Tyttäreni on 2v ja 9kk. Oppi todella aikaisin puhumaan. Kehuja on tullut neuvolasta ja tuttavilta. Osaa jo ärrät ja ässät ja puhuu pitkiä ilmeikkäitä lauseita, on puhunut jo pitkään.Kehitys muutoinkin kulkenut normaalisti. Mutta mutta.. olen miettinyt tuota väri hommaa. Milloin on teillä muilla muksut oppinu tunnistamaan ja sanomaan värit?
Meillä ei tyttö oikeastaan juuri muita värejä nimeä kuin mustan. Osaa kyllä yleensä antaa jos sanoo vaikka että annappa minulle punainen palikka tms. mutta virheitä voi tulla. Puheessa ei hirveänä käytä varejä, sanoo vaatteetkin aina sen mukaan mikä kuva niissä on, esim."anna mulle se paita missä on kukan kuva". Paljon lasten kanssa tekemisissä olleena olen huomannut, että paljon nuoremmatkin lapset käyttävät värejä puheessa huomattavasti enemmän, vaikka sanoja muutoin olisi vähempi. Voiko siis värien tunnistamisessa olla joku ongelma,kun tuntuu tökkivän muuhun kehitykseen verrattuna????
Värit!!!!!
9
1575
Vastaukset
- pixi
Meidän pian kaksi vuotias tyttö on osannut nimetä perusvärit parin kk:n ajan. Toki edelleen menee sekaisin, mutta yleensä tulee oikein.
Käyttää "värejä" puheessaan päivittäin.- tyttö...
1v10kk, eikä yhtään väriä vielä osaa, eikä varmaan vähään aikaan opikaan...ei oo tullu mieleenkään että värejä pitäis tietää vähään aikaan...en oo kyllä kerenny opettaa ja ei oo tosiaan tullu mieleen että vielä´pitäis opppia. Enkkä usko että alkuperäisellä kirjoittajallakaan on hätää, koska sitäkin pidetään vielä normaalina että vas´ta kolmevuotiaana oppii kunnolla puhumaan, niin eikai niitä värejäkään vielä tarvi tietää. Ja mulla tyttö oppinut vasta äskettäin puhumaan silleen et puhuu paljon, niin en usko että värejä vilä tarvii tietää.
- eppulainen
meillä 2,5 vuotias osaa tunnistaa perusvärit eli sininen,keltainen,punainen ja vihreä. niin ja valkoinen. en osaa sanoa missä vaiheessa ne pitäisi osata..kukin tyylillään..muuten meidän tytöt aika samankaltaisia,tämäkin räpätäti puhunut jo pitkään ihan normaalisti.ihania!
- äiti kans
Meillä oli sama ongelma pojan kanssa, joka oli jo tosin vanhempi.Huomasivat päiväkodissa, että värien ja kavereiden nimien oppimisessa on vaikeuksia.Asiaa tutkittiin ja lapsi pääsi omaan päiväkotiinsa pienryhmään, jossa oli lapsia, joilla oli kielellisiä vaikeuksia.Puheterapiaakin saatiin.Poika on nyt tokalla ja vähän takertelee lukemisen ja kirjoittamisen kanssa, mutta kyllä se siitä.Jos asia huolestuttaa ota yhteys asiantuntijoihin.Jos lapsi on päiväkodissa he osaavat neuvoa.Mitä aikaisemmin asia selviää sen parempi.Pahinta oli oma tunne siitä, että lapsessa oli jotain "vikaa", mutta onneksi se meni pian ohi, sillä eihän maailma kaadu siihen, että oppii värit vähän myöhemmin kuin muut.
- tinde
mun tyttöni 4-v ja aina väliin sekottaa värejä. Vaatteet nimetään kuvan mukaan ja luulen että kun on niin paljon sävyjä niin ne hämää ja nykyään samalle värille löytyy monta nimee.
- Flikka
Vähän aikaa sitten asia tuli esille tutun ekaluokan opettajan kanssa. Joka kertoi, että ennen kattavaa esikoulujärjestelmää oli joka vuosi ekaluokassa lapsia notka ei värejä osannut. Nyt viimeisetkin opettelee ne eskarissa.
- prinssan äiti
Meillä todella puhelias tyttö 3v 4kk eikä osaa vielä värejä! 3v neuvolassa sanoi, että riittää kun osaa laittaa kaikki punaiset palikat samaan kasaan, vihreät samaan jne. Ei tarvitse vielä tietää mitä värejä ovat!
Kovasti tyttö nykyään piirtää ja värittää ja näyttää esim että tämä tussi on samanlainen kuin minun paita eli on löytänyt samanväriset tussin kuin paitansa on!
Ehtii siis vielä oppia värit, ei oo kiirusta!! - ooooooo
Meidän 2v 4kk tunnistaa parhaiten lilan (reetu tomitraktorissa on lila) ja tomin värin punaisen. Jostain syystä sininen ja vihreä ei suju.
- 2v,10kk
Sanoo värit näin: Pain värinen, laalaan värinen jne..
Jos kysyn minkä värinen on pai? Vastaus no pain värinen!
En ole huolissani. N.3v ovat lapset meillä alkaneet värejä enempi tunnistamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059