Rengas ikä max ?

eturengas

Onko noilla jokin max turvallisuus ikä? Kyseessä 1998 raskas customi ja alkuperäinen rengas alla vain muutama tuhat ajettuna eli pintaa on kyllä jäljellä runsaasti.

19

10807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häntä..

      Mitään varmaa ei voine sanoa. Olen kyllä kuullut ja lukenut, ettei useita vuosia varastoitu (uusi) rengaskaan ole uunitureen veroinen. Ja jopa niin jyrkkää mielipidettä, ettei ylivuotista rengasta pitäisi edes ostaa.

      Nää on vähän sellasia mutu-juttuja. Voihan se vanha rengas mennä hyvinkin customissa ja rauhallisessa ajossa. Toisaalta, sadekelihän se usein yllättää ja jos alla on kova korppu, niin karkaa se customikin..

      Se on kuitenkin varmaa, ettei vuodet rengasta ainakaan paranna. Sama homma muuten tubeless-venttiilien suhteen. Nekin pitäisi uusia aika-ajoin. Ehkä ei ihan joka renkaanvaihdon yhteydessä, mutta ikääntyminen niitäkin haurastuttaa.
      Tyhjenee kumi aika äkkiä, kun venttiili alkaa vuotaa, tai jopa katkeaa sieltä juuresta.

      • motorist

        Kauppias puhui jotta neljän, viiden vuoden jälkeen rengas ei enää vastaa tarkoitustaan, riippumatta kilometreistä. Lisää siihen pari vuotta, sehän oli kauppiaan juttuja...ollaan silti riskirajalla. Vielä vaikuttaa varastointi: Minkälaisessa tilassa, ja onko ollut paikoillaan vuosia? Paikallaan oleva kuulemma litistyy, ja se kohta vähän täristää siten ajaessa, mutta ennen pitkää muoto palautuu. Mutta sementtiä vasten ollut pinta on saattanut hapertua nopeammin. Jossain käskettiin myös laskea paineita talveksi. Nopeastihan tuo kunto selviää sitten keväämmällä kun pääset itse koettaaan. Sitä odotellessa, siirtele pyörää hiukan ja mieti vielä, antaisiko budjetti myöten ostaa oikein hyvät ja uudet kumekset?


      • Eturengas
        motorist kirjoitti:

        Kauppias puhui jotta neljän, viiden vuoden jälkeen rengas ei enää vastaa tarkoitustaan, riippumatta kilometreistä. Lisää siihen pari vuotta, sehän oli kauppiaan juttuja...ollaan silti riskirajalla. Vielä vaikuttaa varastointi: Minkälaisessa tilassa, ja onko ollut paikoillaan vuosia? Paikallaan oleva kuulemma litistyy, ja se kohta vähän täristää siten ajaessa, mutta ennen pitkää muoto palautuu. Mutta sementtiä vasten ollut pinta on saattanut hapertua nopeammin. Jossain käskettiin myös laskea paineita talveksi. Nopeastihan tuo kunto selviää sitten keväämmällä kun pääset itse koettaaan. Sitä odotellessa, siirtele pyörää hiukan ja mieti vielä, antaisiko budjetti myöten ostaa oikein hyvät ja uudet kumekset?

        Olisihan sitä mukava ajaa tuolla kesä pari kulutuspinnan puolesta mutta iltasella tutkiskelin hieman paremmin laskemalla painetta ja puristelemalla kunnolla lyttyyn niin syvät oli viillot/perstumat eli ei enää vaivaa mieltä vaan uuden ostan ja kevättä kohden jätän muutamat pullakahvit väliin niin menee tilitkin tasan ja sopinee vanhaa ajotakkikin paremmin.


      • motoristo
        Eturengas kirjoitti:

        Olisihan sitä mukava ajaa tuolla kesä pari kulutuspinnan puolesta mutta iltasella tutkiskelin hieman paremmin laskemalla painetta ja puristelemalla kunnolla lyttyyn niin syvät oli viillot/perstumat eli ei enää vaivaa mieltä vaan uuden ostan ja kevättä kohden jätän muutamat pullakahvit väliin niin menee tilitkin tasan ja sopinee vanhaa ajotakkikin paremmin.

        Taisit tehdä viisaan valinnan kun vaihdoit. Hyvät renksut ovat mopon paras viritys.


      • Aja huoletta !

        Kilpapyörät on eri asia..mutta renkaalle annetaan iäksi noin 10-vuotta.


    • Kra

      Olen useammassa paikassa törmännyt suunnilleen samaan tulokseen, eli 5 vuotta. Ja laskenta alkaa renkaan valmistushetkestä, eikä ostohetkestä. Valmistusajankohta selviää renkaan sivussa olevasta merkinnästä kuukauden tarkkuudella.

      Katso tuolta lisää:

      www.autonrengasliitto.fi/index_tiedostot/Page463.htm

      Kyllä sen ylivuotisenkin kumin voi sieltä alennushyllystä ostaa ja laittaa alle jos sen saa ajamalla loppuun tuon 5 vuoden sisällä.

      Luultavasti todellista kestoikää voi kasvattaakin jos talvisäilytys tapahtuu viileässä ja pimeässä paikassa, tiedä häntä(?)

      • Kumi senkun koveeee

        Siis mitä sitten jos kumi kovenee ! Kestää paremmin mut ei välttämättä piä yhtä hyvin, siis RADALLA tällä on merkitystä, ei niinkään liikenteessä. Mitähän "viiltoja" siihen oikein mukamas tulee, ei täällä ainakaan ole mustalaisia.

        Ajan vaikka olisi 10 vuotissynttäri rengas eikä ole ongelmaa. Totta kai jos valita voin ajan tuoreella mutta EI se mihinkään räjähdä jos 10 vuotta tulee täyteen!


      • piiiiiiitkään
        Kumi senkun koveeee kirjoitti:

        Siis mitä sitten jos kumi kovenee ! Kestää paremmin mut ei välttämättä piä yhtä hyvin, siis RADALLA tällä on merkitystä, ei niinkään liikenteessä. Mitähän "viiltoja" siihen oikein mukamas tulee, ei täällä ainakaan ole mustalaisia.

        Ajan vaikka olisi 10 vuotissynttäri rengas eikä ole ongelmaa. Totta kai jos valita voin ajan tuoreella mutta EI se mihinkään räjähdä jos 10 vuotta tulee täyteen!

        Samaa mieltä. Vanhin rengas jolla olen ajellut on pitkälti yli 20 v. Renkaassa ei ollut edes aikakoodia luettavana. Ei se pito mitenkään dramaattisesti häviä. Renkaiden turhanaikainen vaihto liittyy yleensä heikoihin hermoihin ja olemattomaan ajotaitoon, kauppiaiden propakandasta puhumattakaan.


      • uusilla kumeilla ajava
        Kumi senkun koveeee kirjoitti:

        Siis mitä sitten jos kumi kovenee ! Kestää paremmin mut ei välttämättä piä yhtä hyvin, siis RADALLA tällä on merkitystä, ei niinkään liikenteessä. Mitähän "viiltoja" siihen oikein mukamas tulee, ei täällä ainakaan ole mustalaisia.

        Ajan vaikka olisi 10 vuotissynttäri rengas eikä ole ongelmaa. Totta kai jos valita voin ajan tuoreella mutta EI se mihinkään räjähdä jos 10 vuotta tulee täyteen!

        Radallahan homma ei ole niin tärkeää. Siellä huomaa heti, jos renkaissa tai iskareissa on jotain pielessä mutta jos ei aja kilpaa, niin sitten ajaa hissukseen...so what. Sen sijaan liikenteessä, kun tulee tilanne että jarrutusmatkaa on tarjolla 10 cm vähemmän kuin tarttis? Ei huvita renkaissa säästämällä kasvattaa tuota kymmensenttistä vaikka kahteen tai kolmeenkymmeneen, jos edessä on hirvi/traktori/naapurin tenava. Tietenkin jos osaa ajaa niin hiljaa, että mikään ei voi yllättää, multa ei aina onnistu.


    • vanhene

      mitenköhän kauan ne renkaat seisoo siellä maahantuojien varastoissa ja myöhemmin kauppiaan hyllyssä?
      Siellähän ne ei mee vanhanksi vaan vasta vanteelle asennettuna.
      Renkaitten vaihtotarve taitaa myös hieman riippua siitä montako rengasta kauppiaan omassa kellarivarastossa lojuu joulukuusen koristeiden ja muiden rojujen joukossa.

      • Hanskispanskis

        Niin no niin.

        Vaihdoin autooni talvirenkaat (nokian), kun olivat olleet jo viisi vuotta alla, ja tuntuivat pirun liukkailta. Renkaat näyttivät täysin hyväkuntoisilta - jopa nastat.
        UUdet michelinit tekivät autosta ajettavuudeltaan täysin erilaisen. Pitoa löytyy aivan eri tavalla.

        Kumiseos kovettuu vuosien myötä, myös siellä pimeässä varastossa. Toinen asia on kannattaako/tarviiko muutaman vuoden vanha rengas vaihtaa vain sen iän vuoksi. Toisaalta m-pyörällä ajaessa heikentyneen kaarrepidon saatta ehtiä huomata vain kerran, kun on jo liian myöhäistä. Riippuu tietysti ajotavasta/ajopaikoista. Etelä-Euroopan liukkaille asfalteille en millä tahansa renkaalla lähtisi.


      • vain..
        Hanskispanskis kirjoitti:

        Niin no niin.

        Vaihdoin autooni talvirenkaat (nokian), kun olivat olleet jo viisi vuotta alla, ja tuntuivat pirun liukkailta. Renkaat näyttivät täysin hyväkuntoisilta - jopa nastat.
        UUdet michelinit tekivät autosta ajettavuudeltaan täysin erilaisen. Pitoa löytyy aivan eri tavalla.

        Kumiseos kovettuu vuosien myötä, myös siellä pimeässä varastossa. Toinen asia on kannattaako/tarviiko muutaman vuoden vanha rengas vaihtaa vain sen iän vuoksi. Toisaalta m-pyörällä ajaessa heikentyneen kaarrepidon saatta ehtiä huomata vain kerran, kun on jo liian myöhäistä. Riippuu tietysti ajotavasta/ajopaikoista. Etelä-Euroopan liukkaille asfalteille en millä tahansa renkaalla lähtisi.

        Mulla oli 5-vuotta vanha Avon, joka oli jo uutena sateella kova ja liukas...mutta kyllä se kesti!


    • Aatu

      No kyllä pitää vähän tulla kilometrejä jos ei viiteen vuoteen saa gummia loppuunajettua:)

    • Kra

      ...päässeet kilometrejä?

      a) yhdellä eturenkaalla

      b) yhdellä takarenkaalla

      • K 12 RS

        Vaihdan aina molemmat kerralla, mielestäni vain toisen kumin vaihto on säästöä väärässä paikassa.

        Muistinvaraisia kilometrejä, kirjaa en ole pitänyt

        bt 020 =


      • rengasukko
        K 12 RS kirjoitti:

        Vaihdan aina molemmat kerralla, mielestäni vain toisen kumin vaihto on säästöä väärässä paikassa.

        Muistinvaraisia kilometrejä, kirjaa en ole pitänyt

        bt 020 =

        lonkalta
        bt020 minullakin kymppitonni, mutta puolessavälissä epämukava.
        pilot sport saman verran, muuten hyvä ja kestävä mutta paljon ikäviä ylläreitä.
        bt010 parituhatta vähemmän, muuten kuin bt020
        Diablo Corsa: huippupito ja silti tuntuu kestävän hyvin, kun muistaa matka-ajossa pitää hienoista ylipainetta.


      • moroy

        akarenkaalla ajettu kahdeksan vuoden aikana 15200 km.


    • Motskarisetä

      Kyllähän kumi ajanoloon kovettuu, mikä ei välttämättä tarkoita sitä, että kestävyys paranee. Pojalleni ostimme Suzuki Savagen v.93 mallisen. Pyörällä oli ajettu niin vähän, että alla näytti vielä olevan alkuperäiset renkaat hyvällä kulutuspinnalla. Parin sadan kilometrin jälkeen kumit olivat aivan sileät. Siis kumi oli ajan saatossa kovettumisen lisäksi myös haurastunut.

      Auton renkaissa alle kolme vuotta vanhat renkaat saa myydä uusina. Yli kolme vuotiaista ainakin hyvä kauppiastapa edellyttää, että asiasta mainitaan asiakkaalle. Viittä vuotta pidetään aikana, jonka renkaat säilyvät kauppiaan varastossa oikein säilytettynä uuden veroisina. Kymmentä vuotta vanhempaa rengasta ei enää suositella käytettäväksi liikenteessä. Noin uskoisin olevan myös moottoripyörän renkaissa. Samanlaista kumiahan nekin ovat.

      • Wurth1

        Riippuu kuskista, jos kuuluu kovaa ajavien motoristien joukkoon niin maksimi ikäraja renkaalle on siinä 4-5v paikkeilla, tuota vanhemmat renkaat ovat yleensä jo liian kovettuneita nopeaan ajoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe