Vauvani on nyt kolmen viikon ikäinen. Imetyksen kanssa on ollut vaikeuksia vauvan syntymästä lähtien. Alussa minulla ei maito noussut ollenkaan. Vaikka sairaalassa imetin jatkuvasti, vauva vaan huusi nälkäänsä. Lopulta jo sairaalassa oli turvauduttava lisämaitoon. Sain lääkkeet, joiden olisi pitänyt auttaa maidon nousuun, mutta ei. Kotona olin niin väsynyt ja stressaantunut, että huutavan vauvan jatkuva imetys ilman mitään tuloksia alkoi olla yhtä helvettiä. Niinpä vähensin imetyskerrat kolmeen-neljään kertaan päivässä, ja ryhdyin antamaan lisämaitoa niin paljon kuin vauva jaksaa juoda.
Imetys on todella turhauttavaa, sillä vauva ei millään suostuisi rinnalle, vaan huutaa punaisena täyttä kurkkua. Jos hän lopulta suostuu ottamaan otteen rinnasta, niin silloin hän yleensä imee vähän aikaa, mutta pian alkaa taas itku ja kiemurtelu. Ilmeisesti vauvakin turhautuu, kun ei saa rinnasta mitään irti. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten saisin maitoa tulemaan edes vähän enemmän. Rintojen lypsämistäkin olen yrittänyt, mutta silläkään konstilla maitoa ei tule kuin tippoja. Osaisiko kukaan auttaa?
Imetys ei onnistu...
9
5032
Vastaukset
- painoinen
ja millä viikolla syntynyt vauva sinulla on? Onko ollut jokin stressitekijä raskaudessa tai synnyttämisessä?Oliko jokin erityistä? Oletko nukkunut riittävästi, syönyt ja etenkin juonout vettä,laimeaa mehua,kotikaljaa tms. alkoholitonta..
Parhaiten on tuloksia saatu, kun katsotaan vähän vauvan persoonaa ja temperamenttia- kenenkäs piirteitä hänestä löytyykään?? Ajatus on että hän olisi henkilö, persoona- ei imetysobjekti ja "suorittamisen kohde" vaan nälkäinen reipas vauva.(Väsynyt pieni vauva ei jaksa huolehtia riittävästä syömisestään itse, joten nälästään kertova vauva on hyväkuntoinen vastasyntynyt josta pitää olla tyytyväinen).Huolehdithan myös röyhtäyttämisestä ettei kyse ole ilamavaivoista?
Kun äiti on huolehtinut itsestään, on aika asetella vauvaa rinnalle- kun hän on aktiivinen.(Siihensaakka isä tms. syöttää pullosta tai ryypyttää).
Jos huuto alkaa heti, voi yrittää pumpata käsin maitoa "houkutusmaidoksi" jotta vauva ottaa kunnolla rinnasta kiinni. Jos imeminen ei tunnu hänelle tyydytystä tuovan, pullosta tai hörpyttämällä 5-10 milliä(= noin 8 imua pullosta) niin että vähän rauhoittuu mutta jää imemään, kun imemistarvetta vielä on.
Imetyksen harjoitteluun riittää alkuun että ote löytyy ja katse ädin silmiin -kontakti saa hyvänolon hormoonit ja myös maitohormoonit liikkeelle ja kokemus on positiivinen. Siitä olisi sitten suositeltavaa nostaa imetysaikaa hiljalleen, kutenkaan väkisin tekemättä, neuvojasta riippuen 30 min-tunti jos voimia riittää. Mielellään niin että tapahtuma on molemmille osapuolille miellyttävä tapahtuma- ei taistelutanner tai suorite.
Vanha ohje (ennen imtystukiryhmää ja baby fredly ohjelmaa) sanoo, että imetys 3-5 tunnin välein, ympäri vuorokauden niin että MOLEMMAT lepäävät imetysvälin edesauttaa äidin rintojen täyttymistä ja tyhjentymistä ja molempien tyytyväisyyttä ja jaksamista- mutta se oli ennen se. Nyt olet ilmeiseti imettänyt tai yrittänyt imettää koko ajan ja uupunut siihen, eikä "valoa tunnelin päässä näy?".
Jos ei maitoa tule rinnoista,sitä on hankittava jostakin muualta että vauva ja perhe voisi hyvin- ilman syylisyyttä ja syyttelyä. Yritetty on, sen pitää riittää. Onnea hyväkuntoisesta vauvasta, hän on lahja ja ilontuoja sinällään!! - Äiti ja tytär 3kk
Yksi asia on kans stressi mikä vaikuttaa maidon tuloon, mitä kyllä ymmärrän että sinulla on. Älä myöskään anna tissiä väkisin vauvalle, koska sitten hän voi alkaa hylkimään sitä kokonaan. On tosi tärkeää imettää stressittä ja luoda vauvaan lämpöinen kontakti. Kaikille ei vaan maito nouse ollenkaan, minulla on muutama ystävä ketkä ovat joutuneet turvautumaan heti korvikkeeseen ja kaikki on mennyt sen jälkeen hyvin. Äidinmaito on tietysti vauvalle parasta mutta nykyajan korvikkeet ovat todella hyviä (NAN) vauvalle ja niitä voi huoletta alkaa käyttämään jos maitoa ei tule riittävästi, eihän vauvaa voi nälässä pitää! Jos sitä maitoa ei tosiaan tule tarpeeksi, niin kannattaa alkaa antamaan korviketta, se ei sinusta huonoa äitiä tee!!! Kannattaa silti viellä koittaa jatkaa yritystä kaikilla "uusilla neuvoilla" mitä olet saanut.Muista että vauvasi aistii millä päällä olet yrittäessä imettää! Tsemppiä sinulle!! :)
- paula
Rintakumista apua? Itsellä oli samanlaista alussa, tyttö imi aina vähän aikaa, mutta sitten alkoi kiemurtelu ja parkuminen. Synnärillä antoivat kokeeksi ton kumin ja johan alkoi imetys onnistuun ja tyttö sai hyvin maitoa. Noin kuukauden päivät käytin tota kumia ja pikkuhiljaa päästiin siitä eroon, itsekin ajattelin aluksi että maitoa ei todellakaan ole, mutta väärässä olin.
- Kiia
Vaikka tuntuu että olen jo melkein kaikkea koittanut... Väsymys ja stressi johtuvat varmaan pitkälti omasta kunnostani, repesin synnytyksessä pahasti, ja selkäni on tosi huonossa kunnossa. En voi istua ja kivut ovat kovia. Synnytyksen jälkeen pariin viikkoon ruoka ei pysynyt sisällä, ja laihduin siinä ajassa pari kiloa alle siihen, minkä painoin ennen raskautta. En ole myöskään pystynyt nukkumaan kunnolla. Nämä asiat varmaan ovat vaikuttaneet siihen, ettei maitoa tule.
Olen imettänyt makuultani, ja imetys(yritys)kerrat ovat kestäneet 1-3 tuntia kerrallaan. Lopulta kuulin, että yleensä imetetään n. 10-30 minuuttia! Tuossa ajassa vauva ei kyllä oikeastaan ehdi edes ottaa kertaakaan rinnasta kiinni. Rintakumia käytin alkuun, nyt ei vauva sitäkään huoli.
Vauva syntyi viikolla 41, ja painoa oli 3900g, joten luulisi että hän jaksaa imeä. Paino ei ole noussut kovin hyvin, ekassa neuvolassa oli keskikäyrän alapuolella.
Tuntuu yhä enemmän siltä, että on pakko siirtyä kokonaan vastikkeeseen. Ehkä imetyksestä on vaan tullut meillä niin kurjaa kummallekin, että vauvakin vaan ahdistuu, kun äiti yrittää työntää rintaa väkisin suuhun.- painoinen
hän olikaan. No olipas ihan hyvän painoinen. Nuo tuon kokoiset ovat todella kovia syömäreitä ja varsinkin silloin jos ovat yliaikaisia. Oikeastaan ovat siis jo 2 viikon ikäisiä synytyeessään- ja nälkä sen mukainen. Heteäkäkään eivät odota että maito alkaisi herua ja ääntä lähtee. Siinä sitä on äidillä ihmettelemistä, kun maito ei ole vielä alkuvaiheessa noussut.(Useimmiten maito nousee parin viikon sisälle synnytyksestä niin että se alkaa riittää vauvan tarpeisiin ja hän nukkuu 3-5 tuntia syötyään, mutta yksilöllisiä eroja on). Jos vauva nukkuu syötyään 3-5 tuntia ja herättyä vaipassa on pissaa, pitäisi ruokamäärän olla vauvalle riittävä= hän on tyytyväinen.
Onko selkäkipusi tutkittu? Jos se on ns. normaalia vatsalihasten löysyydestä ja loppuraskauden lantion asennonsta johtuvaa, sen pitäisi mennä ohi 3-5 vrk:ssa normaaleilla tulehduskipulääkkeillä (Burana 400 tai Ketroin 50-100 mg x3/vrk) ja normaalilla liikkumisella. Ellei, asiaa on syytä tutkia tarkemmin, etenkin jos on tuntopuutoksia jaloissa.Yhteys neuvolaan auttaa asiassa eteenpäin.
Sama lääke auttaa episitomia/ repemä kipuun, kuuri kannattaa pitää noin 5-7 vrk. ja jos ei kipu lähde on taas syytä tutkia ettei ole tulehdusta tms.
Muista huolehtia myös kuitupitoisesta ruoasta ja nesteestä, että uloste on riittävän löysää ja tulee helposti ponnistelematta pois vaivaamasta.
Noin iso vauva tarvii vain vähän alkuun "rauhoittelumaitoa" että jää aktiivisena imemään. Kun äiti toipuu, alkaa maitoakin tulla- jos maitohormoonia ylipäätään on srtessin ja uupumuksen jäljiltä. Koetaa aina voi.Kun äiti on toipunut ja imettää suh't säännöllisesti 5-15-30 -60 min. vointisa mukaan, maito alkaa useimmiten herumaan. Jos ei ou muuta sterssiä. Maito on nestettä... joten juotavaa ja rentoutumista....
Useimmiten maitoa alkaa nousta siiten, kun äiti on toipunut "normaaliin olotilaansa" raskaudesta ja synnytyksestä. "Ellei, niin sitten ei ja sekin on hyväksyttävä"- sanoi Arvo Ylppö aikoinaan. Tai oikeastaan hän sanoi että: "Sitä mitä et pysyty muuttamaan, se sinun tulee hyväksyä ja jatkaa elämääsi". - äiti
oletko kokeillut huijata vauvaa... yritä imettää makuillaan ja kun saat vauvan nänniin kiinni niin tiputtele maitopisaroita tuttipullosta tissin päälle, niin että ne valuvat vauvan suuhun... näin vauva luulee, että maito tulee tissistä ja rupeaa imemään ja kun vauva imee, niin maitokin saataa alkaa nousemaan. mulle neuvottiin synnärillä ja tepsi parissa päivässä.
- äiti kolomelle
Anna tuttelia pullosta, niin helpottuu teidän molempien elämä ja pääset nauttimaan vauvastasi.
- Antsa
Mulla kokemukset melkein viiden vuoden takaa, mutta kuitenkin... Poikani syntyi hätäsektiolla, painoa hiukan alle 3kg. Yritin imettää, maitoa ei vain tullut, lapsi vain itki(nälkäänsä, totesin myöhemmin). Roikkui tississä melkein tunnin, paino ei noussut imemisestä huolimatta (oli kuulemma oikeat otteet). Luovutin koko homman siinä vaiheessa kun neuvolasta alettiin tarjoamaan LÄÄKKEITÄ maidontuloon. Poika söi tyytyväisenä pullosta tuttelia ja kasvoi kunnolla. Mitään allergioita ei ole pojalle tullut. Mummoni (melkein 90v) sanoi, että älä huolehdi muiden puheista, pääasia on että lapsi on terve ja saa ruokaa, tavasta riippumatta. Mielestäni tuosta imettämisestä ( lähinnä siihen "pakottamisesta")on tullut nykyään oikein muoti-ilmiö. Pahoitetaan vaan sellaisten äitien mielet, jotka ei syystä tai toisesta pysty imettämään. Vaikka äidinmaito onkin parasta lapselle, niin eiköhän se läheisyys ruokinnassa ole tärkein, ei väliä tuleeko pullosta vai tissistä.
- Vuosia sitten
Tulipa jutustasi mieleen oman lapseni syntymä. Kukaan ei tarjonnut lääkeitä - tuskin olisi ollut apuakaan. Vauva itki ja minä itkin. Imetin tuntikausia päivässä. Vähintään tunnin kerralla, tunnin ja puolen tunnin välein. En tainnut edes nukkua puolta tuntia kauempaa kerralla - ei vauvakaan, oli vain aina nälkäinen. Laitoksella oikein suututtiin kun olin hakenut vauvalle lisämaitoa kylmiöstä ilman lupaa useamman kerran. Luulin, että se on luvallista jos joku toinen kätilö oli aikaisemmilla keroilla luvan antanut. Oltiin vauvan seurannan takia viikko laitoksellakin. Kotona jatkoin yrittämistä. Annoin 3 kk imetyksen jälkeen vain vähän 30-50 ml lisämaitoa ja imetin koko ajan. Otteiden ym piti olla kunnossa. Lopulta pelkäsin, että olen aiheuttanut vauvalle jonkin parantumattoman vian kun paino ei noussut. Iskin imetyksen jälkeen täyden pullon vauvan suuhun ja annoin asian olla. Osittaisimetin yht. 6 kk. JA vauva alkoi kasvaa kohisten kun sai sekä rintamaitoa, että riittävästi korviketta 5-6 kertaa päivässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855