McDonalds jne.

hakija

olen hakenut McDonaldsiin ja tänään työhaastattelussa selvisi että töitä ei ole paljon tarjolla, keskimäärin 20h/viikossa ja aluks pitää olla 300 tuntia !!! työharjoittelussa, josta saa alle 7e tunnista (eli esim. joku 6e/h ?),eli tienaa jtn vähän yli 400 e kuussa!? siis saman verran kun työttömät saa! Itse en saa edes sitä, kun meni se peruspäivärahaoikeus. Siis onks tää ihan normaalia vai onks muissa pikaravintoloissa sit enemmän töitä tarjolla? Esim. Hesburgereissa, Subwayssa jne? Ja sit tää työharjoittelu.. ehkä kuukausi riittäis, mut tuo 3-4 kk( työnantajan mukaan) on jo liikaa! Onko kellään kokemusta?

26

14567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kymysyksiä....

En nyt vastaa viestiisi, vaan olen kiinnostunut kuinka pääsit ko. työn haastatteluun? Olisin itse kiinnostunut ensi kesäksi saamaan jotain samankaltaista/samaa kesätyötä.

• Nimetön.

Mäkkiin yms pääsee työhaastatteluun täyttämällä netissä työhakemuksen tai käymällä paikan päällä täyttämässä hakemuksen, ei sen kummempaa.

Eiköhän tuo ole ihan paikkakohtaista, miten eri paikoissa töitä on tarjolla. Kyllä minä tunnen useita heseläisiä ja mäkkiläisiä, jotka tekevät täyttä työviikkoa.

• hakija
        Nimetön. kirjoitti:

Mäkkiin yms pääsee työhaastatteluun täyttämällä netissä työhakemuksen tai käymällä paikan päällä täyttämässä hakemuksen, ei sen kummempaa.

Eiköhän tuo ole ihan paikkakohtaista, miten eri paikoissa töitä on tarjolla. Kyllä minä tunnen useita heseläisiä ja mäkkiläisiä, jotka tekevät täyttä työviikkoa.

eli netissä täytin hakemuksen (mcdonalds.fi) ja mulle soitettiin jo parin päivän päästä. Itse olisin halukas tekemään vaikka 40kin tuntia viikossa, harmittaa toi 20h.. et en tiiä kannattaisko sinne edes mennä vai odottaa et jos muista paikoista soitetaan.. Kun oon lähettänyt moneen paikkaan..

• Make
        hakija kirjoitti:

eli netissä täytin hakemuksen (mcdonalds.fi) ja mulle soitettiin jo parin päivän päästä. Itse olisin halukas tekemään vaikka 40kin tuntia viikossa, harmittaa toi 20h.. et en tiiä kannattaisko sinne edes mennä vai odottaa et jos muista paikoista soitetaan.. Kun oon lähettänyt moneen paikkaan..

Siis paljonko töitä on tarjolla on hyvin ravintola kohtaista. Alustavasti voi olla että he lupaavat töitä alakanttiin. Mutta jos osoittaudut hyväksi työntekijäksi, niin varmasti tunteja tulee/saa lisää.

• työssä olleena

yhden kesän varoitan välttäkää kyseisiä paikkoja. Palkka on tosissaan harjoittelun ajan jotain kuus euroa per tunti ja nousi vasta 250:n tunnin jälkeen. Tunteja tosi vähän tarjolla. Oli tosi kiva käydä töissä, kun ei tienannut paljo mitään..

• Nimetön

Kyllä minä sain tunteja paljon myös harjoittelijana. Meillä oli semmoinen systeemi, et mitä enemmän teki töitä sitä nopeammin pääsi "ammattilaiseksi".

• Neitonen-80

Itse työskentelen Subwayssa,ja voin sanoa että kannattaa todellakin miettiä suostuuko töitä tuolla "harjoittelijan palkalla" tekemään.Olen ymmärtänyt että kuvailemasi 300 tunnin käytäntö on voimassa sekä mäkissä että hesessäkin.

Meillä subissa maksetaan koeajan ajalta,eli yleensä kahdelta kuukaudelta 90 prossaa palkasta,joka on silloin siis 7,48€ tunnilta.Ei tuokaan päätä huimaava summa ole,mutta eipä mitään kuuden euron tasoakaan.

Ja sitten myös jos teet siis vain n. 20 h töitä viikossa niin sen 300 tunnin täyteen saaminen kestää aikas kauan.Meillä kun mennään sen kahden kuukauden mukaan,niin ei siis ole väliä teetkö täyttä työviikkoa vai vaan pari tuntia viikossa.Mutta kun kaksi kuukautta tulee täyteen,sen jälkeen maksetaan ihan normaali tuntipalkka.

Kannattaa myös katsoa mara-alan TES:istä mitä siellä sanotaan harjoitteluajan palkasta...

• hakija

siis se työnantaja sanoi et harjoittelu kestää 3-4 kk ja jos siis tulen tekemään 20h viikossa niin oon laskenut että saan verojen vähennyksen jälkeen saman verran kun työttömät saa. Siis ihan sairasta! Kun olen valmis tekemään töitä niin paljon kun mahdollista, vaikka 40e, että saan säästettyä rahaa opiskelua varten.. Mut ylioppilaana tuskin pääse mihinkään muualle kun tommoseen paskapaikkaan..:/ ja Subwaylle oon kans hakenut, ei oo vielä kuulunut mitään, mut kyl todellakin menisin mieluummin sinne, jos se työharjoittelu on vain 2 kk ja saa parempaa palkkaa.. mut kyl toi työmäärä on aika tärkeä, aika masentavaa, et töitä on tarjolla,mut näin vähän..

• hakija
        hakija kirjoitti:

siis se työnantaja sanoi et harjoittelu kestää 3-4 kk ja jos siis tulen tekemään 20h viikossa niin oon laskenut että saan verojen vähennyksen jälkeen saman verran kun työttömät saa. Siis ihan sairasta! Kun olen valmis tekemään töitä niin paljon kun mahdollista, vaikka 40e, että saan säästettyä rahaa opiskelua varten.. Mut ylioppilaana tuskin pääse mihinkään muualle kun tommoseen paskapaikkaan..:/ ja Subwaylle oon kans hakenut, ei oo vielä kuulunut mitään, mut kyl todellakin menisin mieluummin sinne, jos se työharjoittelu on vain 2 kk ja saa parempaa palkkaa.. mut kyl toi työmäärä on aika tärkeä, aika masentavaa, et töitä on tarjolla,mut näin vähän..

kuinka monta tuntia teit viikossa siellä Subwayssa harjoittelijana? Ja monta tuntia teet nyt? Kun siel mäkissä sanottiin et suurin osa työntekijöistä tekee niillä just noi 20 h viikossa tai jtn sinne päin, et ei oo paljon töitä tarjolla, mut silti hakee työntekijöitä!! Siis mitä varten? Paljon työntekijöitä ja pieni palkka, tai vähemmän työntekijöitä ja sama palkka, mut jokainen sais enemmän!

• Make
        hakija kirjoitti:

kuinka monta tuntia teit viikossa siellä Subwayssa harjoittelijana? Ja monta tuntia teet nyt? Kun siel mäkissä sanottiin et suurin osa työntekijöistä tekee niillä just noi 20 h viikossa tai jtn sinne päin, et ei oo paljon töitä tarjolla, mut silti hakee työntekijöitä!! Siis mitä varten? Paljon työntekijöitä ja pieni palkka, tai vähemmän työntekijöitä ja sama palkka, mut jokainen sais enemmän!

Suurin osa mäkkiläisistä on opiskelijoita, jotka eivät pysty tekemään enempää kuin tuo 20 tuntia.
        Siitä se 20 tuntia viikossa arvio tulee.
        Uusille työntekijöille ei kannata luvata hirvittävästi töitä. Tunteja alkaa tippua enemmän kun on osoittautunut hyväksi työntekijäksi.

Huomioi palkkaasi myös kaikki ilta ja yölisät.
        Nekin tulevat tietenkin alussa harjoittelija kertoimella, mutta silti se on rahaa.

• hakija
        Make kirjoitti:

Suurin osa mäkkiläisistä on opiskelijoita, jotka eivät pysty tekemään enempää kuin tuo 20 tuntia.
        Siitä se 20 tuntia viikossa arvio tulee.
        Uusille työntekijöille ei kannata luvata hirvittävästi töitä. Tunteja alkaa tippua enemmän kun on osoittautunut hyväksi työntekijäksi.

Huomioi palkkaasi myös kaikki ilta ja yölisät.
        Nekin tulevat tietenkin alussa harjoittelija kertoimella, mutta silti se on rahaa.

no eipä tommonen silti kiinnosta.. jotain rajaa sentään.. eikä siel oo yövuoroja ja vaikka olis en tekis töitä öisin! Oon mäkin sentään ihminen enkä mikään ilmaisorja!! Tommosta paskaduunia tommosella palkalla, ei kiitos! Päätin olla ottamatta työtä vastaan.

• hakija
        hakija kirjoitti:

no eipä tommonen silti kiinnosta.. jotain rajaa sentään.. eikä siel oo yövuoroja ja vaikka olis en tekis töitä öisin! Oon mäkin sentään ihminen enkä mikään ilmaisorja!! Tommosta paskaduunia tommosella palkalla, ei kiitos! Päätin olla ottamatta työtä vastaan.

"Suurin osa mäkkiläisistä on opiskelijoita, jotka eivät pysty tekemään enempää kuin tuo 20 tuntia.
        Siitä se 20 tuntia viikossa arvio tulee."

Mut eiks ne opiskelijat opiskele aamuisin/päivisin ja sitten vasta iltaisin ja viikonloppuisin voi tulla töihin. Sit on taas työttömiä (niinku minä) jotka voi tehdä aamuisin ja päivisin töitä, ja sit illalla tulee ne opiskelijat. Eiks se mene noin, en oikeasti tajua tuota systeemiä!

• Make
        hakija kirjoitti:

"Suurin osa mäkkiläisistä on opiskelijoita, jotka eivät pysty tekemään enempää kuin tuo 20 tuntia.
        Siitä se 20 tuntia viikossa arvio tulee."

Mut eiks ne opiskelijat opiskele aamuisin/päivisin ja sitten vasta iltaisin ja viikonloppuisin voi tulla töihin. Sit on taas työttömiä (niinku minä) jotka voi tehdä aamuisin ja päivisin töitä, ja sit illalla tulee ne opiskelijat. Eiks se mene noin, en oikeasti tajua tuota systeemiä!

Kyllä se suurinpiirtein noin siellä menee.
        Mutta mitä parempi käytettävyys on niin,
        sitä enemmän saa työtunteja.
        Mitäs vikaa iltatyössä on? Siitähän parhaat rahat saa.

• hakija
        Make kirjoitti:

Kyllä se suurinpiirtein noin siellä menee.
        Mutta mitä parempi käytettävyys on niin,
        sitä enemmän saa työtunteja.
        Mitäs vikaa iltatyössä on? Siitähän parhaat rahat saa.

jos on työttömänä niin mieluummin käy aamuisin töissä ja iltaisin tekee jotain muuta. Eikä milloin sattuu. Mut ihan sama, mulle jo soitettiin tänään et ottaa jonkun toisen, vaikka eilen sanoi et saan tulla ja voin ilmoittaa vkl:na tuunko vai en!

• ....
        hakija kirjoitti:

jos on työttömänä niin mieluummin käy aamuisin töissä ja iltaisin tekee jotain muuta. Eikä milloin sattuu. Mut ihan sama, mulle jo soitettiin tänään et ottaa jonkun toisen, vaikka eilen sanoi et saan tulla ja voin ilmoittaa vkl:na tuunko vai en!

Olisin minäkin mieluummin ottanut jonkun hieman motivoituneemman työntekijän, kuin ketjun aloittaja on. Moni kun on kiitollinen siitäkin työstä, mitä pääsee tekemään, eikä heti vaadi liikoja. Aloittajan olisi ehkä syytä seuraavalla kerralla miettiä omaa motivaatiotaan työhön, niin on kaikilla paljon helpompaa.

• Neitonen-80
        hakija kirjoitti:

Olen nykyään esimiehenä subilla,mutta muistaakseni kun aloitin ihan "rivityöntekijänä",niin tein silloin jotain 25-30 tuntia viikossa.

Ja näin esimiesnäkökulmasta täytyy kyllä sanoa että jos sulle on tarjottu 20 tuntia töitä viikossa,on se aika hyvin,koska suurin osa meilläkin töissä olevista on osa-aikaisia.Itse asiassa kaikki itseäni lukuun ottamatta.Itse teen siis täyttä työviikkoa,joka on mara-alalla 37,5 tuntia/viikko.

Työnantajan kannalta on kannattavampaa pitää töissä useita osa-aikaisia jotka kaikki tekevät suunnilleen 10-25 tuntia viikossa.Näin saadaan paremmin joustavuutta työvuorosuunnitteluun.Työntekijän kannalta tämä ei tietenkään ole kovin hyvä juttu,mutta näin se vaan menee...

Ja mikäli subiin haluat töihin,kannattaa ottaa suoraan yhteyttä siihen ravintolaan/ravintoloihin,joihin haluaisit.Näin sulla on paljon paremmat mahdollisuudet päästä edes haastatteluun kuin jos lähetät hakemuksen netin kautta...

• hakija
        Neitonen-80 kirjoitti:

Olen nykyään esimiehenä subilla,mutta muistaakseni kun aloitin ihan "rivityöntekijänä",niin tein silloin jotain 25-30 tuntia viikossa.

Ja näin esimiesnäkökulmasta täytyy kyllä sanoa että jos sulle on tarjottu 20 tuntia töitä viikossa,on se aika hyvin,koska suurin osa meilläkin töissä olevista on osa-aikaisia.Itse asiassa kaikki itseäni lukuun ottamatta.Itse teen siis täyttä työviikkoa,joka on mara-alalla 37,5 tuntia/viikko.

Työnantajan kannalta on kannattavampaa pitää töissä useita osa-aikaisia jotka kaikki tekevät suunnilleen 10-25 tuntia viikossa.Näin saadaan paremmin joustavuutta työvuorosuunnitteluun.Työntekijän kannalta tämä ei tietenkään ole kovin hyvä juttu,mutta näin se vaan menee...

Ja mikäli subiin haluat töihin,kannattaa ottaa suoraan yhteyttä siihen ravintolaan/ravintoloihin,joihin haluaisit.Näin sulla on paljon paremmat mahdollisuudet päästä edes haastatteluun kuin jos lähetät hakemuksen netin kautta...

kiitoksia tiedosta.Näin teen :)

• hakija
        .... kirjoitti:

Olisin minäkin mieluummin ottanut jonkun hieman motivoituneemman työntekijän, kuin ketjun aloittaja on. Moni kun on kiitollinen siitäkin työstä, mitä pääsee tekemään, eikä heti vaadi liikoja. Aloittajan olisi ehkä syytä seuraavalla kerralla miettiä omaa motivaatiotaan työhön, niin on kaikilla paljon helpompaa.

juu no en mäkään enää ihmettele, ku ei ollu tarpeeks tietoa näistä hommista niin ihmettelinkin näitä viikkotunteja/työharjoittelutunteja siellä työhaastattelussa niin työnantaja varmaan sai just sellaisen kuvan että en ole kovin motivoitunut, ja kun haluan tehdä enemmän töitä kuin niillä on tarjolla niin ei ne varmaan noin vaativa työntekijää halunneet :D no hyvä niin, en mä itekään sinne mäkkiin enää halua, mieluummin muihin pikaravintoloihin..

• Make
        hakija kirjoitti:

juu no en mäkään enää ihmettele, ku ei ollu tarpeeks tietoa näistä hommista niin ihmettelinkin näitä viikkotunteja/työharjoittelutunteja siellä työhaastattelussa niin työnantaja varmaan sai just sellaisen kuvan että en ole kovin motivoitunut, ja kun haluan tehdä enemmän töitä kuin niillä on tarjolla niin ei ne varmaan noin vaativa työntekijää halunneet :D no hyvä niin, en mä itekään sinne mäkkiin enää halua, mieluummin muihin pikaravintoloihin..

Toistan tässä pahasti itseäni.
        Siis jos on hyvä työntekijä niin tunteja saa aina lisää. Aina joku on kipeänä tai jollakulla on yllättävää menoa ja täytyy päästä työvuorosta eroon.
        Jos on valmis tekeen töitä 24/7 niin kyllä työtä riittää.
        Toisaalta en ole ollut pikaruokalassa enää töissä vähään aikaa, että ehkä siellä on voinut asiat muuttua.

• mäkkiläinen
        hakija kirjoitti:

koska toi on vuorotyötä niin joka päivä on paljon eripituisia vuoroja. eihän se nyt silleen toimi et koko päivän olis vaan 3 tyyppiä töissä ja ne sais siis paljon työtunteja/henkilö.

esim lounas/päivällisaikaan tarvitaan enemmän väkeä kuin aamulla/illalla.

• ansku

Olen ollut töissä mäkkärillä ja voin kertoa et ei kannata. Verenimijä porukkaa koko joukko. Töitä saa paiskia hiki hatussa ja juosta pää kolmantena jalkana minimipalkalla.

• videovuokrausalan palkkoihin

Kyllä tuo palkka tuntuu videoalan tesiin verrattuna ihan kohtuulliselta:

"5,5 euroa tunnilta, 7 tuntiä päivässä ja 21 työpäivää= 808,50 euroa kuussa. Siitä kun vähennät 20% veroja niin käteen jää huimat 646,80 euroa käteen. Tuosta ei ainakaan pk-seudulla ole vara maksaa vuokraa ja muita laskuja.

Tosi asiahan kuitenkin on, että videofirmoissa kaiken lisäksi käytetään osapäiväisiä työntekijöitä jolloin palkka on tätä luokkaa: 5,5 X 5 X 21. Tällöin rahaa tulee bruttona 577.5 euroa kuussa ja nettona hurjat 462 ekua. Vielä kun he käyttävät osa-aikaisi työntekijöitä niin myyjät kärsivät joissakin eduissa." Ko. alalla ei kaikenlisäksi mitään iltalisiä tunneta, vaan vuorokaudenajasta riippumatta tuntipalkka on aina sama.

Toisaalta, jos pääsisit kauppaan kesätöihin, niin siellä on hyvät liksat! :-)

• Myyrä

Suomen lain mukaan koeaika (harjoittelu) saa kestää 4kk. Tällöin mainitsemasi 300h on itse asiassa aika hyvä, koska sehän on vain puolet lain sallimasta määrästä. Koeaika on myös hyvin yleinen ja normaali toimenpide työsuhteen alkaessa, eikä juurikaan riipu siitä missä työskentelee.

Töitä hakiessa kannattaa tuoda selvästi esille hakeeko osa-aikaista työsuhdetta vai kokopäiväistä. Useat pikaruokalat jne. pitävät tiettyä määrää vakinaisia kokopäiväisiä työntekijöitä palkkalistoillaan ja paikkaavat kiire-aikoja, iltoja jne. osa-aikaisilla työntekijöillä. Tämäkin siis ihan normaalia. Täytyy vain itse tietää millaista työtä on hakemassa.

• "yrittäjä" palkitaan

Mä oon ollu vuoden pikaruokaketjusa töisä 6euron palkalla kaikki viikonloput. Osa-aikasena työntekijänä 8euron palkalla 1,5 vuotta. (KORTISTO JA SOSSU ois varmasti maksanut saman, ehkä jopa enemmän kuussa, mitä käteeni jäi)

Nyt oon veloissa, sillä opiskeluajalla (vaikka tein töitä välillä), lainaa oli nostettava.

Puolen toista vuoden osa-aika työn aikana maksoin vain korkoja, koska pieni palkka ei riittänyt lyhentämiseen.

Nyt päätin lopettaa vakinaistetun osa-aikatyöni ja mennä TAAS opiskelemaan.
      -HULLUA tehdä taas OPINTO velkaa, mutta eipä kortistokaan ja karenssi (vakituisen työn irtisanomisen takia) kiinnosta. OLEN KUULLUT että kun oikein yrittää niin joku sen kyllä joskus huomaa.

Näin parikympisenä mulla on ihan kiva ansioluettelo, hyvin suoritetuista tutkinnoista ja koulutuksista sekä työkokemuksesta. Voin myös sanoo, että jokainen työnantajani ottaisi minut töihin takaisin koska tahansa ja myös suosittelisi minua kenelle vain. En ole polttanut siltoja taakseni!

Olen tehnyt työtä ja vielä fyysisesti rankkaa työtä, palvellen, tiskaten, siivoten ja ruokaa laittaen, kiireessä... pienellä palkalla.

MUTTA jotain on myös jäänyt niistäkin uurastuksista käteen ansioluettelon lisäksi.
      HYVÄT SUHTEET JA SUOSITTELIJAT ennen kaikkea kokemus ja arvotus niitä kohtaan jotka koko elämänsä tekevät sellaista työtä.

Nyt pyrin taas opiskelemaan (jotta saisin sellaisen ammatin jolla kuittaisin OPINTOVELKANI vuodessa tai muutamassa.. kymmenen vuoden sijasta).

MÄ tiedän omasta ja monien ystävieni sekä kaverieni kokemuksesta, että ne jotka eivät koskaan edes yritä eivät myöskään koskaan voi saada tai saavuttaa mitään.

Kun jalan saa yhden oven väliin on mahdollisuus saada se myös toisen jne... Eurokin enemmän voi olla merkityksellinen ja syy aloittaa työt sillä:
      pikku (paska) duunistakin voi löytää hyvän kaverin tai löytää jopa elinikäisen kumppanin. Siitä voi myös tulla kokoaikainen työ ja lisää rahaa. Se voi myös antaa ylenemisen mahdollisuuden, jolloin voi olla mahdollisuus vaikuttaa erilaisiin asioihin.

Älkäämme ystävät hyvät nähkö maailmaa niin mustavalkoisena, täällä on kiva olla vaikka vääryyttä on paljon. Työttömyys (itse olin melkein vuoden) ei anna kuin pahan mielen ja yksinäisyyden tai väärille poluille ajautumisen, siksi minä mielummin opiskelen (ja opin aina uutta, opiskelu ei ole koskaan hukkaan heitettyä aikaa) ja teen "tappo" työtä pienellä palkalla (uskoen, että sitkeys palkitaan ennen kuin täytän 30 toivon että olen saanut hyvän duunin ja onnellisen tasapainoisen elämän viikonloppu vapailla).

Se on toisaalta kyllä totta, että enemmin työttömänä, koska kela ja sossu maksavat työttömälle enemmän kuin opiskelijalle ja opintolaina on vielä maksettava takaisin. On myös melkeimpä järkevämpää olla työtön kuin tehdä pätkä tai osa-aika duunia, mutta sehän on miten kukin asian näkee. Hyvät ja huonot puolensa, kuka sitten mitäkin arvostaa.

• Observation Post

Hyvin pian on lehdistössä varsin mukavat jutut siitä, miten eräät roskaruokaravintolat ovat kusettaneet työntekijöitänsä.

• mäkkiläinen

se on ihan ravintolakohtaista kuinka paljon töitä on tarjolla. itse oon ollut mäkin listoilla nyt reilun vuoden ajan ja tehnyt 5-päiväistä työviikkoa. viime vuonna tienasin n.17 000 euroa vaikka olinkin aluksi sen 360 tuntia "työharjottelussa" (nythän toi harjoitteluajan määrä on siis laskenut). ihan hyvin on riittänyt elämiseen ja muuhunkin. mun mielestä homma toimii mäkeissä ihan ok, ja vaikka oon vaihtanut paikkakuntaa oon aina saanut helposti siirron uuden paikkakunnan mäkkiin.

eniten tunteja saa noista paikoista joihin haetaan työntekijöitä koko ajan (vaihtuvuus suuri). kannattaa kattoa mäkin sivuilta rekrytointi ja hakea noihin siinä vasemmalla listattuihin ravintoloihin jos haluaa varmistaa mahd. paljon työtunteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe