Borderista

koiruus

Olen kauan aikaa haaveillut omasta bordercolliesta. Lapsena kodissamme oli bichon frise, tällä hetkellä 2 karhukoiraa joiden kanssa olen paljon tekemisissä ja tiedän muutenkin koirista suhteellisen paljon. Nyt kun omillani asun ja kaipaan koirakaveria, on päätös rodusta ollut vaikeaa. Mutta tykkään paljon paimenkoirista, en tiedä miksi. Bordereista olen kuullut sanottavan ettei ne sovi ensimmäiseksi koiraksi.. Mitä muuta minun tulee ottaa huomioon kun alan vakavasti harkitsemaan oman koiran, etenkin sen bordercollien, ottamista? Toivoisin neuvoja ja kokemuksia etenkin rodun tuntevilta, kiitos ja kumarrus =)
Ps. Jos et suosittele borderia, niin mitä rotua sitten?

11

1256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiruus

Onko bordereissa nartun ja uroksen välillä luonne-eroja?

• Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.

• koiruus
        Neeta kirjoitti:

Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.

..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
        Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!

• Ranali00
        koiruus kirjoitti:

..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..

että borderin kanssa voi harrastaa samoja kuin collien kanssa, eli lähes kaikkea, mielikuvitus on vain rajana =)
        Tietääkseni borderia ei voi liikunnalla väsyttää, se tarvitsee myös aivotyöskentelyä =)
        Tokoa, agilitya, pk-lajeja, raunioita, ihan kaikkea =)

• koiruus kirjoitti:

En oikein meinaa uskoa, että bortsu tulisi toimeen pelkällä liikunnalla. Henkilökohtaisesti mulla ei oo rodusta kokemusta, mutta oon nähny ja kuullu niistä jonkun verran ja se lienee aktiivisuudeltaan aika sama kuin belggari. Tosin meidän belgit on tällä hetkellä ihan sohvalemmikkejä, mutta kyllä niidenkin nuoruusvaiheeseen kuului agility ja toko ja ehkä nää on niitä kuuluisia poikkeuksia...

Bortsun kaa voi harrastaa tokoo, agilityy, vepee? pk-lajeja, hakua, jälkee - mitä nyt mieleen noita lajeja tulee. Ja päänkäyttöharrastus on sille ELINEHTO. Se tulee rakastamaan sitä lajia, minkä ikinä valitsetkin. Jos palvelusrotuisella koiralla ei ole tarpeeksi henkistä tekemistä, se keksii sen itse ja se ei välttämättä miellytä omistajaa, Esim. huonoa käytöstä, ylivilkkautta, tavaroitten tuhoamista...

• !!!
        koiruus kirjoitti:

Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..

• murmur
        !!! kirjoitti:

Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..

Ei ne bortsut sentään tunteja päivässä treenaa. Ei meillä ainakaan...ei tokoakaan treenata tuntitolkulla, koirahan kyllästyy. Eri asia tietysti, jos lähtee hakumetsään, jolloin siellä menee sitä aikaa, kaikki aika ei kuitenkaan oman koiran kanssa treenaamiseen. Mutta aivotyöskentelyä nuo kaipaavat.

Lisää infoa löytyy www.sbcak.fi

• haloo
        !!! kirjoitti:

ymmärrän toki että pään käyttö on bordereille elinehto ehkä (kuten eräs edellä mainitsikin) mutta eipäs liioitella. kellään normaalilla ihmisellä ei oo aikaa koiralle tyyliin 24tuntia vuorokaudessa jotta voi auttaa koiraansa käyttään päätä. Ja normaaleillakin ihmisillä on niitä bordereita.. ja varmaan ihan onnellisia, tyytyväisiä ja hyvin kohdeltuja koiria. Ymmärrän sen tämä koirarotu kaipaa sitä aktiviteettia, mutta eipäs sentään liioitella..

• Miisa
        Neeta kirjoitti:

Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.

Minulla on nyt vajaa vuoden ollut border collie narttu. Asun maalla, mutta kerrostalossa. Liikuntaa borderini tarvitsee paljon, mutta niinhän kaikki koirat. En ole (ainakaan vielä) harrastanut agilitiä tai tokoa koirani kanssa, mutta tarkotus olis joskun aloittaa. Hyvin oppivainen ja älykäs koirarotu border collie on.
        Paimennusvietti on heillä myös kova!
        Ihana, seurallinen ja älykäs koirarotu on siis kyseessä :)

• juddha

itsellänikin on paimenkoira (islannin-)jota on myös sanottu pystykorvaiseksi versioksi borderista.

joten voin sanoa että ne todellakin tarvitsevat liikunnan lisäksi paljon aivovirikettä.

paimenkoirat ovat todella oppivaisia ,mutta myös niiden tarkkaavaisuus (eli huomioivat kaiken liikkeen) voi tuoda pieniä mutkia matkaan.

paimenkoirilla (erityisesti tämäntapaisilla roduilla joilla paimennus vaistot vielä vahavasti perimässä) on yleensä juuri paimentaa kaikkea liikkuvaa (heti pennusta asti)
      joka on siaistoimintaa paimennukselle.

(siksi usein ei suositella ensikertalaisille)

ja nämä paimennus taipumukset on kitkettävä heti pois muuten syntyy paljon ongelmia.

mutta suosittelen katsomaan tämän linkin sivuja koska sieltä löydät kasvattajan mietteitä millaiselle rotu sopii!!!
      http://www.kolumbus.fi/oakmeadow.vilo/finnish.htm

• pimu+bc

...infoa löytyy tosiaan sbcak:n sivuilta ja bortsujen omalta keskustelupalstalta kannattaa kysellä lisää ;)

http://forum.sbcak.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      278
      10169
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      224
      5861
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      171
      5363
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      88
      4993
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      15
      3276
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      5
      2652
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      213
      2534
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2384
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2184
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      379
      2155
    Aihe