Hei,
Meille syntyi vauva viikko sitten. Nyt mietityttää että olisiko vauvalla sisällä hyvä pitää pipoa tai hattua päässä?
Synnärillä sanoivat, että ei tarvi mutta tämä asia kuitenkin mietityttää?
Miten teillä? Oletteko pitäneet vastasyntyneellä talvivauvalla pipoa päässä sisällä ollessa?
Äiti
Vastasyntynyt, pipo päässä
8
16336
Vastaukset
- poitsun äippä
Hei! Meillä pidettiin hattua yötä päivää kun poika oli ihan pieni ja sen jälkeenkin pidettiin vielä öiseen aikaan ja silloin kun hän oli nuhanen. Nyt poika on pian 4kk. hattua ei olla pidetty varmaan kuukauteen mutta öiseen aikaan on tumput vielä kädessä, eipähän tule pikkasella vilu kun jo osaa potkia peiton pois päältään!
- poitsun äippä
Meillä oli kanssa käytössä se ruskovillan silkkimyssy, se oli kyllä hyvä. Joskus kokeilin puuviilahattua niin se ei "asettunut" niin hyvin päähän vaan tuntui että se oli aina johonkin päin vinossa tms.
- ...
Itselläni on kesä vauva, mutta monilla tutuillani on syntynyt talvella eikä kukaan ole pitänyt pipoa sisällä.En usko että siitä nyt mitään haittaakaan on jos on pipo, mutta en usko siitä olevan hyötyäkään, ellei sitten vetoisella lattialla tuntitolkulla pidä, mitä en usko kenenkään tekevän...
- Johanna
Joskus olen lukenut, että myssy lisää vauvan turvallisuuden tunnetta. Vaikea sanoa pitääkö paikkaansa, kun eivät nuo pikkuiset itse voi kertoa kokemuksistaan. ;) Muttei siitä ainakaan haittaa voi olla varsinkin näin talvella. Kunhan myssy on hengittävää materiaalia. Meidän viisikuisella on vieläkin öisin myssy päässä.
- maalismamma
Samaa olen itsekin miettinyt, mutta en kuitenkaan pipoa sisällä. Olin jo aikeissa ostaa Ruskovillan mainostaman silkkimyssyn, mutta sitten sattumalta eksyin jollekin sivustolle, jossa oli juttua kätkytkuolemista. Siellä mainittiin, että jos vauva nukkuu liian lämpimässä on kätkytkuolema mahdollisuus. Ja samassa jutussa mainittiin myös juuri noi Ruskovillan mainostamat silkkimyssyt, joita ei kannattaisi just ton vuoksi pitää, vaikka Ruskovilla niitä taasen mainostaa pitämään koko ajan päässä!
Että päätä nyt sitten mitä uskoa...
Silkkimyssyn salaisuus
Silkkimyssy suojaa vielä umpeutumatonta lakialuetta ja sekä vastasyntyneen herkkää kuuloaistia ympäristön melulta. Myssyn hellä pinta myös hieroo vauvan päätä samaan tapaan kuin hänen äitinsä kohtu odotuksen aikana. Hieronta vaikuttaa vauvaan sekä virkistävästi että rauhoittavasti.
Vauvan pää on suhteessa muuhun kehoon huomattavan suuri, joten pään kautta tapahtuva lämmöhukka on merkittävä. Silkkimyssyllä vauva pysyy lämpimänä. - äiti myös
mietitäänpä oikein yhdessä:
olet sisällä, sinulla on luultavasti alusvaatteet, sekä pitkät vaatteet. parhaassa mahdollisessa tapauksessa joku pitää sinua koko ajan sylissä, ehkä jopa pienen peiton alla. olet itse lämmin sekä hän on lämmin joka sinua pitää sylissä. sinulla on kuuma. haluaisitko pipon vielä päähäsi, äiti kysyy..
no haluaisitko? - miina
vastasyntyneellä sellasta puuvillamyssyä. Oli talvivauva ja muistaakseni pidin n. puolitoista kuukautta syntymästä. Tosin ei jatkuvasti eikä öisin ollenkaan. Meidän asunto on niin vetoinen joten ajattelin että ei turhaan sen takia päätä palele.
En kyllä tiedä ainakaan omasta kaveripiiristä muita tapauksia. Eli kukin tyylillään. Eipä tuosta haittaakaan ollut.. - sari
meidä neidillä Ruskovillan myssyä päässä 2 kk.asti ja vielä kuukauden öisin, tuntui että vauvalla "turvallinen"tuntu öisin pipon kanssa.Ja nyt kun vauva pyörii kovasti lattialla pidän vielä aika ajoin myssyä päässä.Ei siittä todellakaan haittaa luulisi olevan, jos myssy hengittää kunnolla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211454Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.771167Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922- 77919