Tuo 1,6-litrainen, 12-venttiilinen moottori
kaasuttimella on aika raju. Moottori kiihtyi
vielä 140 km/h, huippunopeus jotain 185 km/h.
Miten mahtaa tuo suorituskyky olla ruiskun
kannalta?
Nissan Sunny Multivalve
12
2657
Vastaukset
- sunny
...vuosimallista lähtien näitä on liikenteessä?
Onko ne katilla vai ilman?- ****
-89 faceliftin yhteydessä GA-sarjan koneet
korvasivat vanhat E-sarjan moottorit. Moottorit
olivat aluksi kaasuttimella varustettuja,
muistaakseni 1990 tuli sitten yksipisteruiskulla
ja katalysaattorilla varustettu versio samasta
koneesta. GA16S-kone (siis kaasutinversio) on
varsin ponteva ja ottaa kierroksia mielellään,
katalysaattoriversiosta ei ole kokemuksia.
Ongelmana kaasutinversiossa on usein rikastimen
toiminta ja vaisu alakierrosvääntö. Esim. E16
vetää matalilla kierroksilla kyllä paremmin. Yli
3000 r/min se alkaa puutua, kun taas GA16 pääsee
vasta vauhtiin. - Bomb
Niitä alettiin luultavasti tekemään vuonna 1988
(?). Aluksi ei ollut katalysaattoria. - Rally
**** kirjoitti:
-89 faceliftin yhteydessä GA-sarjan koneet
korvasivat vanhat E-sarjan moottorit. Moottorit
olivat aluksi kaasuttimella varustettuja,
muistaakseni 1990 tuli sitten yksipisteruiskulla
ja katalysaattorilla varustettu versio samasta
koneesta. GA16S-kone (siis kaasutinversio) on
varsin ponteva ja ottaa kierroksia mielellään,
katalysaattoriversiosta ei ole kokemuksia.
Ongelmana kaasutinversiossa on usein rikastimen
toiminta ja vaisu alakierrosvääntö. Esim. E16
vetää matalilla kierroksilla kyllä paremmin. Yli
3000 r/min se alkaa puutua, kun taas GA16 pääsee
vasta vauhtiin.Isälläni oli muinoin vuonna 1989 sellainen 4-
ovinen Sunny, kaasutinversio. Oliko siinä
moottorissa jopa 96 hp? Moottori ei ollut
kovinkaan hyvä, koska se nakutti uutena useasti,
käyttikö isäni sitten väärää bensiiniä, sitä en
tiedä. Mutta oli se kuulemma ihan pirteä, kiihtyi
vielä selvästi 140 km/h (kaasuttimen
toinen "kurkku aukesi"). Luulisin että GTI oli
sitten "puhdas verinen" urheiluauto, moottorina
taisi olla 16-venttiilinen 1,8? - ?
Bomb kirjoitti:
Niitä alettiin luultavasti tekemään vuonna 1988
(?). Aluksi ei ollut katalysaattoria....joisskin nk. sähkönen kaasutin??? Kuulin
moisen väitteen vm. -92 mallin omistajalta. Siinä
on jo katti. Mitäs se sillon tarkottaa? - jykä
**** kirjoitti:
-89 faceliftin yhteydessä GA-sarjan koneet
korvasivat vanhat E-sarjan moottorit. Moottorit
olivat aluksi kaasuttimella varustettuja,
muistaakseni 1990 tuli sitten yksipisteruiskulla
ja katalysaattorilla varustettu versio samasta
koneesta. GA16S-kone (siis kaasutinversio) on
varsin ponteva ja ottaa kierroksia mielellään,
katalysaattoriversiosta ei ole kokemuksia.
Ongelmana kaasutinversiossa on usein rikastimen
toiminta ja vaisu alakierrosvääntö. Esim. E16
vetää matalilla kierroksilla kyllä paremmin. Yli
3000 r/min se alkaa puutua, kun taas GA16 pääsee
vasta vauhtiin.3000 rpm kohdalla?!! eihän siinäkään ole niillä
kierroksilla vielä kaasarin toinen kurkku edes
auennut! jos koneen maksimivääntö on n.3000rpm
kohdalla ja huipputeho jossain 5000-6000 välillä,
niin tuskin pitäisi koneen puutua 3000rpm!
ainakaan jos on kunnossa. en toki väitä että E16
olisi kakstoistaventtiilisiä tehokkaampi, mutta
kyllä kasiventtiiliselläkin ehtii! - Anonyymi
Rally kirjoitti:
Isälläni oli muinoin vuonna 1989 sellainen 4-
ovinen Sunny, kaasutinversio. Oliko siinä
moottorissa jopa 96 hp? Moottori ei ollut
kovinkaan hyvä, koska se nakutti uutena useasti,
käyttikö isäni sitten väärää bensiiniä, sitä en
tiedä. Mutta oli se kuulemma ihan pirteä, kiihtyi
vielä selvästi 140 km/h (kaasuttimen
toinen "kurkku aukesi"). Luulisin että GTI oli
sitten "puhdas verinen" urheiluauto, moottorina
taisi olla 16-venttiilinen 1,8?Se on paskapuhetta että ga16s moottori ei kestä, itse omistan 2 samalla moottorilla olevaa sunny, toisella ajettu 450 tuhatta eikä koskaan ole ollut ongelmaa tekniikan kans
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on paskapuhetta että ga16s moottori ei kestä, itse omistan 2 samalla moottorilla olevaa sunny, toisella ajettu 450 tuhatta eikä koskaan ole ollut ongelmaa tekniikan kans
Hyvä huomio lähes 20 vuoden taakse...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä huomio lähes 20 vuoden taakse...
20 vuoden taakse?
Keskustelu elää ja jatkuu, ei 20 vuotta sitten olisi voinut varmuudella sanoa että 20 vuoden päästä minulla on mittarissa 450tkm ilman ongelmia.
- Seppo
Enpä suosittele ko. autoa. Oli kerran, uutena
ostin -89 LX:n 1,6 kaasarilla. Tehoja on, mutta
kone itsessään löyhä kuin mikä, korjaaja puhui
n200tkm kohdalla ilmenevästä "valmistusviasta".
Liioitteli varmaan, mutta aika moni tuntemani on
vaihdattanut ainakin kannen, jotkut puolikkaan
koneen.
Mulla leikkasi yksinkertaisesti kiinni. Kerralla,
varoittamatta, vaikka oli huollatettu
merkkihuollossa. Ei takuu korvannut. Myin pois ja
ostin 307 - pösön. Pikkuvikainen tämäkin on,
mutta ainakin kulkee paremmin kuin nissan.
Entisellä 100A:llahan ajelin 400tkm. - ****
GA-sarjan koneet tulivat markkinoille siis 1989.
Aluksi moottorit olivat kaasuttimella
varustettuja, siis ei katalysaattoria, teho 94hv.
1990 tuli yksipistesuihkutuksella varustettu
katalysaattorimalli, teho 90hv. 1991 uuden
korimallin myötä koneeseen tuli 16-venttiilinen
kansi ja sähköisesti ohjattu kaasutin, teho
90hv.1993 siirryttiin monipistesuihkutukseen ja
teho nousi 102 hevosvoimaan.
Tuosta kestävyydestä mainitsisin sen verran että
GA-sarjan koneessa on todellakin usein ongelmana
kannen halkeaminen. Pääsääntö lienee kuitenkin,
että oikein huollettuna ja käytettynä kone kestää
todella pitkään. Venttiilinvarren tiivistekumit
lienevät ensimmäinen kohta joka kaipaa remonttia,
ehkäpä jossain 250tkm tienoilla. Joskus on huono
tuuri ja hyväkin kone laukeaa käsiin ilman mitään
järkevää syytä, näin se vaan menee.
Autot ovat yksilöitä, merkistä riippumatta.
Yksittäisen tapauksen perusteella ei voida
yleistää yhtään mitään. - ronin
oon sata varma että 1.6 ruisku on äkäsempi kuin
kaasaripeli. Ei ehkä kulje noin lujaa ku tehas ei
lupaa ruisku pelille ku jotain 175 km/h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859