Nimittäin. Kun tilaa valmismatkan johon sisältyy erään Euroopassa kansainvälisesti toimivan vakuutusyhtiön matkavakuutus, joa ostetaan matkan yhteydessä ei korvaa vahingon sattuessa siten kuin sen kuuluu.
Olen ulkomailla vuosittain työn vuoksi n. 150 vrk. Kesälomaa ei voi pitää kotimaassa työn luonteesta johtuen. Tämän vuoksi menemme 2 - 3 kertaa vuosittain aurinkorannoille.
Olen ostanut tähän saakka matkoistani puolet Suomesta ja puolet ulkomailta, etupäässä Ruotsista.
Nyt sattui sellainen tapaus että matkamme aikana tapahtui kotosuomessa erään läheisen henkilön kuolemantapaus.
Voimassa olevan matkavakuutuksen edellyttämänä otin yhteyttä SOS-internationaliin Kööpenhaminaan. Minut ohjattiin keskustelemaan Suomalaisen virkailijan kanssa. Kyseinen virkailija alkoi heti toimenpiteisiin varatakseen kotiinlennon. Noin vuorokauden kuluttua hänellä olikin matka valmis kotiin. Hänen viimeinen kysymys; Onko tyttärenne aviliitossa menehtyneen kanssa? He eivät olleet avioliitossa vaan asuneet avoliitossa yli 10v. ja heillä oli kaikki yhteistä. Virkailija totesi vain "lykkyä tykö - emme voi auttaa". Siinä me sitten jouduimme iste hoitamaan matkat kotiin. Olimme Afrikassa.
Päästyäni kotiin ja kun kaikki susutyöt jne oli takanapäin, aloin miettimään asiaa. Olin nimittäin ostanut matkan Ruotsista.
Kyselin uudestaan Suomen vakuutuyhtiöstä tätä asianlaitta ja vastaus oli yhtä tyly.
Täten otin yhteyttä Ruotsalaiseen matkanjärjestäjäämme. He pyysivät ottamaan yhteyttä Kuluttajavirastoon, koska tällaista tapausta ei heillä ollut ennen tapahtunut. Kuluttajavirasto Tukholmassa totesi heit että kyseinen Vakuutusyhtiö on velvollinen korvaamaan kotimatkasta sen osuuden joka heidän vakuutuksen piiriin kuuluu sekä korvaamaan lyhentämättöämänä maksamamme matkan. Viime viikolla tuli päätös: 1500 Euroa käteen ja kun tilaan seuraavan matkan Ruotsista toiset 1.500 Euroa matka-alennusta. Itse kotimatka, jonka jouduimme tilaamaan muita kautta (n. 3500 Euroa) on vielä saamatta ja todennäköisesti emme koskaan saa koska se kuuluu Kotivakuutuksen piiriin.
Olen päättänyt tutkia, mikäli voin siirtää myös muut, kuten kotivakuutukset Ruotsiin.
Suomessa ei vakuutusyhtiö - vaikka on euroopanlaajuinen - vastaa mitään muuta kuin kyseisen yhtiön omistajayhtiön (joka on myös vakuutusyhtiö) määrittämät korvaukset heidän ehdoilla. Toisin sanoen; Euroopanlaajuisen vakuutusyhtiön Suomalainen omistaja on päättänyt soveltaa "omia ehtoja" eurooppalaiseen vakuutukseen.
En osta enää Charter matkoja Suomesta
6
1227
Vastaukset
- ennen susipari
Mitä ero on avioliitolla ja avoliitolla?
Avioliitossa elävät ovat julkisesti ja juridisesti ilmoittaneet olevansa pari.
Avoliittolaiset ovat lähinnä kämppäkavereita. Mielestäni ihan oikea ratkaisu (ja perustuu tietty sopimuksiin)vakuutusyhtiöltä, muutenhan kenen tahansa ihmisen kuolema Suomessa antaisi sinulle oikeuden lennellä vakuuutusyhtiön piikkiin, jonka me muut sitten maksaisimme.- vakuutuspeikko
Ruotsi: http://www.europeiska.se/upload/dokument/privat/VillkorSemester.pdf
Suomi: http://www.eurooppalainen.com/default.htm jossa huomaat olevasikin Pohjolan sivuilla Pohjolan vakuutusehdoilla.
Siinä on ero.
Kenen tahansa ihmisen kuolema on kova isku, ja mm. tällaista tpaausta varten nämä reissukohtaiset erityisvakuutukset otetaan.
Ei kyse ole rahasta vaan turvallisuudesta.l
- mieti vähän
Täällä nariset rahasta, jos läheisesi on kuollut?
Oisit pysynyt afrikassa, ei tarvis tapella rahasta.
Asiat tärkeysjärjestykseen.... - Kuolema vs. Raha...
Tilannekohtaista.Kyllä minun mielestäni tyttären avomies on sen verran läheinen ,vaikka ei virallisesti ns.perheeseen kuulukaan koska eivät ole naimisissa ,että siinä tapauksessa vakuutusyhtiö voisi tulla hiukan vastaan ,kuten Ruotsissa tehtiin.Ei sitä kuitenkaan pysty huijaamaan ,että ovat asuneet 10 vuotta yhdessä ja kämppä on yhteinen kuten myös kaikki tavarat.
Kyllä sen selville saa jos vain sen verran jaksaa asiakasta ajatella.
Oma mielipiteeni on ,että olisi pitänyt auttaa edes jollain tavalla eikä tylysti sanoa "good luck ,no can do".Jokainen tavallaan ,mutta kyllä omalle kohdalle ,kun sattuisi niin varmasti ajattelisitte eri tavalla kuin nyt.Ja tämä siis teille ,jotka valititte että toinen ajattelee vain rahaa.- Vakuutuspeikko
... vaan tyydyin kyynelten lävitse hyväksymään puhelimesta saadun kylmän käden.
Vasta jälkeen päin monen kk.n päästä aloin miettiä asiaa.
Eikä kysymys ole rahasta, vaan periaatteesta.
Ei vakuutuksia oteta "tienistiä varten" vaan turvaa...
- Muualla vakuutukset
Kannattaa lukea todella huolella ne vakuutusehdot ja sitten vielä pari kertaa uudelleen.
Ja sitten siirtää ne vakuutukset pois tutuista ja turvallisista jonnekin missä ne maksavat enemmän mutta korvaavat. Tosin sittenkin kannattaa lukea ne nivaskat todella tarkkaan - yleensä niiden vakuutusehtojen määrä vain kasvaa siinä vaiheessa mutta samalla korvaukset paranevat ja kun vuosisumma on kova niin samalla saa tiettyjä etuisuuksia.
Yli vuoteen en ole matkavakuutusta pitänyt Suomessa enkä tule enää pitämään. Siirsin sen pois Suomesta erääseen erittäin suureen kansainväliseen yritykseen, jonka vakuutuksesta maksan välillisesti aika suolaisen hinnan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219