ZIL :iin dieselkone

larska

Olen aikeisa ostaa kuusipyörävetoisen ZIL kuormurin, sellaisen, joka on ollut armeijan käytössä. Meinaan asentaa siihen kippilavan ja ruveta rahtaamaan esim. soraa tai viljaa tai perunoita. Bensakasin kulutus kuitenkin hirvittää, jotain 40 l satasella. Osaisiko joku neuvoa, kuinka iso homma olisi laittaa bensakoneen tilalle jokin dieseli , Volvon tai Scanian esimerkiksi. Ja mitähän mahdollisia lupia siihen tarvittaisiin?

Ajattelen, että ammattiautoilijalla, jolla on jokapyörävetoinen auto, on enemmän työhommia kuin muilla. Ja sitäkautta tienestit paremmat. ZILejäkin saa hutokaupoista puoli-ilmaiseksi. Tietenkinkin se dieselkone maksaa, mutta siltikin. Toivon, että joku osaa vastata näihin tiedusteluihini.

10

4575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autosotamies vm _69-70

      Otsikkovuosina oli käytössä kyseistä autoa joku malli johon oli asennettu PERKINS 6.354 MOOTTORI
      Oli yleinen teollisuusmoottori noina vuosina

      Silloinen perkins maahantuoja HANS BALSBO

      Nykyinen Ekström

      Kerro löytyykö tietomiehiä

      • ZiListäjä

        Itse olin samoina vuosina varusmiehenä, mutta viestissä radistina.

        RAuK/ViestiR:ssä Riihimäellä saimme tehdä tuttavuutta noiden ZiLien ja rykmentin autojoukkueen kavereiden kanssa. Yhden ruokalan pöytätietotoimiston tiedon mukaan bensa-ZiL kulutti tilastoidusti noin 114 litraa satasella seka-ajossa (kaupunki-, maasto- ja maantieajoa). Olisikohan jokunen litra eksynyt vääriin tankkeihinkin?

        Perkinsin dieseleitä oli kuulemma asennettu osaan ZiLeistä. Luulen, että senaikaisen maahantuojaliikkeen nimi kirjoitettiin Hans Palsbo, ei siis Balsbo.

        Olen päässyt nyt tekemään uudelleen tuttavuutta ZiL 157K:n kanssa: lankomiehet ostivat sellaisen pari vuotta sitten perintö-kimppamökille kimppaleluksi. Sivuventtiili-rivikuutonen (104 hv) piikkinokan alla ja bensaa polttaa. Useamman sadan kilometrin maantieajossa mökille siirrettäessä kulutus jäi hivenen alle 35 litraan / 100 km. Maastossa tietysti sitten palaa mitä palaa.

        Käyttötunteja/-kilometrejä tulee kuitenkin vuosittain sen verran vähän, että dieselverottomuus on arvokas asia.

        Itse olen ajanut ZiListimellä maantieajoa satakunta kilometriä ja mökille kymmenkunta kuormaa polttopuita, maa-aineksia, kiviä ja sen sellaista lähiympäristöstä (mökkiin kuuluvalta metsäpalstalta).

        Toveri Lihatšov sattuu olemaan parasta aikaakin tulillaan: toinen lankomies on mökillä viettämässä talvisydänviikkoa ja testaamassa Zilleri-Killerin kahlausominaisuuksia hangessa. Poikani mukana mekaanikkona ja kakkoskuskina.


    • brummi

      Autosi täytyy muutoskatsastaa jos vaihdat siihen diesel moottorin.Onnistuu lähes joka katsastus toimipaikassa,mutta kaikilla katsastus miehillä ei ole lupaa tehdä ko.toimenpidettä,eli kannattaa tilata aika etukäteen.

    • Junior-Trucker

      Mielenkiintoinen ajatus, eikä mikään mahdoton toetuttaakaan... Zilin konehan on kopio Fordin V8:sta... Olet varmaankin ostamassa Zil 131:stä?? Niihin ei tietääkseni ole Suomessa Dieseleitä laitettu, vaan nimenomaan siihen vanhempaan malliin.. Siinä Zilin koneessa on n. 150hv tehoa, ja se kiertää suunnilleen 3000rpm.. (oikein kierrostenrajoitin!) Eroja niissä autoissa on tosi paljon. Sitä siis hieman arvelen, että miten mahtaa tuo voimansiirto toimia, kun missä tahansa tuohon käyttöön sopivassa nykypäivän dieselissä on tehoa tulpasti, ja vääntöäkin reilusti enemmän.. Ei Zileissä vakiokoneella isompia ongelmia ole ollutkaan voimansiirron kanssa, mutta en sitten tiedä, miten käy, jos tehot nousevat... Onhan se kaikkinensa toimiva laite. Tuli muutama tuhat kilometriä armeijassa ajeltua MTO-80 huoltoautolla, joka siis oli rakennettu Zil-alustalle. Alusta painoi kuusi tonnia, ja varusteet nelisen tonnia... Siihen vielä kärry perään, niin kovin vaikeata oli se meno.. Ja bensaa meni se 80l/100km..

      Ajettavuus on maantiellä (varsinkin tyhänä)lähestulkoon hirveä, mutta tunnelmahan siinä voittaa... Ei mitään ylimääräisiä herkkuja...lasinpyyhkijät paineilmalla jne...

      No, rohkea päätös sinulla on edessä, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on tällainen:
      Varmasti hieno yhdistelmä, ZIL dieselkoneella... Se on kuitenkin Zil, joten en todellakaan uskaltaisi jättää toimeentuloani sen varaan...

      Niin, vielä haluaisin muistuttaa, että huonoin puoli Zilin maasto-ominaisuuksissa on se, että perissä ei ole lukkoja! Kun kiinni jää pehmeälle, niin siihähän on...vaikka aika paljon pahempaan paikkaan sillä pääsee, kuin monella nelivedolla lukot päällä...

      Ja varaosat saattavat sitten maksaa ihan tähtitieteellisiä lukemia, niin hullulta kuin se tuntuukin... Venäläiset osaavat sen homman... Rynnäkkövaunun öljysäiliö maksoi muistaakseni 3000€... Ja tiedän, että kalliita on Zilinkin osat, ellei onnistu purettuna saamaan...

      Kantavuuskaan ei nyt ihan päätä huimaa, se on n. 4000kg... Mutta kiva metsäleluhan sellainen olisi..:) Ehkä vähän kyseenalainen työkalu silti...

      • ZiListäjä

        Tarkoitit kai sanoa, että hieno provo...

        Tuskinpa kukaan tosissaan uskoo pääsevänsä hyviin hankkeisiin ZiLin tapaisella laitteella, vaikka sillä ehkä hankaliin paikkoihin pääsisikin. Autolla ei pysy maantieliikenteen rytmissä (käytännössä 60 km/h maksimi, vaikka 70 km/h voi hyvissä olosuhteissa irrotakin), ergonomia on surkea ja kuormauskyky omapainoon ja kulutukseen suhteutettuna rahdinajon kannalta enemmänkin vitsi (maastossa 2,5 tonnia, maantiellä 4,5 tonnia).

        Eikä kaikkien rahdin ajattajien huumori taivu siihen, että heidän kallisarvoisia kuormiaan kyydittäisiin moisella vempeleellä...

        Hauska ja puolihyödyllinen "kuormaa kantava metsätraktori" se kuitenkin mökkioloissa on!

        ZiL 131:n arvot lienevät mittojen, painojen ja kantavuuksien osalta lähellä vanhemman piikkinokkaisen ZiL 157K:n vastaavia, vaikka papua onkin pellin alla hivenen lisää.

        Alkuperäinen esikuvahan on niinkin kaukaa muinaisuudesta kuin 1930-luvulta! Amerikkalainen ja nimeltään Studebaker. Niinpä hyvinkin moni asia Toveri Lihatšovissa on täyttä antiikkia.

        Olen ollut kuulevinani, että ZiL 131:ssä käytetyn V8:n ominaiskulutus on korkea väärästä sytytysjärjestyksestä johtuen – liekö sitten perää? Kone kai on pantu kiertämään toiseen suuntaan esikuvana olleeseen jenkkimyllyyn (Ford?) nähden, mutta sytytysjärjestystä ei ole mietitty loppuun saakka???

        Vanhemman ZiL 157K:n rivikuutonen on sivuventtiilikoneena luonnostaankin termiseltä hyötysuhteeltaan huono. Palamislämpöä pääsee laajan palotilan reunamilta runsain mitoin hukan teille ilman että se pääsisi muuttumaan männän liikkeiksi.

        Kun ZiLiä punoo kesähelteisissä oloissa jonkinmoisen rupeaman, niin huomaa, että nimikkeelle LÄMPÖvoimakone on katetta! Sitä tunkee kabiiniin kuin kiukaasta konsanaan. Ja hikeä pukkaa otsalle jo pelkästään senkin Armstrongin suunnitteleman ohjaustehostimen johdosta!


    • punainen vaara

      Jos töitä haluaa tehdä kuorma-autolla eikä dumpperilla,niin yksi "halpa" vaihtoehto voisi olla Tatra. Aika villi laite mutta menee hyvin pehmeessä.
      Huolloista ja varaosista en tiedä, että onnistuuko Suomessa. Tatran näin työmaalla Mommilassa joskus 93-94, taisi olla joku vanha kaivosauto.
      Armeijassa 80-luvun alussa katseltiin ZIL 131 papruista että ei saa rekisteröityä tieliikenne- käyttöön ja että rakenteellinen nopeus oli 60km/h.
      Silloin haaveiltiin että olisi huima peli mökille ja polttopuuhommiin jos vaan saisi rekisteriin, mutta nythän se taitaa jotenkin onnistua.

    • Zilistäjä

      Rahoistasi voit päästä eroon vaikka täällä:
      http://www.lundan.com/lundan/index.html

      Tarjolla ZiLiä sekä bensa- että dieselkoneella ja KrAZeja, joissa on diesel-V8 jo syntyjään ja painoakin miehekkäästi tuplat ZiListimeen verrattuna. Joku GAZ näkyy myös löytyvän.

      Jos tulet kauppojesi jälkeen katumapäälle, niin minulle älä valita!

    • et ole niin

      tyhmä että alkaisit harrastamaan autoilua tuollaisella periaatteella. Huhhuh

    • lajahuve

      Kestäisiköhän se edes yhtä päivää suomalaisessa soranajossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe