Tekstin muokkaus

konsolissa

Pitäisi noin 9Mt kokoisessa tiedostossa etsiä tekstistä tietyt sanat, ja lisätä rivinvaihto niiden eteen.

Onnistuuko tämä jotenkin helposti?

Eli pitäisi tekstissä löytää kaikki sanat jotka esiintyvät kaksi kertaa peräkkäin ja niiden välissä on kaksoispiste.

"tämä on teksti moi: moi ja tämä jatkuu vielä"

Eli pitäisi näiden "moi: moi" eteen lisätä rivinvaihto, jotta lopputulos olisi:

"tämä on teksti
moi: moi ja tämä jatkuu vielä"

Teksti on utf-8.

10

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisaammilta

      minä en osaa, mutta tiedän että tuo menee loistavasti esimerkiksi pikkuisella perlinpätkällä. Älä menetä toivoasi, jäämme odottamaan oikeasti osaavien apua :)

    • sed,awk,tr ja perl

      "Pitäisi noin 9Mt kokoisessa tiedostossa etsiä tekstistä tietyt sanat, ja lisätä rivinvaihto niiden eteen."

      Enpä ole asiantuntija, mutta tuollaiset hommat hoitunevat ohjelmilla (mukana yleensä jakeluissa)
      sed, awk, tr ja tietenkin perlillä.
      http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/unix/5.11.html

      Jos tuo "moi: moi" on vakio... onnistuisi tuo aika helposti jopa tekstieditorilla tai tekstinkäsittelyohjelmalla?

      • konsolissa

        Ei ole vakio, vaan se voi olla ihan mikä tahansa sana.

        Ainoa tunnusmerkki on että niiden välissä on kaksoispiste ja sitten välilyönti kaksoispisteen oikealla puolella.

        hei: hei
        joulu: joulu
        kevät: kevät

        jne...


      • seuravaa
        konsolissa kirjoitti:

        Ei ole vakio, vaan se voi olla ihan mikä tahansa sana.

        Ainoa tunnusmerkki on että niiden välissä on kaksoispiste ja sitten välilyönti kaksoispisteen oikealla puolella.

        hei: hei
        joulu: joulu
        kevät: kevät

        jne...

        man awk
        man sed

        sed:llä homma ainakin onnistuu.


      • mitä asiantuntijoita
        seuravaa kirjoitti:

        man awk
        man sed

        sed:llä homma ainakin onnistuu.

        täältä löytyykään!


      • konsolissa
        seuravaa kirjoitti:

        man awk
        man sed

        sed:llä homma ainakin onnistuu.

        Olisin erittäin kiitollinen jos joku neuvoisi minua näiden ohjelmien kanssa. En oikeastaan ymmärtänyt mitään man sivuista :(


      • Järki käteen
        konsolissa kirjoitti:

        Olisin erittäin kiitollinen jos joku neuvoisi minua näiden ohjelmien kanssa. En oikeastaan ymmärtänyt mitään man sivuista :(

        "oikeastaan ymmärtänyt mitään man sivuista :("

        Man sivut ovat referenssioppaita niille, jotka jo osaavat hommat, mutta tarkistavat detaljit.
        Dokumentaatiota on kaikista ohjelmista. Ohjelmat vain pitää itse opetella.
        Mietipä nyt itse: ei auta man g ? Opettaisiko joku minulle, kuinka c ohjelmoimaan?


    • Onnistuu sangen helposti.

      Laita tämä esim. tiedostoon nimeltä testiohjelma:

      #!/usr/bin/perl

      while() {
      chomp();
      /\W($ARGV[0]: $ARGV[0])\W/ && print "$`\n$1 $'\n";
      }

      (mikäli "type perl" tulostaa jotain muuta kuin tuo /usr/bin/perl, niin vaihda sen tuloste tuohon alkuun)

      Sen jälkeen aja komento chmod 755 testiohjelma.

      Sitten testaa toimiiko tuo itselläsikin:
      ./testiohjelma moi < testitiedosto

      1. ohjelmalle annettu parametri on se haettava sana, ja syötetiedosto annetaan ohjelman luettavaksi tavanomaisella komentotulkin uudelleenohjauksella (

      • viisaammilta

        Mää arvasin että Perli on maailman enstex tykein peli tollaseen :) Kun vielä joskus jaksais itte opetella..


      • konsolissa

        Ongelmana, etten tiedä haettava sanaa, se voi olla ihan mitä vaan.

        Ohjelman pitäisi osata tunnista automaattisesti kaksi peräkkäin oleva sanaa, joiden välissä on kaksoispiste.

        Esim jos merkkijono on:

        "Tämä on tällainen: tällainen esimerkki: vain mutta: ehkä joku: joku: tajuaa, mitä minä: minä tarkoitan"

        Niin lopputulos pitäisi olla:

        Tämä on \n
        tällainen: tällainen esimerkki: vain mutta: ehkä \n
        joku: joku: tajuaa, mitä \n
        minä: minä tarkoitan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      391
      4976
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2761
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      155
      1985
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1668
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1533
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      63
      1397
    7. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      51
      1390
    8. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1377
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      64
      1334
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1111
    Aihe