Sain joululahjaksi öljyvärisetin telineineen ja väreineen. Olen tähän asti "taiteillut" pelkillä vesiväreillä, joten kertokaapas tyhmälle aloittavalle maalarille miten öljyvärit toimivat?
Miten saan pensselit ym. puhdistettua ja onko jotain muuta huomioitavaa ennen maalaamisen aloittamista?
Netistä yritin hakea tietoa, mutta en oikein löytänyt tarvitsemaani tietoa.
Vastailkaahan kiitos!
Öljyväreistä
10
8196
Vastaukset
Eli öljyvärien ohennus/puhdistus onnistuu tärpätillä. Jos et halua kamalaa katkua ympärillesi, suosittelen hankkimaan hajutonta tärpättiä. Yleensä neuvotaan aloittamaan maalaus ohuella, tärpätillä (tai muulla ohentimelle, niitä löytyy alan liikkeistä: pellavaöljyä yms.) ohennetulla maalilla ja pikkuhiljaa työn edistyessä maalaamaan paksummalla maalilla. Tässä, kuten monessa muussakin kädentaitoja vaativassa hommassa: harjoitus tekee mestarin.
- Taivaanrannan maalari
Hajuton tärpätti on aivan yhtä vaarallista kuin tavallinenkin. Siitä on vain poistettu aromaatit. Haitalliset ainosat ovat vielä jäljellä mm. tolueeni, joka tuhoaa aivosoluja. Tärpätti on haitallista hengitettynä ja ihokosketuksen kautta saatuna. Ennenvanhaan taidemaalarit pesivät kätensä maalista puhtaaksi tärpätillä. Tätä en suosittele kenellekään, sillä tärpätti imeytyy ihon läpi suoraan verenkiertoon. Turvallisinta on käyttää pineenitärpätti tai ns. ranskalaista tärpättiä. Mineraalitärpätit voi kokonaan unohtaa. pitkäaikainen altistuminen aiheuttaa ensinnäkin iho-oireita ja myöhemmässä vaiheessa henkisen suorituskyvyn laskua. Myös työskentelytilanteessa on huomioitava käyttää kannellista astiaa käytetyille tärpättiräteille. Tärpättiä haihtuu huoneilmaan juuri näistä räteistä sekä kuivuvasta maalauksesta.
- aivosolu
Taivaanrannan maalari kirjoitti:
Hajuton tärpätti on aivan yhtä vaarallista kuin tavallinenkin. Siitä on vain poistettu aromaatit. Haitalliset ainosat ovat vielä jäljellä mm. tolueeni, joka tuhoaa aivosoluja. Tärpätti on haitallista hengitettynä ja ihokosketuksen kautta saatuna. Ennenvanhaan taidemaalarit pesivät kätensä maalista puhtaaksi tärpätillä. Tätä en suosittele kenellekään, sillä tärpätti imeytyy ihon läpi suoraan verenkiertoon. Turvallisinta on käyttää pineenitärpätti tai ns. ranskalaista tärpättiä. Mineraalitärpätit voi kokonaan unohtaa. pitkäaikainen altistuminen aiheuttaa ensinnäkin iho-oireita ja myöhemmässä vaiheessa henkisen suorituskyvyn laskua. Myös työskentelytilanteessa on huomioitava käyttää kannellista astiaa käytetyille tärpättiräteille. Tärpättiä haihtuu huoneilmaan juuri näistä räteistä sekä kuivuvasta maalauksesta.
...mitä mun päässä tapahtuu ja selvis, että syynä on tämä tärpätti. Huh, huh. Jos se kerran on noin paha myrkky, niin miksi sitä sitten myydään vapaasti öljyvärien liuottimeksi? Voisiko joku viisaampii selittää? Mulla on jo niin moni aivosolu kuollut, olen vuosikymmeniä ohentanut tärpätillä, en tosin pese käsiä sillä. Öljyväri lähtee aivan hyvin nestemäisellä saippualla ja kuumalla vedellä.
- Pensseli
Terve, itse edelleenkin puhdistan tavallisella tärpätillä pensselit, mutta huomioitavaa myös, että vältä pensseleiden liikaa kuivumista muuten ne kovettuvat ja silloin ne on lähinnä hyödyttömiä.
Maalatessasi se ei ole niinkuin vesiväreillä, kun teet pohjustusta kuten esim taivasta ja merta, tee se kerran ja jatka esim niistä seuraavina päivinä, muuten on kuin sottaamista jos laittaa väriä värin päälle...tietysti opit parhainten kun itse käytännössä tekee ja kun joku virhe sattuu anna kuivua se maalauskohta ja korjaa vasta sen jälkeen, niin se menee.
Olen aika huono selittään tälleen, mutta toivottavasti itse ymmärsit mitä ajoin takaa.
Niin ja yks asia vielä, kun pidät vuorokauden tauon maalaamisessa, ei pensseleitä tarvitse joka kerta pestä,putsaat vaan suurimmat pois tärpätillä vaikka talouspaperin(tärpättiin kastettu) avulla ja laita pensselit johonkin kippoon tärpätin joukkoon seuraavaan päivään, etteivät pensselit kuivu. Niinhän sitä sanotaan, että taulun tekoon voi mennä viikkoja, ellei kuukausiakin...
Itse olen oppinut virheistäni, eikä kukaan ole neuvonut.
Mukavaa maalausiloa !!! - työmestari
Tärpätti nyt on erinomaista vaikka henkilökohtaiseen hygieniaan. Ainakin sillä voi hiukset pestä, mutta pensselien pesuun varaisin muovipurkin ja siivilän sekä rypsiöljyä. Pigmentti valuu pohjalle ja sivellin pysyy pehmeänä. Kunnon kimpale mäntysuopaa on myös hyväksi välineiden puhtaudelle, vaikka toisinaan siveltimissä olisikin akryyliä.
- MILLI
aloittelia kysyisi missä suhteessa laimennetaan öljy värejä? esim.tärpättiä ja öljyä? laitetaanko niitä samaa aikaan väriin?
- Heikki
MILLI kirjoitti:
aloittelia kysyisi missä suhteessa laimennetaan öljy värejä? esim.tärpättiä ja öljyä? laitetaanko niitä samaa aikaan väriin?
Kannattaa kokeilla myös miltä palettiveitsi tuntuu kädessä. Minulle se sopii paremmin kuin pensseli. Siten voi maalata myös paksuja kerroksia, melkein kuin veistäen. Näin maalaten ei tarvita ohentimia välttämättä ollenkaan.
Kotisivu http://www.kukkula.net
Taideblogi http://hymettos.blogspot.com
- Maalari
Öljyvärimaalaaminen kannattaa aloittaa hyvin samalla tapaa kuin vesivärimaalauskin. Ohuilla kerroksilla, siis ohenna väriä aluksi runsaalla tärpätillä. Ota koko maalauspuhja halutuusi, älä tyydy nyhertämään vain yhtä kohtaa heti aluksi.
Jatkaessasi maalausta uusilla kerroksilla, lisää aina pellavaöljyä (ja mahdollisessti dammaria ja muita litkuja) yhä enemmän ja yhä enemmän. Kuitenkn maalausnesteen koostumuksen pitää aina olla vähintään 50 % tärpättiä - muuten teos ei kestä, ja sen kuivuminseen menee ikuisuus. Eli ylempi kerros aina hieman öljyisempänä.
Tämä on vain yksi tapa aloittaa, mutta se on kokemukseni mukaan se perusteellisin, ja öljyväreillle luonteenomaisin. Rohkene aina kokeilla uusia lähestymistapoja.
Hyviä hetkiä maalauksen parissa.
ps. pensselit kannattaa todellakin pestä aina. Aina kun lopetat, aina kun siirryt uuteen väriin jne. - taitaja
suosittelen tavallista ryosiöljyä! Ja sen jälkeen tiskinpesuainetta. Luontoystävällistä ja hajutonta. :)
t.Taiteilija- ja edullisempi
on PARAS. Ja luontoystävällinen. Ja ei tarvii astianpesuainetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316046- 393962
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833343- 122838
- 292262
- 122247
- 1621916
- 231699
- 271418
- 1051372