Borderista

koiruus

Olen kauan aikaa haaveillut omasta bordercolliesta. Lapsena kodissamme oli bichon frise, tällä hetkellä 2 karhukoiraa joiden kanssa olen paljon tekemisissä ja tiedän muutenkin koirista suhteellisen paljon. Nyt kun omillani asun ja kaipaan koirakaveria, on päätös rodusta ollut vaikeaa. Mutta tykkään paljon paimenkoirista, en tiedä miksi. Bordereista olen kuullut sanottavan ettei ne sovi ensimmäiseksi koiraksi.. Mitä muuta minun tulee ottaa huomioon kun alan vakavasti harkitsemaan oman koiran, etenkin sen bordercollien, ottamista? Toivoisin neuvoja ja kokemuksia etenkin rodun tuntevilta, kiitos ja kumarrus =)
Ps. Jos et suosittele borderia, niin mitä rotua sitten?

11

1272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiruus

      Onko bordereissa nartun ja uroksen välillä luonne-eroja?

      • Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.


      • koiruus
        Neeta kirjoitti:

        Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.

        ..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
        Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!


      • Ranali00
        koiruus kirjoitti:

        ..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
        Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!

        että borderin kanssa voi harrastaa samoja kuin collien kanssa, eli lähes kaikkea, mielikuvitus on vain rajana =)
        Tietääkseni borderia ei voi liikunnalla väsyttää, se tarvitsee myös aivotyöskentelyä =)
        Tokoa, agilitya, pk-lajeja, raunioita, ihan kaikkea =)


      • koiruus kirjoitti:

        ..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
        Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!

        En oikein meinaa uskoa, että bortsu tulisi toimeen pelkällä liikunnalla. Henkilökohtaisesti mulla ei oo rodusta kokemusta, mutta oon nähny ja kuullu niistä jonkun verran ja se lienee aktiivisuudeltaan aika sama kuin belggari. Tosin meidän belgit on tällä hetkellä ihan sohvalemmikkejä, mutta kyllä niidenkin nuoruusvaiheeseen kuului agility ja toko ja ehkä nää on niitä kuuluisia poikkeuksia...

        Bortsun kaa voi harrastaa tokoo, agilityy, vepee? pk-lajeja, hakua, jälkee - mitä nyt mieleen noita lajeja tulee. Ja päänkäyttöharrastus on sille ELINEHTO. Se tulee rakastamaan sitä lajia, minkä ikinä valitsetkin. Jos palvelusrotuisella koiralla ei ole tarpeeksi henkistä tekemistä, se keksii sen itse ja se ei välttämättä miellytä omistajaa, Esim. huonoa käytöstä, ylivilkkautta, tavaroitten tuhoamista...


      • !!!
        koiruus kirjoitti:

        ..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
        Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!

        Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..


      • murmur
        !!! kirjoitti:

        Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..

        Ei ne bortsut sentään tunteja päivässä treenaa. Ei meillä ainakaan...ei tokoakaan treenata tuntitolkulla, koirahan kyllästyy. Eri asia tietysti, jos lähtee hakumetsään, jolloin siellä menee sitä aikaa, kaikki aika ei kuitenkaan oman koiran kanssa treenaamiseen. Mutta aivotyöskentelyä nuo kaipaavat.

        Lisää infoa löytyy www.sbcak.fi


      • haloo
        !!! kirjoitti:

        Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..

        ymmärrän toki että pään käyttö on bordereille elinehto ehkä (kuten eräs edellä mainitsikin) mutta eipäs liioitella. kellään normaalilla ihmisellä ei oo aikaa koiralle tyyliin 24tuntia vuorokaudessa jotta voi auttaa koiraansa käyttään päätä. Ja normaaleillakin ihmisillä on niitä bordereita.. ja varmaan ihan onnellisia, tyytyväisiä ja hyvin kohdeltuja koiria. Ymmärrän sen tämä koirarotu kaipaa sitä aktiviteettia, mutta eipäs sentään liioitella..


      • Miisa
        Neeta kirjoitti:

        Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.

        Minulla on nyt vajaa vuoden ollut border collie narttu. Asun maalla, mutta kerrostalossa. Liikuntaa borderini tarvitsee paljon, mutta niinhän kaikki koirat. En ole (ainakaan vielä) harrastanut agilitiä tai tokoa koirani kanssa, mutta tarkotus olis joskun aloittaa. Hyvin oppivainen ja älykäs koirarotu border collie on.
        Paimennusvietti on heillä myös kova!
        Ihana, seurallinen ja älykäs koirarotu on siis kyseessä :)


    • juddha

      itsellänikin on paimenkoira (islannin-)jota on myös sanottu pystykorvaiseksi versioksi borderista.

      joten voin sanoa että ne todellakin tarvitsevat liikunnan lisäksi paljon aivovirikettä.

      paimenkoirat ovat todella oppivaisia ,mutta myös niiden tarkkaavaisuus (eli huomioivat kaiken liikkeen) voi tuoda pieniä mutkia matkaan.

      paimenkoirilla (erityisesti tämäntapaisilla roduilla joilla paimennus vaistot vielä vahavasti perimässä) on yleensä juuri paimentaa kaikkea liikkuvaa (heti pennusta asti)
      joka on siaistoimintaa paimennukselle.

      (siksi usein ei suositella ensikertalaisille)

      ja nämä paimennus taipumukset on kitkettävä heti pois muuten syntyy paljon ongelmia.


      mutta suosittelen katsomaan tämän linkin sivuja koska sieltä löydät kasvattajan mietteitä millaiselle rotu sopii!!!
      http://www.kolumbus.fi/oakmeadow.vilo/finnish.htm

    • pimu+bc

      ...infoa löytyy tosiaan sbcak:n sivuilta ja bortsujen omalta keskustelupalstalta kannattaa kysellä lisää ;)

      http://forum.sbcak.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe