Kontion kytkin jumissa

Sisua

Auto on -76 tai -77 mallia seissyt ulkona pari vuotta, muuten pitäisi olla kunnossa mutta kytkin ei irroita. Poljin on mahdottoman raskas hädin tuskin pystyy pohjaan painaa, lähes jumissa. Mikähän olisi vikana, mistä päin kannattaa ruveta vikaa etsimään? Pitääkö avata kytkin vai onko jumi muualla?

10

4047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junior-Trucker

      Onko se auto käynyt?? Painetta pitää tietysi olla, että kytkin painuu alas.. Eiköhän Kontiossakin ole jo painetehosteinen nestekytkin?? Voisi olla vaikka venttiili jumissa tms.. Voi siis olla, että polkimelle ei vain tule painetta.. En sitten tiedä, mitä paineilmakytkin tekee, jos esim. irroitushaarukka tai työsylinteri on jumissa...käykö poljin jäykäksi, vai painuuko alas, mutta mitään ei tapahdu...enpä ole tuollaiseen törmännyt. Silloin tosiaan ei kytkin painu, jos painetta ei ole riittävästi.. Työsylinteriin pääsee käsiksi aika helposti, vaikka taitaakin olla juuri hytin alla Kontiossa.. Jos vika on taas itse kytkimessä tai haarukassa, niin sitten pitää irroittaa kardaani, ja sen jälkeen laatikko.. Se kuusipykäläinenkin painaa jo sen verran, että kannattaa tehdä rasvamontun päällä tunkin kanssa..

      • Sisua

        Joo hyvin lähti käyntiin ja paineet nousi kunnolla.
        Moottori on valmetin 611. En ole varma onko siinä kytkimessä sen kummempaa tehostinta vai pelkällä nesteelläkö vaan. Poljin on tosiaan älyttömän jäykkä .


      • ainakaan kannata
        Sisua kirjoitti:

        Joo hyvin lähti käyntiin ja paineet nousi kunnolla.
        Moottori on valmetin 611. En ole varma onko siinä kytkimessä sen kummempaa tehostinta vai pelkällä nesteelläkö vaan. Poljin on tosiaan älyttömän jäykkä .

        alkaa väkisin survomaan kytkintä lattiaan. Saa vain hajotettua jotain. Oon kyllä ajanut vähäsen vastaavalla vehkeellä, mutta en osaa sanoa mitään viisasta mikä auttaisi ongelman selvittämisessä. Ei ollu tuollaisia murheita


      • Junior-Trucker
        Sisua kirjoitti:

        Joo hyvin lähti käyntiin ja paineet nousi kunnolla.
        Moottori on valmetin 611. En ole varma onko siinä kytkimessä sen kummempaa tehostinta vai pelkällä nesteelläkö vaan. Poljin on tosiaan älyttömän jäykkä .

        Onko tosiaan Kontiota saanut Valmetin koneella?? Eikös niissä ollut Leyland, ja Karhu-Sisuissa sitten Valmet 611... Jos se on Karhu, niin siinä ainakin on muistaakseni paineilmalla toimiva nestekytkin...sellaisella olen muutaman kerran ajanut..


      • minä
        Junior-Trucker kirjoitti:

        Onko tosiaan Kontiota saanut Valmetin koneella?? Eikös niissä ollut Leyland, ja Karhu-Sisuissa sitten Valmet 611... Jos se on Karhu, niin siinä ainakin on muistaakseni paineilmalla toimiva nestekytkin...sellaisella olen muutaman kerran ajanut..

        Kuulinpa vasta armeijan autokorjaamon asentajalta, että kontioita on tehty myös Valmetin 4-sylinterisellä turbokoneella kun tuo 611 on kuusisylinterinen.


      • boulla
        minä kirjoitti:

        Kuulinpa vasta armeijan autokorjaamon asentajalta, että kontioita on tehty myös Valmetin 4-sylinterisellä turbokoneella kun tuo 611 on kuusisylinterinen.

        nelisylinterisen sisun nimi oli intissä pulla-sisu


    • sjr

      Jos saat sen irrotusmekanismin pelaamaan, tai jos näyttää että se pelaa, niin voi olla että levy on seisoessa ruostunut kiinni vauhtipyörään tai painelevyyn. Tämä on aivan yleistä, jos laite seisoo ajamatta muutaman vuoden. Jos näin on, niin sen saa kyllä yleensä lähtemään irti. Tarkista nyt,liikuuko siellä kytkimen päässä mikään. Eli pelaako irrotusmekanismi ollenkaan.

      • kytkinakseli

        niin todennäköisesti kytkinakseliin on levy jämähtänyt. jos on luukkua siinä ylhäällä niin kuin scaniassa VÄHÄN ruosteen irroitus ainetta jos vaikka lähtis auki. useempaan otteeseen.

        jos ei lähde laatikko pois.

        olen nähnyt et 142 scaniassa jämähti toinen levy akseliin vaikka oli ajossa oleva auto.
        sille ei tehty mitään muutakuin laitettiin crc:tä sieltä luukusta. ensiavuksi


    • tunkiosisu

      Turhia neuvoja. Auto käymään, jarrupaineita varten. Vaihde vapaalle, kytkimeen ei kosketa, tyhjäkäynnillä työnnetään ykkönen silmään. Aina on kiinniruostuneet levyt irronneet vauhtipyörästä.
      -76 vuosi oli ainoa Kontioissa kun oli Valmet 611. Karhu tuli -77 vain ja ainoastaan Valmetilla.

      • Näin se meilläkin,, rivakat otteet vaan, se keppi runtataan sinne ykköseen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe