Millainen on mukava ihminen?

Kuopiotar tuu

Monesti etsitään mukavaa miestä tai naista, tai yleisesti vaan puhutaan, että "siinä on sitten niin mukava ihminen".. Meillä Savossa tosin se on lupsakka ;) mutta kuitenkin. Onko mukava teistä myös mukautuvainen eli "joo, joo"-ihminen? Vai omaako hän sellaisen taidon, että osaa ns. kiertäen myös ilmaista vastalauseensa - ilman, että toinen siitä pahakseen laittaa.

Mukavan voisi ajatella olevan myös empaattinen ihminen; toiset huomioonottava, ymmärtäväinen, hauska ja kohtelias eli sellainen kiva seuraihminen... Onpas vaikeaa? Mukava on aika moniselitteinen juttu, eikö vaikka? Toisaalta auttavainenkin ihminen on mukava, vai mitä?

33

3275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen 43v

"mukavuuden" edelle. Ei ole resursseja olla empaattinen jne. jos on tyhmä.

• kokemusta on

Yksinkertaiset, matalalla älykkyysosamäärällä varustetut ihmiset ovat monasti hyvin empaattisia, ottavat esim. aidosti osaa toisen suruun.

Keskitasoa älykkäämmät sen sijaan usein osoittavat halveksuntaa "tyhmempiään" kohtaan, eli ovat erittäin epä-empaattisia.

• immeesen tuunusmerkkijä

en yritä pistee paremmaks. Joku alempana näkkyy älyn nostavan mukavuuven eille. Mukava immeeseen pittää olla älykäs, ei se muuten ossois pelittää ja mukkauttoo sanottvoosa ja toimintoosa kohteen mukkaan.

• tulloo

sammaan hintaan. Olj sukset jiässä kun yritin hiihtee ja nyt näpit on kohmeessa.

• kokemusta on

"mukavia" ihmisiä toisia hyväkseen käyttävinä opportunisteina. Olet puolittain oikeassa. Iso osa ihmisistä vain teeskentelee mukavaa, ja he pystyvät siihen koska ovat älykkäitä sekä sosiaalisesti lahjakkaita.

Kuitenkin on olemassa myös aidosti mukavia ihmisiä. Sellaisia empatiaan kykeneviä, jotka oikeasti välittävät lähimmäisistään. Harvinaisiahan he tietenkin ovat, mutta kyllä heitäkin on olemassa.

• vetävät kuitenkin
        kokemusta on kirjoitti:

"mukavia" ihmisiä toisia hyväkseen käyttävinä opportunisteina. Olet puolittain oikeassa. Iso osa ihmisistä vain teeskentelee mukavaa, ja he pystyvät siihen koska ovat älykkäitä sekä sosiaalisesti lahjakkaita.

Kuitenkin on olemassa myös aidosti mukavia ihmisiä. Sellaisia empatiaan kykeneviä, jotka oikeasti välittävät lähimmäisistään. Harvinaisiahan he tietenkin ovat, mutta kyllä heitäkin on olemassa.

Viime kädessä pidemmän korren, Heille ei oikein ole tilaa nyky menossa. NS; oikeasti aito empaattinen ja vilpitön ihminen joka on itsensäkanssa sinut ja kykenee auttamaan muita on hämillään jatkuvasti kun maailma "riehuu" ja hän joutuu katsomaan sydämmensä takaa koko revohkaa.

• kokemusta on
        vetävät kuitenkin kirjoitti:

Viime kädessä pidemmän korren, Heille ei oikein ole tilaa nyky menossa. NS; oikeasti aito empaattinen ja vilpitön ihminen joka on itsensäkanssa sinut ja kykenee auttamaan muita on hämillään jatkuvasti kun maailma "riehuu" ja hän joutuu katsomaan sydämmensä takaa koko revohkaa.

puhut, kuomaseni.

• tulla tuputetuksi

Savon murretta. Siinä kun ei välttämättä muiden mielestä ole mitään erityisen mukavaa saati 'lupsakkaa'. Kirjoitettuna se on erityisen ikävän näköistä.

''''

• salakaataja
        **** kirjoitti:

''''

mikse ne tajuu naputtaa selvää suomee? Onks ne vähä niiku landepaukkuja noi savakot?
        Mukava? Mun Kawa? Mulla on kyllä toi Jammu ( XT 600 )

• salakaataja kirjoitti:

mikse ne tajuu naputtaa selvää suomee? Onks ne vähä niiku landepaukkuja noi savakot?

kumpaakaan vaikka ossaan minä kirijakieltäki kirijottaa. Helepompi sitä kirijakieltä on lukija ku murretta. Ja kirijottaakki. Puhheesa ei kyllä haittaa mittään vaikka ois mitä murretta. Vaikka ny Raumaaki.

• kuopiotar tuu

Toisille murteet on rikkaus, toisille ei :) En minäkään rauman murretta tms. vierasta polotusta tykkää kuunnella. Ei se ole mukavaa ;) Savo nyt männöö moenaan :)

• salakaataja
        kuopiotar tuu kirjoitti:

Toisille murteet on rikkaus, toisille ei :) En minäkään rauman murretta tms. vierasta polotusta tykkää kuunnella. Ei se ole mukavaa ;) Savo nyt männöö moenaan :)

paremman puutteessa, ej se niiv vaekeeta ou meikäläesellekää, kuhan venkuilin tuossa äske, kuljailija ku oon ;)
        Et sorii vuan, ej se mualiiman napa tosasijas ou kovinkaa kaakana tästä näppäemistöltä kahtoen, ei ou.
        Ja o heleppoluksusta tekstijä kaekki nämä murteet, eiks oukkii? Toesta se on Savon kiel? Eihän se ou ees mikkään murre, se on oekee kiel. Vae?

• osata muitae kielijä
        salakaataja kirjoitti:

vai oottako kuullu savonkielisestä väitöskirjasta. Pieni on mun...

• päin
        salakaataja kirjoitti:

paremman puutteessa, ej se niiv vaekeeta ou meikäläesellekää, kuhan venkuilin tuossa äske, kuljailija ku oon ;)
        Et sorii vuan, ej se mualiiman napa tosasijas ou kovinkaa kaakana tästä näppäemistöltä kahtoen, ei ou.
        Ja o heleppoluksusta tekstijä kaekki nämä murteet, eiks oukkii? Toesta se on Savon kiel? Eihän se ou ees mikkään murre, se on oekee kiel. Vae?

Tätä Etelä-Pohojanmaan murretta mä en ainakaa oo viä kertaakaa saanu lukia tältä palstalta. Notta,täs ny vain piäni näyte meiränki murtehesta.

• pohjalaaselle
        päin kirjoitti:

Tätä Etelä-Pohojanmaan murretta mä en ainakaa oo viä kertaakaa saanu lukia tältä palstalta. Notta,täs ny vain piäni näyte meiränki murtehesta.

Murteista olen saanut suurimman ilon ja ihmistuntemuksen sekä ystävien "kirjon" sillä ennakkoluulottomuus on vain vahvistunut. Katsos kun missä päin tahansa on käynyt niin aito paikallismurre kun kuuluu "helakasti" puheesta niin lähes aina on luonteeltaan ja kohteliaisuudeltaan meikäläisittäen sanottuna (OEKEE IMMEENEN) asian takana.

• komiaa
        päin kirjoitti:

aatellu, että mäkin voisin paasata täälä pohojanmaan murtehella, pakkaa vaan unohtua, kun moon asunu Pirkanmaalla kohta pian 20 vuatta. Kaveri lähettikin mulle "Ei lisä paharoota" -Pohojanmaan sanakirjan, ettei pääse oma murre unohtumahan... On se niin

• se pohojalaanen
        pohjalaaselle kirjoitti:

Murteista olen saanut suurimman ilon ja ihmistuntemuksen sekä ystävien "kirjon" sillä ennakkoluulottomuus on vain vahvistunut. Katsos kun missä päin tahansa on käynyt niin aito paikallismurre kun kuuluu "helakasti" puheesta niin lähes aina on luonteeltaan ja kohteliaisuudeltaan meikäläisittäen sanottuna (OEKEE IMMEENEN) asian takana.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Lämmin tuulahdus käy sydänalassa, aina kun kuulee ihmisen puhuvan aidosti ja häpeilemättä omaa murrettaan (kyllä sellaaset on oikeeta ihimisiä).

• se eka pohojalaanan
        komiaa kirjoitti:

aatellu, että mäkin voisin paasata täälä pohojanmaan murtehella, pakkaa vaan unohtua, kun moon asunu Pirkanmaalla kohta pian 20 vuatta. Kaveri lähettikin mulle "Ei lisä paharoota" -Pohojanmaan sanakirjan, ettei pääse oma murre unohtumahan... On se niin

Mehän voimma ruveta keskenämmä paasaamahan, niin säki saat vähä hariootusta. Tottahan me hualimma kaikki muukki mukahan.
        Meirän isäntä on muuten varsinaassuamalaasia. Eikös niiren murre muistuta vähä pirkanmaalaasta. Mukavan kuuloosia murtehia neki.

• savon puolesta
        se pohojalaanen kirjoitti:

Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Lämmin tuulahdus käy sydänalassa, aina kun kuulee ihmisen puhuvan aidosti ja häpeilemättä omaa murrettaan (kyllä sellaaset on oikeeta ihimisiä).

Kaete myö suahaan laetettua tämä ilo toestennii "lapakuulokkeeseen" (kännykkä) että alakaavat lotakoetella oekeella sananrieskalla toestesa kanssa.
        *No tämä vuan sen takija kun se tämmösenä aekana vuatii sen halavan lotakoetteluruppeeman eli (sivistyskielellä puheajan).
        Juutas kun ee taho uskaltoo virkkoo mittää enee kun on tuo kurkihirs niskanpiällä että onko se puheaeka männy jo umpeen vai lohkasenko käämättömällä ajalla eli enne muataruppeemista kun se on kuulemma ruikosen halevempoo.

Kuhan ee ruppees vaekuttammaan liikoo tuo lotakoetteluaejalla räpleeminen.

• kuopiotar tuu
        se eka pohojalaanan kirjoitti:

Mehän voimma ruveta keskenämmä paasaamahan, niin säki saat vähä hariootusta. Tottahan me hualimma kaikki muukki mukahan.
        Meirän isäntä on muuten varsinaassuamalaasia. Eikös niiren murre muistuta vähä pirkanmaalaasta. Mukavan kuuloosia murtehia neki.

pohojalaeset miehet on aenakkii luotettavia. Ne tarkottaa, mitä hyö sannoo :) Jäyhiähän hyö ouvvat; ee semmosija kilihakoeta ku myö savolaeset. Mutta kukkii tyylillään tuaploo :)

• Kuopiotar tuu
        savon puolesta kirjoitti:

Kaete myö suahaan laetettua tämä ilo toestennii "lapakuulokkeeseen" (kännykkä) että alakaavat lotakoetella oekeella sananrieskalla toestesa kanssa.
        *No tämä vuan sen takija kun se tämmösenä aekana vuatii sen halavan lotakoetteluruppeeman eli (sivistyskielellä puheajan).
        Juutas kun ee taho uskaltoo virkkoo mittää enee kun on tuo kurkihirs niskanpiällä että onko se puheaeka männy jo umpeen vai lohkasenko käämättömällä ajalla eli enne muataruppeemista kun se on kuulemma ruikosen halevempoo.

Voe tokkiisa, tuon lottuutuksen ku vielä kuulisija ihan elävänä. Jo vuan myö osataan ;)

• ...komiaa
        se eka pohojalaanan kirjoitti:

murre on tarttunu niin pahasti mun kitalakehen kiinni ja tätä pohojalaasta on joskus nii vaikiaa kirijoottaa, että pitää oikeen miättiä kuinka tää kiäli oikeen menöö. Harvoon täälä pitäjäs törmää pohojalaasehen, mutta kyllä sen eroottaa hetikohta, kun joku sitä paasaa leviäätti.

• se pohojalaanen
        savon puolesta kirjoitti:

eikä murre. Hyvä ku suamennit, en moosi muuten kaikkia ymmärtäny, mutta hauskaa oli siitä hualimatta.

• se toinen pohojalaanen
        ...komiaa kirjoitti:

murre on tarttunu niin pahasti mun kitalakehen kiinni ja tätä pohojalaasta on joskus nii vaikiaa kirijoottaa, että pitää oikeen miättiä kuinka tää kiäli oikeen menöö. Harvoon täälä pitäjäs törmää pohojalaasehen, mutta kyllä sen eroottaa hetikohta, kun joku sitä paasaa leviäätti.

kyllä se munki korvahan mukavasti särähtää. Eikä tartte niin kovin leviääkää paasata, pelekän aksentinki eroottaa.

• se pohojalaanen
        kuopiotar tuu kirjoitti:

pohojalaeset miehet on aenakkii luotettavia. Ne tarkottaa, mitä hyö sannoo :) Jäyhiähän hyö ouvvat; ee semmosija kilihakoeta ku myö savolaeset. Mutta kukkii tyylillään tuaploo :)

oot teheny pohojalaasmiehistä. Hyvää jatkoa sulle. Kuopios on muuten hieno leirintäalue.

• tiällähän tuas yks
        kuopiotar tuu kirjoitti:

"Joo-joo"-ihmisestä ei saa kiinni -ei tiedä, mitä tosissaan ajattelee. Ehkä hieman lipsuvan kuvan itsestään antaa siksi, että on vaikea kuvitella, että jollekin ihmiselle kävisi niin ihan kaikki,mitä hälle ehdottaa...eihän hänestä kai ole "vastusta"? Nimittäin, jos sellaista kaipaa...

Siskoni on nainut "pohjalaisen". Mies on niin suora, että pelkään häntä! On kyllä viisas mies, ja rohkea, mutta niin hirvittävän viisas!

• se pohojalaanen
        tiällähän tuas yks kirjoitti:

"Joo-joo"-ihmisestä ei saa kiinni -ei tiedä, mitä tosissaan ajattelee. Ehkä hieman lipsuvan kuvan itsestään antaa siksi, että on vaikea kuvitella, että jollekin ihmiselle kävisi niin ihan kaikki,mitä hälle ehdottaa...eihän hänestä kai ole "vastusta"? Nimittäin, jos sellaista kaipaa...

Siskoni on nainut "pohjalaisen". Mies on niin suora, että pelkään häntä! On kyllä viisas mies, ja rohkea, mutta niin hirvittävän viisas!

Kärjistyessään pohjalainen luonnetyyppi voi olla juuri tuollainen.

• Kuopiotar tuu

ei se lupsakkuus tai mukavuus ole ainakaan siitä kiinni, mistä ihminen on kotosin. Mistähän se muuten johtuu, että savolaisia sanotaan kieroiksi korkkiruuveiksi, piällysmiehiksi jne. Karjalaiset sitten ovat ( ? ) puheliaita, vilkkaita jne. mutta ehkä hieman liukkaita ;O

Pohojalaiset sitten, jäyhiä, suorasanaisia jne.
      Itse vierastan, sori vaan, hesalaisia. Olisinko törmännyt vääränlaisiin, eihän kaikki naura savolaisille tai pidä meitä yksinkertaisina :)

• komiaa

kurssiilla syksyllä, enkä yhtään ihimettele kuinka savolaasesta, pohojalaasesta ja karijalaasesta tuli kaveria keskenänsä...

• Jjlkcjnvhjk

Se on, huumorintajuinen, reilu, mm huomioonottava, ymmärtäväinen, rehellinenkin, positiivinenkin. Lähinnä kuvastaa sitä minkälaisesta ite tykkään eniten, viihdyttävä.

• Enole

Meitsiä on 'haukuttu' sellaiseksi enkä yhtään ymmärrä miksi.

• Ehdollista

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe