Makolan kaivoskylä

uknown annie

31

27594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....................
      • uknown annie

Kiitos.

• toxic.tears

Kuullostaa erittäin mielenkiintoisen karmaisevan hienolta. ois kyllä kiva vierailla. Ainakin jonkun skeptikon kanssa. :D

• Amerest
        toxic.tears kirjoitti:

Kuullostaa erittäin mielenkiintoisen karmaisevan hienolta. ois kyllä kiva vierailla. Ainakin jonkun skeptikon kanssa. :D

Aika kiinnostavan oloinen paikka. Löytyyköhän tuosta netistä mistään lisää tietoa, ite en ainakaan löytänyt.

• Amerest kirjoitti:

Aika kiinnostavan oloinen paikka. Löytyyköhän tuosta netistä mistään lisää tietoa, ite en ainakaan löytänyt.

En minäkään löytänyt. Voitas lähettää joku sinne kameran kanssa. Itse menisin (päivällä tietenkin), mutta tota matkaa on aika paljon.

• hyvä sellainen

http://www.dm-exp.org/gallery/makola/makola.html

Kuvia ja pientä stooriakin..

• vautsia

vau...olis tosi ihana päästä tuonne vaikka ihanyöksiki. en mä usko että siel mitää sen kummempaa on, kylän autioituminen vain tekee paikasta kammottavan. Korjatkaa jos oon väärässä. ja perustelkaa, onko teillä jotain kokemuksia tuosta...

• siis asumista

Kun katsoo noita kuvia, niin minä ainakin saan sellaisen käsityksen että siellä on jotakin taloja missä ei ole elämää, siis ei asuta, tai sitten niissä joissakin taloissa on harvoin ketään käymässä/asumassa. Voisi olla ihan mielenkiintoista käydä paikan päällä vilkaisemassa.

• Nivalalainen

Olen itse käynyt paikassa useita kertoja ja onhan se aika karmiva mesta. Siellä ei tietääkseni ole asunut vuosikymmeniin ketään (Makolantien varrella kyllä on asutusta joten niitä sähkötöitä on luultavasti tehty niiden talojen vuoksi). EI nivalalaiset pelkää mennä sinne...siinä vieressä on suosittu uimapaikka joka tunnetaan nimellä "Makolan montut". Siellä oleva vanha avolouhos joka on nyt veden vallassa on todella syvä (jos muistan oikein parikin kymmentä metriä). Se avolouhos on vaatinut omat uhrinsa vuosikymmenten saatossa ja väitetään niiden siellä kummittelevan. Sen voin kertoa että myös minulla on ollut sen viimeisen talon kohdalla tunne kuin joku/jokin tarkkailisi minua.

• oli toi
        Nivalalainen kirjoitti:

Olen itse käynyt paikassa useita kertoja ja onhan se aika karmiva mesta. Siellä ei tietääkseni ole asunut vuosikymmeniin ketään (Makolantien varrella kyllä on asutusta joten niitä sähkötöitä on luultavasti tehty niiden talojen vuoksi). EI nivalalaiset pelkää mennä sinne...siinä vieressä on suosittu uimapaikka joka tunnetaan nimellä "Makolan montut". Siellä oleva vanha avolouhos joka on nyt veden vallassa on todella syvä (jos muistan oikein parikin kymmentä metriä). Se avolouhos on vaatinut omat uhrinsa vuosikymmenten saatossa ja väitetään niiden siellä kummittelevan. Sen voin kertoa että myös minulla on ollut sen viimeisen talon kohdalla tunne kuin joku/jokin tarkkailisi minua.

Toi mitä kerroit niin oli mulle ihan uutta tietoa, kiitos. Itsellä taas alkoi käydä mielessä että voisi joskus tulla vielä käväseen siellä kavereiden kanssa. Kyllä sitä aikaa nyt jostain kaiva... Itseäni meinaan kiinnostaa tuollaiset paikat, vielä ei ole kovinkaan monessa tullut vierailtua.

• nivala
        Nivalalainen kirjoitti:

Ehkä kannattais tutkii vähän tarkemmin ennen ku menette sinne, koska siellä viimesessä talossa asuu ihan oikeesti ihmisii..Tavotat paikan asukin nivalan torilta aina silloin tällöin mattoja myymästä.Ei varmaan ois hienoo jos teille tultas hiippaileen yöllä!Eikä sielä oikeesti oo montakaan heppuu kuollu, kattokaa vaikka tukesin raporteista...t-entinen mainari

• nivala
        Nivalalainen kirjoitti:

Ehkä kannattais tutkii vähän tarkemmin ennen ku menette sinne, koska siellä viimesessä talossa asuu ihan oikeesti ihmisii..Tavotat paikan asukin nivalan torilta aina silloin tällöin mattoja myymästä.Ei varmaan ois hienoo jos teille tultas hiippaileen yöllä!Eikä sielä oikeesti oo montakaan heppuu kuollu, kattokaa vaikka tukesin raporteista...t-entinen mainari
        ps.jos meette nivalaan menkää ennemmin mylly pubiin ku makolaan!

• nivalalaine

itse olen nivalasta ja mä oon kyllä sitä mieltä että makola on pelottavin paikka mitä ikinä tietäisin mutta en tiennytkään että siitä on linkkejä netissäkin :O :D

• töllinperänen

Kattelin niitä kuvia rakennuksista. Koulu on purettu, se oli siinä 90 asteen mutkassa.Siinä oli aikanaan myös elokuvateatteri.Kuvassa ollut rakennus on entinen ruokala. 60-luvun alussa kun meni polkupyörällä käymään Makolassa, tuntui kuin olisi kirkonkylälle tullut. Useat bussit kävi pysäkillä siinä tehdasrakennuksen kupeessa. Isot pojat kertoivat silloin "impilinnasta", se oli tyttöjen asuntola???? Käyn joka kesä kattoon, iltapäivälläkin kun menee sinne, tulee ihme tunne,hiljaisuus ja olo tulee sellaiseksi ainakin yksin käydessä,että päästävä äkkiä pois. Täytyypä kokeilla tänä kesänäkin, uskaltaako enää mennä.

• matamikas

s> Saatana, Nivalan lähellä on muuten niin ahdistava paikka etten ole toisessa käynyt.
      lisää?
      kerro
      Makolan kaivoskylä.
      Hylätty.
      Käytiin siellä yöllä n. 00.30 aikoihin :D
      Vitusti pimeitä taloja ja semmonen kalmanhiljaisuus.
      mahtaa olla vmäinen kokemus
      Ja näyttää aivan asutulta. Paitsi ettei ole.
      Hassua kun mentiin sinne päin eikä meinattu löytää, niin kysyttiin yhdestä talosta neuvoa.
      nih?
      Porukka pihalla grillaamassa --> kaverit kysymään "Mistä pääsee Makolaan" --> isäntä sisälle, sanomatta sanaakaan --> emäntä: "Makola, miksi ihmeessä te sinne haluatte mennä?"
      Dempseyn mukaan vallan odotettavissa oleva reaktio.
      Sinne ei mielellään kukaan nivalalainen mene.
      Nooh, me ajettiin sinne sitten.
      Pari kaveria oli humalassa.
      Ne uhos siellä vitusti ja tutki niitä taloja.
      Minä ja pari muuta ei astuttu autosta sinne talojen keskelle, kierrettiin vaan sitä louhosmonttua.
      Noo, kaverit päätyi siihen tulokseen ettei siellä mitään ole.
      Kunnes tultiin viimeiselle talolle.
      Kaveri menee koputtelemaan ikkunassa olevaa peltiä toisen kaverin kanssa.
      Kohta tulevat juosten autolle, ja toinen sanoo: "Nyt vittu äkkiä pois."
      Toinen ei ollut tuntenut mitään, mutta toiselle oli iskenyt siinä koputuksen aikana semmonen helvetinmoinen pakokauhu ja pahanolon tunne ettei ikuna.
      Kuulema niinkuin olisivat sisuskalut sulaneet, näin se sitä kuvasi.
      Ajettiin aika vitun kyytiä sieltä pois.
      Hauskaa, kun kuvattiin sitä videollekin.
      Siinä videolla kuuluu(ei näy, liian pimeää), kun se kaveri koputtaa siihen peltiin ja kohta "Hyi vittu, täällä on oikeasti jotain"
      höhö, kuulostaa tolle blair witchille
      Jepl
      Mutta ei oikein naurattanut paikan päällä.
      Ja vittu, siellä oli kissoja, puutarhakalusteita ulkona ja autokin pihassa.
      Eikä siellä kukaan asu.

• Ei toi nyt niin pahalta näytä mitä linkistä kattelin. Yöllä vois olla huonot housussa yhdestäki rasahduksesta :)

• tutkijoille!

Jos joku nyt saa päähänsä lähteä itse paikan päälle tuonne niin muistutan yhdesta aikas tärkeestä pointista mikä kannattaa ihan aikuisten oikeesti pitää mielessä!

Siellä ei saa rikkoa mitään, ei ottaa mitään mukaansa (paitsi omat kamansa ja valokuvat mitä räpsii).
      Kaikella siellä on karmansa joka seuraa mukana jos sääntöjä rikkoo.

Ja tämä ei ole pilaa!

• maaemo

oletko kokenut sen? mistä sen tiedät ettäkaikella on karmansa? tuleeko ne hakemaan jos jotain vie, esim ulkoa löydetyn tuhkakupin, joka on tyhjillään, tai lasin joka on jäänyt kuistille.enole mitää vieny enkä käyny koko paikassa, utelias vainolen!

• kokenut
        maaemo kirjoitti:

oletko kokenut sen? mistä sen tiedät ettäkaikella on karmansa? tuleeko ne hakemaan jos jotain vie, esim ulkoa löydetyn tuhkakupin, joka on tyhjillään, tai lasin joka on jäänyt kuistille.enole mitää vieny enkä käyny koko paikassa, utelias vainolen!

Mitkä NE? Ei siinä mitään olentoja tarvita hakemaan.
        Koitapa ottaa jokin esine mukaasi. Kyllä sen huomaa miten esineen läsnäolo vaikuttaa.

• maaemo
        kokenut kirjoitti:

Mitkä NE? Ei siinä mitään olentoja tarvita hakemaan.
        Koitapa ottaa jokin esine mukaasi. Kyllä sen huomaa miten esineen läsnäolo vaikuttaa.

asiaa tuolta kannalta... voihan se olla että "pistää silmään". mutta luulen että sitä sanotaan omatunnoksi...

• parappa

Niin että jos vaikka ensi kesänä kävisin siellä.

Mitähän erityistä huomioitavaa siellä on?

Onkohan Muuten Tsernobylissä ja Pripjatissa kummituksia?

• tutuntuttu

Yks tuttu on käyny Makolassa työharjottelussa sähköjä asentamassa. Kyllä niissä röttelöissä asuu ihan oikeita ihmisiä, vaikka omaavatkin erittäin matalan sosioekonomisen aseman.

• Haapajärvinen

Kun luin tuon irc-quoten, oli pakko lähteä käymään paikassa, asunhan melko läheisessä kaupungissa. Ajettiin sinne yöllä n. 01.00. Koko matkan ajan me oikein "lietsottiin" toisiamme, kunnon tunnelman aikaansaamiseksi. Sitten tuli kyltti: "makola 3 km". Siinä vaiheessa alkoi tulemaan jokseenkin ällöttävä olo, mahassa väänteli. Ei tehnyt mieli mennä enää koko paikkaan. Kuitenkin päätimme mennä sinne. Siellä ollessamme pelotti melko paljon, jotkut talot olivat nimittäin asutun näköisiä, kun taas jotkut talot olivat hylättyjä. Mentiin käännöspaikalle, ja kaverit kävivät metsiä samoilemassa, pimeässä tietenkin :). Ei siellä mitään omituista tapahtunut. Pelottava kokemus kuitenkin.

Seuraavana iltana päätimme mennä sitten osittain samalla porukalla uudestaan, jälleen keskellä yötä. Tällä kertaa kokemus ei ollut minkäänarvoinen. Lähes kaikissa taloissa oli valot, ja kyllä siellä ihmisiäkin näkee. Hylätty, PYH.

Kuitenkin, ensimmäinen käynti oli todella karmiva, ja melkoinen kokemus.

Vinkkinä vain, jos menette käymään paikassa, kertokaa kaikille mukanaoleville hieman "legendaa" paikasta, niin kyllä varmaan alkaa pelottamaan :D Ihminen näkee ja kuulee kaikenlaista kun tarpeeksi mielikuvitus jyllää..

• nivalalainen
        Haapajärvinen kirjoitti:

Kun luin tuon irc-quoten, oli pakko lähteä käymään paikassa, asunhan melko läheisessä kaupungissa. Ajettiin sinne yöllä n. 01.00. Koko matkan ajan me oikein "lietsottiin" toisiamme, kunnon tunnelman aikaansaamiseksi. Sitten tuli kyltti: "makola 3 km". Siinä vaiheessa alkoi tulemaan jokseenkin ällöttävä olo, mahassa väänteli. Ei tehnyt mieli mennä enää koko paikkaan. Kuitenkin päätimme mennä sinne. Siellä ollessamme pelotti melko paljon, jotkut talot olivat nimittäin asutun näköisiä, kun taas jotkut talot olivat hylättyjä. Mentiin käännöspaikalle, ja kaverit kävivät metsiä samoilemassa, pimeässä tietenkin :). Ei siellä mitään omituista tapahtunut. Pelottava kokemus kuitenkin.

Seuraavana iltana päätimme mennä sitten osittain samalla porukalla uudestaan, jälleen keskellä yötä. Tällä kertaa kokemus ei ollut minkäänarvoinen. Lähes kaikissa taloissa oli valot, ja kyllä siellä ihmisiäkin näkee. Hylätty, PYH.

Kuitenkin, ensimmäinen käynti oli todella karmiva, ja melkoinen kokemus.

Vinkkinä vain, jos menette käymään paikassa, kertokaa kaikille mukanaoleville hieman "legendaa" paikasta, niin kyllä varmaan alkaa pelottamaan :D Ihminen näkee ja kuulee kaikenlaista kun tarpeeksi mielikuvitus jyllää..

Maha kippurassa nauran teidän jutuillenne! monta yötäkin makolassa viettäneenä tiedän että sielä asuu ihan tavallisia ihmisiä ja sieltä on taloja nyt osteltu ja remontoitu todella siisteiksi. joten jos kummitusjuttuja haette niin jostain muualta kannattaa kokeilla...! ei kannata turhaan ajella, ettei tule pettymystä!!! hih ku vieläkin huvittaa!!!

• Hannu

Olipas vallan pakko vastata tähän viestiin.

Nivalsta alunperin kotoisin ja joskus yöllä on tullut käytyä ko. paikassa. Ei kenties päivällä mitään kummempaa, mutta yöllä vitun pelottava, taitanee juuri olla mielikuvien takia.

Mutta on se vaan ku käy taloissa ja katsoo ikkunoista, niin lautasia pöydällä jne, kuin olisi tullut äkkilähtö paikallisille.

Itse tehtaalle ei päässyt, kiitos korkeiden aitojen, kenties hyväkin, ettemme könniset loukanneet itseämme, ei ole missään parhaassa kunnossa se paikka

• menossa

Kotikonnuille tässä ollaan taas lähdössä ja tsekkailin Makolaa koskevia juttuja googlailemalla. Tuli kaipuu käydä tuossa kummituskylässä, jossa mm. isoisäni oli aikoinaan töissä. Näin vielä 70-luvun lopulla aukinaisen kaivoskuilun jonne niitä miehiä isoisäni mukaan oli muutamia "humpsahtanut", kuilun vierellä oli pystyssä vielä punertava kaivosrakennuskin.Käyn paikassa joka kerta kun olen Nivalassa. Makolan "kylän" taloissa kai edelleenkin asuu muutamia sukulaisia ainakin kesäisin. Paikassa on omanlaisensa fiilis, mutta mielestäni se ei ole pelottava....enemmänkin hylätty ja mielenkiintoinen. Pelottavinta on polku joka kulkee täysin vedellä täyttyneen kaivosmontun pientareella...siitä se on se sadan metrin "pudotus" pohjalle.Kannattaa tsekata paikka, se on mielenkiintoinen...parempaa aavekaupunkia saatte hakea Kaliforniasta.

Lisäyksenä mainitsemisen arvoinen paikka on Nivalassa Aittoperän kupeessa olevan Hituran kaivoksen kuumaisemaa muistuttava VALTAVA jäteallas. Hitura on matkanvarrella Makolaan kun ajatte Aittoperän tietä Nivalan keskustasta.Hituran tunnistatte jättiläismäisestä rautanorsusta...tsekatkaa itse!

• kl

ölen viettäny monta kesää makolassa niis vanhois taloissa jotka kuuluivat kaivoksen työntekijöille äiti on sieltä kotoisin sen isä kusti ainasoja löysi malmia ja siitä sitten alkoi hituran kaivos ja kyllähän siel kummitteli

• Sinner86

Katsoin juuri Youtubesta videoita hakusanalla "Makolan kaivoskylä" (käyttäjän arvaa03 kuvaamia), eikä niissä ko. paikka ainakaan näyttänyt mitenkään erikoisen pelottavalta.

• Hiekkavuoren Räyhis

Hienoa oli nähdä näitä tekstejänne.
      Aivan satavarmasti voin kertoa teille, että Makolassa on asukkaita ja toki toki niitä kummituksiakin. Paikassa ei ole kuitenkaan mitään pelottavaa/pelättävää, kun muistat sitä vain kunnioittaa. Mutta on se avolouhos ja se vesi vissiin hiukan epäterveellistä, ellei peräti myrkyllistä. :/

...on siinä Makolassa jotain mystistä ehkä kuitenkin. Sinne kaipaan aina välillä ja silloin se on mentävä. Kummittelemaan, jos ei muuta. Tai vain ihmettelemään, että se paikka on yhä olemassa.

Aah, joku sukulainenkin tuonne kirjoittanut (kl)... :D okei okei. Nyt ei mulla leikkaa kuka, mutta varmaan samat kesät siellä on vietetty. R'äyhähenkiä siellä kyllä oli joskus...

• dsds

EI jumaliste ku kuolema tulloo tän naurun kans. Nivalainen oon ja makolassa käyny monet kerrat. Oisko teistä mukavaa ku joku tulis teiän ikkunan taakse?? Siellä asuu ihan oikeita ihmisiä eikä mitään haamunaamoja..ja mitään karmivaa en paikassa näe. Toisekseen tuo ''karma'' juttu...ette oo tosissanne :D:D:D Nivalan keskustaki on pelottavampi yöllä mitä makola...:D Järki käteen ihmiset hyvät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe