Jääketjujen asentaminen traktoriin ?

Massey F

Pyytäisin näin ensikertalaisena ja
alaikäisenä neuvoa : joudun asentamaan auraustarkoituksessa
pienen MF traktorin takapyöriin jääketjut.
Ketjut ovat varsin painavat ja inhottavat
käsitellä.

Ilmeisesti levitän ketjut suoraksi ja
ajan niiden päälle ja yritän
kiinnittää päät ylhäältä yhteen?

Vaatiiko homma ehkä sitä että renkaan paineen
poistaa välillä tai että akseli on saatava
irti lattiasta ?
Mitä luokkaa pyörän
rengaspainevaatimus on ? Kompuralla
pääsee johonkin 7 kiloon ja täyttöletku
löytyy.

Kannataako työhön varata paineilma-mutterinväännin, kosani-toho, kankia, rengasrautoja tms?
Sisätila , sähköt, kylmä pimeä halli, hyvä lattia ?

Koneessa on sähkölämmitys hydrauliöljyssä
muttei koneessa mitään lämmitintä. Mikähän järki
tässäkin on ...

42

39932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      laitat ketjut maahan suoriksi. Ajat takapyörän ketjun alkukohdan päälle. Kiinitä ketjunpää pyörään. Aja siihen suuntaan, että ketju nousee renkaalle. Kun liitoskohta on lähellä maata; liitä päät.

      • ketjuton nykyään

        täsmennystä:

        Ketjut piikit (jos on) ylöspäin, kiinnitys ketjulla renkaaseen ja ajetaan niin että pyörä vetää ketjua ylöspäin ja samalla ketjun paino auttaa ketjun kireelle menemistä. Tarkkaillaan ketjun asettumista ajon aikana ja käydään välillä oikomassa niin että ketju menee mahdollisimman kireälle ettei väliin jää löysiä lenkkejä. Kun päät tulee lähelle toisiaan pyritään ne kiinnittämään mahdollisimman tiukalle, ajetaan jokin kierros ja mahdollisesti vielä jälkikiristys.
        Ketju saa olla renkaalla aika löyhällä, kuitenkin niin että se pysyy päällä eikä hakkaa mihinkään lokasuojaan tms.


      • helpolla

        sopiva köysi/narulenkki sivuketjujen päihin
        kiini ja lenkki ripojen väliin muuten kuten
        edellisessä vastauksesa.


    • Ford

      Pistä ketju maahan suoraksi traktorin taakse ketjun kulutuspinta eli nappulapuoli ylöspin, kiinnitä ketjun pää pyörään esimerkiksi kuormaliinalla tai rautalangalla ja aja traktoria eteenpin niin paljon että ketju on koko pyörän ympärillä ja laita liitos kiinni. Kannattaa eteenpin ajaissa välillä käydä asettelemassa ketjua että se tulisi mahdollisimman tasaisesti renkaan päälle. Tälleen minä olen laittanut, en tiedä onko paras konsti mutta ei ainakaan ole tullut hiki nahutessa ketjun kanssa.

      • DB990

        Kyllä se on tuo helpoin tapa laittaa ketjut päälle.Eli laittaa vaikka rautalangan sivuketjujen päihin ja nostaa sen ajamalla päälle :)

        Ite olen käyttänyt sitä menetelmää,ja lisäksi nostanut sen rengaan ilmaan minne laittanut ketjun (kun se on päällä)jotta siitä saa niitä löysiä pois...


    • sjr

      Kaikki hyviä neuvoja. Mutta älä hemmetissä vain laita sinne sillä kompuralla 7 kiloa painetta. Alkaa olla henki löyhässä. Varmaan joku 1.5 kiloa pikkuferkussa riittää. Joku tietää varmasti paremminkin.

      • DB990

        Jos en ihan väärin muista niin meillä taitaa olla paine renkaassa n.1.5 bar.Renkaan koko 13,6*36.Ja tuo paine on ollut ihan riittävä...Vaikka on ajettu metässä/hakkuu aukealla puuta.
        Mitä isompi rengas sitä pienempi paine. Tuskin se pikku ferkussa on paljon isompi(1,5 bar),ei ainakaan 7 bar :)))


      • pitää olla
        DB990 kirjoitti:

        Jos en ihan väärin muista niin meillä taitaa olla paine renkaassa n.1.5 bar.Renkaan koko 13,6*36.Ja tuo paine on ollut ihan riittävä...Vaikka on ajettu metässä/hakkuu aukealla puuta.
        Mitä isompi rengas sitä pienempi paine. Tuskin se pikku ferkussa on paljon isompi(1,5 bar),ei ainakaan 7 bar :)))

        sopivan löysällä et lenkit kuluu tasasesti.
        Kuitenkin et pysyy päällä tietysti.


      • mitenvaan
        pitää olla kirjoitti:

        sopivan löysällä et lenkit kuluu tasasesti.
        Kuitenkin et pysyy päällä tietysti.

        Kuinka löysällä, ne on kunhan vain päällä pysyy, pienissä lumen aurauksissa ne ei kulumaan pääse ainoastaan ruostumaan:)


      • muistelias
        DB990 kirjoitti:

        Jos en ihan väärin muista niin meillä taitaa olla paine renkaassa n.1.5 bar.Renkaan koko 13,6*36.Ja tuo paine on ollut ihan riittävä...Vaikka on ajettu metässä/hakkuu aukealla puuta.
        Mitä isompi rengas sitä pienempi paine. Tuskin se pikku ferkussa on paljon isompi(1,5 bar),ei ainakaan 7 bar :)))

        Paikallisessa rengasliikkeessä oli viime vuosisadan loppupuolella ammattikoulun autopuolelta harjoittelija.

        Tehtäväkseen sai hän traktorin takarenkaan täyttämisen sen jälkeen kun se oli asennettu valssille. Kysyi harjoittelija työnjohtajalta, että "paljokos siihen pannaan painetta?". Työnjohtaja siihen että "pane aluksi puolitoista".

        Poika tekemään työtä käskettyä.

        Ei ihan kaheksaa kerinnyt panna hän painetta... ihmishenkiä ei menetetty, mutta pari neliötä mineriittiseinää lensi taivaan tuuliin. Oli poika käsittänyt että "pane aluksi viistoista kiloa"...

        Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä isompi rengas, sitä vähemmän passaa panna painetta.


      • Mv=maalivahti
        DB990 kirjoitti:

        Jos en ihan väärin muista niin meillä taitaa olla paine renkaassa n.1.5 bar.Renkaan koko 13,6*36.Ja tuo paine on ollut ihan riittävä...Vaikka on ajettu metässä/hakkuu aukealla puuta.
        Mitä isompi rengas sitä pienempi paine. Tuskin se pikku ferkussa on paljon isompi(1,5 bar),ei ainakaan 7 bar :)))

        Ostin joskus uudet norjalaiset piikkiketjut,jotka oli pakattu puulaatikkoon.Siellä laatikossa oli työkalu eli "karhu" jolla sai samantien ne reunaketjut tarpeeksi kireälle ilman koeajoa ja muutenkin se on kätevä.En tiedä saako nykyisin enää sellaista samaan kauppaan.


      • karhu III
        Mv=maalivahti kirjoitti:

        Ostin joskus uudet norjalaiset piikkiketjut,jotka oli pakattu puulaatikkoon.Siellä laatikossa oli työkalu eli "karhu" jolla sai samantien ne reunaketjut tarpeeksi kireälle ilman koeajoa ja muutenkin se on kätevä.En tiedä saako nykyisin enää sellaista samaan kauppaan.

        kätevä laite se kiristysapuväline... se on helppo tehdä itsekkin kun on jostain malli tai sapluuna.

        Itsellä tehdastekoinen meni mutkalle, niin tein uuden vanhasta potkukelkan vantiksesta, oli oikeen levee mallinvantis. siihen vaan ketjunpätkät molempiin päihin ja joukut...
        Jos itse tekee niin kannattaa tehdä samalla tarpeeksi pitkä että on vipuvartta, omatekoinen on ehkä puolisenmetriä se rauta osa.


      • Pultti Bois
        karhu III kirjoitti:

        kätevä laite se kiristysapuväline... se on helppo tehdä itsekkin kun on jostain malli tai sapluuna.

        Itsellä tehdastekoinen meni mutkalle, niin tein uuden vanhasta potkukelkan vantiksesta, oli oikeen levee mallinvantis. siihen vaan ketjunpätkät molempiin päihin ja joukut...
        Jos itse tekee niin kannattaa tehdä samalla tarpeeksi pitkä että on vipuvartta, omatekoinen on ehkä puolisenmetriä se rauta osa.

        Jos vedät kiinnitys apulangan vanteen välistä.


      • jussi
        DB990 kirjoitti:

        Jos en ihan väärin muista niin meillä taitaa olla paine renkaassa n.1.5 bar.Renkaan koko 13,6*36.Ja tuo paine on ollut ihan riittävä...Vaikka on ajettu metässä/hakkuu aukealla puuta.
        Mitä isompi rengas sitä pienempi paine. Tuskin se pikku ferkussa on paljon isompi(1,5 bar),ei ainakaan 7 bar :)))

        käytännön paineet voi vaihdella 0.6-1.9 baria riippuen kuormituksesta, merkitystä renkaan pitoon ja kestävyteen. niin ja renkaan kyljestä löytyy merkinnät maksimi paineesta


    • Lapinmies1

      ASENNUS. levitä tr. taakse piikit ylöspäin ja kiinnityslukot lähimmäksi traktoria.
      vedä narulla ketju kiinni takarattaaseen, AJA traktoria eteenpäin sen verran, että ketju lähtee nousemaan renkaan päälle. PYSÄYTÄ ja käy oikomassa mutkalla olevia lenkkejä ja suorista ketjua rattaan päällä. KUN kaikki on hyvin jatka matkaa hiljalleen eteen päin ja suoristat välillä sykkyrällä olevia ketjun lenkkejä. lopulta ketjun alkupää on kiertynyt ympäri ja on traktorin takapäässä noin 50 senttiä maasta korkeammalla. siinä näet onko ketjun loppupää ylittänyt alkupään eli ovatko ne päällekkäin. jos ovat päällekkäin, ota rälläkkä ja leikkaa kaikki ylimäärä pois. lopuksi kiinnitä ketjun keskiosat löysänlaisesti SAKKELILLA .
      sen jälkeen kiinnitä ketjun reunat ensin sisäpuoli ja lopuksi ulkopuoli, kiinnitä niin tiukkaan kuin sormipelillä osaat. Näiden kiinnityksessä olisi huomioitava, että molemmin puolin kiinnitykset ovat samasta lenkistä, eli ketjun ulkoreunat molemmin puolin ovat yhtä pitkät. Tällä takaat, ettei ketju ala kiertämään ajon aikana renkaalla. Missään nimessä ketjuja ei saa kiristää köysilenkeillä vanteen ulkokeän puolelta. Hieman löysälle jäänyt ketju kuluu tasaisesti ja ääntää ajon aikana.
      USEIMITEN muutaman minuutin ajon jälkeen joudut uudelleen kirimään ketjuja, mutta se kuuluu asiaan.
      Kiristyksessä löysäät ulkoreunan ketjut, kirit keskellä olevia lenkkejä ja sakkelit väännetään tiukkaan kiinni kestämään talven ajoa. Ulkoreunan kiristysketjut kiritään viimeiseksi ensin sisäpuoli lopuksi ulkopuoli.
      RÄLLÄKKÄÄ ON KÄYTETTÄVÄ, JOS KETJU ON VENYNYT JA ALKAA OLLA NIIN PITKÄ, ETTÄ SEN ALKU JA LOPPU MENEVÄT PÄÄLLEKKÄIN. Tästä traktorista muutoin tulee HYPPYJÄNIS AJON AIKANA

    • Sakkia

      Avuliasta sakkia, taitaa olla kymmenen kertaa sama ohje kirjoitettuna;))

      • ... kun...

        ...otetaan pois niin päinvastaisessa järjestyksessä,paitsi ei tarvita sitä karhua eikä narua/liinaa/rautalankaa vannepuolan välistä.Ketjut voisi säilyttää kesällä mieluummin jossain konesuojassa ja irti maasta,jottei ruoste söisi enemmän kuin käyttö ja mukavampi ottaa seuraavana sesonkina käyttöön kun ne ei ole jäätynyt maahan kiinni eikä ole lumen alla. Että tämäkin vielä.


      • Massey F
        ... kun... kirjoitti:

        ...otetaan pois niin päinvastaisessa järjestyksessä,paitsi ei tarvita sitä karhua eikä narua/liinaa/rautalankaa vannepuolan välistä.Ketjut voisi säilyttää kesällä mieluummin jossain konesuojassa ja irti maasta,jottei ruoste söisi enemmän kuin käyttö ja mukavampi ottaa seuraavana sesonkina käyttöön kun ne ei ole jäätynyt maahan kiinni eikä ole lumen alla. Että tämäkin vielä.

        Just näin on. Tässä tapauksessa tilalla oli
        onneksi 100 kg kuormaa kestävä nokkakärry, joskin renkaat oli jääneet täytämättä,
        ja ketjujen siirtely kävi sillä hyvin alkuun.
        Rakennusten etäisyydet pitkät
        ja helvetin liukasta ja pimeää..

        Karhun valmistaminen käynee päinsä
        kun käytössä on sentään pieni pylväsporakone. Sillä pääsee 13 mm läpeen teräksessä.
        Hitsaamaan ei ainakaan nyt heti pääse.

        Saa nähdä kenen potkukelkka lyhenee.

        Mulla on laikkakoneeseeni, jolla ketjut
        lyhennän, 15 v sitten
        ostettuja vähän paksumman tyypin
        katkaisulaikoja jotka syrjäyttää paljon - eli
        3-5 mm ainetta,
        nykyisinhän ne on parimillisiä.


      • karhu III
        Massey F kirjoitti:

        Just näin on. Tässä tapauksessa tilalla oli
        onneksi 100 kg kuormaa kestävä nokkakärry, joskin renkaat oli jääneet täytämättä,
        ja ketjujen siirtely kävi sillä hyvin alkuun.
        Rakennusten etäisyydet pitkät
        ja helvetin liukasta ja pimeää..

        Karhun valmistaminen käynee päinsä
        kun käytössä on sentään pieni pylväsporakone. Sillä pääsee 13 mm läpeen teräksessä.
        Hitsaamaan ei ainakaan nyt heti pääse.

        Saa nähdä kenen potkukelkka lyhenee.

        Mulla on laikkakoneeseeni, jolla ketjut
        lyhennän, 15 v sitten
        ostettuja vähän paksumman tyypin
        katkaisulaikoja jotka syrjäyttää paljon - eli
        3-5 mm ainetta,
        nykyisinhän ne on parimillisiä.

        Ne paksummanluokan laikat on hiomalaikkoja, ei niillä kannata katkaisuhommiin ryhtyä. 230mm laikat maksaa alk. 2 euroa


      • Varmastí
        karhu III kirjoitti:

        Ne paksummanluokan laikat on hiomalaikkoja, ei niillä kannata katkaisuhommiin ryhtyä. 230mm laikat maksaa alk. 2 euroa

        Kannattaa tehdä se potkukelkan lyhennys pimeässä näkyy ne kipinät ainakin kauemmas, mieluumin koitat katsoa, ettei olis naapuri kotona jos sen kelkasta lyhennät anturoita.


      • aihe

        Paljon vastaajia,=pääsee pätemään.


      • ...vielä..
        Varmastí kirjoitti:

        Kannattaa tehdä se potkukelkan lyhennys pimeässä näkyy ne kipinät ainakin kauemmas, mieluumin koitat katsoa, ettei olis naapuri kotona jos sen kelkasta lyhennät anturoita.

        ...vois vähän kattoo,jottei kipinäsuihku suuntaudu
        mihinkään rakennukseen päin(ainakaan puiseen).Oikeasti se on sen luokan homma jotta tulityökurssi olisi suotava,on se niin vaativaa nykyisin nämä pykälät ym.,jotta koita varmistua onko palovakuutukset kunnos.


      • ...ystä!
        ...vielä.. kirjoitti:

        ...vois vähän kattoo,jottei kipinäsuihku suuntaudu
        mihinkään rakennukseen päin(ainakaan puiseen).Oikeasti se on sen luokan homma jotta tulityökurssi olisi suotava,on se niin vaativaa nykyisin nämä pykälät ym.,jotta koita varmistua onko palovakuutukset kunnos.

        Niin tietysti suojalasit päähän jottei pahimmas tapaukses vain näkö mee, ja suojakäsineet kätösiin niin ei kipinät polta.Ai perkeles,suojahaalarin kans
        pitää olla tarkkana,ainakin enstex-haalarin kans,se kipinäsuihku voi polttaa haalarit päälles.Mutta mä uskon ,jotta sä seleviät tästä tulikokeesta, yritän pitää peukkuja pystys.


      • ...hän..
        aihe kirjoitti:

        Paljon vastaajia,=pääsee pätemään.

        ..nyt kaveria jeesata."Auta miestä mäessä eikä mäen alla".


    • alkava konemies kans

      Miks ketjujen sivuletkit pitää kiristää juuri tossa järjestyksessä,sisimmäiset ensin?

      • Mv=maalivahti

        Itse teen juuri noin ,eli kun joskus niinsanotusti jälkikiristän,niin päästän ulkopuolimmaisen löysälle
        ja kiristän sisäpuolta lenkin tai kaksi ja sitten se ulompi sen lenkin tai kaksi (riippuu onko etu vai takapyörästä kyse,siis nelivedossa).On vain helpompi tapa kiristää se sisempi ilman suurempia ponnistuksia ja sitten se ulompi joka on esillä ,niin siinä on helpompi käyttää sitä voimaa tai "karhua".Miten vain,eihän sillä väliä sinänsä muuten ole.Ja on joissain ketjuissa se sisempi koukku yksinkertaisemman näköinen eli homma ei kovin helposti onnistu toisinpäin.


      • Jeremias Äimä

        Jos mies malttaa kysyä niin onhan sitä neuvottava,Eihän siinä menetä mitään. Tulee vain hyvä mieli.


    • Dengsiouping

      vuorotellen takarenkaat ylös. Vaihde vapaalla. Halkoja kiilaksi muihin renkaisiin, ettei lähde liikkeelle. Ketju levitetään suoraksi ja vedetään alapuolelta rengasta pyörittäen paikoilleen. Päällimmäiset lenkit kiinni. Asettelen ketjun rengasta pyörittäen paikoilleen ja sitten sivulenkit kiinni ja niiden kiristys.
      Tunkki seuraavaan pyörään jne.
      Puolituntia ja se on siinä. Siitäkin menee tavaroiden levitykseen suurin osa.

      Tunkki on pieni hallinosturi motonetista 2000kg.

      Etuna tässä menetelmässä on se, että ketjut menee just silleen, kuin ne pitää ollakin. Ei tarvita jälkikiristyksiä, jne. Omat ketjut on sellaiset, että niistä asennusvaiheessa saattaa irrota koukkuja ja lenkkejä. Kun pyörittää paikoillaan ja siirtelee ketjut suoraan keskelle, jne. tulee tarkistettua, että kaikki lenkit pysyi paikoillaan ja ketjut oikein päin. Mm. noiden irtoilevien koukkujen takia olen tämän tunkkimenetelmän todennut olevan ylivertaisen nopea ja vaivaton.

      Traktori on tietenkin Valmet 361D. Menetelmä sopii siis vain pienille traktoreille, joita on simppeli tunkata.

      • Lapinmies1.

        Kyllä tapa on hyvä, mutta suomalainen ei yleensä tunkin kanssa värkkää ennen kuin on pakko: siis ku rengas on tyhjä.


      • Samoin

        Kun on pieni traktori. Lukot ovat aikoja sitten menneet rikki ja minäpä väännän reksukat pyörötekäksestä ja hitsaan ne kiinni, ei aukea.


    • Maan ilveilijä

      Sanokaas konemiehet kummatko on paremmat ovako/fiskarssit vai norskit.Kuorma-autoilijat pitävät näitä kotimaisia ketjuja paremminkin lammasaita värkkiinä kuin ketjuina ja oon itse huomannut käytös jotta norski on kevyempi mutta kestää kulutusta paremmin kuin ovako.Eli mun mielipide on vahvasti,jotta norski osaa ja finski ei.

      • ose

        Kyllä mulla kans on sellainen käsitys että kotimaiset on kuitenkin pehmeitä. Meillä on parikymmentä vuotta vanhat 8 mm Tryggit joita kiusattiin ensin noin kymmenen talvea takavedon alla läpi talven tieajossakin ja jotka on nykyisin ollu nelivedon etusissa puuajossa maantiellä kun on todella liukasta, niillä saa niin paljon pitoa että ajo onnistuu eivätkä paina paljoa mukana ek kauhassa ja ovat helpot ja kevyet laittaa alle tarpeen tullen. Kevättalven liukkailla olleet myös vailla etukuomaajaa olevan linkotraktorin etusissa. Nastat on hyvässä kulmassa tietä kohti ja pysyvät hyvin renkaalla. Ovakot olivat muutamana talvena isomman takavedon alla ja kuluivat reilusti ja miten sattuu, piikit lenkissä liikaa sisäänpäin niin että ketju kaatui kyljelleen kosketusalalta. Kokemusta myös V-mallin piikeillä olevista Ovakolaisista, suojaavat kyllä hyvin rengasta ja toimivat metsässä mutta ovat liukkaat tiellä. Karkaisu ja materiaali on toivottavasti kotimaisissa eri kuin vanhemmissa.


    • Jarski1

      Aseta ketjut maahan piikit ylöspäin ja pakita traktori niiden eteen. Laita naru ketjun reunalenkkiin kiinni ja narun toinenpää pujota vanteen ympäri ja sido ketjun toiseen reunaan. Sitten aja eteenpäin niin paljon että ketjun toinen pää on renkaan alla että voit nostaa ketjua niin paljon että saat liitettyä ketjun. Ketjujen laitto on maailman helpoin asia!!!!

      • Ydinvoimaproffa

        Vähän sama asia kuin ajais pappatunturilla tai lypsykoneella. Ihme jos et osaa.


      • leyland

        kun kiinnittaa vaikka narun reunalenkistä vanteen ympäri kannattaa katsoa, ettei venttili ole samassa välissä mistä naru laitetaan vanteen ympäri


      • Löpö ei halpaa
        leyland kirjoitti:

        kun kiinnittaa vaikka narun reunalenkistä vanteen ympäri kannattaa katsoa, ettei venttili ole samassa välissä mistä naru laitetaan vanteen ympäri

        Ketjuja kannattaa käyttää, sillä säästää koko konetta ja hermoja. Polttoainetta ja tehoja tarvitsee vähemmän. Ja mäet pääsee ylös ilman taiteilua.


    • asko(auttaja)

      aseta ketjut piikipuoli ylös päin ,kiinnitys lenkit eteenpääin ja peruuta traktori siihen ,sido narulla tai muulla esm.tarpeen vaatiessa ohuella rautalangalla tai ym ..-kettinki kiinnni renkaan pykälään aja hitaasti eteen päin, oio kettinkiä tarpeen mukaan,kunnes päät ovat liki toisiaan ps.
      OVAKON ketjuissa kuvio (pillu) ei saa levitä ennen kuin olet yhdistänut lenkit. tv asko väänänen

    • kahlekuningas 6x2

      Luin pika pikaa lävitse koko ketjun.. yhtä seikkaa ei oltu käsitelty. Traktorin ketjut eivät ole kovin tuttuja minulle, enkä tiedä minkä tyyppiset liitoskohdat niissä on, joten tää mun päteminen voi olla turhaa, mutta JOS niissä on liitoskohdat samoin kuin kuorma-autojen paripyörien ketjuissa (ka:n ketjuissa lisänä paripyörien välissä koukku ilman kiristintä), niin sitten tämäkin on asiaa.
      Eli joku tai jotkut selittivätkin miten ketjut ovat piikkipuoli ylöspäin (jos niitä on), rautalangalla kiinni pyörään ja ajetaan eteenpäin, kunnes liitoskohdat ovat pyörän takapuolella jne. Nyt tulee se JOS - jos ketjuissa on vipu-tyyppiset kiristimet kuten minunkin tuntemissa on, niin ne vivut täytyy olla siinä päässä, mihin ed. mainitulla tavalla rautalangalla tai muulla tavoin kiinnitetyt ketjut ajetaan renkaan päälle. Elikkäs tarkoitan sitä, että kun vipu-tyyppinen kiristin pyöräytetään/kiristetään ja laitetaan lukitusregas vivun hahloon, niin kiinteästi ketjussa olevan vivun, tavallaan "umpipää" on se johtava pää - eli pyörän kiertosuuntaan eteenpäin ajettaessa. Tämä edellinen voi vaikuttaa pilkun nussimiselta, mutta kyllä sille paremmat perustelut löytyy kuin että kammet olisivat avoin pää pyörimissuuntaan, erityisesti traktoreilla joilla rämmitään joskus syvälläkin äiti maassa - ne eivät aukea tai vääntyile silloin niin helposti. Myös rautalanka varmistus on paikallaan.

      • kahlekuningas 6x2

        Tjah, olipas siellä sittenkin käsitelty asiaa "asko(auttaja)n" toimesta, kun hän mainitsi näin: "kiinnitys lenkit eteenpääin." Kai hän tarkoittaa samaa kuin minäkin - vivut, lenkit tms.
        Traktorin ketjut ovat tietenkin raskaammat kuin k-a:n ja tekniikka erilainen.
        Kun laitan esim. 6x2:seen ketjut vetopyöriin, otan keskiruodosta kiinni molemmin käsin, heitän ketjun renkaan päälle, käännän sitten loput sisemmän renkaan päälle, kiristyskammet ovat auton etuosan puoleisessa päässä, sitten pakitan noin varttikierroksen renkaan kehästä mitaten. Jos oikein tarkkana olen, niin ensin laitimmaiset kammet löysästi kiinni ja paripyörien välinen koukku kiinni - tämä sen vuoksi, että joskus on ketju lipsahtanut pyörien väliin ja se on aika ikävä repiä sieltä pois, erityisesti näin joulun alla, pukki voi jättää lahjat tuomatta, jos kovasti kiroilee. Ok, sisempi lukitus kiinni ja sen jälkeen ulompi. Sitten, tavallisesti 4 kpl.. nyt en tiedä niiden nimitystä, joka tapauksessa yleensä C-kirjaimen muotoiset kiristimet vääntimellä kiinni, niissä on suorakaiteen muotoiset aukot avainta varten. Englanniksiksi niitä kutsutaan nimellä "cam(s)", joka tapauksessa näppärät kiristimet, norjalaisista ketjuista niitä ainakin löytyy. Siinäpä se, vielä kun ketjut ottaa käytön jälkeen pois niin, että taitan ne valmiiksi maassa ja nostan koukkuihin keskiruoteesta roikkumaan, niin ei tarvitse seuraavalla kerralla levitellä niitä maahan, että miten ne nyt olivatkaan..


      • syksy62
        kahlekuningas 6x2 kirjoitti:

        Tjah, olipas siellä sittenkin käsitelty asiaa "asko(auttaja)n" toimesta, kun hän mainitsi näin: "kiinnitys lenkit eteenpääin." Kai hän tarkoittaa samaa kuin minäkin - vivut, lenkit tms.
        Traktorin ketjut ovat tietenkin raskaammat kuin k-a:n ja tekniikka erilainen.
        Kun laitan esim. 6x2:seen ketjut vetopyöriin, otan keskiruodosta kiinni molemmin käsin, heitän ketjun renkaan päälle, käännän sitten loput sisemmän renkaan päälle, kiristyskammet ovat auton etuosan puoleisessa päässä, sitten pakitan noin varttikierroksen renkaan kehästä mitaten. Jos oikein tarkkana olen, niin ensin laitimmaiset kammet löysästi kiinni ja paripyörien välinen koukku kiinni - tämä sen vuoksi, että joskus on ketju lipsahtanut pyörien väliin ja se on aika ikävä repiä sieltä pois, erityisesti näin joulun alla, pukki voi jättää lahjat tuomatta, jos kovasti kiroilee. Ok, sisempi lukitus kiinni ja sen jälkeen ulompi. Sitten, tavallisesti 4 kpl.. nyt en tiedä niiden nimitystä, joka tapauksessa yleensä C-kirjaimen muotoiset kiristimet vääntimellä kiinni, niissä on suorakaiteen muotoiset aukot avainta varten. Englanniksiksi niitä kutsutaan nimellä "cam(s)", joka tapauksessa näppärät kiristimet, norjalaisista ketjuista niitä ainakin löytyy. Siinäpä se, vielä kun ketjut ottaa käytön jälkeen pois niin, että taitan ne valmiiksi maassa ja nostan koukkuihin keskiruoteesta roikkumaan, niin ei tarvitse seuraavalla kerralla levitellä niitä maahan, että miten ne nyt olivatkaan..

        Oli ilo lukea asiantuntevia puheenvuoroja ketjujen asennuksesta ja nimenomaan, että keskustelu pysyi asialinjalla ja kannustavana.
        30-vuotta talven tullen kettinkit paikoilleen laittanut.


      • ketjumies
        syksy62 kirjoitti:

        Oli ilo lukea asiantuntevia puheenvuoroja ketjujen asennuksesta ja nimenomaan, että keskustelu pysyi asialinjalla ja kannustavana.
        30-vuotta talven tullen kettinkit paikoilleen laittanut.

        http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=254095


      • Anonyymi
        syksy62 kirjoitti:

        Oli ilo lukea asiantuntevia puheenvuoroja ketjujen asennuksesta ja nimenomaan, että keskustelu pysyi asialinjalla ja kannustavana.
        30-vuotta talven tullen kettinkit paikoilleen laittanut.

        Olen nyt huomannut paremmaksi, että narun päät sidotaan selkäketjuihin ja nostetaan naru renkaan rivan yli ja sit ajetaan pätkän verran etiäpäin ja oiotaan välillä.ketjua. Kymmeniä vuosia sidoin narun reunaketjuun ja ähersin ketjun kanssa pidempään. Selkäketju on ketjujono renkaan kulutuspinnan päällä eli niitä on kaksi per ketju. Naru pysyy rivan takana kun nostaa tarpeeksi ylös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe