Olen kauan aikaa haaveillut omasta bordercolliesta. Lapsena kodissamme oli bichon frise, tällä hetkellä 2 karhukoiraa joiden kanssa olen paljon tekemisissä ja tiedän muutenkin koirista suhteellisen paljon. Nyt kun omillani asun ja kaipaan koirakaveria, on päätös rodusta ollut vaikeaa. Mutta tykkään paljon paimenkoirista, en tiedä miksi. Bordereista olen kuullut sanottavan ettei ne sovi ensimmäiseksi koiraksi.. Mitä muuta minun tulee ottaa huomioon kun alan vakavasti harkitsemaan oman koiran, etenkin sen bordercollien, ottamista? Toivoisin neuvoja ja kokemuksia etenkin rodun tuntevilta, kiitos ja kumarrus =)
Ps. Jos et suosittele borderia, niin mitä rotua sitten?
Borderista
11
1254
Vastaukset
- koiruus
Onko bordereissa nartun ja uroksen välillä luonne-eroja?
Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.
- koiruus
Neeta kirjoitti:
Mun kuva borderista on, että se on erittäin vilkas ja toimelias palveluskoira. Se tarttee jotain toimintaa eli varaudu siihen, että kalenteriin ilmaantuu rivi treeniaikatauluille.
..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
Kiitos vastauksesta, odottelen lisää! - Ranali00
koiruus kirjoitti:
..ei tule olemaan ongelma. Liikun paljon, ja mileluiten lähdenkin ulos kun on seuraa, joten koirakaveri on vain innoittajana. Olen vuoden päästä vaihtamassa asiunpaikkakuntaa, joten en tiedä millaiset harrastus mahdollisuudet siellä on koiran kanssa, enkä kyllä tiedä sanoa varmasti että onko minulla silloin vielä koiraa. Mutta varmasti voin koiralle luvata pitkiä lenkkejä luonnossa. Mitä bc:n kanssa voi harrastaa vapaamuotoisen lenkkeilyn lisäksi? Tietääkseni se on melkoisen älykäs ja oppivainen rotu..
Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!että borderin kanssa voi harrastaa samoja kuin collien kanssa, eli lähes kaikkea, mielikuvitus on vain rajana =)
Tietääkseni borderia ei voi liikunnalla väsyttää, se tarvitsee myös aivotyöskentelyä =)
Tokoa, agilitya, pk-lajeja, raunioita, ihan kaikkea =) koiruus kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!En oikein meinaa uskoa, että bortsu tulisi toimeen pelkällä liikunnalla. Henkilökohtaisesti mulla ei oo rodusta kokemusta, mutta oon nähny ja kuullu niistä jonkun verran ja se lienee aktiivisuudeltaan aika sama kuin belggari. Tosin meidän belgit on tällä hetkellä ihan sohvalemmikkejä, mutta kyllä niidenkin nuoruusvaiheeseen kuului agility ja toko ja ehkä nää on niitä kuuluisia poikkeuksia...
Bortsun kaa voi harrastaa tokoo, agilityy, vepee? pk-lajeja, hakua, jälkee - mitä nyt mieleen noita lajeja tulee. Ja päänkäyttöharrastus on sille ELINEHTO. Se tulee rakastamaan sitä lajia, minkä ikinä valitsetkin. Jos palvelusrotuisella koiralla ei ole tarpeeksi henkistä tekemistä, se keksii sen itse ja se ei välttämättä miellytä omistajaa, Esim. huonoa käytöstä, ylivilkkautta, tavaroitten tuhoamista...- !!!
koiruus kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, odottelen lisää!Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..
- murmur
!!! kirjoitti:
Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..
Ei ne bortsut sentään tunteja päivässä treenaa. Ei meillä ainakaan...ei tokoakaan treenata tuntitolkulla, koirahan kyllästyy. Eri asia tietysti, jos lähtee hakumetsään, jolloin siellä menee sitä aikaa, kaikki aika ei kuitenkaan oman koiran kanssa treenaamiseen. Mutta aivotyöskentelyä nuo kaipaavat.
Lisää infoa löytyy www.sbcak.fi - haloo
!!! kirjoitti:
Varauduppa siihen, että vietät aikaa koiran kanssa treenatessa tunteja päivässä, liikunnan lisäksi. Pitkät lenkit nostavat vain koiran kuntoa. Se tarvii aivotyöskentelyä. Toko/tottistreeniä, jälkitreeni, hakutreeni, temppujen opettelua, tasapainotreenejä, ongelmanratkomista ym..
ymmärrän toki että pään käyttö on bordereille elinehto ehkä (kuten eräs edellä mainitsikin) mutta eipäs liioitella. kellään normaalilla ihmisellä ei oo aikaa koiralle tyyliin 24tuntia vuorokaudessa jotta voi auttaa koiraansa käyttään päätä. Ja normaaleillakin ihmisillä on niitä bordereita.. ja varmaan ihan onnellisia, tyytyväisiä ja hyvin kohdeltuja koiria. Ymmärrän sen tämä koirarotu kaipaa sitä aktiviteettia, mutta eipäs sentään liioitella..
- Miisa
Neeta kirjoitti:
Minulla on nyt vajaa vuoden ollut border collie narttu. Asun maalla, mutta kerrostalossa. Liikuntaa borderini tarvitsee paljon, mutta niinhän kaikki koirat. En ole (ainakaan vielä) harrastanut agilitiä tai tokoa koirani kanssa, mutta tarkotus olis joskun aloittaa. Hyvin oppivainen ja älykäs koirarotu border collie on.
Paimennusvietti on heillä myös kova!
Ihana, seurallinen ja älykäs koirarotu on siis kyseessä :)
- juddha
itsellänikin on paimenkoira (islannin-)jota on myös sanottu pystykorvaiseksi versioksi borderista.
joten voin sanoa että ne todellakin tarvitsevat liikunnan lisäksi paljon aivovirikettä.
paimenkoirat ovat todella oppivaisia ,mutta myös niiden tarkkaavaisuus (eli huomioivat kaiken liikkeen) voi tuoda pieniä mutkia matkaan.
paimenkoirilla (erityisesti tämäntapaisilla roduilla joilla paimennus vaistot vielä vahavasti perimässä) on yleensä juuri paimentaa kaikkea liikkuvaa (heti pennusta asti)
joka on siaistoimintaa paimennukselle.
(siksi usein ei suositella ensikertalaisille)
ja nämä paimennus taipumukset on kitkettävä heti pois muuten syntyy paljon ongelmia.
mutta suosittelen katsomaan tämän linkin sivuja koska sieltä löydät kasvattajan mietteitä millaiselle rotu sopii!!!
http://www.kolumbus.fi/oakmeadow.vilo/finnish.htm - pimu+bc
...infoa löytyy tosiaan sbcak:n sivuilta ja bortsujen omalta keskustelupalstalta kannattaa kysellä lisää ;)
http://forum.sbcak.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395228- 853732
- 483135
- 623035
- 113015
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411868
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451818Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91810- 181741