3v vaipoissa

hermot menee

Meillä seuraava tilanne: tyttö täyttää pian 3v ja on jo puoli vuotta käynyt säännöllisesti potalla tehden sinne niin isot kuin pienetkin asiat. Potalla asioidaan säännöllisesti ennen, jälkeen ja ruokailujen välissä; yhteensä n. 15krt/vrk. Yöllä pidetään vaippaa. Ongelma on siis se, ettei tyttö
a) ilmaise potattelun tarvetta ja
b) tekee suvereenisti vaippaan niin isot kuin pienetkin asiat. Käytännössä potta pitäisi siis teipata kiinni takalistoon, jos haluaisin tenavan pysyvän kuivana.

Olemme keskustelleet asiasta ja näissä yhteyksissä tyttö aina lupaa "joo" -ilmoittaa jatkossa potan tarpeensa, mutta käytännössä ei koskaan sano, vaan tekee kuten edellä kerroin. Lahjottu on, luettu pottakirjat, pissatetu tuttavat ja pehmoeläimet. Juhlittu myös pissat ja kakat. Mikäli jätän vaipan pois, tekee pissat ja kakat pikkareihin, eikä tule ilmoittamaan edes näistä vahingoista, vaan leikkii tyytyväisenä lastit housussa.

Tyttö istuu kyllä ihan mielellään potalla, joten potta-kammosta ei kuitenkaan kai ole kyse. Vatsa toimii normaalisti ja muilta osin hän on hieman ikäisiään jopa edellä (puheessa, motoriikassa ja sosiaalisissa taidoissaan). Vain tämä potta-asia ei tahdo ottaa onnistuakseen.

Niin että olisiko jolla kulla kokeneemmalla jotain vinkkiä millä asiassa pääsisi eteenpäin. Tarhaan meno on edessä helmikuussa ja olisihan tuo ihan kiva, ettei tyttö olisi ainoa vaippahousu isojen ryhmässä...

9

2582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

      Kuullostaa tutulta: meillä oli tytöllä sama tilanne saman ikäisenä. Eri keinoja kokeiltiin, mutta eivät tepsineet. Lopulta keksimme tarrataulun seinälle eli pistimme värikkään kartongin seinälle ja tyttö sai pistää siihen kivan tarran joka vessareissun jälkeen. Yhdessä kävimme ostamassa paljon erilaisia tarroja, ne kai sitten innostivat pottaharjoitteluun. Alussa tosin kävi vähän väliä saadakseen tarran, mutta rauhoittui sitten. Siitä on nyt kuukausia, mutta vieläkin pitää välillä muistutella pissalla käynnistä. Taitaa maailma olla tytön mielestä niin kiinnostava ettei haluaisi "tuhlata" aikaa vessassa käymiseen.

    • tarja2

      käydä pöntöllä?Meillä ei 3v ole käynyt potalla enää vuoteen.
      Meillä on hieman ongelmia yöpissaamisessa myös,eli aika ajoin pissaa sänkyyn,mutta vähenevässä määrin onneksi koko ajan.....

    • 3 v 4 kk

      Poika kävi potalla,mutta vaippaan tuli pissa aika usein.Hoitopaikassa ei saanut olla ilman vaippaa enneku oli täysin kuiva!!!!Yhtään vahinkoa ei olisi saanut tulla.Vaikee siinä sit on toista täysin kuivaksi opettaa.Kuivaksi oppi heti kun jäi hoidosta pois t
      Toisen lapsen synnyttyä.Jätin vaan vaipat pois,viikon verran vahinkoja sattui.Siitä lähtien kuiva.
      Mutta nyt ongelmana potta.Ei suostu pytylle vaikka on jo 4,5 v.Kakkaa harvoin,1-2 krt viikossa.Ja sit ei meinaa potta riittää...
      Hommaa hoitoon muutamat harkkahousut,eli sellaset kestovaippajutut,mitkä näyttävät tavallisilta pikkuhousuilta jos pelkäät että joku vaipoista kiusaa.Mutta en usko että on ainoa samanikäinen vaippahousu.

    • oisko apua

      Niinkuin joku tässä ketjussa mainitsikin, että eikö käy pöntöllä.

      Meillä siirryttiin melkein heti vaipoista vessanpönttöön. Pöntönpienentäjä meillä on semmonen ankka. Tulee pöntön renkaan päälle, joten kylmä posliini ei koske esim jalkoihin, kuten sellaisissa malleissa, joita käytetään siten, että vessanpöntön rengas on ylhäällä.

      Lisäksi meillä on vessanseinässä imukuppikoukku, joka on kans ankka, jossa tätä pienentäjää sitten pidetään.

      Ja että asiointi helppoa, niin koroke on pitää olla, että lapsi pääse itse istumaan vessanpöntölle.

    • meillä myös

      Meillä oli myös vaippa vielä 3v. Sitten tajusi yhtäkkiä lapsi ulkomailla ollessaan, että ei voi mennä yhtä vapaasti uimaan yms. kuin muut lapset. Vaippa piti aina tarkistaa ja se hidasti menoa. Sitten ihan yhtäkkiä ilmoitti hädän ennen sen tuloa.

      Eli uskon, että oli tiedostanut asian pitkään, mutta ei ole vain ottanut asiaa niin suureksi ongelmaksi, että viitsi nähdä vaivaa keskeyttää tekemisiään kakan tai pissan vuoksi. Lomalla kakasta ja pissasta oli vaivaa enemmän. Kun ne vaipassa ei voinut mennä vapaasti.

      Joten ehkä veisin lapsen johonkin leikkipaikkaan tai johonkin, jossa on paljon tekemistä ja muita lapsia. Sitten kun innoissaan on menossa leikkimään ottaisin syliin ja sanoisin, että ensin täytyy vaihtaa vaippa. Hermostuu varmasti heti ja ei malta odottaa, mutta ottaisin vain ajan vaipan tarkastukseen ja sanoisin, että ei voi mennä leikkimään tai esim. uimaan jos on vaippa likainen. Tämän toistaa seuraavana päivänä jne. sitten lapsi huomaa, että vaipasta alkaa olemaan todellista haittaa hänelle, eikä vaippa olekkaan enää mukava. Sitten kun aina sanoo, että jos ei olisi enää vaippaa, niin voisi mennä...meillä ainakin tehosi todella itsepäiseen lapseen toi keino. Hän oppi heti, kun huomasi, että vaippa oli este, ei mukavuus.

    • poika 3 v

      Samat on kuviot meilläkin. Poika tosin käy päiväkodissa potalla aika hyvin. Kotona vaan yleensä istuu iloisena kakat housussa. Voi olla, että teilläkin se hoitoonmeno voisi hieman edistää asiaa, kun tyttö näkee, että muutkin käyvät.

      • turhaan

        Joskus on niinkin kun luovuttaa ja antaa periksi niin ongelma ratkeaa. Älä hermoile ja tee asiasta liian iso numeroa. Voipi olla että lapset kerjäävät huomiota siinä kun äiti huolestuu kun he ei toimi haluavalla tavalla.

        Luovuta ja hengähdä ja voipi olla että tilanne ratkeaa silloin. Lasten hoidossa voi tätäkin vaihtoehtoa kokeilla ;)


    • Äippä82

      ihan sama juttu tyttö täytti 11/05 3-vuotta ja ei osaa ilmaista pissa/kakkahätäänsä,kuitenkin jos itse laitan potalle niin välillä pissaa ihan nätisti ja saattaa joskus kakatakkin jos osaan ajoittaa potallelaiton oikein;)pytynpienentäjät on myös kokeiltu.en tiedä mikä auttaisi,meillä ei ole potta tms kammoa...

    • Anonyymi

      Meil kolmen täyttänyt tyttö on noin puoli vuotta ilmoittanut kakka hädästä ja tekee pöntölle mut
      ei ilmaise pissan tarvetta vaan laskee pissat vaippaa olen kokeillu jättää vaipan pois päiväksi mut ei onnistu en kuitenkaa tressaannut kyllä jossain vaiheessa rupee ilmasemaan myös pissa hädän tyttöö ei tunnu häiritsevän pissanen vaippa vaikka luulisi et märkä vaippa jalkojen välissä tuntuisi pahalta kävellessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe