kohdunpoisto avoleikkauksella

kuulisin mielelläni

Tänäpäivänä harvemmalle tehdään kohdunpoistoa vatsapeitteiden läpi. Jos jollekulle näin tehty,kertoisitko leikkauksen jälkeiseistä päivistä ja toipumisesta. Monet sanovat, ettei keisarinleikkausta paljon kummempi.Montako päivää vierähti sairaalassa ym mitä mieleen tulee.

18

6886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abc

      mulle tehtiin pari kk sitten avoleikkauksena kohdunpoisto. mulla oli tosi suuria myomia. leikkaushaava on noin 20 cm pitkä. ekan viikon olin aika kipeä, mutta sit alkoi vointi paranee... menin ma-aamuna, jolloin heti leikkaus ja pe takas kotiin. haava-alueen yläpuoli on edelleen tunnoton, mutta muuten haava siis parantunut hyvin. sairaslomaa sain noin kk:n verran eli yhteensä tuli oltua pois töistä noin 5 vk.

      • kiitos vastauksesta

        Kysyisin vielä, kuinka iso oli suurin myomasi, sisä vai ulkopuolella kohdun ja harkittiinko alatiepoistoa ollenkaan. Minkälaisena koit heräämisen ja kuinka pian sait lähteä liikkeelle? Kuluiko sairaslomalla aika ihan hyvin, kun mitään ei oikein voi tehdä. Oma toimenpiteeni kahdenvkon kuluttua.Yksi kookas myooma,poistotapa ei vielä aivan varma.


      • abc
        kiitos vastauksesta kirjoitti:

        Kysyisin vielä, kuinka iso oli suurin myomasi, sisä vai ulkopuolella kohdun ja harkittiinko alatiepoistoa ollenkaan. Minkälaisena koit heräämisen ja kuinka pian sait lähteä liikkeelle? Kuluiko sairaslomalla aika ihan hyvin, kun mitään ei oikein voi tehdä. Oma toimenpiteeni kahdenvkon kuluttua.Yksi kookas myooma,poistotapa ei vielä aivan varma.

        mulla n. 10 cm:n myoma. Koko kohtu painoi n. 700 g (normaali kohtu n. 70 g) Joten alatiepoisto oli täysin poissuljettu mun kohdalla. Eka päivä meni siinä nukkuessa, tokana päivänä poistettiin katedri ja kyllä sitä sit pystyi jo käymään vessassa. Sitä mukaa kun pystyi vähän liikuskelemaan, alkoi vointi/olo kohteentua. Sairaslomalla aika kului kohtuullisesti, tosin jos oisin ite saanut määrätä, oisin ollut vielä vähän pidempäänkin, mut menihän se noinkin. Ruokapuolta kotona kantsii vähän miettiä etukäteen...tekeekö pakkaseen vähän valmiiksi vai onko joku joka laittaa ruokaa / käy kaupassa. Painavia tavaroita ei saa nostella eikä kantaa sair.loman aikana. Kaiken kaikkiaan olo on ollut kevyempi kuin ennen leikkausta ja ajatus siitä, ettei enää tarvi kestää sitä kuukautisrumbaa, antaa lisävoimia.


      • toipilas
        abc kirjoitti:

        mulla n. 10 cm:n myoma. Koko kohtu painoi n. 700 g (normaali kohtu n. 70 g) Joten alatiepoisto oli täysin poissuljettu mun kohdalla. Eka päivä meni siinä nukkuessa, tokana päivänä poistettiin katedri ja kyllä sitä sit pystyi jo käymään vessassa. Sitä mukaa kun pystyi vähän liikuskelemaan, alkoi vointi/olo kohteentua. Sairaslomalla aika kului kohtuullisesti, tosin jos oisin ite saanut määrätä, oisin ollut vielä vähän pidempäänkin, mut menihän se noinkin. Ruokapuolta kotona kantsii vähän miettiä etukäteen...tekeekö pakkaseen vähän valmiiksi vai onko joku joka laittaa ruokaa / käy kaupassa. Painavia tavaroita ei saa nostella eikä kantaa sair.loman aikana. Kaiken kaikkiaan olo on ollut kevyempi kuin ennen leikkausta ja ajatus siitä, ettei enää tarvi kestää sitä kuukautisrumbaa, antaa lisävoimia.

        Minulta poistettiin kohtu ja vasen munasarja 19.01.Leikkaus tehtiin avoleikkauksena to. iltapäivällä ja kotiin pääsin maanantaina.Mulla lihaskasvain oli kohdun ulkopuolella ja painoi 1300kg.Kohdussa myös pieniä myoomia ja se painoi180g.Mulle laitettiin epiduraali pumppu ennen leikkausta ja nukutusta ja se kannattaa pyytää ehdottomasti,sitä pidetään yl. seuraavaan aamuun ja se pitää kivun hyvin pois ensimmäisen päivän.Sen jälkeen saat kipulääkettä piikkinä lihakseen ja sitä kannattaa sit pyytää niin toipuminen ja liikkeelle lähtö onnistuu paremmin.Itse liikuin jo sairaalassa suht paljon.Ensimmäinen ja toinen päivä leik. jälkeen pahimmat,mut kun ottaa lääkettä aina tarvittaessa pärjää.Tulin kotiin maanantai-iltana ja tänään ke.olin jo autolla kaupungilla.Päivä päivältä kunto kohenee,pitää vaan ottaa rauhallisesti.Vatsan toiminta on se kurjin juttu kun ei pysty ponnistaa,joten täytyy syödä vatsan toimintaa edistävää ravintoa,ja itselläni kun toi toiminta on muutenkin hankalaa hain lisäksi apteekista Laksoberon tippoja pehmitykseen.Mut kaiken kaikkiaan ei kannata pelätä,mä jännitin etukäteen hirveesti vaikka oon itse leikkaussali sairaanhoitaja.Kaikki sujui paljon helpommin ja vähemmällä kivulla kuin luulin.


      • naamakirjassa
        toipilas kirjoitti:

        Minulta poistettiin kohtu ja vasen munasarja 19.01.Leikkaus tehtiin avoleikkauksena to. iltapäivällä ja kotiin pääsin maanantaina.Mulla lihaskasvain oli kohdun ulkopuolella ja painoi 1300kg.Kohdussa myös pieniä myoomia ja se painoi180g.Mulle laitettiin epiduraali pumppu ennen leikkausta ja nukutusta ja se kannattaa pyytää ehdottomasti,sitä pidetään yl. seuraavaan aamuun ja se pitää kivun hyvin pois ensimmäisen päivän.Sen jälkeen saat kipulääkettä piikkinä lihakseen ja sitä kannattaa sit pyytää niin toipuminen ja liikkeelle lähtö onnistuu paremmin.Itse liikuin jo sairaalassa suht paljon.Ensimmäinen ja toinen päivä leik. jälkeen pahimmat,mut kun ottaa lääkettä aina tarvittaessa pärjää.Tulin kotiin maanantai-iltana ja tänään ke.olin jo autolla kaupungilla.Päivä päivältä kunto kohenee,pitää vaan ottaa rauhallisesti.Vatsan toiminta on se kurjin juttu kun ei pysty ponnistaa,joten täytyy syödä vatsan toimintaa edistävää ravintoa,ja itselläni kun toi toiminta on muutenkin hankalaa hain lisäksi apteekista Laksoberon tippoja pehmitykseen.Mut kaiken kaikkiaan ei kannata pelätä,mä jännitin etukäteen hirveesti vaikka oon itse leikkaussali sairaanhoitaja.Kaikki sujui paljon helpommin ja vähemmällä kivulla kuin luulin.

        torstaina avoleikkauksella kohdun poisto.Samasta leikattiin missä sektio tehty ennestään.Kovien menkkojen vuoksi tää poistettiin.Maanantaina kotia.Kotona kovemmat kivut kun sairaalassa.Huomenna viikko leikkauksesta ja tosi kioeä maha vaikka vatsa toimii normaalisti.Haava ihan ok.Kipulääkkeitä aika paljon syön.Leikattu ennenkin ja minulla on korkea kipu kynnys.Onneksi ostin jääkaapin ja pakkasen täyteen ruokia ja eineksii.Mitään ei pysty tekee pesut ja pukeminen jo rasittaa.4 viikkoa sairaslomaa.


    • hyvinmeni-78

      Mulle tehtiin kohdunpoisto 4vk sitten myoomien takia, avoleikkauksella. Toipuminen on mennyt ihan hyvin kun en tosiaan ole tehnyt mitään, nyt on viimeinen sairasloma viikko meneillään ja alkaa jo tuntua että oon jo valmis menee töihin. Ekat 2 vk oli aika vaivalloista, sängystä oli vaikea nousta, autoon meno oli vaikeaa (itse en ajannut autoa vasta ku 3vk päästä leikkauksesta) käveleminen oli tosi hidasta. Kaupassa en käynnyt yksin, enkä kantanut mitään, en siivonnut, ekana viikkona en tehnyt edes ruokaa. Toipumiselle pitää antaa aikaa, kun noudattaa ohjeita niin sitä paranee paremmin. Sairaalaan menin maanantaina ja kotia pääsin torstaina, kipulääkkeitä söin kotona hyvin vähän, oisinko kahtena päivänä ottanut aamulla ja illalla. Mutta onneksi muu perhe on auttanut mua koska muuten toipuminen olisi ollut varmasti hitaampaa.
      Mutta kaikin puolin on mennyt hyvin.. leikkaus ja toipumisaika.

    • copypaste

      Jos on liian lihava, niin tehdään avoleikkauksena, mutta muuten tähystyksellä.

      Toipuminen on nopeaa ja onhan se mukavaa vain makoilla.

      • kopkpokp

        Väärä tietoa. Leikkaustapaan vaikuttaa kokonaistilanne; esim. myoomien määrä ja koot. Ihan lihavuus yksinään ei määritä leikkaustapaa...


      • Antipaste

        No vitsillähän copypaste ääliömäisen tekstinsä kirjoitti. Toivottavasti.


    • 3viikkoasairaslomaa

      Äitini leikattiin avopotilaana, koska oli liian lihava tähystysleikkaukseen.

      Siis kohtuhan pilkotaa tähystyksellä ja sitten vaan palat poistetaan alakautta.

      Toki jos se kohtu on jalkapallon kokonen, niin tehdään varmaan avoleikkaus, vaikka olisi normaalipainoinen.

      Mutta kyllä se siellä tutkimuksissa selviää.

      Avoleikkaus kestää kauemmin parantua.

      Itse parannuin 2 viikossa, kun äidilläni kesti 6 viikkoa.

    • jättimyooma

      Minulla myös avoleikkaus. Viilto pystyyn 15 cm pitkä napaan saakka. Myoma huimat 2.1 kg. Munasarjat jätettiin.
      Ei muita oireita kuin runsaat vuodot, maha turvotti ja hb laski 80. Sain ennen leikkausta hb:n nostettua obsidanilla yli 120

      Leikkaus onnistui hyvin, laitettiin selkäydinpuudute ja katetri. Verta menetin 3.5 dl.
      Heräsin heräämössä ja sieltä osastolle, ei ollut huonoa oloa.
      Sain hyviä kipulääkkeitä ja osastolla viihdyin 2 yötä, selkä kipeytyi patjasta ja lähdin kotiin. Saikkua 4 vk.

      Kipulääkkeitä käytin kotona muutaman päivän ja huomasin sitten ettei tarvii. (burana/panadol) 2 viikkoo oli inhottavimmat, sängyltä ja sohvalta ylösnouseminen hankalaa. Suihkuttelin haavaa aamuin illoin, otin haavateipin pois heti kotona. Ostin jo valmiiksi löysiä "mummo"pikkareita, jotka peitti koko haavan ettei paina.

      Hyvin haava parani, eikä toimenpiteestä jäänyt mulle onneksi mitään vaurioita.

      • Anonyymi

        Mulla on kaksi myoomaa,joiden painoksi arvioitu magneetissa (MRI) yhteensä n 3 kg eli aika kookkaat ovat. Nyt alkaneet vaivata painon tunteena alavatsassa. Selkäkipuna ja virtsaamis ongelmana. Aivan kuin olisin raskaana...:(
        Avoleikkauksella joudutaan poistamaan.
        Mietin, kuinka suuri mahtaa olla leikkaushaava.
        Entä toipumisaika. Minulla matala kipukynnys eikä vatsa kestä syödä vahvoja kipulääkkeitä.
        Vieläköhän joku eksyisi vastaamaan..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kaksi myoomaa,joiden painoksi arvioitu magneetissa (MRI) yhteensä n 3 kg eli aika kookkaat ovat. Nyt alkaneet vaivata painon tunteena alavatsassa. Selkäkipuna ja virtsaamis ongelmana. Aivan kuin olisin raskaana...:(
        Avoleikkauksella joudutaan poistamaan.
        Mietin, kuinka suuri mahtaa olla leikkaushaava.
        Entä toipumisaika. Minulla matala kipukynnys eikä vatsa kestä syödä vahvoja kipulääkkeitä.
        Vieläköhän joku eksyisi vastaamaan..?

        Hei ! Minulta leikattiin 2,5 kg . 4 viikkoa sitten. Yhden hyvän vinkin annan , kävele niin paljon kuin mahdollista että suolikaasut tulevat ulos, eli siis piereskele . Koska se ilma mahassa sattuu ja sitä en tiennyt ennen leikkusta ja kivut olivat minulle kovat jolla kipukynnys on korkea. Kävele vaan niin paljon kuin mahdollista ja yritä saada maha toimimaan. Laikkaushaava on minulla on n. navasta ihan alas. Mutta se parantui hyvin. Saat suoraan suoneen alkuun kipulääkettä . Minulla toipuminen vähän vaikeampi kun tuli märkäpaise ja se jouduttiin ns.puhkaisemaan ja antibiooteilla hoidettiin. Kyllä minä alkuun luulin etten ikinä selviä tästä mutta nyt jo paljon paljon parempi olo. Itse olen kyllä jo 53v ja kuntoni ei ole mikään paras eli sekin varmaan vaikutti. Mutta hyvin se menee. Muista vaan pyytää apua kipuihin, kyllä sieltä saa jotain jota mahasi kestää. Tsemppiä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kaksi myoomaa,joiden painoksi arvioitu magneetissa (MRI) yhteensä n 3 kg eli aika kookkaat ovat. Nyt alkaneet vaivata painon tunteena alavatsassa. Selkäkipuna ja virtsaamis ongelmana. Aivan kuin olisin raskaana...:(
        Avoleikkauksella joudutaan poistamaan.
        Mietin, kuinka suuri mahtaa olla leikkaushaava.
        Entä toipumisaika. Minulla matala kipukynnys eikä vatsa kestä syödä vahvoja kipulääkkeitä.
        Vieläköhän joku eksyisi vastaamaan..?

