SATON OSAOMISTUSASUNTOON

....

Kauanko teillä on mennyt aikaa kun olette saaneet postitse tietoa saton osaomistus asunnoista?
Saako osaomistusasunnon kuinka nopeasti?

7

1505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos haluaa

ainakin etuovi comissa on jatkuvasti myynnissä esim. Yh:n asuntoja, joten rahaa tiskiin niin kai se sillä irtoaa.Onko Satolla parempia asuntoja vai onko noilla suuremmin väliä keneltä ostaa?

• Keneltä ostaa!!

VVO:n kaksi kohdetta Vantaalla Ja Helsingissä EIVÄT ole varsinaisesti osaomistusperiaatteella toimivia, siten että esim. voit lunastaa asunnon omaksesi 5 vuoden asumisen jälkeen. Vaan se on lähinnä kuin asumisoikeusasunto. Eli maksat ison kynnysrahan asumisoikeuteen. Silti vuokra on isompi kuin vastaavassa asumisoikeusasunnossa sekä "osaomistusmaksu" isompi kuin vastaavan kokoisessa asumisoikeusasunnossa (nämä asunnot ovatkin ns. "kovan rahan" asuntoja). Ei ihme, ettei ne mene oikein kaupaksi, koska VVO on ruvennut muuttamaan niitä tavallisiksi vuokra-asunnoiksi...Itse erehdyttiin aikoinaan ostamaan juuri k.o. asunto..mutta onneksi näistä pääsee pois ja etsinnässä onkin joko oma tai aso-asunto... eli tarkkana kannattaa olla kenen tuotannosta osaomistusasunnon ostaa!!!!

• niin mutta

Tarkoitin, että jos on siinä saton jonossa, niin kuinka nopeasti on mennyt että on tarjottu jotain asuntoa?

• hiljan muuttanut

Muutimme hiljattain Saton osaomistusrivariin Turun seudulla. Itse emme joutuneet jonottamaan yhtään, sillä löysimme kohteen yksityiseltä myyjältä, jonka kanssa sovimme kaupat. Saton piti tosin hyväksyä meidän asukkaiksi, mutta emme siis joutuneet jonottamaan. Eli täytimme hakukaavakkeen osaomistusjonoon, jotta Saton muodollisuudet tuli täytettyä. Mutta jo siinä hakemuksessa oli maininta, että myyjä myy kohteen meille, mikäli Sato hyväksyy meidät asukkaiksi. Kuulemme erittäin yleinen tapa.

Tietyillä alueilla vaihtuvuus on Saton mukaan erittäin pientä. Joten jos on asunnon sijainnin suhteen tiukat kriteerit, niin jonossa voi joutua olemaan pitkäänkin. Esim alueella, mihin muutimme, meidän saama asunto oli toinen viime vuoden aikana vapautunut.

Kannattaa tarkkailla yksityisten myynti-ilmoituksia, sillä ainakin Saton menettelytapa kannustaa asukkaita kauppaamaan asuntonsa itse, eikä antaa Saton lunastaa sitä takaisin. Kun myy asuntonsa itse, lasketaan siihen mukaan rakennuskustannusindeksi ja ostaja maksaa varainsiirtoveron. Saton lunastaessa asunnon, rakennuskustannusindeksin mukaista korotusta ei lasketa mukaan ja myyjä joutuu maksamaan varainsiirtoveron. Eli itse myymällä tienaa tunansia euroja. Lisäksi itse myydessä uudelta asukkaalta voi pyytää korvauksia asuntoon tehdeyistä parannuksista, esim uusista lattioista, ym.

Eli meidän saamamme tiedon mukaan läheskään kaikki Saton vapautuvat osaomistusasunnot eivät tule Saton kautta myyntiin. Jonotus toimii kuitenkin ilmeisesti juuri näihin Saton kautta myyntiin tuleviin? Satohan ei voi sitoa ketään yksityistä myyjää myymään kohdetta jollenkin tietylle henkilölle, vaikka tämä olisi ollut jonossa kuinka kauan tahansa. Muista firmoista en tiedä, miten niissä menetellään. Erittäin harvat kohteet tulee välittäjien kautta esim Etuoveen, sillä hintapyyntiin ei itse pysty vaikuttamaan, paitsi tekemiensä parannusten suhteen. Niitäkään ostajalla ei ole mitään velvollisuutta maksaa, mutta harva alkaa muutamasta satasesta mussuttamaan, jos kohde on muuten miellyttävä. Kannattaa siis tarkkailla yksityisen myynti-ilmoituksia, niin saattaa helposti päästä koko jonon ohi.

• ....

kiitos tiedosta.
        Onko ketään ketä tietäisi Helsingin saton asunnoista? Tuleeko niitä paljon myyntiin vuosittain tonne etuoveen ja oikotielle?

• Wiljami Mutikainen

Varainsiirtoveron maksaa aina ostaja (Laki!) ja rakennuskustannusindeksi hyvitetään aina myyjälle!! Nyt on tainnut Sato tapansa mukaan viilata linssiin!!! heh heh hee!!!

• Saton OSassa asunut.

Ostajahan maksaa AINA varainsiirtoveron. Vain sillon ns. myyvä osapuoli sen joutuu maksamaan, jos ei asunnolle löydy ottajaa ja Sato lunastaa asunnon..

Rakennuskustannus indeksi lasketaan silloinkin kun Sato lunastaa asunnon, aina kun kauppa tehdään lasketaan tuo indeksi.

Tottakai voi pyytää muutoksista korvausta, mutta kaikkein järkevint on ne muutokset ilmoittaa Satolle ja tarkastuttaa. Näin sitten saat VARMASTI omasi niistä (indeksillä laskettuna ja vuosi vähennykset tietysti) kun asuntoa olet myymässä. Jos olet luvatta omin toimin muutoksia tehnyt, voi ostaja VAATIA SINUA korvaamaan asunnon muuttaminen sellaiseksi kuin se pitäisi olla. Eli ei ole mitään järkeä tehdä muutoksia ja jättää ilmoittamatta niistä Saton suuntaan.

Itse en etsinyt Vantaalla sijainneeseen asuntooni ostajaa, en olisi ehtinytkään. Ostaja löytyi nopeasti ja sain vielä sovittua joustavasti luovutuksen.

Näin siis asiat ovet omalla kohdallani toimineet, isompaan vaihtaessa ja myös lopulta luopuessani Osaomistuksen ihanuudesta kokonaan.

Tietystihän jokainen lukee sen sopimuksen kunnolla j atarvittaessa kysyy, ettei tule sitten yllätyksiä kun selviää mihin onkaan lähtenyt mukaan. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4452
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2899
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2652
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1644
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1528
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      50
      1238
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45