi valinta tehon puolesta: 1.8 business bensa vai se halvin diesel?

Ja sanotaan nyt vielä, että tarkoitus ei edelleenkään ole ärsyttää ketään. Mieli tekis Opelia mutta epävarmuus vaivaa...

26

8566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petel

      Kyllä Opelin laatuun voi nykyään luottaa. Uusista dieseleistä ei ole vielä paljoa kokemusta, mutta ensimmäistäkään pahaa sanaa en ole kuullut niistä sanottavan.

    • 1X2

      Sama epäilys oli/on itsellänikin, kokemukset aikaisemmista Opeleista ei ollut mairittelevia. Silti uskalsin uuteen Zafiraa päätyä. Saman hintaluokan tila-autoista, Zafira oli omiin tarpeisiini tilavin, vaihtohyvitys vanhasta autostani oli erittäin kilpailukykyinen ja lisäksi Opelin parantunut laadunvalvonta edesauttoivat päätöstä tehtäessä, myös paljon puhuttu jakohihnan vaihto tulee eteen vasta vuosien päästä (120tkm / 5 vuotta).
      Pähkäilin asian niin, että kahden vuoden takuun ajan on aikaa kokeilla onko laatu todella parantunut, niin kuin saksalaisten vikatilastot kertovat.

      • 1X2

        Opelin maine on ollut niin pohjamudissa, että en usko tehtaalla olevan varaa tuoda tässä tilanteessa markkinoille epäluotettavaa Zafiraa, vaan kaikki mahdollinen on tehty laadun varmistamiseksi.


    • jakke

      minulla ollut aikanaan kaksi opelia, jossa toisessa oli ongelmia venttiilien suojakumien kanssa (eivät kestäneet) tuon vaihdoin pikaisesti pois. toisessa ei minkäänlaisia vikoja. Naapurin taksikuski on ajellut jo neljättä opelia peräkkäin ja vikoja ei ole ollut. Ongelmia näyttää olleen eniten 96-99 välissä. Kysyntä lienee silloin ollut opelilla hyvä ja kiusaus tuottaa tavaraa laadun kustannuksena oli oli ilmeisesti liian suuri.
      itse todennäköisesti vaihdan takaisin opeliin tämän vuoden aikana

      • opelisti

        Hei

        Ajan vuodessa 60 000 km ja 3vuoden sopimuksilla.
        Auto saa kenkää ja sitä käytetään työkaluna.
        Minulla on ollut 1 Zafira, 2 Vecraa, kadettaja kaksi ja tällähetkellä Avensis......
        Tältäpohjalta uskallan osallistua keskusteluun ja kertoa, että sellaista autoa, jossa ei ole koskaan mitään vikaa...ei ole ikäväkyllä olemassa.
        Opelin puolesta voin sanoa, että hyvin on kestäneet, mitä nyt 100 000km;n jälkeen yleensä rupeavat syömään pikkuisen öljyä. Miinuksena silloin tällöin tuntuu menevän joitain antureita.
        Avensis on nyt 112 000 ajettu ja molemmat päävaloumpiot vaihdettu ja kolmas tuulilasi menossa.

        Suosittelen Zafiraa ja itsekkin koeajan sen loppuvuodesta, jos ei Tojo osaa tehdä diesel-automaattivaihteistolla varustettua autova.

        positiivisin terveisin opelisteille....


    • Mazdisti

      Kiitos hyvistä vastauksista ja lisääkin saa kirjoitella :)

      Näiden kirjoitusten perusteella ja jo muutenkin tulen kyllä vakavasti harkitsemaan Zafiraa seuraavaksi leasing-autokseni. Harmi, kun tuota dieseliä ei saa liisarina. Täytyypä hakea joku päivä se koeajolle ihan yön yli, jotta voi rauhassa tutustua. Tosin auto vaihtuu vasta elokuussa, joten täytynee pidätellä vielä vähän aikaa ettei aivan kuume nouse :)

      • Vektristi

        Miksei dieseliä saisi liisarina? Kyllähän (normaalisti) minkä tahansa mallin voi ottaa liisarina, tosin business-malli on yleensä houkuttelevampi verotusarvonsa takia ja valitettavasti niitä löytyy nyt vain se 1.8 Enjoy.

        Itselläni on ollut kolmisen vuotta Vectra (2002-mallia) eikä juuri mitään vikaa ole esiintynyt. Ei myöskään kitinöitä yms kuten vanhempien Opeleiden kanssa oli tapana.


      • Mazdisti
        Vektristi kirjoitti:

        Miksei dieseliä saisi liisarina? Kyllähän (normaalisti) minkä tahansa mallin voi ottaa liisarina, tosin business-malli on yleensä houkuttelevampi verotusarvonsa takia ja valitettavasti niitä löytyy nyt vain se 1.8 Enjoy.

        Itselläni on ollut kolmisen vuotta Vectra (2002-mallia) eikä juuri mitään vikaa ole esiintynyt. Ei myöskään kitinöitä yms kuten vanhempien Opeleiden kanssa oli tapana.

        Jep, olet oikeassa. Kirjoitusvirhe eli harmi, kun dieseliä ei saa business mallina oli tarkoitus sanoa :)


      • 1X2
        Mazdisti kirjoitti:

        Jep, olet oikeassa. Kirjoitusvirhe eli harmi, kun dieseliä ei saa business mallina oli tarkoitus sanoa :)

        juuri kun pääsin kehumasta ;(
        Eli heti uutenahan ilmaantui pari pikkuvikaa, ajotietokoneen softa jouduttiin asentamaan uudestaan, lisäksi sivupeilin säätö reistaili ja infonäytön taustavalo ei pelannut (niitä ei vielä ehditty korjata takuuseen). Lisäksi tuulettimen puhallin on pari kertaa seonnut (ei suostunut sammumaan, vaikka autosta oli virrat katkaistu), infonäytössä oleva päivämäärä ja kellonaika myös pari kertaa näyttänyt omiaan, bensamittari sekoilee, ei joka tankkauksen jälkeen kalibroidu.
        Tänään ilmaantui taas uusi vika, nyt ei ohjauspyörässä olevat ajotietokoneen kytkimet pelaa ;((
        Lisäksi moottorista on alkanut kuulua tyhjäkäynnillä joku ylimääräinen, melko voimakas ääni (muistuttaa viallisen laakerin ääntä) kyseessä ei välttämättä ole vika, mutta ihmetyttää koska ääntä ei ole kuulunut aikaisemmin?!
        Auto on kahden kuukauden ikäinen ja ajettu 5000km! En tiedä pitäskö viedä "p...a" samantien takuuhuoltoon vai odottaa kun tulee eka öljynvaihtohuolto ja laitatuttaa vasta sitten kuntoon?


      • Zafira x 2
        1X2 kirjoitti:

        juuri kun pääsin kehumasta ;(
        Eli heti uutenahan ilmaantui pari pikkuvikaa, ajotietokoneen softa jouduttiin asentamaan uudestaan, lisäksi sivupeilin säätö reistaili ja infonäytön taustavalo ei pelannut (niitä ei vielä ehditty korjata takuuseen). Lisäksi tuulettimen puhallin on pari kertaa seonnut (ei suostunut sammumaan, vaikka autosta oli virrat katkaistu), infonäytössä oleva päivämäärä ja kellonaika myös pari kertaa näyttänyt omiaan, bensamittari sekoilee, ei joka tankkauksen jälkeen kalibroidu.
        Tänään ilmaantui taas uusi vika, nyt ei ohjauspyörässä olevat ajotietokoneen kytkimet pelaa ;((
        Lisäksi moottorista on alkanut kuulua tyhjäkäynnillä joku ylimääräinen, melko voimakas ääni (muistuttaa viallisen laakerin ääntä) kyseessä ei välttämättä ole vika, mutta ihmetyttää koska ääntä ei ole kuulunut aikaisemmin?!
        Auto on kahden kuukauden ikäinen ja ajettu 5000km! En tiedä pitäskö viedä "p...a" samantien takuuhuoltoon vai odottaa kun tulee eka öljynvaihtohuolto ja laitatuttaa vasta sitten kuntoon?

        Ei oikein tunnu mahdolliselta noin monet viat - jos on totta, niin ohjauselektroniikka on kyllä hajoamassa tai läjä kaapeleita irtoamaisillaan. Vie nyt ihmeessä huoltoon - vaikka ei kai kukaan tosissaan noin monia vikoja ala ensihuoltoon asti kärsimään. Itse olen ajellut uudella Zafiralla pari viikkoa eikä mitään vikoja ole vielä ilmennyt. Edellinen Zafira oli käytössä 4 vuotta eikä normaalien huoltojen lisäksi muuta tehty kuin vinkuvien takajarrujen korjaus.


      • 1X2
        Zafira x 2 kirjoitti:

        Ei oikein tunnu mahdolliselta noin monet viat - jos on totta, niin ohjauselektroniikka on kyllä hajoamassa tai läjä kaapeleita irtoamaisillaan. Vie nyt ihmeessä huoltoon - vaikka ei kai kukaan tosissaan noin monia vikoja ala ensihuoltoon asti kärsimään. Itse olen ajellut uudella Zafiralla pari viikkoa eikä mitään vikoja ole vielä ilmennyt. Edellinen Zafira oli käytössä 4 vuotta eikä normaalien huoltojen lisäksi muuta tehty kuin vinkuvien takajarrujen korjaus.

        kyseessä ei ole provo! Huoltoon viemisessä on se ikävä puoli että siitä koituu ylimääräistä vaivaa ja ajankulua, joten ei ihan "pikku" vikojen vuoksi viitsisi nähdä sitä vaivaa, takuuta on kuitenkin melkein 2 vuotta vielä jäljellä ja pahoin pelkään (toivottavasti olen väärässä) että jotain isompaakin vikaa vielä ilmaantuu.


      • ...
        1X2 kirjoitti:

        kyseessä ei ole provo! Huoltoon viemisessä on se ikävä puoli että siitä koituu ylimääräistä vaivaa ja ajankulua, joten ei ihan "pikku" vikojen vuoksi viitsisi nähdä sitä vaivaa, takuuta on kuitenkin melkein 2 vuotta vielä jäljellä ja pahoin pelkään (toivottavasti olen väärässä) että jotain isompaakin vikaa vielä ilmaantuu.

        Juuri tätä varten autossasi on takuu, joten ei syytä huoleen.


      • Mazdisti
        ... kirjoitti:

        Juuri tätä varten autossasi on takuu, joten ei syytä huoleen.

        Koska otan auton liisinkinä itse vioilla ei ole minkäänlaista taloudellista vaikutusta itselleni. Sopimukseen kuuluu myös toinen auto huoltojen ajaksi. Tämän takia jokainen huollossa käynti, oli vika iso tai pieni, on se mikä todella ärsyttää. Mazda6:ssa ei 2,5 vuoden aikana ole ollut, kuin muutama pikku vika. Silti karsastan tällä hetkellä Mazda5:sta, kuin ruttoa, koska huoltoon kuskaaminen on se mikä ärsyttää.

        Ilmeisesti pelkoni ei edelleenkään ole aivan turha vaan Opelin laadussa on vielä paljon tekemistä. En edes viitsi kertoa mitä kaikkea Mitsubishin Grandiksen myyjä kertoi eilen muuta, kuin että oli just vaihtanut Mitsulle myytyään Opelia 12 vuotta.


      • Mazdisti
        Mazdisti kirjoitti:

        Koska otan auton liisinkinä itse vioilla ei ole minkäänlaista taloudellista vaikutusta itselleni. Sopimukseen kuuluu myös toinen auto huoltojen ajaksi. Tämän takia jokainen huollossa käynti, oli vika iso tai pieni, on se mikä todella ärsyttää. Mazda6:ssa ei 2,5 vuoden aikana ole ollut, kuin muutama pikku vika. Silti karsastan tällä hetkellä Mazda5:sta, kuin ruttoa, koska huoltoon kuskaaminen on se mikä ärsyttää.

        Ilmeisesti pelkoni ei edelleenkään ole aivan turha vaan Opelin laadussa on vielä paljon tekemistä. En edes viitsi kertoa mitä kaikkea Mitsubishin Grandiksen myyjä kertoi eilen muuta, kuin että oli just vaihtanut Mitsulle myytyään Opelia 12 vuotta.

        Lisätään nyt vielä, että toki Mitsun myyjä yritti kaupata monta tonnia kalliimpaa autoa Zarifan sijaan, joten filttereitä käytettiin myös hänen juttujen kohdalla.


      • on raskasta
        Mazdisti kirjoitti:

        Koska otan auton liisinkinä itse vioilla ei ole minkäänlaista taloudellista vaikutusta itselleni. Sopimukseen kuuluu myös toinen auto huoltojen ajaksi. Tämän takia jokainen huollossa käynti, oli vika iso tai pieni, on se mikä todella ärsyttää. Mazda6:ssa ei 2,5 vuoden aikana ole ollut, kuin muutama pikku vika. Silti karsastan tällä hetkellä Mazda5:sta, kuin ruttoa, koska huoltoon kuskaaminen on se mikä ärsyttää.

        Ilmeisesti pelkoni ei edelleenkään ole aivan turha vaan Opelin laadussa on vielä paljon tekemistä. En edes viitsi kertoa mitä kaikkea Mitsubishin Grandiksen myyjä kertoi eilen muuta, kuin että oli just vaihtanut Mitsulle myytyään Opelia 12 vuotta.

        Ei millään viittisi huollossa käyttää autoa, hyvä että tänne jaksaa edes kirjoitella..


      • Mazdisti
        on raskasta kirjoitti:

        Ei millään viittisi huollossa käyttää autoa, hyvä että tänne jaksaa edes kirjoitella..

        Kaikenlainen muu, kuin määräaikaishuoltoon kuskaaminen on turhaa, turhauttava ja erittäin ärsyttävää, jota ei jaksais millään tehdä. Siksipä pitäisikin löytää se hyvä merkki, jolla ei ole ainakaan selittämättömiä vikoja.


    • kakakakakakaka

      auton sekoaminenhan johtui siitä, että väärin asennetusta sisähaaroituksen reiästä pääsi vettä elektroniikkaboxiin, joten ei ollut kyllä auton vika ;)

      • Mazdisti

        Otsikko kertonee kaiken. Selitys mikä sille annettiin oli niin uskomaton etten minä sitä purematta niele.

        Eikös se ollut niin, että sadevesi pääsi valumaan sisähaaroituksesta vänkärin puolen penkin alla olevaan boksiin, joka aiheutti sähköjen sekoamisen....Hah hah, luulis lattian jo lainehtivan tollasessa tilanteessa.


    • kauko

      auto ostoksesi on Toyota. Osta vaikka Avensis, saat yhden maailman parhaimmista autoista. Ei ole vikoja ollut, toisaalta ei varmaan tulekkaan sen verran laadukas peli on. Naisia saat tosi paljon helpommin kuin jos ajaisit Opelilla. Voi olla että peniskin seisoo tanakammin kun ajelet Avensiksella.

    • reiska888

      muutamilla kavereilla on ollut opel , ja suurimmalla osalla ei hyvää sanottavaa...osta luotettavampi auto ja nauti !

    • Zafira * 2

      Nyt on uusi Zafira (2006) ollut käytössä 4 viikkoa. Toistaiseksi ongelmitta. Ensimmäinen Zafira täytti ennen vaihtoa 4 vuotta - ei ongelmia. H7-polttimoitakaan en vaihtanut kuin kerran tuona aikana. Huonolla onnella voi saada heikon yksilön mistä merkistä tahansa. Keskustelupalstalta kyselemällä nyt ei ainakaan autoa kannata ostaa...parempi käydä kokeilemassa uusia ja käytettyjä ja muodostaa oma käsitys faktojen perusteella.

    • Mazdisti

      Jahas, ens viikonloppuna sitten testataan miltä se Zafira tuntuu, kun otan pe-ma ajaksi 1,9CDTI automaatin koeajolle.

      • Mazdisti

        Jaa eipä tullut tänne raapustettua mitään koeajoviikonlopun jälkeen... no uusi Zafira dieselillä ja automaatilla varustettuna oli suoraan sanoen loistava (mutta ei täydellinen)!

        loistavat tilat. Neljän hengen lasketteluvehkeet mahtuivat keskipenkin väliin, kun omat telineet eivät sopineet kattokiskoihin enkä saanut boksia katolle. Lapsetkin mahtuivat vielä hyvin istumaan.
        iso peräkontti 5-paikkaisena (tai tässä tapauksessa 4)
        vääntävä 120hv diesel
        loistava 6-portainen automaattilaatikko
        kulutus ~6.1l/100km
        hyvät etupenkit ratin säädöt
        käytännöllinen mittaristo ajotietokone
        puhalluken suuntauksessa hyvät vaihtoehdot
        Ajotietokone ihan ok. Lämmönsäätö ja suuntaus todella selkeää.

        - huono ajotuntumatuntuma tiehen, koska deadzone liian suuri eli ns. keskialueen tunnottomuus. Lumimyräkässä oli vaikea tietää onko liukasta vai ei ja auto vaelsi puolelta toiselle. Tosin olin ajanut alle tunnin ko. autoa ennen sitä.
        - kojelauta kuin suoraan 60-luvun Ladasta. Ruma ku mikä. Mutta varsin toimiva pimeällä.
        - Ratissä väärät säädöt. Mazda6:n ratissa olevat vakionopeuden säätimet ja monipuolisempi stereoiden säätö vei selkeästi voiton.
        - vakionopeudensäätimet hankalassa paikassa ratin takana.
        - Enjoy mallistossa lokeroita tavaroille huonosti. - Etupenkkien välissä olevasta kyynärnojasta oli lähinnä haittaa.

        Summa summarum erittäin varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi. Vähän tuo ohjaus mietityttää.


      • Petel
        Mazdisti kirjoitti:

        Jaa eipä tullut tänne raapustettua mitään koeajoviikonlopun jälkeen... no uusi Zafira dieselillä ja automaatilla varustettuna oli suoraan sanoen loistava (mutta ei täydellinen)!

        loistavat tilat. Neljän hengen lasketteluvehkeet mahtuivat keskipenkin väliin, kun omat telineet eivät sopineet kattokiskoihin enkä saanut boksia katolle. Lapsetkin mahtuivat vielä hyvin istumaan.
        iso peräkontti 5-paikkaisena (tai tässä tapauksessa 4)
        vääntävä 120hv diesel
        loistava 6-portainen automaattilaatikko
        kulutus ~6.1l/100km
        hyvät etupenkit ratin säädöt
        käytännöllinen mittaristo ajotietokone
        puhalluken suuntauksessa hyvät vaihtoehdot
        Ajotietokone ihan ok. Lämmönsäätö ja suuntaus todella selkeää.

        - huono ajotuntumatuntuma tiehen, koska deadzone liian suuri eli ns. keskialueen tunnottomuus. Lumimyräkässä oli vaikea tietää onko liukasta vai ei ja auto vaelsi puolelta toiselle. Tosin olin ajanut alle tunnin ko. autoa ennen sitä.
        - kojelauta kuin suoraan 60-luvun Ladasta. Ruma ku mikä. Mutta varsin toimiva pimeällä.
        - Ratissä väärät säädöt. Mazda6:n ratissa olevat vakionopeuden säätimet ja monipuolisempi stereoiden säätö vei selkeästi voiton.
        - vakionopeudensäätimet hankalassa paikassa ratin takana.
        - Enjoy mallistossa lokeroita tavaroille huonosti. - Etupenkkien välissä olevasta kyynärnojasta oli lähinnä haittaa.

        Summa summarum erittäin varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi. Vähän tuo ohjaus mietityttää.

        Ensimmäistä kertaa kuulin jonkun moittivan Zafiran ohjausta? Milläköhän renkailla auto oli varustettu, ilmeisesti kitkat?

        Kojelautahan autossa on todella tyylikäs, Zafiran parhaita puolia. Makuja on monia.


      • Mazdisti
        Petel kirjoitti:

        Ensimmäistä kertaa kuulin jonkun moittivan Zafiran ohjausta? Milläköhän renkailla auto oli varustettu, ilmeisesti kitkat?

        Kojelautahan autossa on todella tyylikäs, Zafiran parhaita puolia. Makuja on monia.

        En katsonut renkaita sen tarkemmin muuta, kuin että nastat on alla. Taisivat olla Nokialaiset. Ja kuten sanoin, lumimyrskyn iskiessä olin ajanut vasta noin tunnin ko. autoa, joten tuntuma ei varmasti ollut senkään takia paras mahdollinen.

        Opelin kojelaudat ovat aina olleet todella rumia (mielestäni), samoin esim stereoiden säädöt, ratti jne... näissä nykyinen 6:n vie voiton 100-0 ja nimenomaan ulkonäössä. Käytettävyydessä on 6:ssa tekemistä kun taas Opel tuntui siitä näkökulmasta katsottuna hyvältä.


    • Omega-3

      Nykyään kardaani-Ooppeleita saa vaan puhkikulutettuina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe