Suksisauvat

mittamitta

Meikä ajatteli alkaa harrastaan hiihtoa. Aivan tavallista murtomaa hiihtoa ja perinteisellä tyylillä. Sukset ja monot sain tuttavalta. Sitte pitäs ostaa sauvat. Olen 165 cm pitkä. Minkähän mittaiset sauvat osaan ostaa ???

4

7028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

osta 140cm pitkät sauvat niin ei tarvitse käydä lyhentelemään niitä.

laskukaava pertsan sauvan pituudelle: oma pituus x 0.85
      sinun tapauksessasi 140,25 eli 140cm

• Yoko korkkikahva

Mä olen 157 cm. Mulle myytiin aikoinaan 130 cm sauvat. Onpahan niillä tietty pökkinyt menemään juu. Laskukaavan mukaan mun pertsan sauvat pitäisi olla 133,45 cm. Ostin sitten kokeeksi 135 cm sauvat. Tasatyöntöä lykkiessä ihan ok, mutta ylämäessä liian pitkä.

Eli meni lyhennyshommiksi. Kahvan päästäkö se lyhennetään? Eli kuumailmapuhaltimella lämmitetään, että kahva irtoaa ja sitten rautasahalla tarvittava pätkä pois?

Mitäs asd arvelisit, kannattaisiko räpätä tuohon 133 cm pituuteen?

NImimerkillä Ongelmapituinen kaikin puolin

• ski-o
        Yoko korkkikahva kirjoitti:

Mä olen 157 cm. Mulle myytiin aikoinaan 130 cm sauvat. Onpahan niillä tietty pökkinyt menemään juu. Laskukaavan mukaan mun pertsan sauvat pitäisi olla 133,45 cm. Ostin sitten kokeeksi 135 cm sauvat. Tasatyöntöä lykkiessä ihan ok, mutta ylämäessä liian pitkä.

Eli meni lyhennyshommiksi. Kahvan päästäkö se lyhennetään? Eli kuumailmapuhaltimella lämmitetään, että kahva irtoaa ja sitten rautasahalla tarvittava pätkä pois?

Aivan oikein sauva lyhennetään aina yläpäästä. Eli keität kattilallisen vettä ja upotat kahvan sinne joksikin aikaa. Sitten rukkanen käteen ja kahvaa vetämällä sekä hieman edestakaisin pyörittämällä saat sen pois.

Lyhennys onnistuu parhaiten rautasahalla, ja kannattaa ottaa mieluummin aluksi liian vähän pois ja kokeilla, koska jatkaminen ei onnistu.

Suksisauvojen kahvat ja sommat ovat kiinni vahalla, joka pehmenee kuuman veden lämpötilassa eli sillä ne on turvallisinta poistaa. Onnistuuhan se tietysti kuumailmapuhaltimellakin, mutta siinä on vaarana ylikuumentaminen ja muovin ominaisuuksien huonontuminen.

• asd
        Yoko korkkikahva kirjoitti:

jos tuntuu siltä ettet pääse ylämäessä työnnön päälle niin silloin kannattaa lyhentää sauvaa, jos vanhalla/lyhyemmällä sauvalla on päässyt työnnön päälle. minäkin lyhentelin syksyllä pertsan sauvaa ~2cm kun tuli laitettua alussa kokeilu mielessä hieman pidemmät sauvat, mutta liian pitkiksihän ne osoittautuivat.

melkein kaikista sauvoista voi lyhentää noin 5cm alapäästä, mutta en todellakaan suosittele sitä, joten suosiolla vain ylhäältä päin putkea lyhentämään.

kahvan saa irti joko kuumalla vedellä tai kuumailma puhaltimella, molempia olen kokeillut, mutta tykästynyt enemmän kuumailma puhaltimeen jostain syystä. kuuman veden lämpötilaksi riittää se mitä hanasta tulee eli ~70-80°c. rautasahallahan se kannattaa lyhentää, koskaan kuullutkaan että joku olisi lyhentänyt jollain muulla (jos sauvojen katkeamista ei lasketa).
        liimaksi käy joko urheiluliikkeistä myytävä liima, olisiko ollut exel:n valmistamaa, mutta suosittelen ennemmin kävelemään rautakauppaan ja ostamaan kuumaliimaa, paljon kestävämpää ja halvempaa. jos kyseessä on korkkikahva niin ja irroitat sen veden kanssa niin suosittelen kuivaamaan sen huolella eli 1vkr huoneenlämmössä.
        kyllä suosittelen lyhentämistä vaikka aluksi tuohon 133cm ja tarvittaessa lyhentämään vielä lisää. jos et itse halua lyhentää sauvaa niin vie ne urheiluliikkeeseen ja pyydä lyhentämään, ei pitäisi maksaa mitään, varsinkaan jos ne on ostettu kyseisestä liikkeestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe