huomenta!!
vieläkö käsinhiontaa paperilla tehdään ollenkaan?
jos tehdään niin missä tilanteessa?
suksi on fisseri rcs skating plus 200 km hiihdetty.
kiitos jo etukäteen.
neuvoa asd:ltä
9
1832
Vastaukset
- asd
itse en ole ainankaan tehnyt, jos tarkoitat hioma paperilla hiomista, tosin nykyisin työnnetään erilaisilla urituslaitteilla uria suksiin kelistä riippuen, mutta yleisintä se on vesikelillä.
suksen pohjia voidaan kylläkin käsitellä mm. karhunkielellä, erilaisilla harjoilla, nykyisin suksia hiotaan kylläkin koneellisesti erilaisia kuvioita.
itse olen ilmeisesti liian nuori, koska en muista mitään käsihionnasta, pitäisi varmaan kysyä iskältä siitä.- jts
jooo.. tarkoitin sitä että hiomapaperi erikarkeuksilla.asetan kysymyksen uudestaan..
voiko nykysuksia hioa omatoimisesti himomapaperisysteemillä ollenkaan?
vai onko se taaksejäänyttä elämää? - asd
jts kirjoitti:
jooo.. tarkoitin sitä että hiomapaperi erikarkeuksilla.asetan kysymyksen uudestaan..
voiko nykysuksia hioa omatoimisesti himomapaperisysteemillä ollenkaan?
vai onko se taaksejäänyttä elämää?kyllä luulisi onnistuvan, mutta luulisi vaativan taitoa. itse en näe mitään estettä että miksi ei voisi hioa, mutta jokainen vastatkoon itse seurauksista. tosin kyllähän se alkaa olemaan jo aika harvinaista minun tietääkseni.
tosin perinteisen suksista hiotaan vieläkin pitoalue hiomapaperilla eli karhennetaan.
- ski-o
Käsihiontaa santapaperilla luistelusuksille ei enää nykyään käytetä. Siinä menetetään ainakin kivihionnalla saatu pohjakuvio. Nykyään pohjaa ns. avataan messinki/rosteri/bronssi harjalla ja joskus karhunkielellä. Karhunkieltä käytetään varsinkin uusiin suksiin eli hionnan jälkeen noin kolmannen vahauksen ja siklauksen jälkeen poistetaan nukkaa harjaamalla pohja 20-30 vedolla karhunkielellä (referenssinä Swixin voitelu ohjeet). Koska kivihionnan hinta alkaa 13 eurosta pari, ei se ole kovin suuri satsaus. Nykyään huoltofirmojakin on useimmilla isoilla paikkakunnilla.
Perinteisen suksien pitoalue kyllä suositellaan karhennettavaksi hiomaparerilla, jolloin pito pysyy paremmin, mutta luistopintoihin ei pidä koskea.
Muutama vuosi sitten Swixin sivuilla oli ohje kuinka pohja hiotaan kysymälläsi tekniikalla. Se meni jotakuinkin niin että ensin otettiin hiomapaperilla pohjasta hapettunutta muovia pois ihan reilusti ja sitten tehtiin erilaisilla karkeilla teräsharjoilla siihen kuvio. Pyrkimys on suunnilleen samaan lopputulokseen kuin kivihionnassa, mutta on varmasti aika työläs ja saattaa mennä yhdet parit suksia opetellessa. - rasvamestari
Tuollaista paperihiontaa ei tehdä enää,itse tosin käytän 'veitseä' sellainen suoraterävä höylänterä jolla viimeistelen pohjan konehionnan jälkeen.
- DelvacMann
eihän kukaan käsin enää hio !
- mkim
siksihän minä kysyin hiotaanko käsin...
nyt se selvisi..- - DelvacMann
mkim kirjoitti:
siksihän minä kysyin hiotaanko käsin...
nyt se selvisi..-saa hyvät kuviot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka922999GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770