        Minulta poistettiin 2,5 kiloa painava myoomakohtu avoleikkauksella vajaa kolme viikkoa sitten. Hirvitti etukäteen, mutta tosi helpolla olen selvinnyt. Leikkauksen jälkeen kipua ei ollut ollenkaan epiduraalikatetrin ansiosta. Vaikeinta oli 4. päivänä leikkauksesta, kun se poistettiin ja lähdin kotiin. Vatsa ja haavan alue ei ollut kipeitä juuri ollenkaan, mutta keskivartalon lihakset olivat ikään kuin "kestomaitohapoilla" myös makuuasennossa, kun niin paljon lihaksia sun muita piti katkaista. Kaiken aikaa ikään kuin olisi tehnyt pitkän lihaskuntojumpan, vaikka vain levossa yritti olla. Näihin tuntemuksiin ei kipulääkkeillä juurikaan voinut vaikuttaa. Kävellä olisi voinut vaikka miten, jos nuo keskivartalon katkaistut lihakset eivät olisi olleet toista mieltä. Askel lyheni puolella! Selän pystyasennossa pitäminen oli niin suuri urheilusuoritus, ettei voinut kävellä kuin hetken ajan. Viikossa oli jo paljon parempi ja lopetin kaikki kipulääkkeet. Nyt askeleen pituus jo lähes ennallaan.
        Minulla leikkaushaava tuli jopa yli navan, mutta parani hyvin. Nyt lähinnä kutittaa nuo poistettujen hakasten pistokohdat. Paino tippui sairaalassa viisi kiloa, siis kaksi kertaa kohdun paino, ja kotona onkin ollut nälkä kaiken aikaa. Ehkä paranemiseen menee paljon energiaa... Vasta kilon olen saanut takaisin. Ilmavaivaa on vieläkin jonkun verran, mutta paranemaan päin.
        Tosi hyvin mennyt minulla mielestäni, eikä mitään komplikaatioita ole tullut.


    • Anonyymi

      Minulla 10 päivää aikaa myooman/kohdunpoistoon Naistenklinikalla. Myoma on n. 11x10x9 cm ja on vielä epäselvää, että onko tähystys vai avoleikkaus. Olisko muita kohtalotovereita, joilla suht samankokoinen? Voi kunpa tähystys onnistuisi. Olen tosi peloissani….

      • Anonyymi

        Hei, mikä leikkaustapa tuli? Entä miten toipuminen sujui. Minulla on leikkaus kolmen viikon päästä😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, mikä leikkaustapa tuli? Entä miten toipuminen sujui. Minulla on leikkaus kolmen viikon päästä😬

        Joko sinut leikattu. Minut 16.5. avoleikkaus.


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin avoleikkaus 6pv sitten ja poistettiin myoma joka oli n.12,5cm. Kohtu jäi. Olin 4pv sairaalassa. Leikkaushaava on pitkä, napaan saakka. Pahimmat oli ne suolikaasut ja masun kipristely sairaalassa sekä parin päivän ummetus. Nyt onneksi vatsa toimii. Mutta kotona mielestäni tuo haava kipeytyi enemmän ja on vähän nyt punainen ja sieltä on tullut aikaisemmin nestettä ulos joka kuivanut. Tällä hetkellä haava kiristää ompeleet. Liikkua pystyn ok; kävely, jaloittelu, myös sängylle /istumaan meno menee nyt suht helposti mutta varovaisesti pitää ottaa (joka päivä tässä edistystä). Seuraan kuitenkin tilannetta ettei vaan tuo haava tulehdu. Suihkuttelen haavaa/tikkejä min. pari kertaa päivässä. 4 vkoa sairaslomaa. Syön nyt panadol/burana molempia 3x päivässä. Mietin vain että kauan tämä haavakipu kestää joka tuli vasta kotona. Sairaalassa epidural oli taivas koska vei haavakivut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe