tyräleikkaus

äiskä70

Kuinka pian olette toipuneet tyräleikkauksesta?Mulla on keisarinleikkausarpeen tullu tyrä joka leikataan ensi viikolla,jännittää pirusti jo nyt!Mulla on nuorin lapsi vielä sen ikäinen että viihtyy sylissä ja muutenkin tulee lasta nosteltua esim.rattaisiin yms,Mitenköhän selviän arjesta leikkauksen jälkeen?!Mies kyllä on pari päivää pois töistä ja apunani,mutta sitten senkin täytyy mennä töihin,eikä muita "apujoukkoja"ole..Kertokaa kokemuksistanne kyseisen leikkauksen jälkeen miten ootte toipunu yms.

6

3684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikkaus 2004

Olet kokenut keisarinleikkauksen ja uskon sinun muistavan sen aikaiset hoidot ja rajoitteet.
      Nyt toipumisaika on otettava huomattavasti rauhallisemmin, sillä arpikudos ei parane terveen ihon tavoin. Parasta olisi ottaa yhteyttä sinua hoitavan sairaalan kirurgian osastohoitajaan ja keskustella hänen kanssaan jo valmiiksi esim. kodinhoitajan tarpeesta kotiutumisen jälkeen.
      Sairaala lähettää ns. sisääntulo-ohjeita ja yhteystiedot ennen leikkausta hyvissä ajoin.

Vähintään viikko pitää käyttää tukisidosta liikkuessa ja suuhunpantavaa painavamman nostaminen on ehdottomasti kielletty. Periaatteessa pienenkin lapsen nostaminen voi jännittää pallealihakset niin, että sisäiset ompeleet ovat vaarassa revetä. Myös liukkaalla liikkumista tulee välttää ensimmäisten viikkojen aikana.
      Hae rohkeasti tietoa ammatti-ihmisiltä turhien pelkojen välttämiseksi. Kodinhoitajan apu ei välttämättä ole kallista ja se selviää kunnan tai kaupungin kautta.

• äippä-71

Heippa! Mulla tuli samanmoinen tyrä sectioarpeen v.-04 ja se leikattiin elokuussa -05. Leikkaus oli isompi kun oltiin ajateltu ja toipuminen tooooosi hankalaa, valitettavasti! Sain nostelukiellon 8 vkoa ja tosiaankin ei maitopurkkia painavampaa saanut nostella. Hankalaa näin pienen lapsen äitinä, onneksi mulla oli mies apuna ekat 5vkoa ja sitten mummo loppuajan. Otin kaiken todella varovasti ja mielestäni hoidin itseni kuntoon mutta niin vaan tuli taas uusi tyrä mulle! Eli taas olen leikkausjonossa... helvetti kyllä potuttaa! Elikäs kannattaa TOSIAAN OTTAA RAUHALLISESTI ei edes imurointia 2-3 kk:teen ja mielummin pyydä vaikka vähän "turhaan" lisää saikkua kun menet ainakaan töihin. Mulla ei kyllä laitettu eikä käsketty pitää mitään tukea leikkauksen jälkeen, mutta itse käytin kyllä housuliivejä tukemassa. Tsemppiä sulle leikkaukseen ja koetahan parantua rauhassa. Apua lasten hoidossa kyllä tulet tarvitsemaan muuten leikkauksesta ei ole mitään hyötyä!

• Merike

Tyräleikkeus on sellainen, että siitä palautuminen kestää viikkokausia. Missään tapauksessa et voi leikkauksen jälkeen 3-4 viikkoon nostaa lasta etkä saa muutakaan raskasta työtä tehdä. Sinun täytyy ehdottomasti saada kodinhoitaja tai vaikka joku tuttu auttamaan sinua lapsenhoidossa ja kotitöissä. Jos heti leikkauksen jälkeen alkaa riehua, niin kohta tyrä uusiutuu ja olet uudelleen leikkausjonossa.

Minulta leikattiin nivustyrä oikealta puolelta maaliskuussa -99. Leikkauskohtaan laitettiin ihonalainen verkko, sen liikkumisen tuntee vieläkin määrävälein. Onneksi lepäsin, mutta sairaslomaa sain vain 3 viikkoa. Onneksi työni on kevyttä eikä mitään tarvitse nostella. Ulkona täytyi kulkea varovaisesti, koska pienikin liukastuminen olisi voinut olla todella kohtalokas.

Onnea leikkaukseen ja toivon mukaan saat apua. Tyräleikkaus ei ole suuri leikkauksena, mutta siitä toipuminen vie viikkoja. Saat myöskin varautua kipuihin, lääkärit kyllä kirjoittavat kipulääkkeitä varten reseptin.

• äiskä70

Nyt kun olen näitä vastauksia lukenut,mua pelottaa entistäkin enemmän!Ei niinkään pelota se itse leikkaus vaan siitä toipuminen ja miten pärjään lapsen kanssa kun ei niitä "apujoukkoja"mulla ole,enkä haluaisi viikkokausiksi ketään vierasta kodinhoitajaakaan kotiini pyörimään.Kai se vaan pakko on kotipalveluun kuitenkin soittaa ja apua pyytää...Ja toisaalta,yksilöitähän tässä ollaan ja jokainen toipuu omallalaillaan ja esim.kipukynnys on toisilla matalampi kuin toisilla jne.Itse en ole kokenut esim.keisarinleikkauksesta toipumisia(2kpl)ja siitä johtuvia kipuja mitenkään pahoina,mutta taas alatiesynnytyksen(1kpl)jälkeiset kivut olivat minusta ihan kamalia,joku toinen taas kokee ihan erilailla nämäkin asiat.Mutta kiitoksia kaikille jotka olette leikkauskokemuksistanne kertoneet,niin tiedänpähän ainakin varautua kaikenlaiseen.Kirjottelen tänne sitten jossain vaiheessa miten pärjäilen.

• tehty on

Multa leikattiin molemmat nivukset, verkot sisään ja samatien menoksi. 3 pv saikkua ja se siitä. Mitään tuntemuksi tai verkon liikkumisia ei ollut, edes titaaninipsiä ei tarvinnu, mut mä en ollutkaan mikään läski, painoindeksi alle 22!
        Niin leikkaus tehtiin siististi tähystyksellä, kolme pientä reikää, joiden arpia ei edes enää huomaa, ellei ala etsiä.

• äiskä70
        tehty on kirjoitti:

Multa leikattiin molemmat nivukset, verkot sisään ja samatien menoksi. 3 pv saikkua ja se siitä. Mitään tuntemuksi tai verkon liikkumisia ei ollut, edes titaaninipsiä ei tarvinnu, mut mä en ollutkaan mikään läski, painoindeksi alle 22!
        Niin leikkaus tehtiin siististi tähystyksellä, kolme pientä reikää, joiden arpia ei edes enää huomaa, ellei ala etsiä.

Elossa ollaan!Leikkaus meni hyvin ja pois pääsin sairaalasta yhden yön jälkeen,kipulääkettä olen ottanut tarvittaessa,kodinhoitaja tulee maanantaina auttaan lapsenhoitohommissa.Eiköhän tää tästä pikkuhiljaa..Edelliselle kirjottajalle vastaisin sen verran että,keisarinleikkausarpeen tullut tyrä on aivan erilainen parantumaan kuin nivustyrä.Mulla ainakaan ei tehty tähystysleikkausta vaan avattiin arpi uudestaan,joten vatsassa on 6 tikkiä ja kestää kauemmin parantua.Ja tiedoksesi vielä,en ole minäkään läski vaan painan 45 kiloa...Hyvää jatkoa kaikille palstalaisille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe