Madhavalle kysymys !

gopala

Madhava, sinulle kysymys : tiedät paljon...
Milloin Srimad Bhagavatam ja Bhagavad Gita on kirjoitettu. Jotkut sanovat että viisituhatta vuotta sitten.Tiedemiesten ja Uskontojen uhrien sivujen mukaan ne eivät edes ole vanhoja.

Ja kuka ja missä on sanonut että Hare Krsna- mantraa tulee laulaa ? Tiedän että Caitanya opetti sitä, mutta onko hän ainoa joka sitä opetti ?

Hare Krsna !

6

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mantran

      laulaminen auttaa saavuttamaan Krsnan ja auttaa
      pääsemään korkeammille tietoisuuden tasoille.Jos
      ihminen löytää paremman tekniikan niin ei siinä
      mitään,kyllä hän voi käyttää mitä tahansa tekniik-
      kaa tai mantraa löytääkseen tien jumaluuteen ja
      valaistumiseen.

    • Madhava

      Totta on, että perimätiedon mukaan näiden tekstien alkuperä on ajoitettu noin 5000 vuoden taakse.

      Akateemisten lähteiden mukaan nykyisissä muodoissaan ne eivät näin vanhoja ole, Bhagavata Purana ajoitetaan 1000-luvun alkupuolelle ja Gitan noin ajalle 400 EAA.

      Tätä pohdittaessa tulee muistaa, että näiden kahden teoksen kaltainen Smriti-kirjallisuus vietiin eteenpäin sukupolvelta toiselle puhuttuna perimänä. Näemme tämän myös itsessään Bhagavatassa: Ensin teoksen neljä juurisäettä puhui itse Krishna luojajumala Brahmalle luomuksen alussa, myöhemmin eri tietäjät kertoivat Bhagavatan sanomaa maailmalle, sen jälkeen Vyasa kokosi Veeda-kirjallisuuden ja antoi sen eri haarat oppilailleen opetettavaksi, opetti Bhagavatan pojalleen Sukadevalle kuultuaan sen Naradalta. Sukadeva puolestaan kertoi sen Pariksitille. Nykymuodossaan luemme Bhagavatan kertovan, kuinka Suta Goswami puhuu Sukadevan tarinasta Naimisharanyan tietäjille.

      Teosten sanoma on ikuinen - niin kauan kun on Krishna (Bhagavan) ollut, on ollut Bhagavata (kertomus hänestä) ja Gita (hänen puheensa).

      . . .

      Hare Krishna -mantran laulannan popularisoi Sri Chaitanya Mahaprabhu. Aiheesta mainitaan lukuisissa Puranoissa sekä Kali-santarana-upanishadissa. En ole kuullut Chaitanyaa vanhemmasta maha-mantran varsinaisesta perinteestä.

      • gopala

        eikö Hare Krsna- mantraa laulettu ennen Herra Caitanyan ilmestymistä ?


      • Madhava
        gopala kirjoitti:

        eikö Hare Krsna- mantraa laulettu ennen Herra Caitanyan ilmestymistä ?

        Kyllä varmastikin laulettiin myös ennen Sri Chaitanya Mahaprabhua; kuulihan tämäkin aiheesta omalta gurultaan.

        Tämä ei kuitenkaan tapahtunut lähellekään siinä mittakaavassa, missä Sri Chaitanyan jälkeen.


      • gopala
        Madhava kirjoitti:

        Kyllä varmastikin laulettiin myös ennen Sri Chaitanya Mahaprabhua; kuulihan tämäkin aiheesta omalta gurultaan.

        Tämä ei kuitenkaan tapahtunut lähellekään siinä mittakaavassa, missä Sri Chaitanyan jälkeen.

        kiitos vastauksesta :)


    • vedic

      bhagavad-gita puhuttiin ensimmäisen kerran miljoonia vuosia sitten vivasvanille auringonjumalalle.myöhemmin krisna puhu gitan arjunalle.n.5000 sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe