Välinehuoltajaksiko???

Kaarin

Minkälaista on välinehuoltajan työ? Minulla on se käsitys itsellä, että se on vastullista, mutta pienipalkkaista työtä. Olen nyt kirjanpitäjänä, olen täysin kyllästynyt papereiden pyöritykseen. Halauaisin vaihtaa ammattia (olen v.50 ).Tiedän että siihen on n. 1 v koulutus.Minkalainen lienee pääkaupunkiseudulla työn saanti mahdollisuudet.

16

28995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välinehuoltaja

      Joo...mää itse olen vastavalmistunut välinehuoltaja Tampereelta. Meillä koulutus kesti noin puolitoista vuotta, mutta johtuu siitä, että oli vain kerran, kaksi viikossa iltakoulutusta.Työharjoittelua on vähintään 12 viikkoa eri sairaaloissa tai terveyskeskuksissa.Iältäni olen 46 vuotias ja aika paljon oli mun ikäistä ja vanhempaa naista opiskelemassa, ei juuri miehiä ole alalla. Työ on aika monipuolista: välineitten pesua, desinfektiota, kuivausta, pakkaamista, sterilointia, varasto valvontaa eli tosi mielenkiintoista. Kesän olin TAYssissa töissä ja palkka oli 1590€/kk eli ei se nyt päätä huimaa ja ongelmana tietty on, että monet valmistuneet välinehuoltajat palaavat vanhaan ammattiinsa takaisin just huonon palkan takia. Voit lainata kirjastosta sellaisia kirjoja kuin: Välinehuollon perusteet, Välinehuollon käsikirja ja Infektioiden torjunta sairaalassa...nää oli meillä oppikirjoina koulussa. Sen verran tiedän, että pääkaupunki seudulla on huutava pula välinehuoltajista...palkkakin varmaan on parempi, jos joutuu/pääsee ilta/yövuoroon.
      Itse en vielä töissä ole, mutta en vielä pahemmin ole etsinytkään töitä, koulukin loppui joulukuussa.

      • sairaalahuoltja

        VAi saatte hiukan parenpaa palkaa kuin me sahut.
        No mutta minä ainakin tykkään olla tays töissä.
        Tule sinäkin vaan sinne.


      • aikuisopiskelija

        Onko kukaan käynyt haastattelussa ja tehtäviä tekemässä ennen kuin kurssille valitaan.? Onko kyseessä "sisään pääsykoe"? Voiko mitenkään valmistautua?


      • seikku
        aikuisopiskelija kirjoitti:

        Onko kukaan käynyt haastattelussa ja tehtäviä tekemässä ennen kuin kurssille valitaan.? Onko kyseessä "sisään pääsykoe"? Voiko mitenkään valmistautua?

        Minä hain vuonna 2004 omaehtoiseen välinehuoltaja koulutukseen. Mitään kokeita eikä tehtäviä silloin ollut ja tuskin on järjestelmä siitä muuttunut. Opettaja haastatteli kaikki hakijat ensin. Tämä Tampereen malliin.


      • aikuisopiskelija
        seikku kirjoitti:

        Minä hain vuonna 2004 omaehtoiseen välinehuoltaja koulutukseen. Mitään kokeita eikä tehtäviä silloin ollut ja tuskin on järjestelmä siitä muuttunut. Opettaja haastatteli kaikki hakijat ensin. Tämä Tampereen malliin.

        Minulle tuli opiskelupaikasta kutsu tulla 15min haastatteluun ja varata aikaa tehtävien tekemiseen 1h30min.? Koulutus on myös omaehtoinen.


      • seikku
        aikuisopiskelija kirjoitti:

        Minulle tuli opiskelupaikasta kutsu tulla 15min haastatteluun ja varata aikaa tehtävien tekemiseen 1h30min.? Koulutus on myös omaehtoinen.

        En ymmärrä mitä tehtäviä ne vois olla. Siis mulla ei ollut oikein hajuakaan välinehuoltajan ammatista kun menin haastatteluun, mutta ei siällä mitään tehtäviä annettu. Ilmeisesti et ole tamperelaisia?


    • ope47

      Hei nimimerkki Kaarin, luin vasta nyt kirjoituksesi ja koska ei saa mainostaa, niin kerron vain että olen toiminut ko. ammatissa yli 20 vuotta ja pidän työn itsenäisyydestä sekä vaihtelevuudesta.

      Sen tiedän myöskin että pääkaupunkiseudulla on pulaa pätevistä välinehuoltajista, mutta siihen edellytetään mielellään kokemusta ja ammattitutkintoa, jonka voi suorittaa joko suoraan menemällä välinehuoltajan ammattitutkinnon näyttöön tai Sinun tapauksessasi koulutuksen tai oppisopimuskoulutuksen kautta.

      Koulutus räätälöidään Sinulle henkilökohtaisesti, ja opiskelu voi tapahtua monimuotona, käyt esim. omassa "vanhassa työssäsi" opiskelet iltaisin tai 1 pv 1-3 x kk, valitsemasi oppilaitoksen Sinun kanssasi laatiman henkilökohtaisen HOPSin mukaan.

      Yksi tapa on myös käydä netin välityksellä, mutta koska tulet muusta ammatista (toki tarkasta paperinpyöritystyöstäsi on hyötyä tässäkin työssä!) niin suosittelen työssäoppimista (eli työharjoittelua) ja lisäksi kannattaa opiskeluaikana hakeutua erilaisiin paikkoihin työssäoppimaan, ja niiden avulla saa paremman käsityksen ammatista sekä sen erilaisista työpaikoista.

      Välinehuoltajia työskentelee: isojen sairaaloiden välinehuoltokeskuksissa, laboratorioissa, terveyskeskuksissa, hammashoitoloissa, tutkimuslaboratorioissa, pieneläinklinikolla, poliklinikoilla, yksityisissä lääkärikeskuksissa, lääkelaitoksissa, ja vielä hyvin monissa erilaisissa paikoissa.

      Palkkaus vaihtelee työpaikan mukaan, mutta tiedän että esim. alan ammatillinen yhdistys yrittää saada palkkausta ajan tasalle, mikä ei ole byrokratian rattaissa mikään hätäinen juttu...

      Toki esim. Helsingin isossa sairaalassa on 3 -vuorotyössä jo lähtöpalkka 500-600€ suurenpi kuin maaseudun terveyskeskuksissa. Yksityisellä puolella saattaa olla parempi palkka, asiasta ei minulla ole varmaa tietoa.

      Ja miehistä alalla: tunnen ihan muutaman, ja tiedän että yksi on opiskellut viime vuonna ja toinen aloittanut opiskelut... joten miehiä kaivataan tälle teknistyvälle alalle.

      Itse olen käynyt kertomassa nuorille ammatinvalinnan tunneilla ammatista. Tietotekniikkaa tarvitaan ja koneiden käyttöä on paljon joten olisi jo palkkauksen ylöspäin ajamisen vuoksi tärkeää että saataisi miehiä alalle enemmän.

      Sinulla on aikaa olla uudessa ammatissa vielä 15 vuotta, ikäraja on Noste-koulutuksessa 59- vuotta, mutta olen jostain lukenut että jopa 63 vuotiaitakin koulutetaan ja kannattaa uudelleen kouluttaa, sillä tänä päivänä ihminen vaihtaa monesti ammattia, niin on tehnyt tämäkin nimimerkki; "pyörivät kivet eivät sammaloidu", opiskelu on mukavaa, löydät aivan uuden maailman sekä kaveripiirin, ja voit vaikka "hurahtaa" opiskelemaan jopa maat.metsätieteen maisteriksi asti...

      Olen itse aikanaa ollut tehdastyössä vuosia, samaa pientä työnosaa tehden tunnista tuntiin, kellon viisarit eivät hallin peräseinällä tunnu ollenkaan liikahtavan...

      Joten rohkeasti vain tekemään unelmista totta!
      Jos raha-asiasi ovat suht kunnossa, ei raha ole tärkeintä tässä maailmassa, vaan että saat uutta virtaa jokapäiväisestä työstäsi, työpäivän päättyessä et malttaisi lähteä kotiinkaan!

    • ilman kokemusta.

      paljos nykyään hussin piirissä on välinehuoltajan aloituspalkka?

      onko mahd. päästä oppisopimuksella tai noin vain ?

    • Anonyymi

      2200 maksetaan nyt työstä hussissa

    • Anonyymi

      Esim. siivoojat, myyjät ja kassatyöntekijät saavat huomattavasti parempaa palkkaa kuin välinehuoltajat hoitoalalla. Älkää missään tapauksessa erehtykö opiskelemaan välinehuoltajaksi.

      • Anonyymi

        Kiitos


      • Anonyymi

        Taidan unohtaakin koko jutun, vaikka kyseisessä työssä kiinnostaisi tarkkuuden käyttäminen. Myös negatiiviset kommentit välinehuollosta ovat saaneet miettimään asiaa uudestaan. Sitä tosin en tiedä, että kykenisikö reumaan sairastuttuaan tekemään ko. työtä, ja sairaalassa ilmeisesti välinehuoltajan on käytettävä maskia kasvoilla kuten siivoojankin, vaikkeivat olisi tekemisissä potilaiden kanssa. Maskien käyttäminen on minulle suoraan sanoen yhtä helvettiä, eikä kyse ole mistään kapinoinnista, vaan terveyssyistä: maskin käyttäminen aiheutti minulle asiakaspalvelutyössäkin pääkipua ja pelkäsin jopa pyörtyväni. Ihan kuin olisin paniikkikohtauksen saanut, vaikkei ole diagnosoitu saatu epäilty paniikkihäiriötä. Siivoojan tai laitoshuoltajan työ ei tule kuuloonkaan, koska fysiikkani ei mitenkään riittäisi ko. työhön.


    • Anonyymi

      Minua kiinnostaisi myös tietää, että millainen tämä pääsykoe on.

      En ole matematiikassa haka lukuun ottamatta peruslaskuja sekä prosenttilaskuja. Ratkaise x ja y-tyyliset tehtävät alkavat mennä jo vaikeiksi.

      • Anonyymi

        Älkää vaan missään nimessä tulko alalle! Paska palkka (aloituspalkka jää käteen 1400-1500e) verojen jälkeen! Arvostus on täys nolla, joudut aina selittämään mitä teet työksesi eikä kukaan silti tajua. Fyysisesti ja henkisesti raskasta, jatkuva, järkyttävä työvoimapula. Ei mitään positiivista sanottavaa! Koko ajan opastat opiskelijaa joka ei sit kuitenkaan jää alalle. Nivelet paskana käsistä ja selkä rikki. Kahteen tonniin saat jo tehdä yötä ja viikonloppua, et nää ikinä perhettä hereillä. Katselen itse muita töitä ja samoin puolet kollegoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää vaan missään nimessä tulko alalle! Paska palkka (aloituspalkka jää käteen 1400-1500e) verojen jälkeen! Arvostus on täys nolla, joudut aina selittämään mitä teet työksesi eikä kukaan silti tajua. Fyysisesti ja henkisesti raskasta, jatkuva, järkyttävä työvoimapula. Ei mitään positiivista sanottavaa! Koko ajan opastat opiskelijaa joka ei sit kuitenkaan jää alalle. Nivelet paskana käsistä ja selkä rikki. Kahteen tonniin saat jo tehdä yötä ja viikonloppua, et nää ikinä perhettä hereillä. Katselen itse muita töitä ja samoin puolet kollegoista.

        Ja tosiaan huonompaan suuntaan mennään, koronankin takia. Me ei olla saatu vielä rokotuksia vaikka ollaan töissä sairaalassa ja puhdistetaan mm. koronapotilaiden välineitä!! Ja toki altistumme potilaille täällä koko ajan. Maskit yms suojavälineet oltava. Esimiehet vaan huutaa, haukkuu, syyllistää, kollegat puukottaa selkään kun työpaikan henki on huono. Kirjoitan tätä keskussairaalan vessasta jossa itken kun en kestä enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tosiaan huonompaan suuntaan mennään, koronankin takia. Me ei olla saatu vielä rokotuksia vaikka ollaan töissä sairaalassa ja puhdistetaan mm. koronapotilaiden välineitä!! Ja toki altistumme potilaille täällä koko ajan. Maskit yms suojavälineet oltava. Esimiehet vaan huutaa, haukkuu, syyllistää, kollegat puukottaa selkään kun työpaikan henki on huono. Kirjoitan tätä keskussairaalan vessasta jossa itken kun en kestä enää.

        Perse penkkiin kaikki välinehuoltajat ja palkankorotusvaatimuksena vähintään 1000 €/kk puhtaana käteen kuntatyönantajalta. Kun hallitus tuo lähiaikoina kuntatyönantajalle helpotusta työperäisellä maahanmuutolla, saadaan välinehuoltajan KVTES peruspalkka puolitettua halpatyövoiman ansiosta, koska Suomessa välinehuoltaja on täysin rinnastettavissa siivoojaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe