Onko olemassa jotain lakia tms kauanko vihkimisen on vähintään kestettävä? Meillä on kirkkohäät mutta halutaan mahd. lyhyt kaava koska kärsin järkyttävästä paniikkihäiriöstä (sen vuoksi ei haluttu kuitenkaan sulkea kirkkohäitä kokonaan pois), olen lukenut että moni pappi pistää vastaan ja pitää omista tavoistaan ja mielipiteistään kiinni jos hääpari sanoo toiveitaan ettei halua esim. sormusvaloja tms mikä käsittääkseni on ihan vapaaehtoinen. Olen kuullut että jopa virsi tai muu musiikkiesitys olisi vapaaehtoinen, onko? Olen ajatellut että sanon ihan suoraan papille että minulla on ko. "sairaus"ja haluamme kuitenkin että siinä nyt jotain muutakin on kuin vain "tahdotko jne" mutta kun en yhtään tunne pappia niin mahtaakohan saada ymmärrystä tässä asiassa. Jos vähän itse tietäisi mitkä ovat pakollisia ja mitkä ei niin olisi siinä tilanteessa viisaampi kun toimituksen kulusta keskustellaan.
Vihkikaavan pituus?
5
2142
Vastaukset
- anita
Katso: http://evl.fi/Virsikirja.nsf/jp.pdf, sieltä jumalanpalvelusten kaavat, kirkolliset toimitukset ja avioliittoon vihkiminen. Kaava on lyhyimmillään todella lyhyt ja pappi tilanteesta tietäessään varmaan vetää mahdollisimman nopeasti. Tosin olo siellä alttarilla on niin epätodellinen, että ajantaju katoaa aivan kokonaan muutenkin. Minusta ainakin koko tilaisuus vilahti aivan hetkessä. Kivistävät varpaat auttoi lisäksi unohtamaan jännityksen. Tsemppiä ja onnea!
- lääkäriltä ennen
vihkimistä beetasalpaajaa. Saat olla jännittämättä vihkimisen ajan, ja nautit enemmän juhlistasi.
- Ojassaoleva
Kyllä kirkkovihkimisessä niitä pakollisia osia on sen verran, että tuollaiset 10-15 minuuttia menee vaikka mitä tekisi.
- Tuulia
Tuusulan kirkossa ennätys vihkimisestä on 9 minuuttia. Aika siitä kun pari astetelee alttarille, siihen kun pari on poistunut kirkkokäytävältä.
- vastausta..
Vinkkinä kaikille ketkä lukee tän: vihkitilaisuuden aikana ei ole pakko seistä, vaan on mahdollista saada myös tuoli tai voi olla polvistuneena. Ota ongelmasi esille jo papin kanssa puhuessa niin hän varmasti ymmärtää! Papinkin voi valita, jos tahtoo..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahduksen syynä bensan ja kaljan hinnan nostot
Marinin aikaan bensalitra 1,3e ja laatikon Sandelsia sai Lidlistaä 22 eurolla. Nyt hinnat ovat nousseet noin 50 prosent1953209Juhana Vartiainen(ex-sd): Köyhien pitää tehdä jotain elämälleen säilyttääkseen tukensa
Juhana Vartiainen ehdottaa Suomeen ”Tanskan mallia”, jossa sosiaaliturvaa saadakseen pitäisi hakea ensisijaisesti etuuks2393007Miksi tunnustukselliset muslimit saapuvat länteen?
Onko koskaan kysytty, että miksi islamilaisesta maailmasta tuleva tunnustuksellinen muslimi tarvitsisi turvapaikkaa väär1832215Kuka tekee näitä aloituksia
jotka aina ovat tällaisia.... Nämä on jonkun saman ihmisen käsialaa, joka paukuttaa tänne loputtomasti ketjuja, joissa341829En ymmärrä näitä SDP:n ja muun vasemmiston kannattajia
Eivätkö ihmiset tiedä, että Suomen ongelmat johtuvat vasemmistolaisesta yhteiskuntamallista? Suomessa on ollut vasemmis1201625Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?
Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina2121381Rippituoli
Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa811095viikonloppu lähestyy
ja tiiän sen jo valmiiks et en pysty olee selvinpäin. oisitpa kieltämässä ja rauhoittamassa minua. en tiedä olisiko sinu13989- 115952
Ei rakennuslupaa
Eihän hyvinvointitalon työmaalla tehdä luvattomia ja keskeytettyjä töitä pimeyden turvin?83891