Pitäisi noin 9Mt kokoisessa tiedostossa etsiä tekstistä tietyt sanat, ja lisätä rivinvaihto niiden eteen.
Onnistuuko tämä jotenkin helposti?
Eli pitäisi tekstissä löytää kaikki sanat jotka esiintyvät kaksi kertaa peräkkäin ja niiden välissä on kaksoispiste.
"tämä on teksti moi: moi ja tämä jatkuu vielä"
Eli pitäisi näiden "moi: moi" eteen lisätä rivinvaihto, jotta lopputulos olisi:
"tämä on teksti
moi: moi ja tämä jatkuu vielä"
Teksti on utf-8.
Tekstin muokkaus
10
407
Vastaukset
- viisaammilta
minä en osaa, mutta tiedän että tuo menee loistavasti esimerkiksi pikkuisella perlinpätkällä. Älä menetä toivoasi, jäämme odottamaan oikeasti osaavien apua :)
- sed,awk,tr ja perl
"Pitäisi noin 9Mt kokoisessa tiedostossa etsiä tekstistä tietyt sanat, ja lisätä rivinvaihto niiden eteen."
Enpä ole asiantuntija, mutta tuollaiset hommat hoitunevat ohjelmilla (mukana yleensä jakeluissa)
sed, awk, tr ja tietenkin perlillä.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/unix/5.11.html
Jos tuo "moi: moi" on vakio... onnistuisi tuo aika helposti jopa tekstieditorilla tai tekstinkäsittelyohjelmalla?- konsolissa
Ei ole vakio, vaan se voi olla ihan mikä tahansa sana.
Ainoa tunnusmerkki on että niiden välissä on kaksoispiste ja sitten välilyönti kaksoispisteen oikealla puolella.
hei: hei
joulu: joulu
kevät: kevät
jne... - seuravaa
konsolissa kirjoitti:
Ei ole vakio, vaan se voi olla ihan mikä tahansa sana.
Ainoa tunnusmerkki on että niiden välissä on kaksoispiste ja sitten välilyönti kaksoispisteen oikealla puolella.
hei: hei
joulu: joulu
kevät: kevät
jne...man awk
man sed
sed:llä homma ainakin onnistuu. - mitä asiantuntijoita
seuravaa kirjoitti:
man awk
man sed
sed:llä homma ainakin onnistuu.täältä löytyykään!
- konsolissa
seuravaa kirjoitti:
man awk
man sed
sed:llä homma ainakin onnistuu.Olisin erittäin kiitollinen jos joku neuvoisi minua näiden ohjelmien kanssa. En oikeastaan ymmärtänyt mitään man sivuista :(
- Järki käteen
konsolissa kirjoitti:
Olisin erittäin kiitollinen jos joku neuvoisi minua näiden ohjelmien kanssa. En oikeastaan ymmärtänyt mitään man sivuista :(
"oikeastaan ymmärtänyt mitään man sivuista :("
Man sivut ovat referenssioppaita niille, jotka jo osaavat hommat, mutta tarkistavat detaljit.
Dokumentaatiota on kaikista ohjelmista. Ohjelmat vain pitää itse opetella.
Mietipä nyt itse: ei auta man g ? Opettaisiko joku minulle, kuinka c ohjelmoimaan?
Onnistuu sangen helposti.
Laita tämä esim. tiedostoon nimeltä testiohjelma:
#!/usr/bin/perl
while() {
chomp();
/\W($ARGV[0]: $ARGV[0])\W/ && print "$`\n$1 $'\n";
}
(mikäli "type perl" tulostaa jotain muuta kuin tuo /usr/bin/perl, niin vaihda sen tuloste tuohon alkuun)
Sen jälkeen aja komento chmod 755 testiohjelma.
Sitten testaa toimiiko tuo itselläsikin:
./testiohjelma moi < testitiedosto
1. ohjelmalle annettu parametri on se haettava sana, ja syötetiedosto annetaan ohjelman luettavaksi tavanomaisella komentotulkin uudelleenohjauksella (- viisaammilta
Mää arvasin että Perli on maailman enstex tykein peli tollaseen :) Kun vielä joskus jaksais itte opetella..
- konsolissa
Ongelmana, etten tiedä haettava sanaa, se voi olla ihan mitä vaan.
Ohjelman pitäisi osata tunnista automaattisesti kaksi peräkkäin oleva sanaa, joiden välissä on kaksoispiste.
Esim jos merkkijono on:
"Tämä on tällainen: tällainen esimerkki: vain mutta: ehkä joku: joku: tajuaa, mitä minä: minä tarkoitan"
Niin lopputulos pitäisi olla:
Tämä on \n
tällainen: tällainen esimerkki: vain mutta: ehkä \n
joku: joku: tajuaa, mitä \n
minä: minä tarkoitan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .694118Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503065Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323010Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3912093Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101196Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111183- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291014- 601000
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111963