Astma + refluksitauti

Oireilija

Onko kellään muulla refluksitaudista johtuvia astmatyyppisiä oireita (esim hengästyminen)? Minulla todettin reflux reilu kuukausi sitten ja kivut ruokatorvessa ovat lähes loppuneet, mutta jonkinlainen hengenahdistus rasituksessa vaivaa edelleen ...

126

136643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reflux

      Reflux -tauti minullakin todettu ja hengästymistä on vieläkin, vaikka syön lähes jatkuvasti nexium 20 tai 40. Myös köhimistä ja yskimistä varsinkin aamulla ja ruuan jälkeen. Että silleen. Astmaa ei ainakaa vielä ole todettu. Onko sulla lääkitys päällä? Olen itekin monta krt miettinyt että kuuluuko tuo hengästyminen tuohon reflux;n. Viitsiskö joku tietävä ystävällisesti vastata??

      • Oireilija

        Kiitos kovasti vastauksestasi ! Olen syönyt nyt melkein 2 kuukautta Zolt-nimistä lääkettä ja tuntuu tosiaan auttavan, mutta pitäisi kyllä muistaa välttää esim. suklaata (mut ku se on niin hyvää). Tuo hengästymisen tunne on kurjaa, varsinkin rasituksessa (alkaa pelätä vaikka mitä sairauksia). Osaako kukaan sanoa miksi refluksi aiheuttaa sellaista ?


      • .......
        Oireilija kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksestasi ! Olen syönyt nyt melkein 2 kuukautta Zolt-nimistä lääkettä ja tuntuu tosiaan auttavan, mutta pitäisi kyllä muistaa välttää esim. suklaata (mut ku se on niin hyvää). Tuo hengästymisen tunne on kurjaa, varsinkin rasituksessa (alkaa pelätä vaikka mitä sairauksia). Osaako kukaan sanoa miksi refluksi aiheuttaa sellaista ?

        Minulla on jatkuvaa lääkitystä vaativa astma. Eilen tehtiin fundoplikaatio refluksin takia palleatyrän korjaus.

        Vaikea vielä sanoa, miten tulee vaikuttamaan astmaan, koska minulla on myös monenlaista allergiaa. Leikkauksen syynä oli hapon aiheuttamat vaivat nielussa ja kurskussa: jatkuvaa rykimistä ja siitä johtuvaa ajoittaista puristuksen tunnetta sekä ääniongelmia. Närästystä ei ole ollut juuri lainkaan, minkä vuoksi refluksia ei osattu pitkään aikaan epäillä.

        Tulevat viikot ja kuukaudet näyttävät, miten leikkaus vaikuttaa astmaan ja ennen kaikkea noihin ääniongelmiin.


      • ............
        ....... kirjoitti:

        Minulla on jatkuvaa lääkitystä vaativa astma. Eilen tehtiin fundoplikaatio refluksin takia palleatyrän korjaus.

        Vaikea vielä sanoa, miten tulee vaikuttamaan astmaan, koska minulla on myös monenlaista allergiaa. Leikkauksen syynä oli hapon aiheuttamat vaivat nielussa ja kurskussa: jatkuvaa rykimistä ja siitä johtuvaa ajoittaista puristuksen tunnetta sekä ääniongelmia. Närästystä ei ole ollut juuri lainkaan, minkä vuoksi refluksia ei osattu pitkään aikaan epäillä.

        Tulevat viikot ja kuukaudet näyttävät, miten leikkaus vaikuttaa astmaan ja ennen kaikkea noihin ääniongelmiin.

        Suklaa, tomaatti, sitrushedelmät, minttu jne. lisäävät haponeritystä ja ilmeisesti heikentävät mahanportin lihaksen toimintaa.


      • reflux
        ............ kirjoitti:

        Suklaa, tomaatti, sitrushedelmät, minttu jne. lisäävät haponeritystä ja ilmeisesti heikentävät mahanportin lihaksen toimintaa.

        Minullakin on refluksi ja hoidettu haavauma ruokatorven alaosassa. Jäi vielä krooninen tulehduskin ja alkavat Barrettin taudin oireet. Barrettin taudissa ruokatorven limakalvo muuttuu samanlaiseksi kuin vatsalaukun. Se on varomisen arvoinen. Sulkijalihas ei kai sitten toimisi ollenkaan.

        Minulla on listalla noista ei-sallituista syötävistä; kahvi, sitrushedelmät, sipuli, tomaatti, väkevä alkoholi, valkoviini, rasvainen ruoka, voimakkaasti maustettu ruoka ja se ihana suklaa. Suklaa ei tietääkseni irroittele vatsahappoja vaan veltostuttaa sulkijalihasta.
        En ole vielä selvittänyt, veltostuttaako se tilaipäisesti vai pysyvästi. Eikös olekin tärkeä tieto suklaanhimoisille?


      • Oireilija
        reflux kirjoitti:

        Minullakin on refluksi ja hoidettu haavauma ruokatorven alaosassa. Jäi vielä krooninen tulehduskin ja alkavat Barrettin taudin oireet. Barrettin taudissa ruokatorven limakalvo muuttuu samanlaiseksi kuin vatsalaukun. Se on varomisen arvoinen. Sulkijalihas ei kai sitten toimisi ollenkaan.

        Minulla on listalla noista ei-sallituista syötävistä; kahvi, sitrushedelmät, sipuli, tomaatti, väkevä alkoholi, valkoviini, rasvainen ruoka, voimakkaasti maustettu ruoka ja se ihana suklaa. Suklaa ei tietääkseni irroittele vatsahappoja vaan veltostuttaa sulkijalihasta.
        En ole vielä selvittänyt, veltostuttaako se tilaipäisesti vai pysyvästi. Eikös olekin tärkeä tieto suklaanhimoisille?

        Minkälaisia oireita sinulla on ? Onko kipua keskellä rintaa niin kuin minulla ?


      • Ilman Karrageenia
        reflux kirjoitti:

        Minullakin on refluksi ja hoidettu haavauma ruokatorven alaosassa. Jäi vielä krooninen tulehduskin ja alkavat Barrettin taudin oireet. Barrettin taudissa ruokatorven limakalvo muuttuu samanlaiseksi kuin vatsalaukun. Se on varomisen arvoinen. Sulkijalihas ei kai sitten toimisi ollenkaan.

        Minulla on listalla noista ei-sallituista syötävistä; kahvi, sitrushedelmät, sipuli, tomaatti, väkevä alkoholi, valkoviini, rasvainen ruoka, voimakkaasti maustettu ruoka ja se ihana suklaa. Suklaa ei tietääkseni irroittele vatsahappoja vaan veltostuttaa sulkijalihasta.
        En ole vielä selvittänyt, veltostuttaako se tilaipäisesti vai pysyvästi. Eikös olekin tärkeä tieto suklaanhimoisille?

        Ja m iksiköhän se suklaa ei sovi. selitetään tuolla:

        http://ehp.niehs.nih.gov/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html

        j.k. Pandalta kertoivat, etteivät käytä missään tuotteessa yhtään karrageenia:-)


      • oireilija
        Oireilija kirjoitti:

        Minkälaisia oireita sinulla on ? Onko kipua keskellä rintaa niin kuin minulla ?

        Kysyit kivuistani. Nyt parin-kolmen vuoden tutkimuksilla ja jatkuvalla lääkityksellä olen päässyt niistä.
        Menin lääkäriin kun aamuisin oli kuvottava olo ja vatsan yläosassa kouristelua ennenkuin mitään oli syönytkään.

        Öisin kun heräsin vasemmalta kyljeltä oli rintalastan alaosassa kova kipu, joka laukesi kun käännyin oikealle kyljelle.

        Se tuntui kyllä toisinaan yön jäljiltä kipeältä ihan sormin kosketellenkin, mutta siihen kohtaan kehittyikin se haavauma. Varsinaista närästystä en tuntenut, tai en ymmärtänyt, että jokin karhea tunne nielussakin saattoi olla sitä. Siksi en ennen diagnoosia osannut varoa mitään juotavia tai syötäviäkään.

        Varsinkin syöminen pitäisi lopettaa kaksi tuntia ennen vaaka-asentoon menoa ja syödä mieluummin pieniä aterioita useammin kuin suuria kerralla.

        Tähystyksessä selvisi, mikä oli vialla ja sitä ruvettiin hoitamaan lääkkeillä - ensin tehottomilla - ja sitten tehoavilla. Syön niitä samoja Pariet-tabletteja nyt jatkuvasti puolitettuna krooniseen tulehdukseen.

        Suklaaton elämä ei aiheuta ongelmia, enemmänkin sipuli, jota on valmisruuissa tai toisten tarjoamissa ruuissa.

        Vastaus kysymykseesi, kyllä kipua oli keskellä rintaa. Sainpa kerran niin pahan kipukohtauksen, että luulin sitä sydänkohtaukseksi tai muuten vakavaksi. Tulin junassa työstä kotiin ja se iski melkein yht´äkkiä, levisi rinnan yläosaan muttei käsivarsiin, tuli huono olo. Ajattelin jo sanoa jotain vieressäistujalle, mutta olin niin lähellä kotipysäkkiä, että keräsin voimani ja pääsin ulos,menin hitaasti hiipimällä "seinän viertä" ja siinä kävellessä se väheni ja kotiovella ei enää tuntunut. Kysyin työterveyslääkärin tavatessani, mitä se mahtoi olla. Hän arveli, ettei se sydämestä johtunut vaan lähinnä oli ruokatorviperäinen.

        Tällaisia kokemuksia minulla, toivottavasti sinä saat apua - kannattaa ainakin hakea.


      • reflux
        Oireilija kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksestasi ! Olen syönyt nyt melkein 2 kuukautta Zolt-nimistä lääkettä ja tuntuu tosiaan auttavan, mutta pitäisi kyllä muistaa välttää esim. suklaata (mut ku se on niin hyvää). Tuo hengästymisen tunne on kurjaa, varsinkin rasituksessa (alkaa pelätä vaikka mitä sairauksia). Osaako kukaan sanoa miksi refluksi aiheuttaa sellaista ?

        Sorry kun tuolla alempana menin sotkeutumaan sinun nimimerkkiisi "oireilija" kun vastasin.Mutta haitanneeko tuo mittään... Pohdin vielä tuota astma-reflux - oireyhtymää. Minulla oli ollut astma jo 15 vuotta ennenkuin menin reflux-tutkimukseen. Lääkäri sanoi kuitenkin, että ehkä astmakin helpottaa, kun saa tämän kuntoon. Ei se kyllä ole vaivannut muutenkaan koska minuun tehoavat säännöllisesti käytettävät lääkkeet.- Tämä lääkäri ei ollut perillä astmatilanteestani laisinkaan.

        Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi vielä tutkituttaa, miksi hengästyttää, kun kuitenkin tunnet, että reflux on helpottanut. Tuosta lääkärin minulle sanomastaan tokaisusta voi päätellä, että kun reflux paranee, niin astmaoireetkin siinä samalla, eli astmaoireita on voitu hoitaa astmana, vaikka on ollut reflux vaivana ja molemmat katoavat samalla.

        Lohdutukseksi suklaanhimoon; onhan niitä muitakin makeita, esim. jugurttimakeisia.Tutkinpa niiden päällysaineita kerran tarkemmin - ja yllätys, toisissa oli valkoista suklaata mukana, toisissa ei!


      • yks refluxnainen
        reflux kirjoitti:

        Sorry kun tuolla alempana menin sotkeutumaan sinun nimimerkkiisi "oireilija" kun vastasin.Mutta haitanneeko tuo mittään... Pohdin vielä tuota astma-reflux - oireyhtymää. Minulla oli ollut astma jo 15 vuotta ennenkuin menin reflux-tutkimukseen. Lääkäri sanoi kuitenkin, että ehkä astmakin helpottaa, kun saa tämän kuntoon. Ei se kyllä ole vaivannut muutenkaan koska minuun tehoavat säännöllisesti käytettävät lääkkeet.- Tämä lääkäri ei ollut perillä astmatilanteestani laisinkaan.

        Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi vielä tutkituttaa, miksi hengästyttää, kun kuitenkin tunnet, että reflux on helpottanut. Tuosta lääkärin minulle sanomastaan tokaisusta voi päätellä, että kun reflux paranee, niin astmaoireetkin siinä samalla, eli astmaoireita on voitu hoitaa astmana, vaikka on ollut reflux vaivana ja molemmat katoavat samalla.

        Lohdutukseksi suklaanhimoon; onhan niitä muitakin makeita, esim. jugurttimakeisia.Tutkinpa niiden päällysaineita kerran tarkemmin - ja yllätys, toisissa oli valkoista suklaata mukana, toisissa ei!

        Kuuluiko hengästyminen tai sydämen tykytys teidän oireisiin myös?


      • ref-nainen
        yks refluxnainen kirjoitti:

        Kuuluiko hengästyminen tai sydämen tykytys teidän oireisiin myös?

        No ei kuulu hengästyminen ja luojan kiitos, sydänkin yhä tykyttää, se on elämän ehto. Mutta miten se sun sydämesi sitten tykyttää? Mulla on lisälyöntitaipumus ja nopeasykkeisyys mutta ne tulivat ihan muusta sairaudesta ja ovat nyt lääkkeillä hallittuja.


      • minulla kans
        ....... kirjoitti:

        Minulla on jatkuvaa lääkitystä vaativa astma. Eilen tehtiin fundoplikaatio refluksin takia palleatyrän korjaus.

        Vaikea vielä sanoa, miten tulee vaikuttamaan astmaan, koska minulla on myös monenlaista allergiaa. Leikkauksen syynä oli hapon aiheuttamat vaivat nielussa ja kurskussa: jatkuvaa rykimistä ja siitä johtuvaa ajoittaista puristuksen tunnetta sekä ääniongelmia. Närästystä ei ole ollut juuri lainkaan, minkä vuoksi refluksia ei osattu pitkään aikaan epäillä.

        Tulevat viikot ja kuukaudet näyttävät, miten leikkaus vaikuttaa astmaan ja ennen kaikkea noihin ääniongelmiin.

        Itsellä on todettu jo lapsena astma ja nyt vuosi sitten astma alkoi pahenemaan (limaa nousi ja kurkku tukossa kokoajan). Asiaa tutkittiin kauan ja kesällä löytyi refluksitauti ja palleatyrä. Ruokatorvi oli myös tulehtunut. Eli melko todennäköistä on, että astmani paheneminen johtui refluksista.
        Lääkkeillä aluksi yritettiin saada parannusta. Ne veivät suurimman osan refluksioireista muttei kaikkia. Ja astmakaan ei helpottanut. Näin ollen kirurgin kanssa päätettiin, että tehdään leikkaus asian helpottamiseksi.

        Nyt sitten reilu viikko sitten tehtiin fundoplikaatio eli korjattiin tämä refluksitauti. Ja nyt sitten pitää odottaa, että keuhkot alkaa toipumaan kun refluksitautia ei enää ole. Kirurgin mukaan keuhkot eivät palaudu kovin nopeasti ja siksi odotankin helpotusta astmaani vasta joskus kuukauden tai parin päästä.

        Ja vielä selvennystä: eli siis refluksista johtuva haponnousuhan aiheuttaa ruokatorven tulehdusta mikä taas ärsyttää keuhkoja ja näin astma pahenee...


      • Oireilija
        minulla kans kirjoitti:

        Itsellä on todettu jo lapsena astma ja nyt vuosi sitten astma alkoi pahenemaan (limaa nousi ja kurkku tukossa kokoajan). Asiaa tutkittiin kauan ja kesällä löytyi refluksitauti ja palleatyrä. Ruokatorvi oli myös tulehtunut. Eli melko todennäköistä on, että astmani paheneminen johtui refluksista.
        Lääkkeillä aluksi yritettiin saada parannusta. Ne veivät suurimman osan refluksioireista muttei kaikkia. Ja astmakaan ei helpottanut. Näin ollen kirurgin kanssa päätettiin, että tehdään leikkaus asian helpottamiseksi.

        Nyt sitten reilu viikko sitten tehtiin fundoplikaatio eli korjattiin tämä refluksitauti. Ja nyt sitten pitää odottaa, että keuhkot alkaa toipumaan kun refluksitautia ei enää ole. Kirurgin mukaan keuhkot eivät palaudu kovin nopeasti ja siksi odotankin helpotusta astmaani vasta joskus kuukauden tai parin päästä.

        Ja vielä selvennystä: eli siis refluksista johtuva haponnousuhan aiheuttaa ruokatorven tulehdusta mikä taas ärsyttää keuhkoja ja näin astma pahenee...

        Paljon kiitoksia selventävästä vastauksestasi. En ole aikaisemmin ymmärtänyt, miten refluksi voi vaikuttaa keuhkoihin, mutta nyt ymmärrän. Siis KIITOS ! Jospa tää munkin ahistukseni helpottais ajan kanssa ja on se jo helpottanutkin. Kuukausi sitten pelkkä pukeminen,kun pää oli välillä alaspäin, ahdisti, mutta ei onneksi enää. Hengästyminen tulee vasta kunnon rasituksessa.


      • -s-
        minulla kans kirjoitti:

        Itsellä on todettu jo lapsena astma ja nyt vuosi sitten astma alkoi pahenemaan (limaa nousi ja kurkku tukossa kokoajan). Asiaa tutkittiin kauan ja kesällä löytyi refluksitauti ja palleatyrä. Ruokatorvi oli myös tulehtunut. Eli melko todennäköistä on, että astmani paheneminen johtui refluksista.
        Lääkkeillä aluksi yritettiin saada parannusta. Ne veivät suurimman osan refluksioireista muttei kaikkia. Ja astmakaan ei helpottanut. Näin ollen kirurgin kanssa päätettiin, että tehdään leikkaus asian helpottamiseksi.

        Nyt sitten reilu viikko sitten tehtiin fundoplikaatio eli korjattiin tämä refluksitauti. Ja nyt sitten pitää odottaa, että keuhkot alkaa toipumaan kun refluksitautia ei enää ole. Kirurgin mukaan keuhkot eivät palaudu kovin nopeasti ja siksi odotankin helpotusta astmaani vasta joskus kuukauden tai parin päästä.

        Ja vielä selvennystä: eli siis refluksista johtuva haponnousuhan aiheuttaa ruokatorven tulehdusta mikä taas ärsyttää keuhkoja ja näin astma pahenee...

        mulla on myös astma ja refluksitauti, ollut koko pienen iän (39v), refluksia pyrittiin korjaamaan leikkauisella vuonna 2002 ja ihan hyvin meni. yskä ja astma oireet rauhoittuivat huomattavasti. no nyt sitten joulukuussa 2005 homma räjäti taas käsiin, ihan niinkuin ei leikkauksessa olis ollutkaan. mieletöntä happojen nousua ja yskimistä ja astma oireita, ja öitä ei saa nukuttua. kävin lääkärillä jos toisellakin, no vihdoin oma lääkäri sai järkättyä tähystyksen jossa todettiin paha ruokatorven tulehdus, haavaumia ja verihyytymiä, ja vatsan happopitoisuus 1, kun se pitäisi olla 4-5, vaikka olen nyt syönyt nexium 40mg aamuin illoin jo yli 4 kk ajan. solumuutoksia on myös jo tapahtunut. tänään taas kävin lääkärissä (ei omalääkärillä), koska olen lopen uupunut jatkuvaan hengen ahdistukseen ja yskään ja kun ei saa nukuttua. no lääkäri totesi vain että ei ole enään mitään tehtävissä, astmalääkitys ja refluksilääkitys on huipussa, että ei voi mitään. kysäsin että tämäkö on tulevaisuuteni, joko tukehdun tai sairastun sypään, johon hän totesi vain, että nii-in söypäriski on nyt huomattavasti kasvanut, mutta hän ei voi auttaa. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!! ja että vielä kehtaa puhua tuollalaila. kyllä täytyy olla jotain tehtävissä, jos ei muuta niin vattalaukku vaikka pois! ei tätä hevettiä kauvaa jaksa!


      • postileima
        -s- kirjoitti:

        mulla on myös astma ja refluksitauti, ollut koko pienen iän (39v), refluksia pyrittiin korjaamaan leikkauisella vuonna 2002 ja ihan hyvin meni. yskä ja astma oireet rauhoittuivat huomattavasti. no nyt sitten joulukuussa 2005 homma räjäti taas käsiin, ihan niinkuin ei leikkauksessa olis ollutkaan. mieletöntä happojen nousua ja yskimistä ja astma oireita, ja öitä ei saa nukuttua. kävin lääkärillä jos toisellakin, no vihdoin oma lääkäri sai järkättyä tähystyksen jossa todettiin paha ruokatorven tulehdus, haavaumia ja verihyytymiä, ja vatsan happopitoisuus 1, kun se pitäisi olla 4-5, vaikka olen nyt syönyt nexium 40mg aamuin illoin jo yli 4 kk ajan. solumuutoksia on myös jo tapahtunut. tänään taas kävin lääkärissä (ei omalääkärillä), koska olen lopen uupunut jatkuvaan hengen ahdistukseen ja yskään ja kun ei saa nukuttua. no lääkäri totesi vain että ei ole enään mitään tehtävissä, astmalääkitys ja refluksilääkitys on huipussa, että ei voi mitään. kysäsin että tämäkö on tulevaisuuteni, joko tukehdun tai sairastun sypään, johon hän totesi vain, että nii-in söypäriski on nyt huomattavasti kasvanut, mutta hän ei voi auttaa. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!! ja että vielä kehtaa puhua tuollalaila. kyllä täytyy olla jotain tehtävissä, jos ei muuta niin vattalaukku vaikka pois! ei tätä hevettiä kauvaa jaksa!

        Terve! oireesi tuntuvat niin tutuilta että haluaisin jutella kanssasi muutenkin kuin täällä yleisillä palstoilla, juuri tällä hetkellä myös vietävästi pelottaa oma tilanne. Voiko tänne laittaa puhelinnumeronsa tai sähköpostiosoitteensa turvallisesti?


      • postileima
        -s- kirjoitti:

        mulla on myös astma ja refluksitauti, ollut koko pienen iän (39v), refluksia pyrittiin korjaamaan leikkauisella vuonna 2002 ja ihan hyvin meni. yskä ja astma oireet rauhoittuivat huomattavasti. no nyt sitten joulukuussa 2005 homma räjäti taas käsiin, ihan niinkuin ei leikkauksessa olis ollutkaan. mieletöntä happojen nousua ja yskimistä ja astma oireita, ja öitä ei saa nukuttua. kävin lääkärillä jos toisellakin, no vihdoin oma lääkäri sai järkättyä tähystyksen jossa todettiin paha ruokatorven tulehdus, haavaumia ja verihyytymiä, ja vatsan happopitoisuus 1, kun se pitäisi olla 4-5, vaikka olen nyt syönyt nexium 40mg aamuin illoin jo yli 4 kk ajan. solumuutoksia on myös jo tapahtunut. tänään taas kävin lääkärissä (ei omalääkärillä), koska olen lopen uupunut jatkuvaan hengen ahdistukseen ja yskään ja kun ei saa nukuttua. no lääkäri totesi vain että ei ole enään mitään tehtävissä, astmalääkitys ja refluksilääkitys on huipussa, että ei voi mitään. kysäsin että tämäkö on tulevaisuuteni, joko tukehdun tai sairastun sypään, johon hän totesi vain, että nii-in söypäriski on nyt huomattavasti kasvanut, mutta hän ei voi auttaa. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!! ja että vielä kehtaa puhua tuollalaila. kyllä täytyy olla jotain tehtävissä, jos ei muuta niin vattalaukku vaikka pois! ei tätä hevettiä kauvaa jaksa!

        Terve! Juuri nyt hirvittää ihan samanlaiset asiat joita kuvailet itselläsi olevan. Voisimmeko vaihtaa ajatuksia enemmän. Voiko täällä turvallisesti jotenkin saada laitettua tietoja niin että voisi käydä keskustelua pidempään ja tarkemmin.


      • ei kuulu

        hengästyminen refluxiin. Ei astmaankaan, siinä lähinnä hengenahdistus. Hengästymistäkin poden, sydämestä johtuvaa, eroaa siinä, ettei uloshengitys ahdista niinkuin astmassa on tyypillistä.
        Kun hengästyn esim. ylämäessä, polvet saattaa oll heikkoina hetken, mutta hengitys tasaantuu tasaisella.
        Jos on astma, niin refluxin tultua todetuksi, astma voi kadota, koska se ei sitä "puhtaimmillaan" ollutkaan, vaan refluxi aiheutti oireet.


      • Jyrkiminä
        ....... kirjoitti:

        Minulla on jatkuvaa lääkitystä vaativa astma. Eilen tehtiin fundoplikaatio refluksin takia palleatyrän korjaus.

        Vaikea vielä sanoa, miten tulee vaikuttamaan astmaan, koska minulla on myös monenlaista allergiaa. Leikkauksen syynä oli hapon aiheuttamat vaivat nielussa ja kurskussa: jatkuvaa rykimistä ja siitä johtuvaa ajoittaista puristuksen tunnetta sekä ääniongelmia. Närästystä ei ole ollut juuri lainkaan, minkä vuoksi refluksia ei osattu pitkään aikaan epäillä.

        Tulevat viikot ja kuukaudet näyttävät, miten leikkaus vaikuttaa astmaan ja ennen kaikkea noihin ääniongelmiin.

        Moi! Ei mullakaan närästystä ole juurikaan ollut, jatkuvaa rykimistä ääniongelmia oli kyllä. 40mg Somac on auttanut. Tai ainakin rykiminen vähentynyt ja sitä kautta ääniongelmat


      • VUOSI 50

        TULI ASTMA JA SAMALLA KATOSI ÄÄNI TUTKITTIIN JA VIIMEIN LÖYTYI REFLUKS TAUTI EI PALANNU ÄÄNI OLI POSKIONTELOISSA KROONINEN TULEHDUS JOTKA LEIKATTIIN JA AVARRETTIIN ILMAN KULKUA ASTMA VAIVAA JÄLLEEN KORTISOONI KUURI PÄÄLLA KÖHIMINEN JATKUU EI VOI ULOS EDES MENNÄ ,NEXIUN AUTTA JOSKUS TULEE RUOKA TAKAS KESKEN RUOKAILUN PITÄÄ SYÖDÄ VAIN VÄHÄN KERRALLA.


      • Anonyymi
        minulla kans kirjoitti:

        Itsellä on todettu jo lapsena astma ja nyt vuosi sitten astma alkoi pahenemaan (limaa nousi ja kurkku tukossa kokoajan). Asiaa tutkittiin kauan ja kesällä löytyi refluksitauti ja palleatyrä. Ruokatorvi oli myös tulehtunut. Eli melko todennäköistä on, että astmani paheneminen johtui refluksista.
        Lääkkeillä aluksi yritettiin saada parannusta. Ne veivät suurimman osan refluksioireista muttei kaikkia. Ja astmakaan ei helpottanut. Näin ollen kirurgin kanssa päätettiin, että tehdään leikkaus asian helpottamiseksi.

        Nyt sitten reilu viikko sitten tehtiin fundoplikaatio eli korjattiin tämä refluksitauti. Ja nyt sitten pitää odottaa, että keuhkot alkaa toipumaan kun refluksitautia ei enää ole. Kirurgin mukaan keuhkot eivät palaudu kovin nopeasti ja siksi odotankin helpotusta astmaani vasta joskus kuukauden tai parin päästä.

        Ja vielä selvennystä: eli siis refluksista johtuva haponnousuhan aiheuttaa ruokatorven tulehdusta mikä taas ärsyttää keuhkoja ja näin astma pahenee...

        kiitos Sinulle ,kun kirjoitit astmasta ja palleatyrä leikkauksesta ,toivon itse pääseväni leikkaukseen ,olen varma ,palleatyrä sai aikaan ,että astmani paheni ja peh arvot laskivat ,vaikka lääkitys menee tuplana lisäksi korttisoonitapletit nukun melkein pystyasennossa kurkussa tuntuu ahdistava patti ym.


    • henryleelucas

      refluksitauti aiheuttaa hengästymistä ja huimausta,oma teoria on että vatsassa oleva/kautta nouseva ilma painaa sydäntä ,jolloin ei pääse pumppaamaan täydellä teholla.
      ryöhtäilyn jälkeen taas olo paranee.
      oireet ovatkin samanlaiset kun sydäninfarktissa,
      joista suuri osa tulkitaankin ensin vatsavaivoiksi.
      tämä oli minun teoria ja lääkäriltä siitä kerran kysyin ja hän totesi sen mahdottomaksi?!
      jostain huonosta olosta vaan sepitti..
      mutta jos se kerran täällä on monella tullut esiin niin eikö siihen joku ammattilainen voisi perehtyä..

      • Oireilija

        Kuulostais kyllä hyvinkin tutulta ja mahdolliselta tuo sun teorias. Kommentoikaahan muutkin !


      • Hengästynyt n

        Minulla hengästymistä ilmenee silloin kun reflux on pahassa vaiheessa. Myös kumartelu, varsinkin ruuan jälkeen aiheuttaa sydämentykytystä. Tunne on vähän samanlainen kuin ennen oksentamista, eikös silloin hengästytä ja sydänkin lyö tiheään?? Ja röyhtäily helpottaa heti oireita. Onko muilla vastaavia oireita?


      • närkii
        Hengästynyt n kirjoitti:

        Minulla hengästymistä ilmenee silloin kun reflux on pahassa vaiheessa. Myös kumartelu, varsinkin ruuan jälkeen aiheuttaa sydämentykytystä. Tunne on vähän samanlainen kuin ennen oksentamista, eikös silloin hengästytä ja sydänkin lyö tiheään?? Ja röyhtäily helpottaa heti oireita. Onko muilla vastaavia oireita?

        Niin kumpaa muut syö? Mitähän eroa on kun nexiumissa on vaikuttavana aineena esomepratsoli ja zoltissa on lansopratsoli.Minun yhdelle tutulle ei sovi zolt ollenkaan Mutta nexium sopii. Onko muilla tullut tämmöistä havaintoo?


      • Hiihtolomalainen
        Hengästynyt n kirjoitti:

        Minulla hengästymistä ilmenee silloin kun reflux on pahassa vaiheessa. Myös kumartelu, varsinkin ruuan jälkeen aiheuttaa sydämentykytystä. Tunne on vähän samanlainen kuin ennen oksentamista, eikös silloin hengästytä ja sydänkin lyö tiheään?? Ja röyhtäily helpottaa heti oireita. Onko muilla vastaavia oireita?

        kiitos kirjoittaneille. kerron omista "vaivoistani" - kommentoikaa ja kertokaa omistanne jos kolahtaa.

        Närästystä hoidettu Lanzolla (30) kuukausi kerrallaan mutta ei avain hoitanut vaivaa. Nexium 40 vaikuttaa paremmalta. Tosin erikoislääkäri suositteli vain viikon kuureja - eihän sillä saa mitää aikaiseksi. Minulla tehtiin myös happotesti nenä-mahaletkun kanssa. Tämä testi tosin tehtiin silloin kuin olin oireeton eli ei antanut oikeaa kuvaa tilanteesta. Jos siis pääset/menet tälläiseen testiin men silloin kuin oireet ovat pahimmat. ( Voin kertoa testistä ja skopiasta tarkemmin jos laitat viestiä).
        Minulla myös hengenahdistusta ja hiemnan nopeampaa pulssia kun refluksi oireet ovat pahat. Kiitos että olitte kirjoittaneet että joillakin teilläkin niitä esiintyy - ajattelin jo mennä lääkäriin niiden vaivojen takia.

        Kuinka usein/pitkään syötte lääkkeitä ? Käytattekö myös apteekin itsehoitolääkeittä rinnalla tai sijasta ?

        Minkälaiset tilanteet/ruoat laukaisevat teillä refluksi oireet ? Itse en ole oikein vielä päässyt niistä kiinni. Paitsi että iltasyöpöttely on jäännyt.


      • Oireilija
        närkii kirjoitti:

        Niin kumpaa muut syö? Mitähän eroa on kun nexiumissa on vaikuttavana aineena esomepratsoli ja zoltissa on lansopratsoli.Minun yhdelle tutulle ei sovi zolt ollenkaan Mutta nexium sopii. Onko muilla tullut tämmöistä havaintoo?

        siis minä syön zoltteja ja auttavat. aluksi oli kuuri kuukauden ajan ja nyt syön 2-3 tabl./viikko.


      • Oireilija
        Hiihtolomalainen kirjoitti:

        kiitos kirjoittaneille. kerron omista "vaivoistani" - kommentoikaa ja kertokaa omistanne jos kolahtaa.

        Närästystä hoidettu Lanzolla (30) kuukausi kerrallaan mutta ei avain hoitanut vaivaa. Nexium 40 vaikuttaa paremmalta. Tosin erikoislääkäri suositteli vain viikon kuureja - eihän sillä saa mitää aikaiseksi. Minulla tehtiin myös happotesti nenä-mahaletkun kanssa. Tämä testi tosin tehtiin silloin kuin olin oireeton eli ei antanut oikeaa kuvaa tilanteesta. Jos siis pääset/menet tälläiseen testiin men silloin kuin oireet ovat pahimmat. ( Voin kertoa testistä ja skopiasta tarkemmin jos laitat viestiä).
        Minulla myös hengenahdistusta ja hiemnan nopeampaa pulssia kun refluksi oireet ovat pahat. Kiitos että olitte kirjoittaneet että joillakin teilläkin niitä esiintyy - ajattelin jo mennä lääkäriin niiden vaivojen takia.

        Kuinka usein/pitkään syötte lääkkeitä ? Käytattekö myös apteekin itsehoitolääkeittä rinnalla tai sijasta ?

        Minkälaiset tilanteet/ruoat laukaisevat teillä refluksi oireet ? Itse en ole oikein vielä päässyt niistä kiinni. Paitsi että iltasyöpöttely on jäännyt.

        Oireita aiheuttavat minulla ainakin suklaa ja rasvaiset ruoat. Pahentuuko teidän oireet liikumisen jälkeen ?


      • hiihtolomalainen
        Oireilija kirjoitti:

        Oireita aiheuttavat minulla ainakin suklaa ja rasvaiset ruoat. Pahentuuko teidän oireet liikumisen jälkeen ?

        hei

        liikunta ei ainakaan huomattavsti helpota oloa. usein oireet selvempiä sen jälkeen.


      • mimmu
        Hiihtolomalainen kirjoitti:

        kiitos kirjoittaneille. kerron omista "vaivoistani" - kommentoikaa ja kertokaa omistanne jos kolahtaa.

        Närästystä hoidettu Lanzolla (30) kuukausi kerrallaan mutta ei avain hoitanut vaivaa. Nexium 40 vaikuttaa paremmalta. Tosin erikoislääkäri suositteli vain viikon kuureja - eihän sillä saa mitää aikaiseksi. Minulla tehtiin myös happotesti nenä-mahaletkun kanssa. Tämä testi tosin tehtiin silloin kuin olin oireeton eli ei antanut oikeaa kuvaa tilanteesta. Jos siis pääset/menet tälläiseen testiin men silloin kuin oireet ovat pahimmat. ( Voin kertoa testistä ja skopiasta tarkemmin jos laitat viestiä).
        Minulla myös hengenahdistusta ja hiemnan nopeampaa pulssia kun refluksi oireet ovat pahat. Kiitos että olitte kirjoittaneet että joillakin teilläkin niitä esiintyy - ajattelin jo mennä lääkäriin niiden vaivojen takia.

        Kuinka usein/pitkään syötte lääkkeitä ? Käytattekö myös apteekin itsehoitolääkeittä rinnalla tai sijasta ?

        Minkälaiset tilanteet/ruoat laukaisevat teillä refluksi oireet ? Itse en ole oikein vielä päässyt niistä kiinni. Paitsi että iltasyöpöttely on jäännyt.

        Minulla on kaameeta närästystä, mahan turvotusta pahaa oloa jatkunut niin kauan kuin muistan. Tämän vuoden alusta vahingossa törmäsin hiilhydraatittomaan ruokavalioon. Leipä ja sokeri veke. Ei närästä ! Ei rasvainen paistettu ruokakaan ? vain makea ja ruisleipä &vaalee leipä. Ihmeellistä.

        Kannattaa kokeilla.


      • vatsahappo
        Oireilija kirjoitti:

        Oireita aiheuttavat minulla ainakin suklaa ja rasvaiset ruoat. Pahentuuko teidän oireet liikumisen jälkeen ?

        Olen kärsinyt närästyksestä ja vatsaoireista niin kauan kuin vaan muistan. Aikuisena vasta ymmärsin että kipu ylävatsassa ja rintalastassa on närästystä. Olen vuosien varrella syönyt kaikki apteekin reseptivapaat närästyslääkkeet läpi. Hakeuduin lääkäriin kun oireet alkoivat olla jatkuvat ja esim.juostessa happoa nousi ruokatorveen ja nieluun niin että tuntui kun rintalasta olisi tulessa. Ihmettelin myös, miksi minulla on astman tapaisia oireita (hengenahdistusta, tuntuu ettei saisi vedettyä tarpeeksi happea keuhkoihin..) ja sainkin aluksi astamlääkkeet (tosi fiksua..) mutta sitten vasta ymmärrettiin että oireet johtuvat refluxista. Minulla "kiellettyjen" ruokien listalla on: sipuli, paprika, tomaatti, sitrushedelmät, suklaa, kahvi, musta tee, rasvainen/käristetty ruoka, viinit, ja kaikki hiilihappoa sisältävät juomat! (ihmettelin tuota viimeistä kun luulin että esim.vichy olisi vatsalle hyväksi mutta eipä ole, koska hiilihappojuotavien ilmakuplat nousevat ylös vatsalaukussa ja nostavat jo ennestään löysää vatsaporttia ylöspäin ja aiheuttaa täten hapon nousua ruokatorveen..!!) Aloitin tällä viikoolla lääkityksen (Somac) ja ruokavalion ja odottelenkin tässä josko oireet alkaisivat pikkuhiljaa hellittää..


      • hmoilanen

        millaiset ovat ollet oireet,kun mainitsit,että samanlaiset kuin sydäninfarktissa? Onko siihen löytynyt selvyyttä lääketieteellisesti ja oletko saanut apua vaivaasi?


      • hoidettu kroonikko
        Hiihtolomalainen kirjoitti:

        kiitos kirjoittaneille. kerron omista "vaivoistani" - kommentoikaa ja kertokaa omistanne jos kolahtaa.

        Närästystä hoidettu Lanzolla (30) kuukausi kerrallaan mutta ei avain hoitanut vaivaa. Nexium 40 vaikuttaa paremmalta. Tosin erikoislääkäri suositteli vain viikon kuureja - eihän sillä saa mitää aikaiseksi. Minulla tehtiin myös happotesti nenä-mahaletkun kanssa. Tämä testi tosin tehtiin silloin kuin olin oireeton eli ei antanut oikeaa kuvaa tilanteesta. Jos siis pääset/menet tälläiseen testiin men silloin kuin oireet ovat pahimmat. ( Voin kertoa testistä ja skopiasta tarkemmin jos laitat viestiä).
        Minulla myös hengenahdistusta ja hiemnan nopeampaa pulssia kun refluksi oireet ovat pahat. Kiitos että olitte kirjoittaneet että joillakin teilläkin niitä esiintyy - ajattelin jo mennä lääkäriin niiden vaivojen takia.

        Kuinka usein/pitkään syötte lääkkeitä ? Käytattekö myös apteekin itsehoitolääkeittä rinnalla tai sijasta ?

        Minkälaiset tilanteet/ruoat laukaisevat teillä refluksi oireet ? Itse en ole oikein vielä päässyt niistä kiinni. Paitsi että iltasyöpöttely on jäännyt.

        Minulla todettu refluxi tahystäen, viat nähty, saatu lääkkeet ja ruokavalio-ohjeet. Kun oireet eivät kokonaan poistuneet, otettiin keinoja lisää, vaihdettiin lääkkeet kun oli ensin tähystetty jne. Jos vaan viitsii pitää ruokavaliosta tiukasti kiinni, sekä muuttaa tapojaan, ei oireita ole. Lääkkeet järjestyksessä vuorotellen: Somac ei tehonnut, Pariet paras, Nexium tehoaa ensin 40 mg , sitten 20 mg jatkuvasti kaiketi kaikkia yhteensä 5 vuotta.


    • Kipakka

      Mulla on kans astma joka paheni viime syksynä. Tällä viikolla todettiin refluksi joka oli polttanut kurkunpäähän haavan ja se taas aiheutti äänen katoamista. Sinänsä ikävää koska laulelen työkseni ja laulamisesta ei nyt tule mitään kun ääni katoaa. Nyt kokeillaan vielä Nexiumia ja jos ei auta niin operaatiota edessä.

      Onko muilla ollut ongelmia äänen kanssa? Oletteko saaneet mistä apua?

      Ja onko jonnekkin tehty toi operaatio? Miten se tapahtuu ja auttoiko?

      • ollut

        Myös.Käynti kurkku-korvalääkärillä voi auttaa
        ääniongelmissa.Ja jos apua ei sieltä löydy
        foniatri on sitten seuraava jolle kannattaa varata
        aikaa.Jospa apua näistä olisi....


      • särkylääke
        ollut kirjoitti:

        Myös.Käynti kurkku-korvalääkärillä voi auttaa
        ääniongelmissa.Ja jos apua ei sieltä löydy
        foniatri on sitten seuraava jolle kannattaa varata
        aikaa.Jospa apua näistä olisi....

        Olen pahimmilta oireilta säästynyt etten käytä mitään särkylääkettä. Panadol tekee yhtä pahaa kuin burana vaikka sanovat että panadol on mahaystävällistä. Vaan eipä ole. Ruokatorventulehdus ei ole nyt vaivannut, välillä tulee jonkin ruan jälkeen hieman polttelua mutta, ei enää jatkuvasti kuten ennen oli. Joskus kun yskin tai oksennan limaa, eikä henki kulje kovin hyvin, tiedän että syy reflux tai sen tapainen, silloin otan ranixalia tilapäisesti parina päivänä ja oireet poistuvat. Onko tämä hyväksì että hoidan apteekin lääkkeellä tilapäistä vaivaa? En haluaisi mennä lääkäriin. Jos ne lääkkeet ovat voimakkaita mitä lääkäri määrää ja vaiva vaan pahenee tai tulee sivuoireita? Päänsärkyyn käytän kurkuma nimisiä tapletteja. Auttavat puolessatoista tunnissa kuten särkylääkkeetkin.


      • röyhtäilijä
        särkylääke kirjoitti:

        Olen pahimmilta oireilta säästynyt etten käytä mitään särkylääkettä. Panadol tekee yhtä pahaa kuin burana vaikka sanovat että panadol on mahaystävällistä. Vaan eipä ole. Ruokatorventulehdus ei ole nyt vaivannut, välillä tulee jonkin ruan jälkeen hieman polttelua mutta, ei enää jatkuvasti kuten ennen oli. Joskus kun yskin tai oksennan limaa, eikä henki kulje kovin hyvin, tiedän että syy reflux tai sen tapainen, silloin otan ranixalia tilapäisesti parina päivänä ja oireet poistuvat. Onko tämä hyväksì että hoidan apteekin lääkkeellä tilapäistä vaivaa? En haluaisi mennä lääkäriin. Jos ne lääkkeet ovat voimakkaita mitä lääkäri määrää ja vaiva vaan pahenee tai tulee sivuoireita? Päänsärkyyn käytän kurkuma nimisiä tapletteja. Auttavat puolessatoista tunnissa kuten särkylääkkeetkin.

        Te jotka olette päässeet leikkaukseen,miten pääsitte ja oliko tulos hyvä?Itselläni ollut reflux tauti jo 5 vuotta eikä loppua näy....


      • luomu

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.


      • minullakin.
        luomu kirjoitti:

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

        Ääniongelmien kanssa olen nyt taistellut noin 2,5 vuotta. Syytä ei ole löytynyt. Ääni ei vain pelaa kunnolla. Katoaa ja käheytyy, tietyt "taajuudet" ovat saavuttamattomissa. Ei puhettakaan laulamisesta. Ongelmat alkoivat loppuraskauden aikana, mainittakoon. Viime syksynä kävin korva- nenä- kurkkulääkärillä, joka totesi äänihuulten olevan kunnossa, mutta kurkunpään rustoissa olevan punoitusta, joka voisi johtua vatsahappojen noususta kurkkuun. En ollut jostain syystä ajatellut asiaa aiemmin, mutta usein öisin minulla nousee hapot ihan suuhun asti. Koko kurkkua kirvelee, ei pysty nielaisemaan kunnolla, kun niin polttaa. Siihen herää takuuvarmasti. Päivisin ei juuri mitään oireita ole röyhtäilyä ja satunnaisia ilmavaivoja lukuun ottamatta. Nyt lisäksi vaivaavat hammasongelmat. Paha eroosio, hammaskivi ja karies siitäkin huolimatta, että harjaan hampaat 2x päivässä ja syön aina täysxylitolipurkkaa ruoan jälkeen. Hammaslankaa voisin kyllä useammin käyttää... Olen taas vaivoineni menossa hammaslääkäriin. Mutta minulla siis voisi olla refluksitauti? Mille lääkärille kannattaisi hakeutua?


      • luomu
        minullakin. kirjoitti:

        Ääniongelmien kanssa olen nyt taistellut noin 2,5 vuotta. Syytä ei ole löytynyt. Ääni ei vain pelaa kunnolla. Katoaa ja käheytyy, tietyt "taajuudet" ovat saavuttamattomissa. Ei puhettakaan laulamisesta. Ongelmat alkoivat loppuraskauden aikana, mainittakoon. Viime syksynä kävin korva- nenä- kurkkulääkärillä, joka totesi äänihuulten olevan kunnossa, mutta kurkunpään rustoissa olevan punoitusta, joka voisi johtua vatsahappojen noususta kurkkuun. En ollut jostain syystä ajatellut asiaa aiemmin, mutta usein öisin minulla nousee hapot ihan suuhun asti. Koko kurkkua kirvelee, ei pysty nielaisemaan kunnolla, kun niin polttaa. Siihen herää takuuvarmasti. Päivisin ei juuri mitään oireita ole röyhtäilyä ja satunnaisia ilmavaivoja lukuun ottamatta. Nyt lisäksi vaivaavat hammasongelmat. Paha eroosio, hammaskivi ja karies siitäkin huolimatta, että harjaan hampaat 2x päivässä ja syön aina täysxylitolipurkkaa ruoan jälkeen. Hammaslankaa voisin kyllä useammin käyttää... Olen taas vaivoineni menossa hammaslääkäriin. Mutta minulla siis voisi olla refluksitauti? Mille lääkärille kannattaisi hakeutua?

        Hampaiden eroosio, ääniongelmat ja nielemisvaikeudet ja tuo yöllinen oireilu, kaikki viittaa vahvasti refluksitautiin. Hapot nousee niin ylös, että hampaatkin kuluu pois! Omalääkärisi määrää sulle Somac-kuurin, jolla katsotaan että auttaako se vai ei. Jos auttaa, niin kyseessä on varmasti refluksitauti. Tosin joillain Somac ei auta, jos oireet on tosi pahat. Sitten lääkäri sanoo, että ruokavalioon ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, ja että lääkkeillä tauti pysyy kurissa. Sitten sinä teet päätöksen, syötkö lääkkeitä vai muutatko ruokavaliosi sellaiseksi, ettei happoja erity. Siinä tapauksessa kannattaa käydä ravintoterapeutilla tai lukea Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo -kirja, jossa on kaikkiin maha- ja suolistovaivoihin räätälöity ruokavalio. Pääasia, että jätät pois kahvin, suklaan, valkoisen sokerin, valkoiset jauhot, punaisen lihan ja alkoholin. Olo paranee varmasti, tosin ääni ei ole mulla ainakaan palautunut normaaliksi 3 kuukauden ruokavalion jälkeen. Toivottavasti joskus vielä saan laulaa...


      • ...
        luomu kirjoitti:

        Hampaiden eroosio, ääniongelmat ja nielemisvaikeudet ja tuo yöllinen oireilu, kaikki viittaa vahvasti refluksitautiin. Hapot nousee niin ylös, että hampaatkin kuluu pois! Omalääkärisi määrää sulle Somac-kuurin, jolla katsotaan että auttaako se vai ei. Jos auttaa, niin kyseessä on varmasti refluksitauti. Tosin joillain Somac ei auta, jos oireet on tosi pahat. Sitten lääkäri sanoo, että ruokavalioon ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, ja että lääkkeillä tauti pysyy kurissa. Sitten sinä teet päätöksen, syötkö lääkkeitä vai muutatko ruokavaliosi sellaiseksi, ettei happoja erity. Siinä tapauksessa kannattaa käydä ravintoterapeutilla tai lukea Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo -kirja, jossa on kaikkiin maha- ja suolistovaivoihin räätälöity ruokavalio. Pääasia, että jätät pois kahvin, suklaan, valkoisen sokerin, valkoiset jauhot, punaisen lihan ja alkoholin. Olo paranee varmasti, tosin ääni ei ole mulla ainakaan palautunut normaaliksi 3 kuukauden ruokavalion jälkeen. Toivottavasti joskus vielä saan laulaa...

        Kiitos paljon vastauksestasi! Olen varannut itselleni lääkäriajan ensi viikoksi. Täytyypä tutustua tuohon kirjaankin. Olisi kyllä mukavaa, jos joskus saisi "oman" äänensä takaisin.


      • koiruusko
        luomu kirjoitti:

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

        Minulla oikea lääkäri[ei puoskari] joka määräsi Refluksitautiin Strophantin lääkityksen, joka on toiselta nimeltä ouabain ja löytyy resepti lääkkeenä yo-apteekista, vaikkakin on luonnontuote.Lääkärit ylipäätänsä ei välitä mitä ihmiset syö tai muutenkaan eivät ole kiinnostuneita luonnonmukaisista tuotteista, koska niistä ei saa voittoa. Kuitenkin on totinen tosi, että luonnosta löytyy kaikki parantavat aine osat. Olemmehan osa luontoa.


      • kurja olo
        luomu kirjoitti:

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

        Ääni käheenä tässä itsekin yrittää asioitaan selvittää...saa rykiä kaiken aikaa..nyt sain Lanzo kuurin lääkäriltäni..ja oheen otan pore Zantacia..ja niiden yhteisteho on minulle osoittautunut hyväksi..No tänään sitten kävin ultrassa eli tätä tautia voi muutenkin tutkia kuin tähystämällä..itse siitä kieltäydyin,ja pääsin ultraan.Mitään muutoksia ei siellä vatsan alueella ollut..mutta yllätys,yllätys oli kun löytyikin sappikiviä..joita kuulemma olikin aikas reippaasti,että jonkinlainen operatsuuni on edessä..josko sitten vaikka nämä muutkin vaivat helpottuisivat.Ihmettelinkin kovin,kun ei lääkkeet enään tuntuneet tehoavan,ja siksi menin vastaanotolle..ehkä ne tehosivatkin refluksiin,mutta sappikivet aiheuttivat omat kipunsa..


      • kurja olo
        luomu kirjoitti:

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

        Ääni käheenä tässä itsekin yrittää asioitaan selvittää...saa rykiä kaiken aikaa..nyt sain Lanzo kuurin lääkäriltäni..ja oheen otan pore Zantacia..ja niiden yhteisteho on minulle osoittautunut hyväksi..No tänään sitten kävin ultrassa eli tätä tautia voi muutenkin tutkia kuin tähystämällä..itse siitä kieltäydyin,ja pääsin traan.Mitään muutoksia ei siellä vatsan alueella ollut..mutta yllätys,yllätys oli kun löytyikin sappikiviä..joita kuulemma olikin aikas reippaasti,että jonkinlainen operatsuuni on edessä..josko sitten vaikka nämä muutkin vaivat helpottuisivat.Ihmettelinkin kovin,kun ei lääkkeet enään tuntuneet tehoavan,ja siksi menin vastaanotolle..ehkä ne tehosivatkin refluksiin,mutta sappikivet aiheuttivat omat kipunsa..


      • ei mene letku alas
        kurja olo kirjoitti:

        Ääni käheenä tässä itsekin yrittää asioitaan selvittää...saa rykiä kaiken aikaa..nyt sain Lanzo kuurin lääkäriltäni..ja oheen otan pore Zantacia..ja niiden yhteisteho on minulle osoittautunut hyväksi..No tänään sitten kävin ultrassa eli tätä tautia voi muutenkin tutkia kuin tähystämällä..itse siitä kieltäydyin,ja pääsin traan.Mitään muutoksia ei siellä vatsan alueella ollut..mutta yllätys,yllätys oli kun löytyikin sappikiviä..joita kuulemma olikin aikas reippaasti,että jonkinlainen operatsuuni on edessä..josko sitten vaikka nämä muutkin vaivat helpottuisivat.Ihmettelinkin kovin,kun ei lääkkeet enään tuntuneet tehoavan,ja siksi menin vastaanotolle..ehkä ne tehosivatkin refluksiin,mutta sappikivet aiheuttivat omat kipunsa..

        Oletko harkinnut tähystystä
        yksityisellä puolella nukutuksessa?
        Oliko ruokatorven varjoainekuvaus sinulla
        ok?


      • refluksikurkku
        luomu kirjoitti:

        Hampaiden eroosio, ääniongelmat ja nielemisvaikeudet ja tuo yöllinen oireilu, kaikki viittaa vahvasti refluksitautiin. Hapot nousee niin ylös, että hampaatkin kuluu pois! Omalääkärisi määrää sulle Somac-kuurin, jolla katsotaan että auttaako se vai ei. Jos auttaa, niin kyseessä on varmasti refluksitauti. Tosin joillain Somac ei auta, jos oireet on tosi pahat. Sitten lääkäri sanoo, että ruokavalioon ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, ja että lääkkeillä tauti pysyy kurissa. Sitten sinä teet päätöksen, syötkö lääkkeitä vai muutatko ruokavaliosi sellaiseksi, ettei happoja erity. Siinä tapauksessa kannattaa käydä ravintoterapeutilla tai lukea Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo -kirja, jossa on kaikkiin maha- ja suolistovaivoihin räätälöity ruokavalio. Pääasia, että jätät pois kahvin, suklaan, valkoisen sokerin, valkoiset jauhot, punaisen lihan ja alkoholin. Olo paranee varmasti, tosin ääni ei ole mulla ainakaan palautunut normaaliksi 3 kuukauden ruokavalion jälkeen. Toivottavasti joskus vielä saan laulaa...

        Täytyy muistaa että ruokavalion luvataan yleensä auttavan lievissä tapauksissa. Tietenkin se edesauttaa myös lääkityksen kanssa.

        Lääkityksen lisäksi olen itse noudattanut alan asiantuntijoiden sekä
        Suomesta esim. Heinosen ruokaohjeita (tosin en poistanut maitotuotteita kuten hän ohjeisti).
        Tätä ( ne tavalliset elämäntapamuutokset) on kestänyt nyt 1,5 vuotta. Oireet ovat toki
        lievempiä, äänessä (ä-harjoitustenkin, voice
        massagen ja töiden vähentämisenkin) edelleen
        samat häiriöt!! Vaikka päälliset oireet vähäisempiä, kurkun limakalvokalvomuutokset
        lähes täysin samanlaisia. Masentavaa!


      • laulu harrastaja
        luomu kirjoitti:

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

        hiilihappo juomat tomaatti ovat myöskin


      • Marmatus
        minullakin. kirjoitti:

        Ääniongelmien kanssa olen nyt taistellut noin 2,5 vuotta. Syytä ei ole löytynyt. Ääni ei vain pelaa kunnolla. Katoaa ja käheytyy, tietyt "taajuudet" ovat saavuttamattomissa. Ei puhettakaan laulamisesta. Ongelmat alkoivat loppuraskauden aikana, mainittakoon. Viime syksynä kävin korva- nenä- kurkkulääkärillä, joka totesi äänihuulten olevan kunnossa, mutta kurkunpään rustoissa olevan punoitusta, joka voisi johtua vatsahappojen noususta kurkkuun. En ollut jostain syystä ajatellut asiaa aiemmin, mutta usein öisin minulla nousee hapot ihan suuhun asti. Koko kurkkua kirvelee, ei pysty nielaisemaan kunnolla, kun niin polttaa. Siihen herää takuuvarmasti. Päivisin ei juuri mitään oireita ole röyhtäilyä ja satunnaisia ilmavaivoja lukuun ottamatta. Nyt lisäksi vaivaavat hammasongelmat. Paha eroosio, hammaskivi ja karies siitäkin huolimatta, että harjaan hampaat 2x päivässä ja syön aina täysxylitolipurkkaa ruoan jälkeen. Hammaslankaa voisin kyllä useammin käyttää... Olen taas vaivoineni menossa hammaslääkäriin. Mutta minulla siis voisi olla refluksitauti? Mille lääkärille kannattaisi hakeutua?

        Se ei todellakaan sovi. Pahimmissa on sorbitoliakin!


      • Anonyymi
        luomu kirjoitti:

        Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

        Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

        Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

        Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

        Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
        SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

        Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

        Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

        Tämä on ikivanha viestiketju, mutta kiinnostaisi tuo refkuksiruokavalio, tuommoista en ole löytänyt mistään 🤔


    • Kyselee

      On samoja oireita. Etenkin ylämäet hankalia.
      Olen sairastanut 20 vuotta palleatyrää.

      Kysyisin niiltä jotka ovat ottaneet refluksitautiin Omepratzolia, onko maksa-arvot kohonneet? Vaihdoin valmisteen edullisuuden takia Nexiumin 20mg, Omepratzoliin ja alat alkoi heti kohota.

      • Refluksitautinen

        Minullakin on refluksitauti, joka todettiin n. puoli vuotta sitten. Oireita on ollut jo vuosia, ja pahenivat molemmissa raskauksissa. Olen käyttänyt nyt vuoden putkeen Omeprazolia, päivittäin, eikä se enää auta. Aion kokeilla palstalla ollutta ruokavaliota, kiitokset siitä.

        Minulla on myös noita hengästymistuntemuksia jatkuvasti, ja usein tulee tilanne, että tuntuu ettei happi riitä. Sydänkin lyö silloin nopsaan. Myös rintalastakipuja, palan tunnetta kurkussa, nielemisvaikeuksia, valvottuja öitä taudin takia ja jatkuvaa röyhtäilyä on.

        Vasta tämän ketjun kautta ymmärsin yhdistää hengitysvaikeudet tautiini, olen aina kuvitellut että vika on sydämessäni.. Enkä ole uskaltanut kertoa lääkärissä, kun sydän on tutkimuksissa todettu ok:ksi. Ajattelin, että ´hulluna pitää.

        Tauti on kyllä inhottava, ja haittaa joka päivä elämääni. Toivon nyt kovasti, että tuo ruokavaliomuutos auttaa! Innolla kokeilemaan.


      • refluksitauti?
        Refluksitautinen kirjoitti:

        Minullakin on refluksitauti, joka todettiin n. puoli vuotta sitten. Oireita on ollut jo vuosia, ja pahenivat molemmissa raskauksissa. Olen käyttänyt nyt vuoden putkeen Omeprazolia, päivittäin, eikä se enää auta. Aion kokeilla palstalla ollutta ruokavaliota, kiitokset siitä.

        Minulla on myös noita hengästymistuntemuksia jatkuvasti, ja usein tulee tilanne, että tuntuu ettei happi riitä. Sydänkin lyö silloin nopsaan. Myös rintalastakipuja, palan tunnetta kurkussa, nielemisvaikeuksia, valvottuja öitä taudin takia ja jatkuvaa röyhtäilyä on.

        Vasta tämän ketjun kautta ymmärsin yhdistää hengitysvaikeudet tautiini, olen aina kuvitellut että vika on sydämessäni.. Enkä ole uskaltanut kertoa lääkärissä, kun sydän on tutkimuksissa todettu ok:ksi. Ajattelin, että ´hulluna pitää.

        Tauti on kyllä inhottava, ja haittaa joka päivä elämääni. Toivon nyt kovasti, että tuo ruokavaliomuutos auttaa! Innolla kokeilemaan.

        Kummallista, että lääkärit puhuivat minulle vain vatsakatarrista (mikä se edes on?) eivätkä maininneet refluksitautia, kun olin tähystyksessä kolme vuotta sitten.

        Refluksitauti on oireideni perusteella sairastamani tauti aivan varmasti. Kaikki ylläolevien viestien vaivat sopivat minuun. Kuvottava olo, käheä ääni, jatkuva röyhtäily, hampaiden eroosio, rytmihäiriöt ja rintakipu. Pahinta on tuo kuvotus, koska joinain päivinä siitä ei pääse hetkeksikään eroon.

        Lääkärit eivät mielestäni ole puhuneet tarpeeksi ruokavalion merkityksestä, enkä ole aikaisemmin ottanut sitä asiakseni. Täydellinen ruokaremontti on nyt pakko tehdä, koska on aika epätoivoinen olo tämän vaivan kanssa. Kahden viikon kuurit, joita olen vaivaani aika ajoin saaneet, eivät ole auttaneet juurikaan.

        Onko kenelläkään tietoa, kuinka usein refluksitautia sairastavan olisi hyvä käydä tähystyksessä jne? Syövän riski on ilmeisesti refluksia sairastavalla ainakin jossain määrin suurempi?

        Puhun työkseni ja pelkään myös työkykyni puolesta.
        Onko ruokavaliolla mahdollista päästä eroon kaikista vaivoista? kokemuksia lisää..


      • luomu
        refluksitauti? kirjoitti:

        Kummallista, että lääkärit puhuivat minulle vain vatsakatarrista (mikä se edes on?) eivätkä maininneet refluksitautia, kun olin tähystyksessä kolme vuotta sitten.

        Refluksitauti on oireideni perusteella sairastamani tauti aivan varmasti. Kaikki ylläolevien viestien vaivat sopivat minuun. Kuvottava olo, käheä ääni, jatkuva röyhtäily, hampaiden eroosio, rytmihäiriöt ja rintakipu. Pahinta on tuo kuvotus, koska joinain päivinä siitä ei pääse hetkeksikään eroon.

        Lääkärit eivät mielestäni ole puhuneet tarpeeksi ruokavalion merkityksestä, enkä ole aikaisemmin ottanut sitä asiakseni. Täydellinen ruokaremontti on nyt pakko tehdä, koska on aika epätoivoinen olo tämän vaivan kanssa. Kahden viikon kuurit, joita olen vaivaani aika ajoin saaneet, eivät ole auttaneet juurikaan.

        Onko kenelläkään tietoa, kuinka usein refluksitautia sairastavan olisi hyvä käydä tähystyksessä jne? Syövän riski on ilmeisesti refluksia sairastavalla ainakin jossain määrin suurempi?

        Puhun työkseni ja pelkään myös työkykyni puolesta.
        Onko ruokavaliolla mahdollista päästä eroon kaikista vaivoista? kokemuksia lisää..

        Kirjoitin tuossa aikaisemmin ruokavaliostani, jonka ansiosta pärjään ilman lääkkeitä. Aloitin ruokavalion vappuna, joten nyt on kulunut neljä kuukautta ilman kahvia, suklaata, alkoholia, mustaa teetä, lihaa, valkoista vehnäjauhoa, valkoista sokeria ja munia.
        Voin edelleen vahvistaa, että kertaakaan ei ole närästänyt tätä ruokavaliota noudattaessani. Nyt olen palannut opettajan työhöni kesälomalta, ja ääni tuntuu kulkevan ihan mukavasti, kunhan muistan hengittää pallean avulla, pitää ryhdin suorana, juoda välillä kylmää vettä ja tehdä äänihuulia vahvistavia harjoituksia aamuin illoin. Nämä ohjeet sain puheterapeutilta sekä muusikoiden hoitoon erikoistuneelta lääkäriltä. Ryhti on kaikkei tärkein: niska pitkänä, lapaluut alhaalla ja leuka alhaalla. Näin äänielimet voivat toimia normaalisti rasittumatta.

        Suosittelen sinulle ehdottomasti ruokavaliota. Pari viikkoa ei riitä, huomaat olon helpottuvan pikku hiljaa, ja kuukauden kuluttua olet jo ihan toinen ihminen. Pidä päiväkirjaa: mitä söit ja millainen olo oli. Alussa kannattaa jättää pois myös sipuli, rasvaiset ruoat, paprika ja kurkku, mutta kaikki vihannekset käyvät, kunhan vatsasi ja ruokatorvesi rauhoittuu.

        Kokeile myös 1rkl omenaviinietikkaa ruokailun jälkeen. Muista pureskella HUOLELLA, äläkä juo aterian yhteydessä vaan vähintään puoli tuntia sen jälkeen. Näin vatsahapot saavat tehdä työnsä laimentamattomina, jolloin ruoka sulaa paremmin.

        Tsemppiä! Selviät varmasti, minäkin selvisin. Ruokavalioon tottuu nopeasti. Se on vain hyväksyttävä, niin kuin keliaakikot tai diabeetikot hyväksyvät oman ruokavalionsa!


      • kohta kaikki keinot kokeiltu
        luomu kirjoitti:

        Kirjoitin tuossa aikaisemmin ruokavaliostani, jonka ansiosta pärjään ilman lääkkeitä. Aloitin ruokavalion vappuna, joten nyt on kulunut neljä kuukautta ilman kahvia, suklaata, alkoholia, mustaa teetä, lihaa, valkoista vehnäjauhoa, valkoista sokeria ja munia.
        Voin edelleen vahvistaa, että kertaakaan ei ole närästänyt tätä ruokavaliota noudattaessani. Nyt olen palannut opettajan työhöni kesälomalta, ja ääni tuntuu kulkevan ihan mukavasti, kunhan muistan hengittää pallean avulla, pitää ryhdin suorana, juoda välillä kylmää vettä ja tehdä äänihuulia vahvistavia harjoituksia aamuin illoin. Nämä ohjeet sain puheterapeutilta sekä muusikoiden hoitoon erikoistuneelta lääkäriltä. Ryhti on kaikkei tärkein: niska pitkänä, lapaluut alhaalla ja leuka alhaalla. Näin äänielimet voivat toimia normaalisti rasittumatta.

        Suosittelen sinulle ehdottomasti ruokavaliota. Pari viikkoa ei riitä, huomaat olon helpottuvan pikku hiljaa, ja kuukauden kuluttua olet jo ihan toinen ihminen. Pidä päiväkirjaa: mitä söit ja millainen olo oli. Alussa kannattaa jättää pois myös sipuli, rasvaiset ruoat, paprika ja kurkku, mutta kaikki vihannekset käyvät, kunhan vatsasi ja ruokatorvesi rauhoittuu.

        Kokeile myös 1rkl omenaviinietikkaa ruokailun jälkeen. Muista pureskella HUOLELLA, äläkä juo aterian yhteydessä vaan vähintään puoli tuntia sen jälkeen. Näin vatsahapot saavat tehdä työnsä laimentamattomina, jolloin ruoka sulaa paremmin.

        Tsemppiä! Selviät varmasti, minäkin selvisin. Ruokavalioon tottuu nopeasti. Se on vain hyväksyttävä, niin kuin keliaakikot tai diabeetikot hyväksyvät oman ruokavalionsa!

        Eli olen jo vuosia syönyt tähän kyseiseen tautiin lääkkeitä,Nexiumista..Lanzoon..ja vaivat senkuin pahenevat.Ruokavaliota olen noudattanut,eli sopimattomat siis oireita auheuttavat ruoat olen jättänyt pois,mutta silti vain oireita tulee välillä enemmän välillä vähemmän.Rintalastan alla on todella kova ja kurjantuntuinen polte..ääni käheä ja saa rykiä kaiken aikaa,että kohta tulee jo siitäkin psyykkisiä ongelmia,kun ei jokaiselle kenen kanssa juttuun heittäytyy viitsi käydä selittämään,että siksi yskin ja köhin kun sairastan refluksitautia..
        No kait tämän loppumatkankin kestää kun on kerran tälläisen sairauden saanut muiden vaivojen lisäksi.Jos vähän marttyyrin viittaa harteille sovittaisin...hmmm..


      • ruokavalio
        luomu kirjoitti:

        Kirjoitin tuossa aikaisemmin ruokavaliostani, jonka ansiosta pärjään ilman lääkkeitä. Aloitin ruokavalion vappuna, joten nyt on kulunut neljä kuukautta ilman kahvia, suklaata, alkoholia, mustaa teetä, lihaa, valkoista vehnäjauhoa, valkoista sokeria ja munia.
        Voin edelleen vahvistaa, että kertaakaan ei ole närästänyt tätä ruokavaliota noudattaessani. Nyt olen palannut opettajan työhöni kesälomalta, ja ääni tuntuu kulkevan ihan mukavasti, kunhan muistan hengittää pallean avulla, pitää ryhdin suorana, juoda välillä kylmää vettä ja tehdä äänihuulia vahvistavia harjoituksia aamuin illoin. Nämä ohjeet sain puheterapeutilta sekä muusikoiden hoitoon erikoistuneelta lääkäriltä. Ryhti on kaikkei tärkein: niska pitkänä, lapaluut alhaalla ja leuka alhaalla. Näin äänielimet voivat toimia normaalisti rasittumatta.

        Suosittelen sinulle ehdottomasti ruokavaliota. Pari viikkoa ei riitä, huomaat olon helpottuvan pikku hiljaa, ja kuukauden kuluttua olet jo ihan toinen ihminen. Pidä päiväkirjaa: mitä söit ja millainen olo oli. Alussa kannattaa jättää pois myös sipuli, rasvaiset ruoat, paprika ja kurkku, mutta kaikki vihannekset käyvät, kunhan vatsasi ja ruokatorvesi rauhoittuu.

        Kokeile myös 1rkl omenaviinietikkaa ruokailun jälkeen. Muista pureskella HUOLELLA, äläkä juo aterian yhteydessä vaan vähintään puoli tuntia sen jälkeen. Näin vatsahapot saavat tehdä työnsä laimentamattomina, jolloin ruoka sulaa paremmin.

        Tsemppiä! Selviät varmasti, minäkin selvisin. Ruokavalioon tottuu nopeasti. Se on vain hyväksyttävä, niin kuin keliaakikot tai diabeetikot hyväksyvät oman ruokavalionsa!

        Ruokavalion pitäisi auttaa ainakin lievissä
        tapauksissa. Muissa se kaiketi hyvässä
        tapauksessa lieventää oireita.

        Olen ollut nyt puolitoista vuotta ruokavaliolla
        (josta pois yleiset listoilla mainitut ym.
        asennot, sänky, hidas syöminen jne.) Oireet ovat
        lieventyneet (ensimmäisen 6 kuukauden aikana) mutta kurkussa edelleenkin
        samat muutokset :-( . Perinteistä
        närästystähän minulla ei ole koko kolmen vuoden
        aikana ole ollut - minulla ei ole alarefluksia
        vaan ylärefluksia.
        Satunnainen hengenahdistus lähti Nexiumin
        avulla kylläkin loistavasti. Työssäni käytän
        äänenvahvistinta ja päivittäin teen ääniharjoituksia.

        Alussa olin niin varma, että kyllä se tauti
        ruokavaliolla paranee minimiin (ja että olisin niiden onnekkaiden joukossa) - kyllähän tämä
        tietenkin masentaa kun tekee kovasti töitä eikä tuloksia kuitenkaan synny.


      • Ilmarinen 82v

        Olen vuosia kärsinyt refluksista. pahinta on ollut kun menee nukkumaan. Lääkäreiltä saa ohjeeksi että pitää nostaa istuma-asentoa pystymmäksi. Minulle se ei auttanut. Huomasin kuitenkin,että kun asetun vasemmalle kyljelle,ruokaröyhäyksiä ei tullut. Nykyään voin syödä "äkytäyteen" ja mennä makuulle, kunhan asetun vasempaan kylkiasentoon. Ihmettelen miksei kukaan lääkäri ole koskaan neuvonut tätä"temppua". kokeilkaapa!


    • koiruusko

      hengen ahdistusta, sekä sydän oireita. Rinnasta puristaa ja palan tunne kaulalla tosi voimakas.Joskus niin voimakkaasti, että olen joutunut tilaamaan sairasauton. Puristus on mennyt ohi nitro suihkeella, ihme kyllä.
      Voimia kaikille potijoille.

      • celiaque

        Hei kaikki,
        Onko kellään refluksitaudin pahin ongelma pahoinvointi? Minulla oli koko kesän hurjaa pahoinvointia, tai siis todella kuvottava olo, tuntui vähän väliä siltä, että kohta tulisi oksennus. Toisinaan elimistöni "yrittää" oksentaa, eli tulee rajuja kakomisreaktioita, mutta oksennusta ei kuitenkaan koskaan tule näiden kakomisten yhteydessä.
        Kaikki mahdolliset verikokeet yms. tehtiin, ja mitään ei löytynyt, joten tehtiin myös vatsatähystys. Tähystyksessä kaikki muu oli ok (ei limakalvomuutoksia tms.) mutta lääkäri totesi, että ruokatorven pää on melko löysä, joten on mahdollista, että hapot siellä nousevat ruokatorveen. Hän ei kuitenkaan maininnut sanaa reflyksitauti, vaan sen kuulin ystävältäni, ja sen jälkeen tulin googlettamaan refluksitautia. Minulla on toisinaan myös närästystä ja joskus tosi harvoin rintakipua. Pahin ongelmani on kuitenkin se pahoinvointi, ja siksi mietinkin, onkohan minullakin nyt varmasti refluksitauti...? Tähystyksen jälkeen söin Nexium 40:iä pari kuukautta, ja tuon kuurin aikana kakomiseni vähenivät selvästi. Kun kuuri loppui, mietin, että pitäisikö hakea lisää Nexiumeja vai hakeutua joihinkin muihin tutkimuksiin...

        Minullekin lääkäri sanoi, että esim. kahvia ja sitrushedelmiä pitäisi välttää, mutta suklaasta kuulin vasta tänään (googlattuani refluksitautia löysin useita sivuja, mukaan lukien tämän keskustelun). Ja se selittäisikin minun löysistyneen ruokatorvenpään, koska syön aika paljon suklaata.
        p.s. En muuten tiedä, menikö tämä teksti johonkin esim. Astma-otsikon alle (koska se lukee tuossa yllä), kävin vain kirjoittamaan viestiä painamalla edelliseen viestiin "vastaa viestiin".


      • oire numero 1
        celiaque kirjoitti:

        Hei kaikki,
        Onko kellään refluksitaudin pahin ongelma pahoinvointi? Minulla oli koko kesän hurjaa pahoinvointia, tai siis todella kuvottava olo, tuntui vähän väliä siltä, että kohta tulisi oksennus. Toisinaan elimistöni "yrittää" oksentaa, eli tulee rajuja kakomisreaktioita, mutta oksennusta ei kuitenkaan koskaan tule näiden kakomisten yhteydessä.
        Kaikki mahdolliset verikokeet yms. tehtiin, ja mitään ei löytynyt, joten tehtiin myös vatsatähystys. Tähystyksessä kaikki muu oli ok (ei limakalvomuutoksia tms.) mutta lääkäri totesi, että ruokatorven pää on melko löysä, joten on mahdollista, että hapot siellä nousevat ruokatorveen. Hän ei kuitenkaan maininnut sanaa reflyksitauti, vaan sen kuulin ystävältäni, ja sen jälkeen tulin googlettamaan refluksitautia. Minulla on toisinaan myös närästystä ja joskus tosi harvoin rintakipua. Pahin ongelmani on kuitenkin se pahoinvointi, ja siksi mietinkin, onkohan minullakin nyt varmasti refluksitauti...? Tähystyksen jälkeen söin Nexium 40:iä pari kuukautta, ja tuon kuurin aikana kakomiseni vähenivät selvästi. Kun kuuri loppui, mietin, että pitäisikö hakea lisää Nexiumeja vai hakeutua joihinkin muihin tutkimuksiin...

        Minullekin lääkäri sanoi, että esim. kahvia ja sitrushedelmiä pitäisi välttää, mutta suklaasta kuulin vasta tänään (googlattuani refluksitautia löysin useita sivuja, mukaan lukien tämän keskustelun). Ja se selittäisikin minun löysistyneen ruokatorvenpään, koska syön aika paljon suklaata.
        p.s. En muuten tiedä, menikö tämä teksti johonkin esim. Astma-otsikon alle (koska se lukee tuossa yllä), kävin vain kirjoittamaan viestiä painamalla edelliseen viestiin "vastaa viestiin".

        Jep, aivan vastaava pahoinvointi on omistakin oireista se pahin. Ennen lääkkeitä kohtauksia oli 1-2 päivässä, pahimmillaan aamuisin. 4 viikon Nexium-kuuri on vähentänyt oireita, mutta erilaiset ahdistus-/närästysoireet ovat silti melkein jokapäiväisiä. Lievemmistä pahoinvoinneista pääsee nykyisin selvittämällä kurkkua oikein kunnolla. Ei kuulosta kauniilta, mutta toimii oikein hyvin :)

        Itse olen miettinyt tuota tähystystä, jotta muut vaihtoehdot voisi sulkea pois. Ensin kuitenkin on pakko katsoa miten elämä sujuu ilman lääkkeitä, vatsa meni nimittäin aika lailla sekaisin, kun Nexiumin aloitin.


      • Myös samat oireet
        oire numero 1 kirjoitti:

        Jep, aivan vastaava pahoinvointi on omistakin oireista se pahin. Ennen lääkkeitä kohtauksia oli 1-2 päivässä, pahimmillaan aamuisin. 4 viikon Nexium-kuuri on vähentänyt oireita, mutta erilaiset ahdistus-/närästysoireet ovat silti melkein jokapäiväisiä. Lievemmistä pahoinvoinneista pääsee nykyisin selvittämällä kurkkua oikein kunnolla. Ei kuulosta kauniilta, mutta toimii oikein hyvin :)

        Itse olen miettinyt tuota tähystystä, jotta muut vaihtoehdot voisi sulkea pois. Ensin kuitenkin on pakko katsoa miten elämä sujuu ilman lääkkeitä, vatsa meni nimittäin aika lailla sekaisin, kun Nexiumin aloitin.

        Kuinka monella teistä on myös allergiat ja antihistamiinien syönnit ollut tarpeen? Itse epäilen oman refluksitautini aiheutuneen niistä?


      • oire numero 1
        Myös samat oireet kirjoitti:

        Kuinka monella teistä on myös allergiat ja antihistamiinien syönnit ollut tarpeen? Itse epäilen oman refluksitautini aiheutuneen niistä?

        Jokakeväiset leppä- ja koivuallergiat olen hoitanut antihistamiineilla. En kuitenkaan joudu niitä syömään kuin parisen kuukautta, joten omalla kohdallani olisi aika yllättävää, jos se olisi tuosta kiinni. Mutta eihän näistä tiedä...


      • ja161616

        Moi!

        Itselläni oli tähystys aika mutten uskaltanut mennä sinne, mutta nyt kun lueskelin teidän juttuja niin pakkohan se on uudestaan mennä tilaan.Omat oireeni ovat pahoinvointi,huimaus,käsien puutuminen,oksennuttaa(ei kuitenkaan pysty),jatkuva närästys,nielemis vaikeudet,hengenahdistus(joskus niin kova että luulee tukehtuvan), yöllä herään välillä siihen, että polttaa niin pirusti ja henkeä ei meinaa saada.Kai tästä parantuu, on meinaan todella ikävää, kun tauti rajottaa elämää aikalailla.Oikeastaan ei pysty muuta tekeenm kun oleen kotona.Olen kyllä käyttänyt alkoholia aika rankasti puolivuotta isäni kuoleman jälkeen, että olo helpottuisi, mutta pahentunut se vaan on :( elikkäs aamulla varaan aikaa..Pärjäilkää.. :)


      • oire numero 1
        ja161616 kirjoitti:

        Moi!

        Itselläni oli tähystys aika mutten uskaltanut mennä sinne, mutta nyt kun lueskelin teidän juttuja niin pakkohan se on uudestaan mennä tilaan.Omat oireeni ovat pahoinvointi,huimaus,käsien puutuminen,oksennuttaa(ei kuitenkaan pysty),jatkuva närästys,nielemis vaikeudet,hengenahdistus(joskus niin kova että luulee tukehtuvan), yöllä herään välillä siihen, että polttaa niin pirusti ja henkeä ei meinaa saada.Kai tästä parantuu, on meinaan todella ikävää, kun tauti rajottaa elämää aikalailla.Oikeastaan ei pysty muuta tekeenm kun oleen kotona.Olen kyllä käyttänyt alkoholia aika rankasti puolivuotta isäni kuoleman jälkeen, että olo helpottuisi, mutta pahentunut se vaan on :( elikkäs aamulla varaan aikaa..Pärjäilkää.. :)

        Tähystykseen vaan. Ei ole todellakaan kivaa mutta ei myöskään kestä kauan.

        Tuo alkoholi kandee jättää pois nyt ihan heti. Oireiden pahentajana se on kahvin veroinen painajainen.


      • Oireileva
        oire numero 1 kirjoitti:

        Jep, aivan vastaava pahoinvointi on omistakin oireista se pahin. Ennen lääkkeitä kohtauksia oli 1-2 päivässä, pahimmillaan aamuisin. 4 viikon Nexium-kuuri on vähentänyt oireita, mutta erilaiset ahdistus-/närästysoireet ovat silti melkein jokapäiväisiä. Lievemmistä pahoinvoinneista pääsee nykyisin selvittämällä kurkkua oikein kunnolla. Ei kuulosta kauniilta, mutta toimii oikein hyvin :)

        Itse olen miettinyt tuota tähystystä, jotta muut vaihtoehdot voisi sulkea pois. Ensin kuitenkin on pakko katsoa miten elämä sujuu ilman lääkkeitä, vatsa meni nimittäin aika lailla sekaisin, kun Nexiumin aloitin.

        Minulla on myös pahoinvointia varsinkin aamuisin (tuntuu kuitenkin melkein koko ajan että oksennus tulisi, nieleminenkin tuntuu inhottavalta) ja ylävatsassa tuntuu inhottavaa pistelyä... välillä on vaikea jopa maata kun tuntuu kuin jokin painaisi keuhkoja kasaan. huimausta ja sydämen tykytystäkin on... (mutta ei niin usein)

        vatsatähystykseen olen menossa ensi viikolla mutta tahdoin tutkia asiaa itse aluksi. minulle annettiin resepti Nexiumille joka kesti vain kaksi viikkoa, mutta se tuntui auttavan jonkin verran. aluksi se vei oireet kokonaan pois (paitsi hengen ahdistusta) mutta sitten sen vaikutus alkoi heikkenemään, juuri viimisillä päivillä...

        onko tämä siis se refluxin(??) tauti, tai kuulostaako tämä samalta?


      • rkiianpa
        celiaque kirjoitti:

        Hei kaikki,
        Onko kellään refluksitaudin pahin ongelma pahoinvointi? Minulla oli koko kesän hurjaa pahoinvointia, tai siis todella kuvottava olo, tuntui vähän väliä siltä, että kohta tulisi oksennus. Toisinaan elimistöni "yrittää" oksentaa, eli tulee rajuja kakomisreaktioita, mutta oksennusta ei kuitenkaan koskaan tule näiden kakomisten yhteydessä.
        Kaikki mahdolliset verikokeet yms. tehtiin, ja mitään ei löytynyt, joten tehtiin myös vatsatähystys. Tähystyksessä kaikki muu oli ok (ei limakalvomuutoksia tms.) mutta lääkäri totesi, että ruokatorven pää on melko löysä, joten on mahdollista, että hapot siellä nousevat ruokatorveen. Hän ei kuitenkaan maininnut sanaa reflyksitauti, vaan sen kuulin ystävältäni, ja sen jälkeen tulin googlettamaan refluksitautia. Minulla on toisinaan myös närästystä ja joskus tosi harvoin rintakipua. Pahin ongelmani on kuitenkin se pahoinvointi, ja siksi mietinkin, onkohan minullakin nyt varmasti refluksitauti...? Tähystyksen jälkeen söin Nexium 40:iä pari kuukautta, ja tuon kuurin aikana kakomiseni vähenivät selvästi. Kun kuuri loppui, mietin, että pitäisikö hakea lisää Nexiumeja vai hakeutua joihinkin muihin tutkimuksiin...

        Minullekin lääkäri sanoi, että esim. kahvia ja sitrushedelmiä pitäisi välttää, mutta suklaasta kuulin vasta tänään (googlattuani refluksitautia löysin useita sivuja, mukaan lukien tämän keskustelun). Ja se selittäisikin minun löysistyneen ruokatorvenpään, koska syön aika paljon suklaata.
        p.s. En muuten tiedä, menikö tämä teksti johonkin esim. Astma-otsikon alle (koska se lukee tuossa yllä), kävin vain kirjoittamaan viestiä painamalla edelliseen viestiin "vastaa viestiin".

        celiaque
        Onko vuodessa tullut lisäselvyyttä? MInulla samat oireet ja uskon sen olevan refluksia.


      • "Vaivalloisia asioit

        Hei, en tiedä ikääsi, minä olen jo vanhempi henkilö.
        Minulla on samaoja oireita, mutta ilmeiseti johtuvat sydämestä. Etenkin aamulla. En tiedä, onko sinulla sydämestä, mutta selvitäpä asiaa.


    • liian hapokasta..

      Lueskelin tässä vaihteeksi näitä refluksi juttuja ja ajattelin mainita että esim. stressi lisää mahahappojen eritystä. Elikkäs kannattaisi miettiä aiheuttaako jotkut asiat turhaan stressiä. Tietenkin jo tämä refluksi aiheuttaa ainaskin minulla jo stressiä. Olen itse joutunut luopumaan liikunnasta lähes kokonaan, sillä kun syke nousee korkealle kurkku kuivuu ja sitten ei pysty puhumaa ennen kuin syke on laskenut. Muutenkin kurkku tuntuu paremmalta kun ei harrasta kovaa liikuntaa. Harmittaa vaan kun ennen tätä sairautta harrastelin liikuntaa lähes joka päivä. Ainut oireeni on lähinä tuo lima kurkussa. Aterian jälkeen tulee röyhtäyksi jne..

      Pieni vinkki vielä refluksista kärsille että kannattaa kokeilla nostaa sängyn päätyä 15cm ylemmäs. Suosittelen koko sängyn kallistamista sillä jos nostaa esim. pelkkää päätyä tyynyillä voi saada selkäkipuja.. itse rakensin sänkyyn irrotettavat jalat, eli nyt otan nukkumaan mennessä takajalat pois.. en kyllä ole huomannut kauheasti eroa mutta olen kuullut että joitain tuo auttaa. itse en kyllä ikinä ole kunnolla huomannut että minulla nousisis maatessa happoja tai edes ilmaa kurkkuun.

      • kurja olo

        Olen viisi vuotta syönyt lanzoa refluksitautiin ja nyt ovat oireeni todella kurjat..palleaa polttaa ja vatsa ihan ruikulla..ei auta enään lääke....ehkä vähän ruokavaliokin on ollut niin sun näin...sängyn pääty on ollut koholla monta vuotta...silti oireita on minulla ollut kaiken aikaa..ääni käheä..kuiva yököttävä yskä..kait sitä pitäisi taas tähystykseen mennä...mutta kun se on minulle niin kamalaa.että meinaan tukehtua niihin letkuihin ja yökkään kaiken aikaa...että pelottaa jo ajatuskin...kait tässä kohta henki lähtee...kun mitään ei voi syödä...kun mahaan koskee oikein tosissaan...epätoivo on ainoa toivo...


      • Outo lintu
        kurja olo kirjoitti:

        Olen viisi vuotta syönyt lanzoa refluksitautiin ja nyt ovat oireeni todella kurjat..palleaa polttaa ja vatsa ihan ruikulla..ei auta enään lääke....ehkä vähän ruokavaliokin on ollut niin sun näin...sängyn pääty on ollut koholla monta vuotta...silti oireita on minulla ollut kaiken aikaa..ääni käheä..kuiva yököttävä yskä..kait sitä pitäisi taas tähystykseen mennä...mutta kun se on minulle niin kamalaa.että meinaan tukehtua niihin letkuihin ja yökkään kaiken aikaa...että pelottaa jo ajatuskin...kait tässä kohta henki lähtee...kun mitään ei voi syödä...kun mahaan koskee oikein tosissaan...epätoivo on ainoa toivo...

        koska itse olen sairastanut refluksitautia vuodesta 2001 lähtien ja vähän kanssa sellainen tunne ettei mitään voi syödä, mutta tuolla jo joku mainitsikin sanan "stressi". Stressatessa vaivat on pahimmillaan ja stressilääkkeen ollessa käytössä, mulla ei ole vaivoja juuri lainkaan. Silti haluan pitää taukoja stressilääkkeen suhteen, etten tule riippuvaiseksi.

        Kelju on tauti tämä koska leikkaushoitokaan ei välttämättä auta, tai niin ainakin lääkärit sanoo.

        Minulla on hengenahdistus pahentunut, kun käy lenkillä, tulee hengenahdistus, ja tulee sitä hengenahdistusta muutoinkin, mutta jännä juttu että kun pistän stressilääkkeen kiduksiin, hengenahdistus loppuu.

        Karmea vaiva tämä on, ei voi muuta sanoa!

        Nexiumia olen vedellyt kesästä asti, seuraavaksi alan kokeilemaan Somacia joka on auttanut minulla paremmin kuin Nexium.


      • kurja olo
        Outo lintu kirjoitti:

        koska itse olen sairastanut refluksitautia vuodesta 2001 lähtien ja vähän kanssa sellainen tunne ettei mitään voi syödä, mutta tuolla jo joku mainitsikin sanan "stressi". Stressatessa vaivat on pahimmillaan ja stressilääkkeen ollessa käytössä, mulla ei ole vaivoja juuri lainkaan. Silti haluan pitää taukoja stressilääkkeen suhteen, etten tule riippuvaiseksi.

        Kelju on tauti tämä koska leikkaushoitokaan ei välttämättä auta, tai niin ainakin lääkärit sanoo.

        Minulla on hengenahdistus pahentunut, kun käy lenkillä, tulee hengenahdistus, ja tulee sitä hengenahdistusta muutoinkin, mutta jännä juttu että kun pistän stressilääkkeen kiduksiin, hengenahdistus loppuu.

        Karmea vaiva tämä on, ei voi muuta sanoa!

        Nexiumia olen vedellyt kesästä asti, seuraavaksi alan kokeilemaan Somacia joka on auttanut minulla paremmin kuin Nexium.

        Oletko koskaan käyttänyt Lanzoa vaivoihisi..
        Minulla on nyt menossa Nexiumia...ja mietin kun ovat
        vähän turhan kalliita,että pyytäisinkö Somacia välillä..Lanzoa olen käyttänyt vuosia...ja siksi lääke nyt vaihdettiin..vähän on olo helpottunut..


      • palveluammattilainen
        Outo lintu kirjoitti:

        koska itse olen sairastanut refluksitautia vuodesta 2001 lähtien ja vähän kanssa sellainen tunne ettei mitään voi syödä, mutta tuolla jo joku mainitsikin sanan "stressi". Stressatessa vaivat on pahimmillaan ja stressilääkkeen ollessa käytössä, mulla ei ole vaivoja juuri lainkaan. Silti haluan pitää taukoja stressilääkkeen suhteen, etten tule riippuvaiseksi.

        Kelju on tauti tämä koska leikkaushoitokaan ei välttämättä auta, tai niin ainakin lääkärit sanoo.

        Minulla on hengenahdistus pahentunut, kun käy lenkillä, tulee hengenahdistus, ja tulee sitä hengenahdistusta muutoinkin, mutta jännä juttu että kun pistän stressilääkkeen kiduksiin, hengenahdistus loppuu.

        Karmea vaiva tämä on, ei voi muuta sanoa!

        Nexiumia olen vedellyt kesästä asti, seuraavaksi alan kokeilemaan Somacia joka on auttanut minulla paremmin kuin Nexium.

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.


      • hmoilanen
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Onko yhtäkkinen rintakipu esim. kyyristyessä tms. refluksitaudille ominaista? Kipu on satunnaista ja voi tulla ilman kovaa rasitusta,mutta voi tulla myös rasituksen yhteydessä. Kipu on välillä niin kova,että mikään asento ei tunnu hyvältä! Kauhea hiki ja paineen tunne rinnassa!!! Kestää muutaman minuutin ja menee ohi. Sit taas olo ihan o.k!!
        kertokaa tietonne jos kuulostaa tutulta!!!!


      • Jo 10v. happovaivoitta

        Itse kamppailin happovaivojen takia monta vuotta.
        Tähystettiin ja otetttiin näytteitä. Todettiin mm. voimakas helicobakteeristo. Halusin bakteerin häätöä, mutta lääkäri ei tähän suostunut vaan halusi kirjoitella muutaman kuukauden välein happosalpaajareseptejä. Asiaahan on käsitelty aikoinaan eri uutisvälineissä; happosalpaajafirmat ja lääkärit käärivät hyvät rahat potilaiden kustannuksella.

        Lopulta löysin sellaisen lääkärin, jolle toimitin kaverin lääkereseptit malliksi helicon häätöön. Jo muutaman viikon kuluttua lääkityksestä "refluksitauti" ja vatsan muutkin ongelmat alkoivat helpottaa, eivätkä ole tulleet takaisin.


      • nelkyt vee
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Minulla myös vuosia ollut oireita. Viimekeväänä oireet pahenivat. Oksentelua jokapäivä, väsymystä,mahakipua....
        kävin nielemässä letkun ja vatsalaukussa oli tulehduspesäkkeitä, palleatyrä,refluksitauti ja synnynnäisesti tähän kroppaan liian lyhyt ruokatorvi. Oireilua hoidettiin lääkkeillä ja sairaslomalla. Olo parani vähän. Oireet kuitenkin taas pahemmat ja olen menossa leikkaukseen parin viikon kuluttua. Tutkimukset ovat epämiellyttäviä, mutta ei kai ole muuta vaihtoehtoa. Isälläni samanlaisia oireita, mutta hän on niitä miehiä, jotka eivät "pikkuvaivoista" valita eli luulen että perinnöllistä jossainmäärin. Meillä molemmilla astma.Toivon, että oireet helpottavat leikkauksen myötä. Hengästymisen olen kuitannut huonolla kunnolla, äänenkäheyden astmaan kuuluvaksi, turvotuksen ylävatsassa liialliseksi maidon juomiseksi, huimauksen verenpaineen nousu (verenpainetauti myös). Toivon että leikkaus poistaa muutaman näistä vaivoista. Olen vielä nuori nainen (40v). Haaveeni on joskus vielä nauttia yksi siideri niin etten oksenna. Ja selvitä yksi työpalaveri ilman röyhtäisyä.


      • refluskikurkku
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Tähystys voidaan tehdä myös nukutuksessa
        yksityisellä puolella. Koita sitä, jos
        et saa mentyä letkua nielemään.

        Ylärefluksi on äänen kannalta todella
        ikävä. Tsemppiä!


      • refluksikurkku
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Tähystys voidaan tehdä myös nukutuksessa
        yksityisellä puolella. Koita sitä, jos
        et saa mentyä letkua nielemään.

        Ylärefluksi on äänen kannalta todella
        ikävä. Tsemppiä!


      • refluksikurkku
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Tähystys voidaan tehdä myös nukutuksessa
        yksityisellä puolella. Koita sitä, jos
        et saa mentyä letkua nielemään.

        Ylärefluksi on äänen kannalta todella
        ikävä. Tsemppiä!


      • kurja olo
        Jo 10v. happovaivoitta kirjoitti:

        Itse kamppailin happovaivojen takia monta vuotta.
        Tähystettiin ja otetttiin näytteitä. Todettiin mm. voimakas helicobakteeristo. Halusin bakteerin häätöä, mutta lääkäri ei tähän suostunut vaan halusi kirjoitella muutaman kuukauden välein happosalpaajareseptejä. Asiaahan on käsitelty aikoinaan eri uutisvälineissä; happosalpaajafirmat ja lääkärit käärivät hyvät rahat potilaiden kustannuksella.

        Lopulta löysin sellaisen lääkärin, jolle toimitin kaverin lääkereseptit malliksi helicon häätöön. Jo muutaman viikon kuluttua lääkityksestä "refluksitauti" ja vatsan muutkin ongelmat alkoivat helpottaa, eivätkä ole tulleet takaisin.

        Kyllä ainakin itse kärsin kovista rintakivuista..ajoittuvat aivan rintalastan alle..jos esim.istun vähänkin pallea kasassa taatusti kivut tulevat ja ovat tosi inhottavia...kestävät joskus pitempään joskus vain hetken..en tiedä sitten puhummeko samasta tuntemuksesta..nelkytveen kanssa..
        Tietty ruoka ja sterssi saattavat myöskin näitä "rintakipuja" lisätä..että tunnistan vaivan..


      • gastroskopia
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Minulla on ollut refluksi ties miten kauan. Olen käynyt kolme kertaa tähystyksessä eli gastroskopiassa. Lukiessani tätä palstaa,huomaan, että monella on tähystyksen pelko tai kenties pelko siitä, mikä löydös skopiassa on.

        Gastroskopia on loistava tutkimus -kestämisen arvoinen. Eikä tähystys missään tapauksessa tee kipeää, ainoastaan yököttää! Kyllä sen kestää kun saa 1-2 vkon päästä patologin vastaukset. Vastaus helpottaa olotilaa kummasti eli ei kuitenkaan mitään hälyyttävää.Itselläni refluksi taas oireilee. Menen ylihuomenna pitkästä aikaa erik.lääkärille ja pyydän itse gastroskopiaan pääsyä.

        Syön kuin hiirulainen ja olen erittäin kurinalainen ihminen. En syö karkkia, sokeria muutenkaan liikoja. Vältän rasvoja. En juo kahvia, enkä juo alkoholiakaan kuin satunnaisesti ja senkin lasillisen mietin tarkkaan. Ruokavalion kanssa pitää olla tarkka, se on kaiken a ja o. Nostamalla sängynpäätyä saan myös oireet vähenemään.

        Toivottavasti minun viestistäni on hyötyä jollekin teistä. Rohkeasti vaan tähystykseen!


      • jo helpotti
        refluksikurkku kirjoitti:

        Tähystys voidaan tehdä myös nukutuksessa
        yksityisellä puolella. Koita sitä, jos
        et saa mentyä letkua nielemään.

        Ylärefluksi on äänen kannalta todella
        ikävä. Tsemppiä!

        KIITOS NEUVOSTA, refluksikurkku - tilasin yksityiseltä
        nukutustähystyksen niin ei jää kokonaan tekemättä!
        Tavallinen tähystys ei onnistunut
        tälläkään kertaa (nielupuudutus ja
        rauhoittava ei mitään havaittavaa vaikutusta
        reflekseihin) joten kyllästyin odottelemaan
        koska kuna puolelta annettaisiin nukutustähystyksen aika!


      • tietoon!
        gastroskopia kirjoitti:

        Minulla on ollut refluksi ties miten kauan. Olen käynyt kolme kertaa tähystyksessä eli gastroskopiassa. Lukiessani tätä palstaa,huomaan, että monella on tähystyksen pelko tai kenties pelko siitä, mikä löydös skopiassa on.

        Gastroskopia on loistava tutkimus -kestämisen arvoinen. Eikä tähystys missään tapauksessa tee kipeää, ainoastaan yököttää! Kyllä sen kestää kun saa 1-2 vkon päästä patologin vastaukset. Vastaus helpottaa olotilaa kummasti eli ei kuitenkaan mitään hälyyttävää.Itselläni refluksi taas oireilee. Menen ylihuomenna pitkästä aikaa erik.lääkärille ja pyydän itse gastroskopiaan pääsyä.

        Syön kuin hiirulainen ja olen erittäin kurinalainen ihminen. En syö karkkia, sokeria muutenkaan liikoja. Vältän rasvoja. En juo kahvia, enkä juo alkoholiakaan kuin satunnaisesti ja senkin lasillisen mietin tarkkaan. Ruokavalion kanssa pitää olla tarkka, se on kaiken a ja o. Nostamalla sängynpäätyä saan myös oireet vähenemään.

        Toivottavasti minun viestistäni on hyötyä jollekin teistä. Rohkeasti vaan tähystykseen!

        Sairastako gastroa vai laryngoa eli
        ala- vai ylärefluksi? Alarefluksiinhan tähystystä
        nimenomaan suositellaan. Kuinka kauan
        (lääkityksestäsi ja ruokavaliostasi huolimatta)
        sinulla on ollut oireita?

        Minusta lääkäreillä on vastuu kertoa
        nukutusvaihtoehdosta - valitettava tosiasia on,
        että osa heistä ei edes tiedä tällaisesta.
        Letkun nielemisen helppous/vaikeus on subjektiivinen kokemus, en tiedä ketään, joka tulosten pelkäämisen takia jättäisi menemättä siihen. Nykyaikana tutkimuskeino pitäisi
        pystyä kehittämään helpommaksi.

        Olen eka kertaa refluksin kanssa todennut
        kuinka järkyttävän vajavaiset toisten lääkkärien tiedot ovatkaan. Täällähän joku kertoi gastron puolen lääkäri todenneen että refluksi
        harvoin aiheuttaa hengitysoireita - tämä
        on taas hauska juttu kerrottavaksi astmapuolen
        lääkäreille, jotka muutenkin päivittelevät gastron
        yksioikoisuutta.


      • sisällä istuskelen
        kurja olo kirjoitti:

        Kyllä ainakin itse kärsin kovista rintakivuista..ajoittuvat aivan rintalastan alle..jos esim.istun vähänkin pallea kasassa taatusti kivut tulevat ja ovat tosi inhottavia...kestävät joskus pitempään joskus vain hetken..en tiedä sitten puhummeko samasta tuntemuksesta..nelkytveen kanssa..
        Tietty ruoka ja sterssi saattavat myöskin näitä "rintakipuja" lisätä..että tunnistan vaivan..

        Mullakin on mahdollisesti refluksitauti, varmuutta ei asiasta vielä ole. Alotin juuri Nexium-kuurin, saa nähdä auttaako.

        Onko kellään tällaisia oireita:
        Paineen tunnetta rinnassa, tuntuu että henki- tai ruokatorvessa on ilmakupla. Joskus pistää kovaa keskelle rintaa. Ei pysty juoksemaan juuri lainkaan kun alkaa sattumaan rintaan ja sydän "muljahtelee". Keuhkoissa tuntuu tosi ilkeältä jos hengittää syvään sisään, kurkkua kuivaa ja välillä jotenkin tuntuu painostavalta rinnassa, ihan kuin sydän ei jaksais enää lyödä... välillä tuntuu vatsa tai keuhkot niin tyhjältä että se tuntuu vaikeuttavan hengittämistä.

        Siinä oli todella pitkä ja epäselvä lista mutta parempaan en pysty.


      • viivi100
        sisällä istuskelen kirjoitti:

        Mullakin on mahdollisesti refluksitauti, varmuutta ei asiasta vielä ole. Alotin juuri Nexium-kuurin, saa nähdä auttaako.

        Onko kellään tällaisia oireita:
        Paineen tunnetta rinnassa, tuntuu että henki- tai ruokatorvessa on ilmakupla. Joskus pistää kovaa keskelle rintaa. Ei pysty juoksemaan juuri lainkaan kun alkaa sattumaan rintaan ja sydän "muljahtelee". Keuhkoissa tuntuu tosi ilkeältä jos hengittää syvään sisään, kurkkua kuivaa ja välillä jotenkin tuntuu painostavalta rinnassa, ihan kuin sydän ei jaksais enää lyödä... välillä tuntuu vatsa tai keuhkot niin tyhjältä että se tuntuu vaikeuttavan hengittämistä.

        Siinä oli todella pitkä ja epäselvä lista mutta parempaan en pysty.

        onko kellään muulla noiden oireiden lisäksi rintalastan kipua. jos painelee rintalastaa niin tuntuu kipua ja tekee mieli väännellä itseään jos rintalasta vaikka pamahtaisi ja kipu hellittäisi


      • paranemaan päin...
        viivi100 kirjoitti:

        onko kellään muulla noiden oireiden lisäksi rintalastan kipua. jos painelee rintalastaa niin tuntuu kipua ja tekee mieli väännellä itseään jos rintalasta vaikka pamahtaisi ja kipu hellittäisi

        Heippa, itselläni oireisiin kuului/ kuuluu myös kova rintalastan kipu. Viime viikolla olo oli todella huono aina ruokailun jälkeen, rintaan särki niin ettei tiennyt missä asennossa olisi. Sydänfilmit otettu useaan kertaan ja kaikki ok. Pääsin viime perjantaina sisätautilääkärille joka väitti että oireet eivät voi johtua vatsahapoista koska Somac (1* 40mg/ vrk) ei ole vaivaan auttanut. Pyysin kuitenkin saada ottaa Somacia tupla- annoksen päivässä ja johan on helpottanut. Kipu toki tuntuu vielä mutta ei läheskään niin pahana kuin viikko sitten. Odotan pääsyä ruokatorven tähystykseen mistä sitten selviää kuinka pahana mahdollinen tulehdus on. Todella todella ikävä vaiva, itse olen ollut pitkään tämän takia sairaslomalla kun olo on ollut ajoittain hirveän huono. Lämpöilyä ja sydämen "muljahduksia" on myös ollut, mutta toivotaan että tämä olisi vihdoin paranemaan päin. Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa kärvisteleville!!


      • pippuri
        paranemaan päin... kirjoitti:

        Heippa, itselläni oireisiin kuului/ kuuluu myös kova rintalastan kipu. Viime viikolla olo oli todella huono aina ruokailun jälkeen, rintaan särki niin ettei tiennyt missä asennossa olisi. Sydänfilmit otettu useaan kertaan ja kaikki ok. Pääsin viime perjantaina sisätautilääkärille joka väitti että oireet eivät voi johtua vatsahapoista koska Somac (1* 40mg/ vrk) ei ole vaivaan auttanut. Pyysin kuitenkin saada ottaa Somacia tupla- annoksen päivässä ja johan on helpottanut. Kipu toki tuntuu vielä mutta ei läheskään niin pahana kuin viikko sitten. Odotan pääsyä ruokatorven tähystykseen mistä sitten selviää kuinka pahana mahdollinen tulehdus on. Todella todella ikävä vaiva, itse olen ollut pitkään tämän takia sairaslomalla kun olo on ollut ajoittain hirveän huono. Lämpöilyä ja sydämen "muljahduksia" on myös ollut, mutta toivotaan että tämä olisi vihdoin paranemaan päin. Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa kärvisteleville!!

        minulla ollut myös kamalaa kipua rintalastan alueella ja koko ajan vaikea olla kivun takia. Lenkillä käydessäni, kun hengästyn, oireet pahenevat ja kipu on ollut vielä kovempi. Selvästi kipu pahenee syömisen jälkeen. Lisäksi on ollut sydämen muljahduksia ja tykyttelyä. Voiko kaikki olla närästyksen aiheuttamaa? Sydänfilmeissä ei ole ollut poikkeavaa.


      • pipeta
        sisällä istuskelen kirjoitti:

        Mullakin on mahdollisesti refluksitauti, varmuutta ei asiasta vielä ole. Alotin juuri Nexium-kuurin, saa nähdä auttaako.

        Onko kellään tällaisia oireita:
        Paineen tunnetta rinnassa, tuntuu että henki- tai ruokatorvessa on ilmakupla. Joskus pistää kovaa keskelle rintaa. Ei pysty juoksemaan juuri lainkaan kun alkaa sattumaan rintaan ja sydän "muljahtelee". Keuhkoissa tuntuu tosi ilkeältä jos hengittää syvään sisään, kurkkua kuivaa ja välillä jotenkin tuntuu painostavalta rinnassa, ihan kuin sydän ei jaksais enää lyödä... välillä tuntuu vatsa tai keuhkot niin tyhjältä että se tuntuu vaikeuttavan hengittämistä.

        Siinä oli todella pitkä ja epäselvä lista mutta parempaan en pysty.

        Hei minulla ihan samanlaisia oireita ja vielä huimausta päälle.oletko käynyt jo tähystyksessä?Selvisikö mikä sua vaivaa?Mä oon sairastanu jo kohta 4kk tätä ja normaalia elämää ei ole pystynyt yhtään elämään.Auttoko sun oireisiin tuo nexium-kuuri?Olen tosi epätoivoinen näiden oireiden kanssa ja tähystys pelottaa kamalasti et tukehtuu siihenletkuun jne...jos pystyt mulle vastaamaan olisin tosi kiitollinen.Itse toivon että kesään mennessä ois jo parempi olla.Onko sulla muuten korkea pulssi ajoittain?kiitti sulle=)


      • refluksikurkku
        jo helpotti kirjoitti:

        KIITOS NEUVOSTA, refluksikurkku - tilasin yksityiseltä
        nukutustähystyksen niin ei jää kokonaan tekemättä!
        Tavallinen tähystys ei onnistunut
        tälläkään kertaa (nielupuudutus ja
        rauhoittava ei mitään havaittavaa vaikutusta
        reflekseihin) joten kyllästyin odottelemaan
        koska kuna puolelta annettaisiin nukutustähystyksen aika!

        Hyvä että tilanteesi helpotti!
        Jos vielä täällä pyörit, miten kävi?
        V


      • Oireilia
        refluskikurkku kirjoitti:

        Tähystys voidaan tehdä myös nukutuksessa
        yksityisellä puolella. Koita sitä, jos
        et saa mentyä letkua nielemään.

        Ylärefluksi on äänen kannalta todella
        ikävä. Tsemppiä!

        Voiko sen tosiaan nukutuksessakin tehä?

        Höh, oma lääkärini vain nauro kun sanoin että en tahdo olla hereillä tähystyksen aikana. sanoi vaan että ei se niin paha ole. Helppo hänen on sanoa jos ei meinaa oksennus tulla pelkästään kun hammasharja menee hitusenkin liian syvälle tai ajattelee koko asiaa...


      • Nimetön
        pipeta kirjoitti:

        Hei minulla ihan samanlaisia oireita ja vielä huimausta päälle.oletko käynyt jo tähystyksessä?Selvisikö mikä sua vaivaa?Mä oon sairastanu jo kohta 4kk tätä ja normaalia elämää ei ole pystynyt yhtään elämään.Auttoko sun oireisiin tuo nexium-kuuri?Olen tosi epätoivoinen näiden oireiden kanssa ja tähystys pelottaa kamalasti et tukehtuu siihenletkuun jne...jos pystyt mulle vastaamaan olisin tosi kiitollinen.Itse toivon että kesään mennessä ois jo parempi olla.Onko sulla muuten korkea pulssi ajoittain?kiitti sulle=)

        Ei sitä tähystystä kannata pelätä. Siihen ei yksinkertaisesti voi tukehtua. Ne on eri "röörit" missä kulkee ilma ja missä ruoka. Lääkäri ja hoitaja tekevät niitä useita päivittäin ja osaavat hommansa. Hiki siinä kuitenkin tuli, oli se sen verran rasittava. Olen syönyt jo vuosia lääkkeitä ja ihan kivasti ontähän asti mennyt, mutta jostain syystä nyt on taas vaikeampi kausi. Ei tunnu riittävän mikään lääkitys. Astma muuten vaivaa samaan aikaan.


      • Gamlas
        viivi100 kirjoitti:

        onko kellään muulla noiden oireiden lisäksi rintalastan kipua. jos painelee rintalastaa niin tuntuu kipua ja tekee mieli väännellä itseään jos rintalasta vaikka pamahtaisi ja kipu hellittäisi

        Täällä ilmoittautuu mukaan myös yksi vatsa/ruokatorvi/asman kaltaisista oireista kärsivä. Tuo rintalastakipu on tällä hetkellä se kaikkein vallitsevin ja elämää haittaava juttu.

        Kaikki alkoi noin 1,5 kk sitten, kun vatsa alkoi hiljakseen kipeytyä. Tämän jälkeen se meni niin pahaksi, että lääkärireissu siitä tuli. Siellä antoivat jotakin mietoa lääkettä, joka ei auttanut lainkaan. Uusi käynti ja vahvempia lääkkeitä jne jne jne. Nykyisin syön Nexiumia ja jauhan perinteistä Alsucralia. Lisäksi lääkäri määräsi pitkävaikutteista tulehduskipulääkettä rintalastakipuihin. Ilmeisesti hänkään ei usko siihen, että aiheuttaja voi olla sisälläpäin! Tuo tulehduskipulääke on kyllä himpun verran - ihme kyllä - auttanut.

        Kun oireet menivät pahoiksi, alkoi samoihin aikoihin veren yskiskely. Tuolloin säikähdin todella pahasti sitä, että minulla olisi syöpä tai muu vastaava - tupakoitsija kun olin. Olin poltellut vaihtelevasti, kuitenkin melko vähän 1/2 askia päivässä viimeiset 20 vuotta. Mutta kyllä sekin homma loppui kuin kanan lento. Säikäytti siis todella! Edelleen aina välillä saa käydä etenkin sängystä noustessa ja äänen kodatessa syljeskelemässä pieniä määriä verta lavuaariin ja pohtimassa elämän syviä salaisuuksia. Todella pelottavaa!

        Viikko sitten kävin työterveyslääkärillä flunssan takia, jolloin hän kuunteli kauhkojani. Hän totesi, että keuhkoista löytyy limaa ja määräsi antibioottikuurin. Se ei varsinaisesti ole muuttanut oloani suuntaan tai toiseen, mutta samassa reseptissä oli astmaatikoille tarkoitettua, hengistysteitä avaavaa lääkettä jota käyttäessäni huomasin sillä olevan hengitystä todella helpottava vaikutus. Tämä johti minut pohtimaan sitä, että onkohan minulla astmakin, kun jo pitkään olen kärsinyt tukkoisesta nenästä ja miltei kroonisesti tulehtuneista silmistä. Keskustelu näiltä osin nyt jatkuu sitten piakkoin seuraavan lääkärikäynnin yhteydessä.

        Tällä hetkellä odottelen gastroskopiaan pääsyä ja en osaa pelätä sitä lainkaan. Oireet ovat sen verran ilkeitä, että jos vain sen avulla löytyy syy tähän kaikkeen, niin antaa sattua ja tuntua pahalta vain. Kerran se vain kirpaisee!

        Äänen menettäminen on melkoinen vaiva sikäli, kun teen opetustyötä ja puhun pahimmillaan 8 tuntia päivässä. Ei oikein olisi varaa ääntänsä menettää.

        Onko kellään muulla muuten ollut tuota verentuloa? En ainakaan pikaisesti keskustelua seuratessani bongannut moista.


      • M~24
        Nimetön kirjoitti:

        Ei sitä tähystystä kannata pelätä. Siihen ei yksinkertaisesti voi tukehtua. Ne on eri "röörit" missä kulkee ilma ja missä ruoka. Lääkäri ja hoitaja tekevät niitä useita päivittäin ja osaavat hommansa. Hiki siinä kuitenkin tuli, oli se sen verran rasittava. Olen syönyt jo vuosia lääkkeitä ja ihan kivasti ontähän asti mennyt, mutta jostain syystä nyt on taas vaikeampi kausi. Ei tunnu riittävän mikään lääkitys. Astma muuten vaivaa samaan aikaan.

        Itsellä poltteli vuoden verran kurkkua, ennen kuin tajuttiin mistä oli kysymys. Tähystys ei ollut mikään iso juttu. Vaikka hiki tuli ja silmät vuos vettä :) Nyt pari kuukautta syönyt nexium 40:stä, mut ei oikein tunnu auttavan. Onko muista lääkkeistä positiivia/negatiivisia kokemuksia? Onko alkoholin kans ihan sama että ottaako yhden kaks saunan jälkeen vai pistääkö sit ihan pidemmän kaavan kautta? Onko kellään mitään vinkkejä, mikä alkoholi voisi parhaiten sopia (kaikki alkoholihan pahasta on, mut ikävä olla ilmankin). Valkoviini ja lonkero taitaa pahimmasta päästä olla...vai?


      • joo joo

        kannattaa tutstua niihinperusohjeisiinrefluksikoille -
        vasemmallakyljellä nukkuminenjasängynpäädyn kohotus nyt
        ainakin alkajaisiksi! Toisilla ei ole ollenkaan yöaikaista refluksi
        jolloin (luojan kiitos) sitä sängyäei tarvi nostaa).
        Nosto on 10-20 cm välimaissa mutta ei istuvaan asentoon, jolloin vatsan alue
        menee enemmän kasaan. Tyynyjä ei koskaan suositella.


      • sydän 22
        hmoilanen kirjoitti:

        Onko yhtäkkinen rintakipu esim. kyyristyessä tms. refluksitaudille ominaista? Kipu on satunnaista ja voi tulla ilman kovaa rasitusta,mutta voi tulla myös rasituksen yhteydessä. Kipu on välillä niin kova,että mikään asento ei tunnu hyvältä! Kauhea hiki ja paineen tunne rinnassa!!! Kestää muutaman minuutin ja menee ohi. Sit taas olo ihan o.k!!
        kertokaa tietonne jos kuulostaa tutulta!!!!

        voi olla - molempia haarottaa vagushermo, ruokatorven spasmit
        voi ollamyös kivuliaiata, tarkista kuitenkin sydän!


      • Marmatin
        Outo lintu kirjoitti:

        koska itse olen sairastanut refluksitautia vuodesta 2001 lähtien ja vähän kanssa sellainen tunne ettei mitään voi syödä, mutta tuolla jo joku mainitsikin sanan "stressi". Stressatessa vaivat on pahimmillaan ja stressilääkkeen ollessa käytössä, mulla ei ole vaivoja juuri lainkaan. Silti haluan pitää taukoja stressilääkkeen suhteen, etten tule riippuvaiseksi.

        Kelju on tauti tämä koska leikkaushoitokaan ei välttämättä auta, tai niin ainakin lääkärit sanoo.

        Minulla on hengenahdistus pahentunut, kun käy lenkillä, tulee hengenahdistus, ja tulee sitä hengenahdistusta muutoinkin, mutta jännä juttu että kun pistän stressilääkkeen kiduksiin, hengenahdistus loppuu.

        Karmea vaiva tämä on, ei voi muuta sanoa!

        Nexiumia olen vedellyt kesästä asti, seuraavaksi alan kokeilemaan Somacia joka on auttanut minulla paremmin kuin Nexium.

        Mitä lääkettä syöt?


      • eräs äiti!!
        gastroskopia kirjoitti:

        Minulla on ollut refluksi ties miten kauan. Olen käynyt kolme kertaa tähystyksessä eli gastroskopiassa. Lukiessani tätä palstaa,huomaan, että monella on tähystyksen pelko tai kenties pelko siitä, mikä löydös skopiassa on.

        Gastroskopia on loistava tutkimus -kestämisen arvoinen. Eikä tähystys missään tapauksessa tee kipeää, ainoastaan yököttää! Kyllä sen kestää kun saa 1-2 vkon päästä patologin vastaukset. Vastaus helpottaa olotilaa kummasti eli ei kuitenkaan mitään hälyyttävää.Itselläni refluksi taas oireilee. Menen ylihuomenna pitkästä aikaa erik.lääkärille ja pyydän itse gastroskopiaan pääsyä.

        Syön kuin hiirulainen ja olen erittäin kurinalainen ihminen. En syö karkkia, sokeria muutenkaan liikoja. Vältän rasvoja. En juo kahvia, enkä juo alkoholiakaan kuin satunnaisesti ja senkin lasillisen mietin tarkkaan. Ruokavalion kanssa pitää olla tarkka, se on kaiken a ja o. Nostamalla sängynpäätyä saan myös oireet vähenemään.

        Toivottavasti minun viestistäni on hyötyä jollekin teistä. Rohkeasti vaan tähystykseen!

        Minulla on ollut astma ja allerkia vuosia ja ja tulehduskipulääkkeiden takia Nexiumia ja nyt todettiin refluksivika. En uskalla syödä oikien mitään vaihdoin kluteenittomaan leipään ym.Ruokatorvessa on jatkuva kipu ja kurkussa ja nielemisvaikeuksia ja pahin on kun suu on jatkuvasti kuiva ei pysty edes puhelimessa puhua kunnolla kun kurkku menee kui solmuun ja suu kuivuu!!Sosiaalinen kanssakäyminen on loppunut kun aina pitää röyhtäillä!! Sänkynpääty on mahdollisimman ylhäällä!! Paino on puolessa vuodessa pudonnut 30-kiloa mikä on ainoa positiivinen asia!! En tiedä kuinka kauan tälläistä kestää!! Voimia teille kanssaihmisille! On todella vaikea tauti!! Olen aina syönyt terveellisesti ja kaurapuuroa lusikoinut lääkkeiden kanssa ettei vatsa kärsisi!! Että se siitä terveellisestä elämästä!!


      • Vaivalloisia asioita
        palveluammattilainen kirjoitti:

        Itse olen sairastanut tätä pahuksen tautia niin kauan kun muistan. Vuosi sitten sain lähetteen tähystykseen mutta aika jäi tilaamatta kun en uskaltanut mennä sinne letkua nielemään. Nyt lähiaikoina on varmaan pakko mennä koska oireet ovat pahentuneet ZOLTISTA huolimatta.
        Stressi pahentaa selvästi oireita joten jos jotenkin sais stressiä helpotettua niin yhdessä ruokavalion kans vois jotenkin pärjätä.
        Lisäksi lapseni sanoi, että äiti sun hengitys haisee kamalalta. Pitää varmaan paikkansa.
        Syksyllä jouduin jättämään kuoroharrastuksen pois kun ääni ei kulje, eikä aina viitsisi selitellä köhimistään. Taitaa muuten olla perinnöllistä laatua tämä refluksitauti. Isälläni oli ihan samat oireet ja muistan miten hän yritti keksiä hoitoja siihen.

        Hei, pahanhajuinen hengitys saattaa johtua palleatyrästä. Se vaivaa ajoitttain ja voi olla rauhallinen ja silloin ei hengitys haiskahtele.
        Oireet kuin refluksitaudissa.Kokemusta on.


    • Luxusta

      Mulla ollut tällaisia voimakkaita oireita jo reilut 15 v. Niitä on pidetty ahdistenuisuushäiriön oireina, mutta voisikohan sittenkin olla refluxitauti (tai vaikka kummatkin), kun nämä tietyt oireet ei häviä millään ja tulleet iän myötä pahemmiksi. Kommentoikaa kuulostaako tutulta:

      - Hampaiden voimakas eroosio
      - välillä lähtee nahkat suun sisältä kokonaan
      - Kurkku lähes aina kipeä
      - nielemisvaikeuksia
      - joskus niellessä sattuu niin pirusti kun ruoka menee ruokatorvea alas
      - välillä uvulla työntynyt suuhun
      - puristuksen tunteet rinnassa, vatsassa ja selässä
      - urheiltaessa kurkku voi ärtyä ja hengitys vaikeutua, vaikka olisin maratonkunnossa
      - muutenkin kurkun ja hengityksen voimakkaat oireet urheiltaessa
      - röyhtäily vatsasta nousee höyryjä ylös ihan pyytämättäkin
      - huimaus/pyörrytys noustessa ylös ja tähän liityvä sydämmen hakkaaminen
      - Puhallusarvot 60-vuotiaan tasolla (olen 35)
      - ääni menee välillä todella käheäksi kun laulaa, ja välillä ei ollenkaan.

      • refluksikurkku

        refuksissa paitsi tuota huimausta en ole kuullut. Osahan voi mennä myös allergia/astmatyyppisiin juttuihin mutta sulla varmaan nämä jo poisuljettu?? Itsellä lähes 20v epämääräisiä hengenahdistyuskohtauksia (eka diagnoosi "stressikurkku" ... ja p.. marjat sanon minä - tyypillisiä refluksikohtauksia jotka häipy lääkityksellä!). Olisi siinä psyykammiista toiseen suuntaan kun parikymmentä vuotta oli luultu ennemmän psyykkiseksi tai stressioireiksi (kukaan ei kiinnittänyt huomiota kun kerroin että tuntuu kuin jotain tulisi alhaalta ylöspäin - närästystä ei ollut koskaan joten kurkunpään refluksia ei osattu epäillä! Varsinainen stressinpuutekin vähän hämäsi joitain lääkäreitä!). Voimakas reikiintyminen (hammaslääkärikin voi auttaa diagnosoinnissa) sekä voimakas limaneritys, jotka molemmat LPR- oireita. Äänen kanssa ongelmia.


      • GHI

        oirelistasi on kuin refluksitaudin oppikirjasta. olen lueskellut tätä kirjoitusketjua ja haluan sanoa muutaman asian. nexium 40 on tehokkain olemassa oleva lääke. joku oli syönyt aamuin illoin. tämä on rahan tuhlausta. yksi aamulla puoli tuntia ennen ruokailua. se on siinä mitä lääkkeillä voi tehdä.
        minulla diagnoosi kesti puoli vuotta ja olen käynyt melko kovan tason lääkäreillä. koskaan vaan ei tullut lueteltua kaikkia oireita. tähystyksessä ei löytynyt merkittävää, mutta olen syönyt närästyslääkkeitä jo kauan. hengenahdistus on pahin oire, josta olen kärsinyt jo puoli vuotta. se ei kuitenkaan johdu keuhkoista, niinkuin täällä väitettiin, vaan henkitorven oireilusta happamaan aineeseen. salpaajat neutralisoivat aineen, mutta eivät estä nousua ja valumista henkitorveen. tästä seuraa limaisuutta, yskää ja äänen menetystä.
        nexium auttaa mutta tunnu riittävältä. taudinkuva kuitenkin on, että oireet voivat helpottua vuosiksi ja palata taas.
        keskusteluketjussa esitetyt hoitokeinot ovat pääsääntöisesti oikeita.
        vatsahapon kuuluukin olla ph 1, eikä ph 4-5, niinkuin edellä väitettiin.


      • AloeVera
        GHI kirjoitti:

        oirelistasi on kuin refluksitaudin oppikirjasta. olen lueskellut tätä kirjoitusketjua ja haluan sanoa muutaman asian. nexium 40 on tehokkain olemassa oleva lääke. joku oli syönyt aamuin illoin. tämä on rahan tuhlausta. yksi aamulla puoli tuntia ennen ruokailua. se on siinä mitä lääkkeillä voi tehdä.
        minulla diagnoosi kesti puoli vuotta ja olen käynyt melko kovan tason lääkäreillä. koskaan vaan ei tullut lueteltua kaikkia oireita. tähystyksessä ei löytynyt merkittävää, mutta olen syönyt närästyslääkkeitä jo kauan. hengenahdistus on pahin oire, josta olen kärsinyt jo puoli vuotta. se ei kuitenkaan johdu keuhkoista, niinkuin täällä väitettiin, vaan henkitorven oireilusta happamaan aineeseen. salpaajat neutralisoivat aineen, mutta eivät estä nousua ja valumista henkitorveen. tästä seuraa limaisuutta, yskää ja äänen menetystä.
        nexium auttaa mutta tunnu riittävältä. taudinkuva kuitenkin on, että oireet voivat helpottua vuosiksi ja palata taas.
        keskusteluketjussa esitetyt hoitokeinot ovat pääsääntöisesti oikeita.
        vatsahapon kuuluukin olla ph 1, eikä ph 4-5, niinkuin edellä väitettiin.

        Mulla löytyi vuosi sitten tähystyksessä paha refluksitauti. Astma todettiin puolisen vuotta aiemmin. 25% astmoista johtuu refluksitaudista-näin letkun nielemisen jälkeen sanottiin. Minun oireet astman toteamisen jälkeen olivat jatkuva limainen yskä(hengenahdistus) - huolimatta astmalääkkeistä - ja laihtuminen.
        Sain Zolt-lääkkeen, jota söin muutaman kuukauden. Nostin sängyn päädyn ja lopetin suklaan syönnin(vähäksi aikaa;))Yskä loppui.
        Raskauden aikana yskä taas vaivasi, muttei niin pahana. Tosin sairastin keuhkokuumeen ja keuhkoputken tulehduksen...
        En syönyt raskauden aikana enkä syö nytkään Zolttia. Yskä vaivaa jonkin verran, luultavasti siksikin, etten osaa olla erossa suklaasta. Ehkä pitäisi!?!
        Koko ajan PARAS LÄÄKE refluksitautiin on ollut ja on ehdottomasti ALOE VERA-juoma/mehu. Otan sitä aamuisin tyhjään vatsaan ja toisinaan myös iltaisin ennen nukkumaan menoa. Lisäksi viimeisenä ennen sänkyyn menoa "juon" gavisconia, joka "pitää hapot mahassa". Näiden avulla olen pärjännyt hyvin. Aloe hoitaa myös ruokatorvea, ettei se pääse tulehtumaan mahahapoista. KOKEILKAA IHMEESSÄ KAIKKI REFLUKSISTA KÄRSIVÄT!!
        Juomaa saa tietenkin luontaistuotekaupoista, mutta parasta mahdollista saa "Swipe-myyjiltä" - Activ-aloeta sisältävää Drinkkiä. (www.homcare.fi) Suosittelen!


      • kaksi tapaa
        GHI kirjoitti:

        oirelistasi on kuin refluksitaudin oppikirjasta. olen lueskellut tätä kirjoitusketjua ja haluan sanoa muutaman asian. nexium 40 on tehokkain olemassa oleva lääke. joku oli syönyt aamuin illoin. tämä on rahan tuhlausta. yksi aamulla puoli tuntia ennen ruokailua. se on siinä mitä lääkkeillä voi tehdä.
        minulla diagnoosi kesti puoli vuotta ja olen käynyt melko kovan tason lääkäreillä. koskaan vaan ei tullut lueteltua kaikkia oireita. tähystyksessä ei löytynyt merkittävää, mutta olen syönyt närästyslääkkeitä jo kauan. hengenahdistus on pahin oire, josta olen kärsinyt jo puoli vuotta. se ei kuitenkaan johdu keuhkoista, niinkuin täällä väitettiin, vaan henkitorven oireilusta happamaan aineeseen. salpaajat neutralisoivat aineen, mutta eivät estä nousua ja valumista henkitorveen. tästä seuraa limaisuutta, yskää ja äänen menetystä.
        nexium auttaa mutta tunnu riittävältä. taudinkuva kuitenkin on, että oireet voivat helpottua vuosiksi ja palata taas.
        keskusteluketjussa esitetyt hoitokeinot ovat pääsääntöisesti oikeita.
        vatsahapon kuuluukin olla ph 1, eikä ph 4-5, niinkuin edellä väitettiin.

        asiassa tähystys varmistaa tulehdusta ja poistaaBarret epäilyt.
        Suurimmallaosallaseon puhdas.

        Hengenahdistus voi johtua 2 asiasta refluksin yhteydessä
        1) keuhkojen puolelle joutuvatsa aineksesta sekä 2)
        hermoärsytyksestä ruokatorven puolella. On
        äärimmäisen vaikea sanoa kummasta mikin hengenahdostus johtuu.

        Nexiumin imeytysaika on tunti, joten se on parempi ottaatuntia
        enemmin. Tiedotlöytyvätfarmakologisista ominaisuuksista.
        Koska hapon tuotanto vaihtelee, ei voi sanoaettä että se annos mikä sopii itselle
        sopii kaikille.


    • tulehdustilan keuhkojen

      limakalvoilla ja ...........

      =>KVHT-altistuneen oiretesti

    • astma/refluksitauti

      Siis mulla on ollut yskää helmikuusta asti, joka alko helvetinmoiselle yskimisellä ja silloin tulehdusarvokin oli noussut 15. Antibiooteilla ja allergialääkkeillä sain sitten itteni parempaan kuosiin, jatkuva kurkun ärsytys/ kaivaminen helpottui. Nyt tätä yskää on sitten jatkunutkin, mutta se oli jo paljon parempi symbicort lääkityksen ansiosta. Sain myös Singulairia poskiontelotulehduksen/vaivojeni vuoksi. siitä huolimatta yskää on jatkunut ja paheni tossa pari viikkoa sitten taas. Otin symbicortia vain tarvittaessa ja viime viikolla kävin sisätautilääkärillä ja sanoi että hengitysteissä vinkuu. Myös nenäni oli täysin tulehtunut. Symbicortia olisi pitänyt kuulemma käyttää säännöllisesti ja nyt taas kestää todella pitkään ennenkuin oireet saadaan hallintaan. Sain antibioottikuurin ja kortisonikuurin ja tuli niin helvetinmoiset sivuoireet, että jouduin sairaalan ensiapuklinikalle helvetinmoisen pulssin nousun, kurkun kuristamisen, kaivamisen ja huonon olon seurauksena. Myös kuumetta oli tuolloin 38. Verikokeissa ei kuitenkaan mitään kovin poikkeavaa. Keuhkokuva ok. Pääsin sitten kotiin, mutta huonoa oloa kuitenkin jatkui ja jaloissa raskasta tunnetta, polttelua naamassa, lievää lämpöä, helvetinmoinen hikoilu. Menin jälleen tutkimuksiin veriarvot ok, hapetus veressä ok. Lääkäri kuitenkin katsoi nieluuni ja sanoi että se on ärtyneen oloinen ja kysyi että onko ollut närästystä. Sanoin, että kyllähän sitäkin on ollut ja sain lääkkeen refluksitautiin. Olen nyt syönyt nexiumia neljä päivää ja huono olo on lähes lisääntynyt ja välillä ahdistaakin vitusti. Luin sivuoireista, että nexium voi aiheuttaa huonoa oloa ja vatsan oireita. Närästyskin on kait lisääntynyt. Eli tässä varmaan kannattaa kuitenkin odotella jos olo näillä myrkyillä paranee. Seuraavaksi ois vatsantähystys tiedossa jos ei parane.

      • syödä lääkkeitä

        pelkkiin oireisiin. Lääkkeet ainoastaan pahentaa potilaan tilaa.
        Lainattu tuolta testistä.

        "" Paras ja tehokkain hoito on lopettaa altistuminen kv-homeiden toksiinille ja maitohappobakteerit.
        Huomaa, että oireilu poistuu viiveellä, vaikka kvht-altistus on loppunut. Seuraavassa on suuntaa antava ohje, oireiden poistumiselle, kun altistuminen kv-homeiden toksiinille loppuu:
        - Yli 10-oiretta=> oireilu loppuu noin 4 - 6 kuukaudessa.
        - Yli 20-oiretta=> oireilu loppuu noin 6 - 12 kuukaudessa.
        - Yli 30-oiretta=> oireilu loppuu noin 12 - ~ kuukaudessa.

        KVHT-altistus aiheuttaa kaikissa kudoksissa ja kaikilla limakalvoilla solutuhoa ja tarpeellisten maitohappobakteerien-tuhoa. Aiheuttaen keuhkojen limakalvoilla astman tyyppisen tulehdustilan. Kosteusvauriohomeiden-antibiootti tuhoaa tarpeellisia mh-bakteereita, josta seuraa immuuni-puolustuksen heikkeneminen, josta taas seuraa hormonaalisen- ja hermostollisen-järjestelmän heikkeneminen, kunnes limakalvot ovat niin ohuet, että veri irtoaa ja immuunipuolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan, josta surullisin seuraus on kuumeeton keuhkokuume.

        Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
        1. Altistuksen pysyvä lopettaminen, joka on tärkein,
        2. Maitohappobakteerit, joka on ainoa lääkinnällinen lääke KVHT-altistuksessa. Oikea bakteerikanta (katso kolme tärkeintä bakteeria alempaa) joka sisältää vähintään 5-(suositus on 10-)miljardia bakteeria/vrk, poistaa/lievittää oireilua, mutta kokonaan oireilu poistuu vasta kun sen lisäksi KVHT-altistuminen loppuu pysyvästi. KVHT-altistuksen aiheuttamat muutokset terveydessäsi näet jo tuolla ylempänä olevalla testillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle laskettuna oireilun tämänhetkisestä tasosta. Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen. Ja vasta sitten jos oiretaso ei laske alle viiden osuman, tarvitaan lääkäriä etsimään missä ne kudosvauriot on ja mitä sitten on tehtävissä. Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin! ""

        Kannattaa lukea nuo, mitä antibiootti saa aikaan kropassa.
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html


      • matsey
        syödä lääkkeitä kirjoitti:

        pelkkiin oireisiin. Lääkkeet ainoastaan pahentaa potilaan tilaa.
        Lainattu tuolta testistä.

        "" Paras ja tehokkain hoito on lopettaa altistuminen kv-homeiden toksiinille ja maitohappobakteerit.
        Huomaa, että oireilu poistuu viiveellä, vaikka kvht-altistus on loppunut. Seuraavassa on suuntaa antava ohje, oireiden poistumiselle, kun altistuminen kv-homeiden toksiinille loppuu:
        - Yli 10-oiretta=> oireilu loppuu noin 4 - 6 kuukaudessa.
        - Yli 20-oiretta=> oireilu loppuu noin 6 - 12 kuukaudessa.
        - Yli 30-oiretta=> oireilu loppuu noin 12 - ~ kuukaudessa.

        KVHT-altistus aiheuttaa kaikissa kudoksissa ja kaikilla limakalvoilla solutuhoa ja tarpeellisten maitohappobakteerien-tuhoa. Aiheuttaen keuhkojen limakalvoilla astman tyyppisen tulehdustilan. Kosteusvauriohomeiden-antibiootti tuhoaa tarpeellisia mh-bakteereita, josta seuraa immuuni-puolustuksen heikkeneminen, josta taas seuraa hormonaalisen- ja hermostollisen-järjestelmän heikkeneminen, kunnes limakalvot ovat niin ohuet, että veri irtoaa ja immuunipuolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan, josta surullisin seuraus on kuumeeton keuhkokuume.

        Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
        1. Altistuksen pysyvä lopettaminen, joka on tärkein,
        2. Maitohappobakteerit, joka on ainoa lääkinnällinen lääke KVHT-altistuksessa. Oikea bakteerikanta (katso kolme tärkeintä bakteeria alempaa) joka sisältää vähintään 5-(suositus on 10-)miljardia bakteeria/vrk, poistaa/lievittää oireilua, mutta kokonaan oireilu poistuu vasta kun sen lisäksi KVHT-altistuminen loppuu pysyvästi. KVHT-altistuksen aiheuttamat muutokset terveydessäsi näet jo tuolla ylempänä olevalla testillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle laskettuna oireilun tämänhetkisestä tasosta. Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen. Ja vasta sitten jos oiretaso ei laske alle viiden osuman, tarvitaan lääkäriä etsimään missä ne kudosvauriot on ja mitä sitten on tehtävissä. Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin! ""

        Kannattaa lukea nuo, mitä antibiootti saa aikaan kropassa.
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html

        Viikko sitte kävin mahantähystyksessä ja siellä selvisi ainakin refluksi viaksi. Viikon päästä loput tulokset. Ei kuitenkaan happoa nouse. Viime joulukuusta on ollut astma huonompana ja limaa nousee ei kuitenkaan aina kirkasta. Lisäks ois nielurisat, et ei varmaa tietoa auttaisko niitte leikkuu sitte vai ei. Nexium 40 mg on mennyt päivittäin n.4kk eikä vaikuta tuohon limaisuuteen. Samoin astmalääkkeetkin on jatkuvasti käytös. Lääkäri ei ees miettiny mitää refluksin korjausta. Ikää vasta 24. No elää niin pitkää ku elää ei kait voi muuta.


      • tulehdustilan keuhkojen
        matsey kirjoitti:

        Viikko sitte kävin mahantähystyksessä ja siellä selvisi ainakin refluksi viaksi. Viikon päästä loput tulokset. Ei kuitenkaan happoa nouse. Viime joulukuusta on ollut astma huonompana ja limaa nousee ei kuitenkaan aina kirkasta. Lisäks ois nielurisat, et ei varmaa tietoa auttaisko niitte leikkuu sitte vai ei. Nexium 40 mg on mennyt päivittäin n.4kk eikä vaikuta tuohon limaisuuteen. Samoin astmalääkkeetkin on jatkuvasti käytös. Lääkäri ei ees miettiny mitää refluksin korjausta. Ikää vasta 24. No elää niin pitkää ku elää ei kait voi muuta.

        limakalvoilla. Ja homeantibiootti tuhoaa mh-bakteereita KAIKILTA limakalvoilta(suu- nenä-vatsa,jne). Mm refluksi diagnosoidaan niin mielellään, koska silloin lääkärin on helppo syöttää potilaalle pelkkiin oireisiin synteettisiä lääkkeitä(turhia!). Toki löytyy niitäkin rehellisiä lääkäriä, jotka opastaa potilasta pois kvht-altistuksesta ja opastaa potilasta syömään noita tärkeimpiä tarpeellisia mh-bakteereita.

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html


      • linkki,
        tulehdustilan keuhkojen kirjoitti:

        limakalvoilla. Ja homeantibiootti tuhoaa mh-bakteereita KAIKILTA limakalvoilta(suu- nenä-vatsa,jne). Mm refluksi diagnosoidaan niin mielellään, koska silloin lääkärin on helppo syöttää potilaalle pelkkiin oireisiin synteettisiä lääkkeitä(turhia!). Toki löytyy niitäkin rehellisiä lääkäriä, jotka opastaa potilasta pois kvht-altistuksesta ja opastaa potilasta syömään noita tärkeimpiä tarpeellisia mh-bakteereita.

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html


      • refluksitauti

      • jaazaa
        refluksitauti kirjoitti:

        Onko yhtenä refluksitaudin oireena jatkuva kurkun ärsytys. Olen syönyt nyt happosalpaajia joku reilu 10 päivää ja tohon ärsytykseen ei tunnu auttavan mikään.

        kurkun ärsytys saattaa olla jatkuvaa, ohimenevää ja tulla toisinaan sitten takaisin.

        Happosalpaajien vaikutus näkyy vasta useampien viikkojen kuluttua, joillakin kestää jopa 3-4 kuukautta ennenkuin alkaa helpottamaan. Joillakin taas happosalpaajista ei ole riittävää apua kurkkuvaivoihin, jolloin pitääkin hakea muita lääkkeitä rinnalle. Yksi hyvä vaihtoehto on Gaviscon Advance, tuote, jota saa mm. Englannista. Suomen apteekit eivät sitä myy.

        Jos haluat täydellisen varmuuden ylärefluksista, kurkkulääkäri katsoo kurkkuun ja huomaa kyllä jos sairastat ylärefluksia.


      • refluksitauti
        jaazaa kirjoitti:

        kurkun ärsytys saattaa olla jatkuvaa, ohimenevää ja tulla toisinaan sitten takaisin.

        Happosalpaajien vaikutus näkyy vasta useampien viikkojen kuluttua, joillakin kestää jopa 3-4 kuukautta ennenkuin alkaa helpottamaan. Joillakin taas happosalpaajista ei ole riittävää apua kurkkuvaivoihin, jolloin pitääkin hakea muita lääkkeitä rinnalle. Yksi hyvä vaihtoehto on Gaviscon Advance, tuote, jota saa mm. Englannista. Suomen apteekit eivät sitä myy.

        Jos haluat täydellisen varmuuden ylärefluksista, kurkkulääkäri katsoo kurkkuun ja huomaa kyllä jos sairastat ylärefluksia.

        En tiedä mitä sairastan, mutta kurkkulääkäri katsoi kurkkuun niin sanoi että närästystä on vissiin ollut kun kurkusta kerta näkee. Ei se muusta puhunut. Kait tämä on sitten sitä ylärefluksia en tiedä. Jatkuvaa ärsytystä, joskus enemmän joskus vähemmän. Välillä pala kurkussa varsinkin syömisen jälkeen ja sitten pitää selvitellä kurkkua kun limaa jää niiku kiinni juuri kun syö. Vittumainen vaiva. Hieman on ehkä jo helpottanut kuitenkin.


      • jaazaa
        refluksitauti kirjoitti:

        En tiedä mitä sairastan, mutta kurkkulääkäri katsoi kurkkuun niin sanoi että närästystä on vissiin ollut kun kurkusta kerta näkee. Ei se muusta puhunut. Kait tämä on sitten sitä ylärefluksia en tiedä. Jatkuvaa ärsytystä, joskus enemmän joskus vähemmän. Välillä pala kurkussa varsinkin syömisen jälkeen ja sitten pitää selvitellä kurkkua kun limaa jää niiku kiinni juuri kun syö. Vittumainen vaiva. Hieman on ehkä jo helpottanut kuitenkin.

        on vähä väliä, eli sitä ylärefrluksia kun hapot nousee ylös asti.

        Tuo pala kurkussa on inhoittava vaiva ja tietysti kurkkuoireilut myös.

        Minulla auttaa kurkun oireiluun tuo Gaviscon Advance aikas hyvin ja se on tarkoitettu juuri ylärefluksin hoitoon.

        Onko sulla vatsa tähystetty?


      • refluksitauti
        jaazaa kirjoitti:

        on vähä väliä, eli sitä ylärefrluksia kun hapot nousee ylös asti.

        Tuo pala kurkussa on inhoittava vaiva ja tietysti kurkkuoireilut myös.

        Minulla auttaa kurkun oireiluun tuo Gaviscon Advance aikas hyvin ja se on tarkoitettu juuri ylärefluksin hoitoon.

        Onko sulla vatsa tähystetty?

        Joo ei ole tähystetty ja lääkkeenä minulla panteprazol ratiopharm. Sitä pitäisi kurkkulääkärin mukaan syödä 3kk:tta. Kiva tietää missä vaiheessa noi kurkkuoireet oikein alkaa katoamaan. Nyt olen syönyt kohta 3 viikkoa. Joku sanoi että voi mennä se 3kk:takin ennenku helpottaa. Itse luulen ja keuhkolääkärin mukaan että minulla on myös tulehdusta keuhkoissa, koska yskäni on hieman röhähtävää monesti. Astma seurannan takia e kuitenkaan saa ottaa tulehdusta hoitavaa keuhkoihin. On tämä kyllä niin per...


      • jaazaa
        refluksitauti kirjoitti:

        Joo ei ole tähystetty ja lääkkeenä minulla panteprazol ratiopharm. Sitä pitäisi kurkkulääkärin mukaan syödä 3kk:tta. Kiva tietää missä vaiheessa noi kurkkuoireet oikein alkaa katoamaan. Nyt olen syönyt kohta 3 viikkoa. Joku sanoi että voi mennä se 3kk:takin ennenku helpottaa. Itse luulen ja keuhkolääkärin mukaan että minulla on myös tulehdusta keuhkoissa, koska yskäni on hieman röhähtävää monesti. Astma seurannan takia e kuitenkaan saa ottaa tulehdusta hoitavaa keuhkoihin. On tämä kyllä niin per...

        vaihda se Somaciin tai Nexiumiin, mulla esimerkiksi Somac auttaa paremmin kuin Nexium.
        Happosalpaajalääkkeissä on eroa!

        Valitettavasti noissa kurkkuvaivoissa on huonoja aikoja, tauti on useimmiten krooninen. Viime syksynä kurkkuoireiluni alkoivat ja pahempaa vaihetta oli puoli vuotta vaikka lääkkeet oli kehissä.

        Ja monella on myös niin että pelkkä lääke ei auta, tarvitaan jotain muuta rinnalle, mutta mitä se on, sen on itse vaan kokeiltava kun jokaisen refluksitauti on erilainen.

        Tuo mainitsemani Gaviscon Advance on kurkkurefluksiin aika hyvä, sanoisin että täysin kokeilemisen arvoinen. Samoin voisi kokeilla apteekista saatavaa Gastronel tuotetta. En tarkoita ettäkö nuo auttaisivat kaikilla, mulle niistä on ollut kuitenkin apua.

        Joo, ja mm. Ventoline astmapiippu on myös hyvä apu siinä vaiheessa kun saat sitä käyttää.


      • reflukikurkkuuu
        refluksitauti kirjoitti:

        Onko yhtenä refluksitaudin oireena jatkuva kurkun ärsytys. Olen syönyt nyt happosalpaajia joku reilu 10 päivää ja tohon ärsytykseen ei tunnu auttavan mikään.

        tyypillisä oireita on!! kurkku on paljon herkempi kuin ruokatorvi
        joten se kestää kauan. kurkkulääkärit ehottelee jopa
        puolta vuotta. toisillase on vaivana vuodesta toiseen ihan jatkuvasti.


      • refluksitauti
        jaazaa kirjoitti:

        vaihda se Somaciin tai Nexiumiin, mulla esimerkiksi Somac auttaa paremmin kuin Nexium.
        Happosalpaajalääkkeissä on eroa!

        Valitettavasti noissa kurkkuvaivoissa on huonoja aikoja, tauti on useimmiten krooninen. Viime syksynä kurkkuoireiluni alkoivat ja pahempaa vaihetta oli puoli vuotta vaikka lääkkeet oli kehissä.

        Ja monella on myös niin että pelkkä lääke ei auta, tarvitaan jotain muuta rinnalle, mutta mitä se on, sen on itse vaan kokeiltava kun jokaisen refluksitauti on erilainen.

        Tuo mainitsemani Gaviscon Advance on kurkkurefluksiin aika hyvä, sanoisin että täysin kokeilemisen arvoinen. Samoin voisi kokeilla apteekista saatavaa Gastronel tuotetta. En tarkoita ettäkö nuo auttaisivat kaikilla, mulle niistä on ollut kuitenkin apua.

        Joo, ja mm. Ventoline astmapiippu on myös hyvä apu siinä vaiheessa kun saat sitä käyttää.

        Saako pelkkää Gavisconia apteekista ilman reseptiä. En tarkoita tota tehokkaampaa Advancea. Meikällä on lääkkeenä panteprazol ja närästystä on ja kurkussa ärsyttää yms. Tää ihmeellisesti aina pahenee, en tiedä sitten mistä johtuu. Mulla on myös allergiaa eli varmaan vaikuttaa. Kannattaako tässä letku niellä seuraavaksi, mitä siellä voidaan todeta sen enempää mitä en jo tiedä?


      • jaazaa
        refluksitauti kirjoitti:

        Saako pelkkää Gavisconia apteekista ilman reseptiä. En tarkoita tota tehokkaampaa Advancea. Meikällä on lääkkeenä panteprazol ja närästystä on ja kurkussa ärsyttää yms. Tää ihmeellisesti aina pahenee, en tiedä sitten mistä johtuu. Mulla on myös allergiaa eli varmaan vaikuttaa. Kannattaako tässä letku niellä seuraavaksi, mitä siellä voidaan todeta sen enempää mitä en jo tiedä?

        saa, tosin en ole itse sitä koskaan käyttänyt.


      • refluksikurkku
        refluksitauti kirjoitti:

        Saako pelkkää Gavisconia apteekista ilman reseptiä. En tarkoita tota tehokkaampaa Advancea. Meikällä on lääkkeenä panteprazol ja närästystä on ja kurkussa ärsyttää yms. Tää ihmeellisesti aina pahenee, en tiedä sitten mistä johtuu. Mulla on myös allergiaa eli varmaan vaikuttaa. Kannattaako tässä letku niellä seuraavaksi, mitä siellä voidaan todeta sen enempää mitä en jo tiedä?

        tietenkin - ei siihen mitään reseptiä tarvi.
        Jokaisessa apteekista taatusti löytyy!


      • refluksitauti
        reflukikurkkuuu kirjoitti:

        tyypillisä oireita on!! kurkku on paljon herkempi kuin ruokatorvi
        joten se kestää kauan. kurkkulääkärit ehottelee jopa
        puolta vuotta. toisillase on vaivana vuodesta toiseen ihan jatkuvasti.

        Nyt ollut muutamana päivänä outoa polttelua navan molemmin puolin ja välillä yläpuollakin. Minulla menee Pantoprazol ja olen syönyt noin 7 viikkoa yhtäjaksoisesti närästyslääkettä. Tähystykseen pääsen vasta aikaisintaan kuun lopulla, kun omalle lääkärille sain ajan 20 päivä tätä kuuta. Nyt kysynkin, pitäisikö minun yrittää aikaistaa tätä lääkäriä vai kysyä lähete yksityiseltä. Onko tämä merkki jo hälyttävistä oireista kun lääkityksestä huolimatta tullut polttelua vatsaan, mahdollinen vatsahaava, katarri? Muita oireita ovat kurkun ärsytys, yskä, röyhtäilyt ja lievä hapon nousu suuhun tällä hetkellä. :(


      • Teija_H
        refluksitauti kirjoitti:

        Nyt ollut muutamana päivänä outoa polttelua navan molemmin puolin ja välillä yläpuollakin. Minulla menee Pantoprazol ja olen syönyt noin 7 viikkoa yhtäjaksoisesti närästyslääkettä. Tähystykseen pääsen vasta aikaisintaan kuun lopulla, kun omalle lääkärille sain ajan 20 päivä tätä kuuta. Nyt kysynkin, pitäisikö minun yrittää aikaistaa tätä lääkäriä vai kysyä lähete yksityiseltä. Onko tämä merkki jo hälyttävistä oireista kun lääkityksestä huolimatta tullut polttelua vatsaan, mahdollinen vatsahaava, katarri? Muita oireita ovat kurkun ärsytys, yskä, röyhtäilyt ja lievä hapon nousu suuhun tällä hetkellä. :(

        Kaverini sai avun refluxiinsa kiropraktikolta. Oli ollut epäileväinen aluksi mutta oli löytänyt hyvän kiropraktikon joka oli kolmella käsittelyllä vähentänyt refluksin esiintymistä selvästi. Suositteli tätä kaveria.


      • eräs äiti
        jaazaa kirjoitti:

        kurkun ärsytys saattaa olla jatkuvaa, ohimenevää ja tulla toisinaan sitten takaisin.

        Happosalpaajien vaikutus näkyy vasta useampien viikkojen kuluttua, joillakin kestää jopa 3-4 kuukautta ennenkuin alkaa helpottamaan. Joillakin taas happosalpaajista ei ole riittävää apua kurkkuvaivoihin, jolloin pitääkin hakea muita lääkkeitä rinnalle. Yksi hyvä vaihtoehto on Gaviscon Advance, tuote, jota saa mm. Englannista. Suomen apteekit eivät sitä myy.

        Jos haluat täydellisen varmuuden ylärefluksista, kurkkulääkäri katsoo kurkkuun ja huomaa kyllä jos sairastat ylärefluksia.

        otan aamusti 30-mg Lanzoa ja väliaikana päivällä tuntia ennen syömistä Slicea Tonigia tekee kalvon vatsaan helpottaa närästystä olen todennut hyväksi!! Apteekissa kertoivat että ihmiset kysyvät sitä paljon !! Syömisen jälkeen kun on paha olo ( siis miltei aina) otan Slicea Tonigia!!


      • ruokatorventulehdus
        eräs äiti kirjoitti:

        otan aamusti 30-mg Lanzoa ja väliaikana päivällä tuntia ennen syömistä Slicea Tonigia tekee kalvon vatsaan helpottaa närästystä olen todennut hyväksi!! Apteekissa kertoivat että ihmiset kysyvät sitä paljon !! Syömisen jälkeen kun on paha olo ( siis miltei aina) otan Slicea Tonigia!!

        kun se kalvo pittäis olla siellä ruokatorvessa ja kurkussa, jos tuota
        'refluksitauti sairasteloopi. Mahan limakalvon kanssa ei ole ongelmaa,
        miulla on tuo reflukstauti. antepsin on tepsinyt parhaiten täällä.


    • Mari37

      refluksitautitisille on myös oma palsta jossatosta on
      keskitettyä tietoa. Ja hurja määrä reflukiihmisiä.
      Suomen Refluksi on nimi ja se löytyypi tuolta www.refluksi.fi

      joo, mainostan - kun oon saanut sieltä paljon tietoa joka ennen puuttui!!
      Mikke, jos luet, käy tuolla!!

      • Mikke6

        Mari37 - löysin sen mitä etsinkin!!!


    • ??

      Mulla on ollut kummallisia oireita jo ties miten pitkään. Nyt kun löysin tän ketjun, niin aloinkin epäilemään, voiko nää mun oireet ollakin refluksia. Oireina astmaattinen oireilu, kuitenkin niin, ettei astmaa ole. Elikä hengenahdistusta, röhimistä, limasuutta ja ääniongelmia. Sitten välillä tosiaan hengästyy todella pienestä ja hiki vaan valuu pienenki suorituksen jälkeen. Usein rasituksessa tuntuu kuin joku painaisi keuhkoa tai kiristäisi sydän-lihasta. Kylkeen saattaa pistää ja suonta vetää. Aamuisin kuvottavaa oloa ja välillä käkimistä, kuin oksentaisi. Sama oksennus-reaktio saattaa tulla yskänpuuskassa. Kaiken tämän olen selittänyt allergioilla, huonolla kunnolla ja stressillä/jännityksellä. Lisäksi sydämen syke usein koholla ja alkaa helposti tykyttelemään tai muljahtelemaan. Kuitenkin se polttava tunne rinnassa puuttuu. Välillä nousee pahaa happoa suuhun, mutta sinänsä ei vielä ole muuttunut mitenkään elämää häiritseväksi. Uutena oireena on silloin tällöin vatsassa oleva kiristävä tunne. Tuntuu kuin vatsanahkaa revittäisiin kahdelta eri suunnalta ja oire tulee yleensä aamuöisin. Oon huomannu, että tunnetta on myös silloin jos on juonu paljon hiilihapollisia juomia. Päivällä tätä ei pahemmin esiinny, yleensä vain aamuyöstä ja siihen kipuun kyllä herää. Välillä on kauhee tarve nieleskellä ja silloin alkaa myös pröystäily. Kurkku on varsinki aamulla karhee ja puhuminen hankalaa. Äänen laatu vaihtelee koko ajan.

      • sirpa k.

        niin relfuksitaudilta kuin vaan voi olla, sydän muljahteluineen ja äänioireineen.

        Pyydä pitkä salpaajakuuri ja kato helpottaako. Mulla hengenahdistus väheni
        ja mahaoireet!


      • pingotus
        sirpa k. kirjoitti:

        niin relfuksitaudilta kuin vaan voi olla, sydän muljahteluineen ja äänioireineen.

        Pyydä pitkä salpaajakuuri ja kato helpottaako. Mulla hengenahdistus väheni
        ja mahaoireet!

        Hmm,liekö pikkumiehet kävivät senkin unelmissa?


      • eräs_vaivainen79
        pingotus kirjoitti:

        Hmm,liekö pikkumiehet kävivät senkin unelmissa?

        Mulla on siis astma, joka aina ollut hyvässä jamassa eli ei mitään säätöä. Nyt sitten vuodenvaihteessa saatu flunssa äityi niin pahaksi että tarvitsin kahdet antibioottikuurit että yhden kortisoonikuurin. Kun kortisoonikuuri loppui niin astma alkoi oireilla todella vahvasti. Eikun lääkäriin, lääkäri kertoi että kaikki oireeni viittaisivat refluksi-oireisiin jotka tulleet ilmeisesti kortisoonikuurista ärtymisen vuoksi.

        Nyt sitten olen syönyt Pariet nimistä refluksilääkettä kokeiluna. Kyllähän se hieman auttaa.

        On otettu myös ulostenäytteet, sekä verikokeet jotka kaikki ok. Nyt olisi sitten tällä viikolla vielä Helikokoe. Jos tuosta mitään löydy niin sitten kuulemma tähystykseen mennään.

        Olen ihan siipi maassa, en yleensä henkisesti kestä näitä astman pahenemis-olotiloja, joskus 5v sitten oli mutta siihen oli selkeä syy että miksi niin, mutta silloinkin menin ihan masennuksiin :(

        Peffit olleet aika ok, mutta tää olotila on ihan kamala!!! Koko ajan ahdistaa, ja kurkkua puristaa, ja tuntuu että keuhkojen ympärillä olisi tiukka korsetti..

        Sori tää tilitys mutta olen tosi masennuksissa.......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3067
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2922
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2105
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1952
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1502
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe