Kroonisen iriitin lääkitys

ruttojuuret

Olisi kiva tietää, millainen on ns. "normaali" lääkitys kroonisessa iriitissä.

Itsellä on ollut krooninen iriitti molemmissa silmissä nyt noin kuusi vuotta, ja lääkityksenä tällä hetkellä Voltaren Ophta ja Pred Forte x2 molempiin silmiin, Trexan 25mg x1/viikko, Prednisolon 7,5mg joka toinen päivä ja Remicade 500mg kuuden viikon välein. Ja Folvite kuudesti viikossa.

Muutenkin olisi kiva keskustella ja vaihtaa kokemuksia muiden iriittiä sairastavien kanssa.

12

8158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iriitti200

      Mulla todettiin toisessa silmässä iriitti, kun kävin silmälääkärillä rutiinitarkastuksessa. Mitään oireita en ollut huomannut itse. Lääkittiin pari kuukautta, jonka jälkeen tarkastus, jossa lääkäri sanoi, että ei ole iriittiä enää.
      Rupesin miettimään, että mistä helvetistä voin tietää, jos iriitti uusii, kun en ensimmäiselläkään kerralla huomannut mitään erityisempiä oireita.
      Menin sitten silmäpolille kuukauden päästä uudestaan ja valehtelin, että minulla on silmä kipee ja valonarka, että pääsisin tarkastukseen, vaikka mitään oireita ei oikeasti ollutkaan. No mitä löytyi: iriittipä tietenkin. Taas kuukausi tippoja ja voidetta, jonka jälkeen tarkastus polilla, jossa lääkäri sanoi, että laita vielä viikko tippoja, kun tulehdussoluja ei enää OIKEASTAAN näy ja sitten olet terve. Sen jälkeen en ole ollut silmälääkärissä puoleen vuoteen, mutta nyt on silmä oikeasti kipee. Mietin, josko se taas voisi olla Iriitti, mutta ei ole varaa mennä silmälääkärille turhaan, joten olen vain jatkanut normaalia elämää.
      Mitähän tuhoja tällainen lievä iriitti, voisi hoitamatta aiheuttaa. Ensimmäisen iriitin aikana lasiaiseni ainakin tuhoutui jollain tavalla, koska näkökenttääni ilmestyi sellainen pilvivarjostuma ja muutamia muita pahoja lasiaisensamentumia. Nyt mietin miten pääsisin lasiaisenpoistoleikkaukseen, koska tämä samentumaryönä toisessa silmässäni estää normaalin näkemisen.
      Voikohan tavallinen yksityinen silmälääkäri hommata minut lasiaisenpoistoleikkaukseen vai mitä pitäisi tehdä?
      Ei huvittaisi tuhlata viimeisiä rahojaan käymällä turhaan juttelemassa silmälääkäreiden kanssa niitä näitä.

      • silmälääkäri

        Potilaalla, joka on kerran sairastanut iriitin ja silmä kipeytyy/punoittaa/on valonarka on AINA epäiltävä iriittiä! Suosittelen ehdottomasti silmälääkäriin menoa! Kaikki iriitit eivät välttämättä aiheuta kipuja (etenkin reumaattisiin tauteihin liittyvät iriitit).

        Hoitamaton iriitti voi johtaa vakaviin komplikaatioihin ja pahimmassa tapauksessa jopa näön menetykseen. Iriittiin voi liittyä silmänsisäisen paineen nousua (johon voi jopa sokeutua), kiinnikkeiden muodostusta (värikalvo kasvaa mykiöön kiinni), kaihin kehittyminen, silmänpohjamuutokset (etenkin, kun lasiaisreaktiota on ollut), makula-alueen turvotus (saattaa pysyvästi huonontaa näöntarkkuutta).

        Sinun tapauksessasi silmälääkärin tarkastus ei ole rahojen tuhlausta (vaikka joka käynnillä ei hoidettavaakaan löytyisi).


      • Iriitti200
        silmälääkäri kirjoitti:

        Potilaalla, joka on kerran sairastanut iriitin ja silmä kipeytyy/punoittaa/on valonarka on AINA epäiltävä iriittiä! Suosittelen ehdottomasti silmälääkäriin menoa! Kaikki iriitit eivät välttämättä aiheuta kipuja (etenkin reumaattisiin tauteihin liittyvät iriitit).

        Hoitamaton iriitti voi johtaa vakaviin komplikaatioihin ja pahimmassa tapauksessa jopa näön menetykseen. Iriittiin voi liittyä silmänsisäisen paineen nousua (johon voi jopa sokeutua), kiinnikkeiden muodostusta (värikalvo kasvaa mykiöön kiinni), kaihin kehittyminen, silmänpohjamuutokset (etenkin, kun lasiaisreaktiota on ollut), makula-alueen turvotus (saattaa pysyvästi huonontaa näöntarkkuutta).

        Sinun tapauksessasi silmälääkärin tarkastus ei ole rahojen tuhlausta (vaikka joka käynnillä ei hoidettavaakaan löytyisi).

        Olihan se kipu tietenkin taas lievä iriitti. Perhana, kun tuntuu, että ainakun käy silmälääkärillä, niin löytyy iriitti. Mulla ei kyllä ole edes sitä hlab27 kudostekijää eikä mitään muitakaan sairauksia, kuten reumaa. Eikä oireitakaan. Mistähän penteleestä tää johtuu? Häipyyköhän iriitin aiheuttamat lasiaisen samentumat helpommin, kuin muunlaiset?


    • silmälääkäri

      Lääkityksistäsi päätellen sinulla on todennäköisesti krooninen ja hankalahoitoinen iriitti, johon tällainen lääkitys on sopiva.
      Toinen, ehkä yleisempi, iriittityyppi on sellainen, joka esiintyy aiheuttaen silmäkipua, valonarkuutta ja paranee lyhyellä tippakuurilla (esim. Pred Forte tai Oftan Dexa vaikkapa kuukauden ajan) ja saattaa ajoittain uusia.

      Yleistä ohjetta lääkityksistä ei voi antaa, koska lääkitys on sovitettava yksilöllisesti tulehdustilanteen mukaan. Eli se mikä tepsii yhdelle potilaalle, ei välttämättä riitä toiselle.

      • ruttojuuret

        Olen kuullut parista muusta ihmisestä, joilla iriitti, ja joiden hoitokäytäntö on ollut tyystin erilainen kuin minun. Eräs minua muutaman vuoden vanhempi henkilö kertoi, että vaikka hänelläkin oli ollut paha iriitti, joka oli viemässä näköä (useamman vuoden kestänyt), niin siltikään hänelle ei aloitettu ns. "reumalääkitystä" ennen kuin reuma todettiin.

        Minulla taas aloitettiin reumalääkkeet melkein heti, vaikkei reumaa ole löydetty edes nyt kuuden vuoden jälkeen. Onko iriitissä sitten niin paljon eroa, että toisen näön voi antaa huonontua ja lääkitä sitä vain kortisonitipoilla, ja toiselle aloitetaan heti alussa antamaan "reumalääkkeitä"? (Minulla kyllä kortisonilääkkeet aiheuttivat reipasta silmänpaineen nousua, taisi joku kerta olla jopa 60 tai enemmän, mutta minulla ei mitään kipuja tai vastaavia silmänpaineen takia koskaan ollut.)

        Minunkaan iriittini ei ole oikeastaan koskaan oireillut niin, että sen itse huomaisin muuna kuin silmän punoituksena. Tämän takia terveyskeskuslääkäri luuli sitä tavalliseksi silmätulehdukseksi, ja näin hoitoon pääseminen viivästyi ainakin viikolla.


      • ruttojuuret
        ruttojuuret kirjoitti:

        Olen kuullut parista muusta ihmisestä, joilla iriitti, ja joiden hoitokäytäntö on ollut tyystin erilainen kuin minun. Eräs minua muutaman vuoden vanhempi henkilö kertoi, että vaikka hänelläkin oli ollut paha iriitti, joka oli viemässä näköä (useamman vuoden kestänyt), niin siltikään hänelle ei aloitettu ns. "reumalääkitystä" ennen kuin reuma todettiin.

        Minulla taas aloitettiin reumalääkkeet melkein heti, vaikkei reumaa ole löydetty edes nyt kuuden vuoden jälkeen. Onko iriitissä sitten niin paljon eroa, että toisen näön voi antaa huonontua ja lääkitä sitä vain kortisonitipoilla, ja toiselle aloitetaan heti alussa antamaan "reumalääkkeitä"? (Minulla kyllä kortisonilääkkeet aiheuttivat reipasta silmänpaineen nousua, taisi joku kerta olla jopa 60 tai enemmän, mutta minulla ei mitään kipuja tai vastaavia silmänpaineen takia koskaan ollut.)

        Minunkaan iriittini ei ole oikeastaan koskaan oireillut niin, että sen itse huomaisin muuna kuin silmän punoituksena. Tämän takia terveyskeskuslääkäri luuli sitä tavalliseksi silmätulehdukseksi, ja näin hoitoon pääseminen viivästyi ainakin viikolla.

        "(Minulla kyllä kortisonilääkkeet aiheuttivat reipasta silmänpaineen nousua, taisi joku kerta olla jopa 60 tai enemmän, mutta minulla ei mitään kipuja tai vastaavia silmänpaineen takia koskaan ollut.)"

        Eipä kyllä edes liittynyt tuo tunnenko kipua vai en, samaa tuhoa se silti aiheuttaa. Joka tapauksessa, leikkausta suunniteltiin, mutta kun kortisonilääkkeiden vähennys laski paineen säälliselle tasolle (oli jo muutaman viikon pyörinyt 40-60 välillä, hämärä mielikuva on, että noin 70 pahimmillaan), niin siitä leikkauksesta luovuttiin.

        Sinäänsä olen melkein hävettävän tiedoton omasta iriitistäni, mutta pistän sen iän piikkiin. Sairastuessani olin 10-vuotias, ja silloin päähän ei oikein uponnut mikään mitä lääkäri selitti. Ja viime aikoina ei ole tullut kyseltyä itse eikä lääkärin seliteltyä. Tilanne on nyt rauhallinen, tulehdussoluja ei ole ja paineet hyvät, mutta kuka tietää mikä on tilanne seuraavalla kerralla? Ei kukaan.


      • silmälääkäri
        ruttojuuret kirjoitti:

        "(Minulla kyllä kortisonilääkkeet aiheuttivat reipasta silmänpaineen nousua, taisi joku kerta olla jopa 60 tai enemmän, mutta minulla ei mitään kipuja tai vastaavia silmänpaineen takia koskaan ollut.)"

        Eipä kyllä edes liittynyt tuo tunnenko kipua vai en, samaa tuhoa se silti aiheuttaa. Joka tapauksessa, leikkausta suunniteltiin, mutta kun kortisonilääkkeiden vähennys laski paineen säälliselle tasolle (oli jo muutaman viikon pyörinyt 40-60 välillä, hämärä mielikuva on, että noin 70 pahimmillaan), niin siitä leikkauksesta luovuttiin.

        Sinäänsä olen melkein hävettävän tiedoton omasta iriitistäni, mutta pistän sen iän piikkiin. Sairastuessani olin 10-vuotias, ja silloin päähän ei oikein uponnut mikään mitä lääkäri selitti. Ja viime aikoina ei ole tullut kyseltyä itse eikä lääkärin seliteltyä. Tilanne on nyt rauhallinen, tulehdussoluja ei ole ja paineet hyvät, mutta kuka tietää mikä on tilanne seuraavalla kerralla? Ei kukaan.

        Silmänpaineesi ovat olleet niin korkealla, että mikäli korkea paine olisi pitempään silmässä, uhkaisi sinua sokeutuminen ennen pitkää. Tämän takia kortisonia ei voi sinun kohdallasi käyttää kuten muilla ihmisillä. Osa ihmisistä reagoi kortisoniin silmänpaineennousulla ja sinulla paineennousutaipumus näyttää olevan tavallista voimakkaampi. Toisaalta myös paine nousee sitä korkeammalle, mitä pitempään lääkitystä joudutaan jatkamaan. Siksi siis reumalääkkeet pitämään tulehdusta kurissa.


    • iriitti-88

      Tuli mieleen, että vaikuttaako iriitti mitenkään ammatinvalintaan? Itselläni olisi urahaaveissa juurikin tuo lääkärin ammatti, mutta nyt viime aikoina on tullut mietittyä, että vaikuttaako krooninen iriittini jotenkin negatiivisesti asiaan.

      Ja jos iriitti aiheuttaa rajoitteita, niin millaisia ne ovat?

      • iinesiriitti

        Krooninen iriitti ollut jo 4 vuotta. Uusii heti, kun tipat lopetetaan. Kipuoireita ei ole lainkaan, löytyy tarkastuksissa (3-4 kk välein). Kuulun siihen ryhmään, joille kortisoni edesauttaa HARMAAKAIHIN kehittymistä. Alkava kaihi tai iriitti molemmat yhdessä ovat heikentämässä värinäköäni. Sisustusarkkitehdin työssäni tarkka värinäkö on välttämätön. Odottelen vielä, koska kaihileikkauskaan ei ole ongelmaton - keinomykiöllä näkee joko kauas tai lähelle...


      • iinesiriitti

        Tarkennus edelliseen: kortisonilla tarkoitin iriitin hoitoon käytettäviä tippojja esim Prednisolon, Pred forte jne.


      • PetterinRetale
        iinesiriitti kirjoitti:

        Krooninen iriitti ollut jo 4 vuotta. Uusii heti, kun tipat lopetetaan. Kipuoireita ei ole lainkaan, löytyy tarkastuksissa (3-4 kk välein). Kuulun siihen ryhmään, joille kortisoni edesauttaa HARMAAKAIHIN kehittymistä. Alkava kaihi tai iriitti molemmat yhdessä ovat heikentämässä värinäköäni. Sisustusarkkitehdin työssäni tarkka värinäkö on välttämätön. Odottelen vielä, koska kaihileikkauskaan ei ole ongelmaton - keinomykiöllä näkee joko kauas tai lähelle...

        On niitä olemassa myös moniteho mykiöitä, mutta yleensä leikataan molemmat silmät ja tehdään monovisio, eli dominantiin silmään laitetaan kaukolinssia ja toiseen lähilinssi. (Kaikki ihmiset eivät totu monitohemykiöihin, siksi niitä ei laiteta ennen pitkää kokeilua monitehopiilolinssien kanssa. Toimintaperiaate on täysin erilainen kuin silmälaseissa joten kokemuksi sieltä ei voi verrata.) Lentäjäksi sellaisella setupilla ei pääse, mutta se ei juurikaan haittaa edes etäisyyden arviointia, joka ei ole niin paljoa kiinni molemmista silkmistä kuin yleisesti luullaan. Lisäksi monovisio ratkaisee melko hyvin myös ikänäön tuomat ongelmat.


    • Silmäsärkyä

      Molempiin silmiini tuli viikon välein kipua ja voimakasta punoitusta.Menin silmälääkäriin.Annettiin vaan jotain tippoja ja meni sillä ohi.
      2 kk. päästä tuli uudestaan ja silloin silmälääkäri totesi,että on iriitti.
      .Sain siihen kuukauden kortisoni kuurin ja se parani.
      ,mutta olen epätietoinen josko se ei olekkaan parantunut kun
      silmänympärys lihksia särkee aika-ajoin ja muutenkin tuntuu silmissä
      roskan tunnetta.Voisiko se iriitti olla niissä piilevänä ja onko se vaarallista
      jos on. on ikää jo 67v. ja allergisuutta ja psoriasis,sekä paksusuolen
      ajoittaisia tulehduksia.Mitä neuvoksi,onko jollain vastaavaa ??????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe