VW-SDi moottorit

ambiente -03

Työmatkan pidentymisen vuoksi olen harkinnut, siirtymistä pieneen diesel-autoon.
Olen miettinyt lähinnä vanhempaa Polo Varianttia tuolla SDi-koneella, mutta hintaluokkassa mikä olisi kukkarolleni sopivassa, niin autoilla on yleensä ajettu aina noin 200 tkm.
Kysymys kuulukin, miten paljon noilla koneilla käytännössä olette ajaneet, entä muut huoltokustannukset ?
Siis lähinnä sellaiset mitä tee-se-itse-mies ei voi tehdä (jakohihnat, ruiskun ajoitus), ovatko huoltokulut olleet kohtuullisia.
Mitä kulumia tuon ikäisessä Polo esintyy tavallisimmin ( jarrulaikat, nivelet)?

25

19687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SDI

      Meillä on vm. 2000 ja 98kin on ollut. Mitään vikaa ei ole ollut, määräaikaishuollot tehty ajallaan. Mielestäni todella hyvä ajaa ja pieneruokainen, huonot puolet, laiska, kylmä talvella, lukkomekanismit jäässä, ei sinkitty kori eikä ABS:ää.

      180tkm huolto merkkiliikkeessä n. 500€, tehtiin juuri. Takajarrut meni 5000km sitten eli ei paha.

      -98 malli oli tosi karvalakki, ei keskuslukkoa eikä sähkölaseja, tässä 2000 mallissa taisivat tulla vakiona uusi sininen mittaristo, vaikka muuten ovat saman näköisiä.

      • ambiente-03

        Nuo pienitehoisen dieselin hyvät ja huonot "ominaisuudet" kuuluvat asiaan.
        Ja taitaa tuo lukkojen jäätyminen olla osittain tyyppivikaa, mutta kai senkin kanssa selviää...
        Vähällä olette tosiaan selvinneet, jos muuta kulutusosaakaan, ei ole mennyt tuohon ajomäärään.
        Mitä olen muutamaa yksilöä ( 98, 99) käynyt katsomassa, niin hyvin tuntuvat, ainakin korien pintapellit, korroosiota vastustavan.
        Lähinnä minua kiinnostaa, kuinka paljon tuollaisella 200tkm ajetulla yksilöllä vielä ajelee, ennen kuin korjauskustannukset kasvavat kohtuuttomiksi.
        Toki kaikki muukin tieto tervetullutta.
        Kiitoksia vielä kerran.


      • N..
        ambiente-03 kirjoitti:

        Nuo pienitehoisen dieselin hyvät ja huonot "ominaisuudet" kuuluvat asiaan.
        Ja taitaa tuo lukkojen jäätyminen olla osittain tyyppivikaa, mutta kai senkin kanssa selviää...
        Vähällä olette tosiaan selvinneet, jos muuta kulutusosaakaan, ei ole mennyt tuohon ajomäärään.
        Mitä olen muutamaa yksilöä ( 98, 99) käynyt katsomassa, niin hyvin tuntuvat, ainakin korien pintapellit, korroosiota vastustavan.
        Lähinnä minua kiinnostaa, kuinka paljon tuollaisella 200tkm ajetulla yksilöllä vielä ajelee, ennen kuin korjauskustannukset kasvavat kohtuuttomiksi.
        Toki kaikki muukin tieto tervetullutta.
        Kiitoksia vielä kerran.

        Itse hankkisin kyllä VW-konsernin dieselin turbolla. Ilmeisesti tarkoitat pienitehoisen dieselin hyvillä puolilla kulutusta, joka kuitenkin itse asiassa pienenee tehokkaamman turbon yhteydessä.

        Esimerkkinä Polo variant vm 2000 SDI:llä kulutuslukemat ovat 4,2/5,2/6,9 kun taas vastaavalla 90 hevosvoiman TDI-koneella vastaavat lukemat ovat 4,2/5,1/6,5. Eli erityisesti kaupunkiajossa TDI selvästi taloudellisempi.

        Kiihtyvyys TDI:llä 0-100 km/h on 12,8s ja SDI:llä 17,3s. Ero kiihtyvyydessä on siis huomattava.

        Itselläni ei tosin ole käytännön kokemusta SDI koneesta, mutta omaan 115 hv:n TDI Golf varianttiin olen ollut todella tyytyväinen.


      • ambiente-03 kirjoitti:

        Nuo pienitehoisen dieselin hyvät ja huonot "ominaisuudet" kuuluvat asiaan.
        Ja taitaa tuo lukkojen jäätyminen olla osittain tyyppivikaa, mutta kai senkin kanssa selviää...
        Vähällä olette tosiaan selvinneet, jos muuta kulutusosaakaan, ei ole mennyt tuohon ajomäärään.
        Mitä olen muutamaa yksilöä ( 98, 99) käynyt katsomassa, niin hyvin tuntuvat, ainakin korien pintapellit, korroosiota vastustavan.
        Lähinnä minua kiinnostaa, kuinka paljon tuollaisella 200tkm ajetulla yksilöllä vielä ajelee, ennen kuin korjauskustannukset kasvavat kohtuuttomiksi.
        Toki kaikki muukin tieto tervetullutta.
        Kiitoksia vielä kerran.

        2003 malli itellä..ostin 275000 ajettuna.ny ajanu 100 tonnia ite ja katsomastani 4kertaa...käsijarrun oikea puoli jumittaa keskustelulleen valo ei pala...siinä vilkaista joka kerta....hyvin pelaa vieläki


      • Anonyymi
        Jiipee200 kirjoitti:

        2003 malli itellä..ostin 275000 ajettuna.ny ajanu 100 tonnia ite ja katsomastani 4kertaa...käsijarrun oikea puoli jumittaa keskustelulleen valo ei pala...siinä vilkaista joka kerta....hyvin pelaa vieläki

        hän on varmankin tehnyt jo ostopäätöksensä...


    • sökönä

      tosiaan on ajossa tämmönen 360tkm polo klassikki 98 ja pakki piti korjata 200tkm kohdalla. kannen korjautin 300tkm kohdalla>>> jakopää petti. iskarit laitoin tuossa 250tkm kohdalla. muuten ei voi moittia ku vähän viileähköksi pirssiksi.

      • ambiente-03

        Eli aika vähällä olette päässeet, sinällään aika yllättävää tuo pakin hajoaminen, liekö yksilövika ?


      • eka polo
        ambiente-03 kirjoitti:

        Eli aika vähällä olette päässeet, sinällään aika yllättävää tuo pakin hajoaminen, liekö yksilövika ?

        johon pakkipyörää piti tilata


    • Järki käteen

      Polo SDI on todella raskaasti ylihintainen ominaisuuksiinsa nähden. Moottori on liian tehoton maantieajoon ja nuo lukko-ongelmat ovat todellisia. Ystäväni Polossa ne olivat aina jäässä. Ei ole kovin turvallista, jos autosta ei pääse ulos, koska lukot ovat jäässä. Mitä, jos autolla kolaroi, eikä pääse ulos?

      Polo SDi:n hinnalla saa paljon järkevämpiäkin vaihtoehtoja, kuten Escort TD:n. Tilaa enemmän kuin Polossa, tehoa 30hv enemmän, parempi ajettavuus, vähemmän kilometrejä, ILMASTOINTI jne. Järki käteen!

      http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/item.jsp?portal=at&list=301807771493E76F8788F31BFB7A70685E8424F3&cmd=move6&id=31.1440502&wid=&.pkg=119881238&.pkg=119881052

      http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/item.jsp?portal=at&list=301808326E66CAF8BD238B302DC8998CCE60ED50&cmd=move3&id=31.1436727&wid=&.pkg=119881331&.pkg=119881052

      • Ex. omistaja

        Escortin TD kone ei ole yhtään taloudellinen kun vertaa VW koneisiin ja jälleenmyyntiarvo on Escorteissa todella huono!


      • Nimetön
        Ex. omistaja kirjoitti:

        Escortin TD kone ei ole yhtään taloudellinen kun vertaa VW koneisiin ja jälleenmyyntiarvo on Escorteissa todella huono!

        Ööö... viestin lähettäjä taisi etsiä autoa ajettavaksi, eikä sijoitukseksi. Turbodiesel on aina taloudellisempi kuin vapaastihengittävä alitehoinen moottori, jolla joutuu ajamaan lähes koko ajan kaasu pohjassa.

        Ja tuo Escortin kone hakkaa VW:n SDi:n mennen tullen 90hv vs. 60hv vääntö 180 vs 124...


      • Haet
        Nimetön kirjoitti:

        Ööö... viestin lähettäjä taisi etsiä autoa ajettavaksi, eikä sijoitukseksi. Turbodiesel on aina taloudellisempi kuin vapaastihengittävä alitehoinen moottori, jolla joutuu ajamaan lähes koko ajan kaasu pohjassa.

        Ja tuo Escortin kone hakkaa VW:n SDi:n mennen tullen 90hv vs. 60hv vääntö 180 vs 124...

        Niin ja hän hakee pieneruokaista kulkupeliä eikä ralliautoa. Voin Ex. Ford omistajana sanoa, että mielummin ottaisin Polo SDI:n kuin Escort TD:n. Escort on vertailukelpoinen Golf TDI kanssa eikä Polo:n kanssa.

        Turha sanoa, että vaparilla pitää ajaa kaasupohjassa, pintakaasulla niinkuin muutkin!


      • ambiente-03
        Haet kirjoitti:

        Niin ja hän hakee pieneruokaista kulkupeliä eikä ralliautoa. Voin Ex. Ford omistajana sanoa, että mielummin ottaisin Polo SDI:n kuin Escort TD:n. Escort on vertailukelpoinen Golf TDI kanssa eikä Polo:n kanssa.

        Turha sanoa, että vaparilla pitää ajaa kaasupohjassa, pintakaasulla niinkuin muutkin!

        Tosiaan tilanteeni on sellainen, että ehdin vähemmälläkin kiireellä paikasta A paikkaan B.
        Oleellista minulle on taloudellisuus, kuten edellinen kirjoittaja oli asian oivaltanut.
        Lueskelin muuten tuolta ultimatevw-sivustolta juttuja noista vaihdelaatikkovioista ja tuntuivat olevan ihan todellisia ongelmia. Mutta ajokilometrimäärään on vielä vähän vastauksia.
        Kiitoksia vastauksista !


      • jonini
        ambiente-03 kirjoitti:

        Tosiaan tilanteeni on sellainen, että ehdin vähemmälläkin kiireellä paikasta A paikkaan B.
        Oleellista minulle on taloudellisuus, kuten edellinen kirjoittaja oli asian oivaltanut.
        Lueskelin muuten tuolta ultimatevw-sivustolta juttuja noista vaihdelaatikkovioista ja tuntuivat olevan ihan todellisia ongelmia. Mutta ajokilometrimäärään on vielä vähän vastauksia.
        Kiitoksia vastauksista !

        Itselläni tuollainen vm. -98 variant polo on.
        Ajettu 270tkm ja tällä hetkellä ainut vika on käsijarrun vaijerin jumittuminen. Vaihdelaatikko kestää varmasti miljoonia jos ajaa kohtuullisesti. Eli siis siedettävillä kierroksilla. Ainut huono puoli tuossa sdi-koneessa tosiaan on laiskuus.


      • jonini
        jonini kirjoitti:

        Itselläni tuollainen vm. -98 variant polo on.
        Ajettu 270tkm ja tällä hetkellä ainut vika on käsijarrun vaijerin jumittuminen. Vaihdelaatikko kestää varmasti miljoonia jos ajaa kohtuullisesti. Eli siis siedettävillä kierroksilla. Ainut huono puoli tuossa sdi-koneessa tosiaan on laiskuus.

        Ainiin ja mainitsematta jäi että lukkojen jäätymiseen puree lukkosula tai sisätilanlämmitin.


    • polostin

      Mulla on Vw polo 01 farkku SDI ja 580tkm eikä ole ollut mitään isoja remoteja joo tossa 300tkm kohilla kansipahvi vaihetiin ja vitosen ratas vaihetiin ihan varuiltaan. Tohon lukkojen jäätymiseen lötyy ratkaisu vahvempi jousi lukkoperään niin ei jäädy lukot talvella! Ja muutenkin on ollut halpa vara osat haen mielelään maahan tuojalla kun ovat 10-20e kallipii mitä varaosa tiskiltä mutta ainakin saa oikean osan kun esim motonetisä saa aina väärän osan kokemusta on.

    • Krechet

      Minulla on 2000 SDI Classic polo. ostin kun oli 137tkm ja nyt 216tkm. Juurikin pitkän työmatkan takia hankittu. Etuiskarit ja takajarrut on rempattu, sekä takaäänenvaimennin. Huollot halpoja, jos itse vaihtaa öljyt.
      Lukot pelaa kohtuullisen hyvin, on laitettu vahvemmat jouset lukkoon. Lämpö riittää hyvin, pahvia keulaan pakkasilla. Lämpimämpi kuin TDI.
      Osat halpoja, nivelet 10-16€kpl. Jakopääosat vähä kalliimmat kuin TDI:ssä koska kiristin/ohjuripyöriä on enempi.

    • Polo fani

      Ostin uuden polo Variantin 1.9SDI koneella -99. Nyt mittarissa 497000km! Ollut takuu varma matka-auto. Taka iskarit vaihdettu kertaalleen. Samoin takalaakerit 2 kertaa (ovat auton akilleen kantapää eli alimitoitetut. Mut hinta vain n.30-40€ joten ei haittaa). Muutoin auto on huollettu säännöllisesti ja ajettu koko ajan vain täyssynteettisillä öljyillä. Vielä näilläkään kilometreillä ei öljyä tarvitse lisätä 15000km:n vaihto välillä. Ikkunoiden ja lukkojen jäätyminen on tyyppi vika näissä. Itse sain merkkiliikkeestä neuvot miten laittaa yksi jousi lisää mekanismiin ja ongelma ratkesi sillä.
      Omalta kohdalta voin sanoa että ihmeen kestäviä vehkeitä.

      • sdi-98

        jeps. hyvä auto toimimaan.mullakin kestänyt kun tekee pieniä muutoksia.kuten niin sanotun ohitusleikkauksen.eli moottorin huohotus venttiilikopasta suoraan alas,imusarjaan menevä putkenpätkä tulpataan.alipaineella toimiva egr välillä pois käytöstä.kovilla pakkkasilla taas käyttöön.pysyy imusarja puhtaana nokimönjästä.parikertaa talvessa suutinpää putsaus ainetta polttoaineensekaan,pitkäkaulanen pullo.aseöljyä ovien pokista lukkomekanismiin.kyllä näillä jipoilla pärjää aika pitkälle.


    • mäntäpoikki

      kai tuo egr on ihan turha koneen karstottaja? ite tulppasin sen konerempan yhteydessä,nyt takana 100000 km ilman ongelmia. oli kone aika lopussa jo 300000 kohdalla,lähinnä männänrenkaiden urat liian väljät...

    • Sdi4ev

      Sdi:llä nyt 490 000km. 01 golffi, moottoriin ja laatikkoon ei tehty mitään remontteja. Öljyt ja suodatin 10t välein, vaihteistoöljyt 120 000 välein. Toimii täysin jokapäivä ajossa, pysyy hienosti liikenteen mukana. Myös lämpö riittää ja pakkasilla pahvi maskiin. Juuri menikin katsastuksesta inssin kehumana läpi, ei yhtään vikaa.
      Kummalista on että akkukin on yhä alkuperäinen!
      Luotettavia ovat nämä vanhan koulut vaparit.

    • tuorevoitelu

      Mulla oli uutena 2000 seat sdi, tehoonsa nähden kova polttoaineen kulutus ja pahinta oli öljyn kulutus, itseasiassa se oli ensimmäinen asia kun alkoi jurppia oikein kunnolla. Polttoainetta kuluttaa saman verran, kun 520d bemari ja on paljon pienempi ja surkeampi liikahtamaan.

      Hyvää varmaan se, että matalaviritteinen, joten luulisi olevan melkoinen ikuisuus kone ja vielä, kun on aina tuoreet öljyt koneessa, kun joutuu lisäilemään 1000km välein...

    • ProPoloVariant

      Minulla on myös VW SDI 1.9 koneella oleva Variant Polonen. Mootorissa on omistuisesti 120 A laturi ja syynä on kuulemma se, että mootoripaketti on sama kuin tietyissä VW pakettiautoissa. Auton mittari menee ympäri jo 300.000 km (TOTAL). Nyt mitarissa on 280.000 km ilman tuota TOTAL koodia, joten 300.000 ja 280.000km eli 580.000km on mittarissa. Itse olen ajanut puolet tuosta eli noin 1.000 km/ viikossa.
      Auto kuluttaa alle 4 litaraa 100km ja on hyvä ajaa, kun uusin alatukivarret, jouset ja iskarist. Osat olivat edullisia. Taloudellisin auto mitä minulla on ollut. Ennen vuotta 2001 olevia voi korjata itse ja Polosten koneet ja laatikot ovat kestäviä kovassa moottoritiellä tapahtuvassa ajossa. Suositelen, Kesällä kulutus on 3.8 litaraa uusilla renkailla ja laakereilla. Laakerit ovat tosi halpoja ja helppo vaihtaa...

    • nyt-passaa

      Minulla oli puoli vuotta ja tunnetut volsujen viat kaupanpäälle. Sitten vaihdoin Toyota yarikseen ja sen jälkeen on automurheet olleet historia. Pieni kulutuksinen, todella huoleton auto. Volsuja en osta enää ikinä.

    • Anonyymi

      652 400km on ajettu nyt 1.9SDI golf 4 koneella.

      Öljyja vaihdan 2kertaa vuodessa 20-30 norm öljyt , laatikkoon olen vaihtanut puhtaan castrollit 5 kertaa.

      Moottorille ei ole tehty mitään, eikä autolle.

      Tällä voi ajaa nuorgamiin ja takaisin pysähtymättä, tai jättää pyörimään yöksi ja nukkuu autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe