Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nissan Sunny Multivalve

Rrr

Tuo 1,6-litrainen, 12-venttiilinen moottori
kaasuttimella on aika raju. Moottori kiihtyi
vielä 140 km/h, huippunopeus jotain 185 km/h.
Miten mahtaa tuo suorituskyky olla ruiskun
kannalta?

12

2489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunny

      ...vuosimallista lähtien näitä on liikenteessä?
      Onko ne katilla vai ilman?

      • ****

        -89 faceliftin yhteydessä GA-sarjan koneet
        korvasivat vanhat E-sarjan moottorit. Moottorit
        olivat aluksi kaasuttimella varustettuja,
        muistaakseni 1990 tuli sitten yksipisteruiskulla
        ja katalysaattorilla varustettu versio samasta
        koneesta. GA16S-kone (siis kaasutinversio) on
        varsin ponteva ja ottaa kierroksia mielellään,
        katalysaattoriversiosta ei ole kokemuksia.
        Ongelmana kaasutinversiossa on usein rikastimen
        toiminta ja vaisu alakierrosvääntö. Esim. E16
        vetää matalilla kierroksilla kyllä paremmin. Yli
        3000 r/min se alkaa puutua, kun taas GA16 pääsee
        vasta vauhtiin.


      • Bomb

        Niitä alettiin luultavasti tekemään vuonna 1988
        (?). Aluksi ei ollut katalysaattoria.


      • Rally
        **** kirjoitti:

        -89 faceliftin yhteydessä GA-sarjan koneet
        korvasivat vanhat E-sarjan moottorit. Moottorit
        olivat aluksi kaasuttimella varustettuja,
        muistaakseni 1990 tuli sitten yksipisteruiskulla
        ja katalysaattorilla varustettu versio samasta
        koneesta. GA16S-kone (siis kaasutinversio) on
        varsin ponteva ja ottaa kierroksia mielellään,
        katalysaattoriversiosta ei ole kokemuksia.
        Ongelmana kaasutinversiossa on usein rikastimen
        toiminta ja vaisu alakierrosvääntö. Esim. E16
        vetää matalilla kierroksilla kyllä paremmin. Yli
        3000 r/min se alkaa puutua, kun taas GA16 pääsee
        vasta vauhtiin.

        Isälläni oli muinoin vuonna 1989 sellainen 4-
        ovinen Sunny, kaasutinversio. Oliko siinä
        moottorissa jopa 96 hp? Moottori ei ollut
        kovinkaan hyvä, koska se nakutti uutena useasti,
        käyttikö isäni sitten väärää bensiiniä, sitä en
        tiedä. Mutta oli se kuulemma ihan pirteä, kiihtyi
        vielä selvästi 140 km/h (kaasuttimen
        toinen "kurkku aukesi"). Luulisin että GTI oli
        sitten "puhdas verinen" urheiluauto, moottorina
        taisi olla 16-venttiilinen 1,8?


      • ?
        Bomb kirjoitti:

        Niitä alettiin luultavasti tekemään vuonna 1988
        (?). Aluksi ei ollut katalysaattoria.

        ...joisskin nk. sähkönen kaasutin??? Kuulin
        moisen väitteen vm. -92 mallin omistajalta. Siinä
        on jo katti. Mitäs se sillon tarkottaa?


      • jykä
        **** kirjoitti:

        -89 faceliftin yhteydessä GA-sarjan koneet
        korvasivat vanhat E-sarjan moottorit. Moottorit
        olivat aluksi kaasuttimella varustettuja,
        muistaakseni 1990 tuli sitten yksipisteruiskulla
        ja katalysaattorilla varustettu versio samasta
        koneesta. GA16S-kone (siis kaasutinversio) on
        varsin ponteva ja ottaa kierroksia mielellään,
        katalysaattoriversiosta ei ole kokemuksia.
        Ongelmana kaasutinversiossa on usein rikastimen
        toiminta ja vaisu alakierrosvääntö. Esim. E16
        vetää matalilla kierroksilla kyllä paremmin. Yli
        3000 r/min se alkaa puutua, kun taas GA16 pääsee
        vasta vauhtiin.

        3000 rpm kohdalla?!! eihän siinäkään ole niillä
        kierroksilla vielä kaasarin toinen kurkku edes
        auennut! jos koneen maksimivääntö on n.3000rpm
        kohdalla ja huipputeho jossain 5000-6000 välillä,
        niin tuskin pitäisi koneen puutua 3000rpm!
        ainakaan jos on kunnossa. en toki väitä että E16
        olisi kakstoistaventtiilisiä tehokkaampi, mutta
        kyllä kasiventtiiliselläkin ehtii!


      • Anonyymi
        Rally kirjoitti:

        Isälläni oli muinoin vuonna 1989 sellainen 4-
        ovinen Sunny, kaasutinversio. Oliko siinä
        moottorissa jopa 96 hp? Moottori ei ollut
        kovinkaan hyvä, koska se nakutti uutena useasti,
        käyttikö isäni sitten väärää bensiiniä, sitä en
        tiedä. Mutta oli se kuulemma ihan pirteä, kiihtyi
        vielä selvästi 140 km/h (kaasuttimen
        toinen "kurkku aukesi"). Luulisin että GTI oli
        sitten "puhdas verinen" urheiluauto, moottorina
        taisi olla 16-venttiilinen 1,8?

        Se on paskapuhetta että ga16s moottori ei kestä, itse omistan 2 samalla moottorilla olevaa sunny, toisella ajettu 450 tuhatta eikä koskaan ole ollut ongelmaa tekniikan kans


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on paskapuhetta että ga16s moottori ei kestä, itse omistan 2 samalla moottorilla olevaa sunny, toisella ajettu 450 tuhatta eikä koskaan ole ollut ongelmaa tekniikan kans

        Hyvä huomio lähes 20 vuoden taakse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio lähes 20 vuoden taakse...

        20 vuoden taakse?

        Keskustelu elää ja jatkuu, ei 20 vuotta sitten olisi voinut varmuudella sanoa että 20 vuoden päästä minulla on mittarissa 450tkm ilman ongelmia.


    • Seppo

      Enpä suosittele ko. autoa. Oli kerran, uutena
      ostin -89 LX:n 1,6 kaasarilla. Tehoja on, mutta
      kone itsessään löyhä kuin mikä, korjaaja puhui
      n200tkm kohdalla ilmenevästä "valmistusviasta".
      Liioitteli varmaan, mutta aika moni tuntemani on
      vaihdattanut ainakin kannen, jotkut puolikkaan
      koneen.

      Mulla leikkasi yksinkertaisesti kiinni. Kerralla,
      varoittamatta, vaikka oli huollatettu
      merkkihuollossa. Ei takuu korvannut. Myin pois ja
      ostin 307 - pösön. Pikkuvikainen tämäkin on,
      mutta ainakin kulkee paremmin kuin nissan.
      Entisellä 100A:llahan ajelin 400tkm.

    • ****

      GA-sarjan koneet tulivat markkinoille siis 1989.
      Aluksi moottorit olivat kaasuttimella
      varustettuja, siis ei katalysaattoria, teho 94hv.
      1990 tuli yksipistesuihkutuksella varustettu
      katalysaattorimalli, teho 90hv. 1991 uuden
      korimallin myötä koneeseen tuli 16-venttiilinen
      kansi ja sähköisesti ohjattu kaasutin, teho
      90hv.1993 siirryttiin monipistesuihkutukseen ja
      teho nousi 102 hevosvoimaan.

      Tuosta kestävyydestä mainitsisin sen verran että
      GA-sarjan koneessa on todellakin usein ongelmana
      kannen halkeaminen. Pääsääntö lienee kuitenkin,
      että oikein huollettuna ja käytettynä kone kestää
      todella pitkään. Venttiilinvarren tiivistekumit
      lienevät ensimmäinen kohta joka kaipaa remonttia,
      ehkäpä jossain 250tkm tienoilla. Joskus on huono
      tuuri ja hyväkin kone laukeaa käsiin ilman mitään
      järkevää syytä, näin se vaan menee.

      Autot ovat yksilöitä, merkistä riippumatta.
      Yksittäisen tapauksen perusteella ei voida
      yleistää yhtään mitään.

    • ronin

      oon sata varma että 1.6 ruisku on äkäsempi kuin
      kaasaripeli. Ei ehkä kulje noin lujaa ku tehas ei
      lupaa ruisku pelille ku jotain 175 km/h.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe