ULKOILU?

mama82

Onko täällä muita äitejä jotka ulkoilevat lapsensa kanssa hyvin vähän?? meillä käydään ehkä kerran viikossa oikein kärryttelemässä ja joskus poika nukkuu vaunuissa ulkona päiväunensa...

11

1567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian vähän

Heippa

Täällä kanssa äiti ja lapsi (6kk) ja liikumme todella liian vähän. Nyt olen vielä ollut kovassa flunssassa joka osallaan vaikuttanut tekemisiin. Ulkoilusta tulee hyvä olo ja katkaisee kivasti pitkän päivän kaksin vauvan kanssa (mies 12h töissä/pvä). Kuitenkin huomaan liias usein, ettei ulos ole nenääkään näytetty ja vain sisällä oltu. Kyllä tarvitsisi ottaa itseä niskasta kiinni ja ottaa tavaksi vaunulenkki ja sitten jättää lapsi ulos vaunuissaan nukkumaan, kun paljon pidempiä päiväunia siellä raikkaassa ilmassa tuntuu nukkuvankin.

• joi

Me ulkoillaan kahdesti päivässä. Äiti saa liikuntaa ja lapsi raikasta ilmaa. Tiesitkö, että "ulkoa tulee nälkä ja uni"? Eli yöunet maistuu rinnan ja iltaulkoilun jälkeen. Tekisi varmasti hyvää teille molemmille!

• sanon minä!

Olen ulkoillut lapseni kanssa joka päivä siitä lähtien kun hän syntyi kesällä -03, ainoat hänen elämänsä päivät jolloin ei olla oltu yhtään ulkona olivat 4 ekaa päivää, kun olimme vielä synnytyslaitoksella.

Lapsi TARVITSEE raikasta ulkoilmaa päivittäin, pikkuvauvana voi hyvin nukkua parvekkeella tai ulkokatoksessa vaunuissa oikein puettuna joka päivä, ja mitä enemmän kasvaa, sitä enemmän tarvitsee ulkoilua, happea ja liikuntaa.

MIKSI ihmeessä ette käy ulkona enemmän?? Sinulle itsellesikin tekisi hyvää.

• erkki

Taidat asua jossain perähikiällä kun puhut vauvan jättämisestä ulos yksin. Ei täällä pk-seudulla tulisi kuuloonkaan jättää vauvaa edes hetkeksi yksin. Koiriakin varastetaan sillä aikaa kun isäntä käy kaupassa.
        Kyllähän sitä nyt jokainen voi sen verran venyä, että 1-2 kertaa päivässä ulkoilee vauvan kanssa, mutta syöttövälien pituiset unet ulkosalla tuskin on kaikille mahdollista. Eikä kaikilla ole parveketta eivätkä asu omakotitalossa.

• suikki
        erkki kirjoitti:

Taidat asua jossain perähikiällä kun puhut vauvan jättämisestä ulos yksin. Ei täällä pk-seudulla tulisi kuuloonkaan jättää vauvaa edes hetkeksi yksin. Koiriakin varastetaan sillä aikaa kun isäntä käy kaupassa.
        Kyllähän sitä nyt jokainen voi sen verran venyä, että 1-2 kertaa päivässä ulkoilee vauvan kanssa, mutta syöttövälien pituiset unet ulkosalla tuskin on kaikille mahdollista. Eikä kaikilla ole parveketta eivätkä asu omakotitalossa.

Meillä on parveke, mutta siellä pyykitkin mustuu pakokaasuista jo puolessa tunnissa. Käyn vauvan kanssa muutaman kerran viikossa kävelemässä, mutta kovin pitkää aikaa kerrallaan en pikkulasta pakota moisia saasteita hengittämään. Eikä tulisi kuuloonkaan että laittaisin vauvan päiväunille ulos, Helsingin keskustassa kun on joskus aikuisenkin vaikea hengittää.

Kyllä näissäkin asioissa pitää omaa järkeä käyttää - usein tämänkin palstan ohjeet ovat niin puhtaasti neuvojan omista lähtökohdista annettuja eivätkä yleistettävissä.

• Tiitti

Me ei ulkoilla koskaan oikeastaan, mutta vauva nukkuu kyllä parvekkeella päiväunet jokapäivä että saa raitista ilmaa. Kyllähän se raitis ilma tekisi hyvää minullekin, ei ehkä väsyttäisi niin paljon.. Rytmi on vaan mennyt tällaiseksi, sitten kun tyttö alkaa liikkumaan niin ajatuksena kyllä on lähteä ulos..

• Julia

Meillä tyttö 6kk ja vaunuja käytämme kerran pari kuukaudessa. Meidän ulkoilut on lähinnä sitä, että käydään kaupassa (joka on kadun toisella puolella) tai muilla asioilla. Vauva tällöin liinassa takkini alla. Ennen kauppaan menemistä saatan tehdä pikku kävelylenkin (5-15min). Joskin harvemmin.
      Eli, käytännössä emme siis ulkoile juuri lainkaan. Itse en tykkää talvesta yhtään ja jos ei ole ihan pakko en ulos mene. Toisekseen olen halunnut olla kotona sisätiloissa jo siitäkin syystä, että näin on helpompi oppia tuntemaan vauvan viestit (nälkä, märkä vaippa ym) ja vastata sen tarpeisiin ilman turhiä kitinöitä. Ja sitä paitsi vauva tarvitsee paljon läheisyyttä! Ei pientä vauvaa ole tarkoitettu vaunuissa kärrättäväksi. Suurin osa vain luulee, että se on vauvalle jotenkin erityisen tarpeellista. Ja tällaisia ohjeitahan mm. neuvoloissa annetaan. Ihan höpö höpö ohjeita.

Meillä on ainakin mennyt kaiken kaikkiaan ihan mukavasti. Nykyään nukkuu mukavat päiväunet ihan omassa sängyssä, alkuaikoina nukkui päiväunet yleensä liinassa. Kotityöt olen saanut hoidettua hyvin kun ei ole aikaa mennyt niihin "pakollisiin" ulkoiluihin. Laitan kaikki ruuat itse ja ruuanlaittoon käytänkin paljon aikaa. Tiskikonetta ei ole, joten tiskiä tulee tiskattua monesti useasti päivässä. Pesukonetta ei ole, käytän talon pesutupaa, joka on viereisessä rakennuksessa. Tämän yhden lapsen kanssa ainakin homma hoituu ja kun mies tulee töistä kotiin, niin senkään ei tarvitse aloittaa sitä virttä, että "etkö oo mitään tehny koko päivän aikana??"....JOs pitäis koko ajan olla ulkoilemassa (niinkuin monet tuntuu tekevän) niin kyllä ne kotityöt jäis hoitamatta ja elämä voisi olla aika stressaavaa. Ja erittäin ikävää olisi, jos en saisi syödä ihanan maukasta itse tehtyä kotiruokaa! Ruoka vaan on meille aika tärkeä osa elämää... meinaan, että kun yrität luoda edullista, terveellistä ja kaiken lisäksi suussa sulavan hyvää ruokaa, niin aikaa siihen saa kulumaan.
      Näin meillä nautitaan tästä vauva-ajasta! Ilman erityisiä ulkoiluja... se täytyy vielä todeta, että vaunuttelua ulkona perustellaan monesti sillä, että vauva ei suostu nukkumaan muualla, et on pakko... maailmassa on aika monta lasta, jotka ei ole kuuna päivänä nähny vaunuja, ja ihan vissiin ovat nukkuneet ja hyvin voineet.
      Mutta, jokainen tallaa parhaaksi katsomallaan tavallaan.

• ulkoilija

Olisi mukava, kun omat mielipiteet esitettäisiin mielipiteinä, ei yleispätevinä totuuksina! Jos et itse pidä talviulkoilusta, se ei tarkoita sitä, etteivätkö muut saisi nauttia siitä. Ei ulkoilu taatusti vähennä vauvan saamaa läheisyyttä, kuten tekstissäsi annat ymmärtää.

Meillä on pian 5kk vanha vauva, jonka kanssa ulkoilemme päivittäin (paitsi pahimmilla pakkasilla emme tietenkään). Vauva nukkuu tyytyväisenä vaunuissaan 3-4h päiväunet aina iltapäivällä. Joskus sitten ulkoilemme vielä lyhyemmän kaavan mukaan iltaisinkin. Itse saan näin mukavasti liikuntaa ja vauvakin saa nauttia raittiista maalaisilmasta.

Ja tietysti toivon myös, että lapseni oppisi jo pienestä pitäen nauttimaan luonnossa liikkumisesta! Mitä siitä tulisi, jos aikuisten huonot liikuntatottumukset siirtyisivät lapsille jo äidinmaidossa! Tämä siis vain minun mielipiteeni!

• Julia
        ulkoilija kirjoitti:

Olisi mukava, kun omat mielipiteet esitettäisiin mielipiteinä, ei yleispätevinä totuuksina! Jos et itse pidä talviulkoilusta, se ei tarkoita sitä, etteivätkö muut saisi nauttia siitä. Ei ulkoilu taatusti vähennä vauvan saamaa läheisyyttä, kuten tekstissäsi annat ymmärtää.

Meillä on pian 5kk vanha vauva, jonka kanssa ulkoilemme päivittäin (paitsi pahimmilla pakkasilla emme tietenkään). Vauva nukkuu tyytyväisenä vaunuissaan 3-4h päiväunet aina iltapäivällä. Joskus sitten ulkoilemme vielä lyhyemmän kaavan mukaan iltaisinkin. Itse saan näin mukavasti liikuntaa ja vauvakin saa nauttia raittiista maalaisilmasta.

Ja tietysti toivon myös, että lapseni oppisi jo pienestä pitäen nauttimaan luonnossa liikkumisesta! Mitä siitä tulisi, jos aikuisten huonot liikuntatottumukset siirtyisivät lapsille jo äidinmaidossa! Tämä siis vain minun mielipiteeni!

JOs luit viestini loppuun, niin varmaan ymmärsit, että mielestäni jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavallaan ja muut saavat/voivat nauttia talviulkoilusta pienen vauvan kanssa ihan varmasti.

Viestissäni halusin vain tuoda esille sitä, että ei pieni vauva ymmärrä vielä vaunu-ulkoilusta mitään. Ei se osaa sellaita kaivata tai että se ylipäänsä olisi jotenkin luonnollista vauvalla. Ja tämä ei suinkaan ole minun oma keksimäni ajatus, jo se sinusta nyt sellaiselta tuntuu.

Elämä on kokonaisuus ja liikunta on yksi osa sitä. Se, että me emme harrasta juuri nyt aktiivista ulkoilua vauvan kanssa, ei tarkoita sitä, että emme näin voisi joskus tehdä. Itse olen koko pienen ikäni harrastanut aktiivisesti liikuntaa niin sisä- kuin ulkotiloissa, että liikunnan merkitystä en mitenkään väheksy. Täällä pääkaupunkiseudulla talvi on kaikkea muuta kuin ihana, toisin kuin synnyinseudullani Keski-Suomessa.

Vauvaulkoilu ei tee elämää vauvan kanssa yhtään sen helpommaksi/paremmaksi/terveemmäksi, ei se ole tie onneen, mistään välttämättömyydestä ei siis ole kysymys, kuten yleisesti (Suomessa) annetaan ymmärtää. Minä tarkoitan nyt siis vauva-aikaa, en koko elämänkaarta. Kokonaisuus ratkaisee.
        Minä olen tätä mieltä.

• Kirde79

Meillä on 8 kk poika, ikinä ei ole nukkunut päivä yms unia ulkona, meillä on kattohuoneisto, rappuilman hissiä, olisi piänyt olla 2 vaunut että tää olisi ollut mahdollista. Mä olen huono liikkumaan varsinkin ilman seuraa, (jos ulkoiluseuraa Itä-Helsingistä löytyy niin lähtisin miel). mutta paluu aiheeseen, käydään ulkona kun on hyvä ilma, poika huutaa kiukusta jos tuulee liikaa tai on pakkasta ---> minkäs teen? Nukkuu 2h kävelylenkin aikana max 20 minsaa, eli meillä on ihan toisin kuin yleensä että lapsi nukkuisi ulkona paremmin...

• Liisa

Julia puhuu asiaa, ulkoilu on usein enemmän äitiä kuin vauvaa varten. Suomi on harvoja maita joissa ylipäätään käytäntöä on. Ne viekööt ulos jotka haluaa, jos haluaa, mutta yhtä hyvä ratkaisu on olla viemättä pakollisesti joka päivä. Enkä tosiaan myös jättäisi aarrettani yksin nukkumaan ulos kissojen, ohikulkijoiden ym. armoille. Sisätilatkin pysyy kyllä raikkaina tuulettamalla, ja eihän sitä lasta voi kuitenkaan yli vuoden vanhana ulkona nukuttaa, mihin se "ulkonanukkumis tarve" silloin katoaisi jos sellaista ylipäätään olisi..Nämä on näitä vanhoja uskomuksia joilla syyllistetään äitejä. Ulkoilemaan ehtii sittenkin kun lapsi siitä jotakin ymmärtää. Mutta jos äidin mieliala ulkoilua vaatii, se on toinen juttu, kukin tehköön tavallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe