Pahkan kuivaaminen

Hopo

Kaadettavassa koivussa oli isohko pahka. Sahasin rungon poikki pari tuumaa pahkan molemmin puolin, eli pahka on kiinni rungossa. Mikä olisi oikea tapa kuivattaa pahka, jotta siitä voisi joskus puuhastella jotakin?

6

7612

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinona

Tapoja ja suosituksia on niin montaa, kuin niiden esittäjääkin.
      Kannattanee nyt ensin antaa olla sen pahkan kiinni siinä rungossa, jotta se runko halkeilee sahauspinnaltaan kuivuessaan, eikä pahka.
      Kuivatus ilmavassa paikassa, ettei kuivu liian nopeasti. Kananttaa liimata puuliimalla niiden sahauspintojen peitoksi ihan tavallista kirjoitus / kopiopaperia, jolloin halkeilu vähenee hitaamman kuivumisen johdosta.
      Noilla menetelmillä kuivuminen tapahtuu hitaasti, mutta vauriot ovat todennäköisesti pienemmät kuin nopealla (saunassa) kuivaamalla.

Yksi tapa on sitten vanha menetelmä, jossa se pahka on sahattu siitä rungosta irti ja upotettu vesiastiaan, jossa on melko rankasti suolattua vettä, eli siis vahvaan suolaveteen.
      Tuolla sitten pahkaa liotetaan vaikkapa jokusen viikon siten, että se on koko ajan vedenpinnan alla. painoksi vaikkapa kiviä, että pysyy huooeluksissa.
      Tuon suolaamisen jälkeen sitten kuivatus ilmavassa paikassa.
      Tuo suolavesiliotus tekee sen, ettei pahka niin helpolla kuivuessaan halkeile.

Kuten tuolla alussa mainitsin, mielipiteitä ja tapoja on vaikka kuinka paljon, mutta nuo menetelmät on niitä, mitä itse olen käyttänyt ja tälläkin hetkellä on viininkäymisastioissa likoamassa jokunen pahka suolavedessä.

• suuseppä

Mene käymään tai soita sellaiseen firmaan Helsingissä, kuin Plectra Trading Oy. Ne kaverit ovat pahkatyöstön täysipäiväisiä ammattilaisia ja varmasti osaavat kertoa, kuinka kuuluu menetellä. Täällä saat vain kaikenlaisia huu haa neuvoja, ja homma menee pieleen.

• Pena

Laita puuliimaa tms hengittämätöntä ainetta puun leikkauspinnoille. Tämä estää puun halkeilun. Älä kuori pahkaa, silloin se kuivuu liian nopeasti ja halkeilee. Kuivata hitaasti ulkovarastossa ensimmäinen vuosi. Puu kuivuu noin tuuman vuodessa.

• muovipussiin

Laita se leipäpussiin ja päästele välillä höyryä pois. Älä liikaa ettei halkea. Älä liian vähän ettei mene homeeseen. Pieni home lähtee hiomalla, haljennut on takkatavaraa.

Äläkä soita minnekään työkalujen jälleenmyyjälle. Eivät he tee muuta kuin myyvät työkaluja.

• pahkamies

totta tosiaan vitsejäkö kerrote täällä pahka on arvokas sen takia koska siinä syyt menevät vähän eri suntiin joka paikassa niin se ei halkea vaikka kuivaisi uunissa 300 asteessa sen takia se on pahka eikä pölkky mistä niitä esineitä kuten kuksia tehdään

• Holde

Kyllä tuoreesta pahkasta voi tehdä kuksa vaikka heti itse olen tehnyt . Kuksa on pahkan muotoja mukaileva. Eikä mikään muki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72