Katti vai perinteinen...

JRxxx

Heitetäänpä peliin tällainen vähän fantasialuokan kysymys (että sitten lottovoiton jälkeen :)) eli kumman valitsisitte maapallon kiertelyyn ja ehkäpä loppuelämän uivaksi kodiksi: yksirunkoisen vai katamaraanin? Rajataan nyt sen verran, että kokoluokka olisi alle 50 jalkaa, niin jäisi siitä standardipotista vähän kaljarahaakin :) Ja perustelut?

Itsestäni näyttää siltä, että suurin plussa katille ovat suorastaan valtaisat asuin- ja oleskelutila, suurin kysymysmerkki taas turvallisuus (vakaus): jos jämerän luokan myrsky yllättää keskellä Atlanttia, niin pysyykö pystyssä? Ja voiko soveltaa Duncker-menetelmää eli rätit alas, luukut kiinni ja punkan pohjalle lukemaan? Ei se tosin ihan täyttäisi myöskään sääntöjen vaatimusta tähystyksestä... Lähinnä mietin kuitenkin sitä, että kattihan (isokaan) ei käsittääkseni oikene kerran kaaduttuaan, mutta yksirunkoinen (ilman purjeita) nousee ymmärtääkseni pystyyn niin kauan kuin köli on tallella. Voisi siis ajatella, että katti vaatii tosi kovissa olosuhteissa enemmän "ajamista"?

29

4598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valinta!

      Täällä on käyty asian tiimoilta paljonkin keskustelua: http://www.sailinganarchy.com/forums/index.php?showtopic=28276
      Johtopäätös on ollut aika yksipuolinen: katilla ei uskalla ISOLLE merelle lähteä (ks. mainitun palstan kuvia). No joo, menihän se Ellenikin, ja kovaa menikin. Mutta olipa katilla myös kokoa.
      Henkilökohtaisesti valitsisin ehdottomasti yksirunkoveneen. Toisaalta en kyllä ole koskaan katissa edes ollut...

    • Viki

      Ei ole kateista muuta kokemusta, kuin vieressä satamassa, jossa ne vievät kolmen veneen paikan ja ovat rumia. Nopeitahan ne ovat, matkakateissa on myös tilaa mutta aikaisemmin olen myös epäillyt niiden merikelpoisuutta - jos menevät turtleksi niin siinäpä pysyvät!

      Nämä ennakkoluuloni saivat kolauksen, kun luin Peter Brucen "Alard Cole´s Heavy Weather Sailing" fift edition. Siellä sivulta 256 alkaen on juttu perhepurjehduksesta valtamerimyrskyssä (yli 28 m/s tuuli ja aallonkorkeus 15 m) 32 ft matkakatilla. Sen perusteella ne ovat paljon mainettaan parempia. Richar Herbert joka kertoi kokemuksistaan sanoi tärkeimmän opitun olevan se että kaikki raskaat esineet, kuten tankit, pitää olla pomminvarmasti kiinnitettyinä ja että seuraava avomerivene hänellä varmasti on katamaraani.

      Toisaalta saman kirjan perusteella keulan kautta ympäri (jota kait kateissa eniten pelätään?), tapahtuu myös yksirunkoisille noissa olosuhteissa ja on tuhoisaa vähintään rikin menettämisen muodossa.

      Silti minä taidan pitäytyä yksirunkoisessa, jos joskus saan aikaiseksi Pohjanmerta pitemmäs pistäytyä, kuten haaveissa on!

    • mrv

      Monirunkoveneen vakain asento on pinnalla masto alaspäin.
      Köliveneen vakain asento on pohjalla masto ylöspäin.

      Kölivenekin käy, jos on uppoamaton.

      Monirunkoveneen järkevä minimipituus atlantin ylitykseen on mielestäni 40 jalkaa.

      mrv

      • kape-a

        Hei vaan,

        ottakaahan keskusteluissanne huomioon, että mikä tahansa vene on huono jos kippari/miehistö on espoon rannasta lähteneitä, kirjan lukeneita, mutta vailla kokemusta. Tällä tarkoitan sitä, että millä tahansa veneellä pääsee pienemmissäkin myrskyissä eritasoisiin vaaratilanteisiin jos kokemusta ei ole. Katti on turvallinen, nopea ja mukava vaihtoehto jos sitä osaa käyttää oikein. Kaatuneet veneet ja tarinat toki pelottaa kaikkia, mutta kuinka useasti ne ovat onnettomien yhteensattumien tuloksia ja kuinka usein veneen ominaisuuksista johtuvia. Hyvää alkanutta vuotta!


      • JRxxx
        kape-a kirjoitti:

        Hei vaan,

        ottakaahan keskusteluissanne huomioon, että mikä tahansa vene on huono jos kippari/miehistö on espoon rannasta lähteneitä, kirjan lukeneita, mutta vailla kokemusta. Tällä tarkoitan sitä, että millä tahansa veneellä pääsee pienemmissäkin myrskyissä eritasoisiin vaaratilanteisiin jos kokemusta ei ole. Katti on turvallinen, nopea ja mukava vaihtoehto jos sitä osaa käyttää oikein. Kaatuneet veneet ja tarinat toki pelottaa kaikkia, mutta kuinka useasti ne ovat onnettomien yhteensattumien tuloksia ja kuinka usein veneen ominaisuuksista johtuvia. Hyvää alkanutta vuotta!

        ...taitaa ainakin kuvien perusteella olla ihan järkiään joko trimaraaneita tai sitten kilpakatteja ja lisäksi aika lailla pienestä päästä, yhtä ainutta kuvaa tai kertomusta kaatuneesta matkakatamaraanista en ole nähnyt. Johtuneeko tämä sitten vain niiden vielä suhteellisen vähäisestä määrästä verrattuna yksirunkoisiin?
        Osaako kukaan muuten sanoa, miten ajelehtiva katamaraani käyttäytyy aallokossa ja tuulessa verrattuna yksirunkoiseen? Ajattelen edelleenkin tuota kovan myrskyn tilannetta valtamerellä...


      • mrv
        JRxxx kirjoitti:

        ...taitaa ainakin kuvien perusteella olla ihan järkiään joko trimaraaneita tai sitten kilpakatteja ja lisäksi aika lailla pienestä päästä, yhtä ainutta kuvaa tai kertomusta kaatuneesta matkakatamaraanista en ole nähnyt. Johtuneeko tämä sitten vain niiden vielä suhteellisen vähäisestä määrästä verrattuna yksirunkoisiin?
        Osaako kukaan muuten sanoa, miten ajelehtiva katamaraani käyttäytyy aallokossa ja tuulessa verrattuna yksirunkoiseen? Ajattelen edelleenkin tuota kovan myrskyn tilannetta valtamerellä...

        Täältä löytyy pohdintaa aiheesta multihull storm survival:

        http://www.john-shuttleworth.com/Articles/NESTalk.html

        ja täällä muutama kuvakin:

        http://www.f-boat.com/safety/index.html

        Suosittelen tutustumaan ihan yleissivistyksenkin nimissä.

        mrv


      • Viki
        mrv kirjoitti:

        Täältä löytyy pohdintaa aiheesta multihull storm survival:

        http://www.john-shuttleworth.com/Articles/NESTalk.html

        ja täällä muutama kuvakin:

        http://www.f-boat.com/safety/index.html

        Suosittelen tutustumaan ihan yleissivistyksenkin nimissä.

        mrv

        Tosi mielenkiintoiset linkit, varsinkin se eka. Kuten sanottu, joskus ennakkoluulot saavat kolauksia vielä vanhoilla päivilläkin (mutta rumia ne on silti)

        Tiivistetysti siis tuossa kerrottiin että monirunkoveneet ovat kehittyneet nopeammin kuin perinteiset yksirunkoiset (eli aiemmille ennakkoluuloilleni oli perusteitakin), ja nykyisillä kateilla pärjää valtamerellä siinä missä yksirunkoisillakin.

        Conclusion.
        In the past 20 years the level of understanding of the factors that affect the seaworthiness of multihulls has increased enormously. Accidents and failures are an inevitable part of the development of any idea, but I hope that the above discussion makes it clear that there are many different types of multihull, and that a mishap in one type does not necessarily imply that all multihulls would have suffered the same fate in the same circumstances. Indeed many of the problems and vices associated with the older designs have now been eliminated, and the new generation of cruising designs are very exciting boats to sail, while still offering vast accommodation, crew comfort, and most important of all - safety at sea.


      • JRxxx
        Viki kirjoitti:

        Tosi mielenkiintoiset linkit, varsinkin se eka. Kuten sanottu, joskus ennakkoluulot saavat kolauksia vielä vanhoilla päivilläkin (mutta rumia ne on silti)

        Tiivistetysti siis tuossa kerrottiin että monirunkoveneet ovat kehittyneet nopeammin kuin perinteiset yksirunkoiset (eli aiemmille ennakkoluuloilleni oli perusteitakin), ja nykyisillä kateilla pärjää valtamerellä siinä missä yksirunkoisillakin.

        Conclusion.
        In the past 20 years the level of understanding of the factors that affect the seaworthiness of multihulls has increased enormously. Accidents and failures are an inevitable part of the development of any idea, but I hope that the above discussion makes it clear that there are many different types of multihull, and that a mishap in one type does not necessarily imply that all multihulls would have suffered the same fate in the same circumstances. Indeed many of the problems and vices associated with the older designs have now been eliminated, and the new generation of cruising designs are very exciting boats to sail, while still offering vast accommodation, crew comfort, and most important of all - safety at sea.

        ...erittäin mielenkiintoinen linkki. Eipä tuon luettuaan voinut muuta todeta kuin, että lottovoittosuunnitelmat selvisivät: ison Najadin sijasta tilaukseen lähtisikin iso katti :))
        Ei ne muuten minusta rumia ole...


      • pitää olla
        JRxxx kirjoitti:

        ...erittäin mielenkiintoinen linkki. Eipä tuon luettuaan voinut muuta todeta kuin, että lottovoittosuunnitelmat selvisivät: ison Najadin sijasta tilaukseen lähtisikin iso katti :))
        Ei ne muuten minusta rumia ole...

        >...erittäin mielenkiintoinen linkki. Eipä tuon >luettuaan voinut muuta todeta kuin, että >lottovoittosuunnitelmat selvisivät: ison Najadin >sijasta tilaukseen lähtisikin iso katti :))
        >Ei ne muuten minusta rumia ole...

        No mutta onko Jounille tullut purkkarikuume?
        Purkkarit on ihan kivoja purjehtia, myös luovittaessa.


    • kölitön

      Ilman muuta katamaraani. Nopeus, mukavuus ja turvallisuus riittänevät perusteluiksi.
      Ja onhan toi Etap, mutta helkatisti hitaampi kuin kevytrakenteinen monirunkovene.

      • luovija

        On persoonallista olla erimieltä luovimattomasta veneestä. Veneilijöistä 96,4 prosentia on tehnyt kuitenkin toisenlaisen valinnan.


    • Misu Kisu

      Ellen oli mennä nurin muutamaan kertaan, ennätysjahti oli kuitenkin suurempi haaste eikä purjeita vähennetty - tai olisiko kyennytkään / jaksanut, umpiväsyneenä myrskyssä.

      Katin nopeus on etu kierrettäessä sykloneita tai pyristeltäessä alta pois mutta tietenkin pitää olla sääkartat käytössä.

      Jotain kertoo se että poistumisluukut on tehtaalla valmiiksi asennetut jos kuperkeikka syntyy.

      Yksirunkoinen on kyllä mielestäni luotettavampi valmistusvirheitä vastaan - siis sitä että runkojen liitos hajoaa valtameriaallokossa tahi -myrskyssä.

      Tähystyksestä murehdit suotta - tuskinpa kykenet juuri havaintoja tekemään taikka mitään väistämään sellaisessa tilanteessa kuin ilmeisesti nyt tarkoitat, hetkittäin käyt lyhyitä jaksoja aallon harjalla enimmäkseen näet vain vesiseinää.

      Purjehduskertomuksissa kerrotaan että suuria aaltoja ei edes pimeydessä näe - ne kuulee vähän ennen kuin vyöryvät yli.. pitää vain ristiä kädet ja muistaa pitää valjaat kiinni.

    • balle

      Kaipa se monirunkovenekin pystyssä pysyy, jos vain on tarpeeksi alirikattu. Katit ja sen sellaiset ovat myös pääsääntöisesti nopeampia, mutta vain niin s*atanan rumia:-)

      • mrv

      • Antsu
        mrv kirjoitti:

        Tjaa, ulkonäkö on makuasia.
        Enpä tuota niin rumana pitäisi:http://www.john-shuttleworth.com/Images/Zazen-sailing2.jpg

        kai se on aika ruma kuitenkin ;)

        Eipä ollu paha ei. Monon omistajana täytyy sitten ajatella, että sitten taas sisätilat menee, kun näkö tulee, ettei tartte käsityksiään muuttaa. Ja sitten voi muistella tutun suunnittelijan väittämää, että sellainen Helsinki-Tallina väli, eli puolitoista tuntia, on ihmiselle sopiva aika vietettäväksi monirunkoisessa. Niiden liikkeet kun suuren vakavuuden takia ovat niin äkkinäisiä, että meritauti iskee määräajan jälkeen.


    • muuttuu, mutta...

      Niinpä niin, minäkään en osaa nähdä monirunkoveneissä mitään kauneutta. Esim. Lagoonin monirunkoveneet ovat suorastaan järkyttävän näköisiä.
      Nuo edellä mainitut linkit olivat aika vahvasti kaupallisten velvoitteiden ohjaamia, joten niitä ei kannata ihan täysin uskoa. Hyvä kuitenkin tietää, että kaatumiseen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota - sehän kuitenkin on suurin ongelma. Täydelliseen uppoamattomuuteen ei kai kukaan enää Titanicin jälkeen ole uskonut. Valtamerikilpailut ovat osoittaneet, että veneen rakenteiden rikkoutuminen on nykyään suurin ongelma. Monirunkoveneissä runkokappaleiden irtoaminen on kohtalokas, koska silloin riki vetää veneen ympäri. Yksirunkoveneen kaataa pysyvästi oikeastaan vain kölin irtoaminen.

      Meikäläisillä merialueilla aallonkorkeus harvemmin kasvaa niin isoksi, etteikö monirunkoveneillä voisi turvallisesti lomailla. Suurin ongelma on kuitenkin valtava tilantarve esim. vierassatamissa. Sama ongelma toistuu telakoitaessa.

      • JRxxx

        ...mutten oikein ymmärrä valitusta kattien ulkonäöstä. Päinvastoin, minusta niissä on usein sellaista modernia sulavuutta ja linjakkuutta. No, esteettiset seikat eivät olleet mielessä päällimmäisinä heittäessäni kysymyksen areenalle, lähinnä mietin merikelpoisuutta. Itse asettaisin tällaisen "unelmaveneen", ts. loppuelämän kodin, kriteereistä tärkeimmiksi turvallisuuden ja asuintilat. Jälkimmäisessähän katit voittavat yksirunkoveneet mennen tullen, nyt näyttää todistetun, etteivät häviä turvallisuudessakaan.
        No, pelkästään Suomen saaristoon ne taitavat olla vähän hankalan kokoisia :)


      • Suomen saaristossa
        JRxxx kirjoitti:

        ...mutten oikein ymmärrä valitusta kattien ulkonäöstä. Päinvastoin, minusta niissä on usein sellaista modernia sulavuutta ja linjakkuutta. No, esteettiset seikat eivät olleet mielessä päällimmäisinä heittäessäni kysymyksen areenalle, lähinnä mietin merikelpoisuutta. Itse asettaisin tällaisen "unelmaveneen", ts. loppuelämän kodin, kriteereistä tärkeimmiksi turvallisuuden ja asuintilat. Jälkimmäisessähän katit voittavat yksirunkoveneet mennen tullen, nyt näyttää todistetun, etteivät häviä turvallisuudessakaan.
        No, pelkästään Suomen saaristoon ne taitavat olla vähän hankalan kokoisia :)

        Silja Europe :kin


      • Göteborgin Eka
        Suomen saaristossa kirjoitti:

        Silja Europe :kin

        Kyllästyivät Siljalla luonnonsatamiin ja Airiston laituri on vähän ahdas.


    • knh

      Kokemusperäistä tietoa ei ole, mutta voisin kuvitella, että katamaraanilla on pirun vaikea luovia ahtailla kulkuväylillä. Valinta on siis yksirunkoinen.

      • Olisi?

        Todellakaan ei kokemusta ole.


      • vendoja
        Olisi? kirjoitti:

        Todellakaan ei kokemusta ole.

        joutuu tekemään nousukulmasta johtuen enemmän - kysymys perään, sanokaas kissan hännän nostajat, kummalla venda on helpompi tehdä? multihullulla vai monohull(i)ulla?


      • knh
        Olisi? kirjoitti:

        Todellakaan ei kokemusta ole.

        Kun en itse ole kokeillut, niin pakko pohjata paskanpuhuminen näköhavaintoihin. Jos ei nyt ihan hobie cateista ja Oopseista puhuta, niin vain kerran olen bongannut monirunkoisen yrittämässä luovia. Itse kryssin homeisella skandiveneelläni heittämällä ohi.

        Muut näköhavainnot cruising-katamaraaneista ovatkin olleet moottorikryssiä. Prosentuaalisesti noilla kryssitään vähemmän kuin saksalaisilla yksirunkoveneillä, ja se on vähän se.

        Luulisi jo pelkän leveyden haittaavan ahtaissa paikoissa, vaikka nousukulma olisikin kohdallaan. Kyllä mua ainakin risoisi kryssiä kolmen veneen levyisellä paatilla Barösundissa, kun Koronetit painaa kipparilakki päässä puoliplaanissa molemmilta puolilta ohi.


      • mrv
        Olisi? kirjoitti:

        Todellakaan ei kokemusta ole.

        Itselläni on vuosien kokemus trimaraanista, vesilinjapituus 30 ft. Kääntyy lähes paikallaan ja kryssii siinä missä keskiverto yksirunkoinenkin. Pienen massan vuoksi on syytä toimia ripeästi vendassa. Hitaassa vauhdissa trimis kääntyy lähes paikallaan, sivurungot kun hädin tuskin koskettavat veden pintaa ja käytössä on pitkä evä ja tehokas peräsin.
        Tykkäsin kyllä kovasti trimiksestä, mutta ahdas oli.
        Kaksirunkoinen on jo sitten kankeampi kääntymään.

        Päijännepurjehduksessa suurin osa monoista jäi taakse vaikka enimmäkseen kryssittiin heikossa kelissä kapeaa järveä päästä päähän.

        Kryssiominaisuudet riippuvat hirmuisesti vedenalaisista pinnoista(kuten yksirunkoisessakin). Kiintokölisessä ei ole hurraamista mutta kahdella pistokölillä varustettu nykyaikainen katti luovii hyvin.
        Yksikin pistoköli todistettavasti riittää mainiosti jos pinta-alaa on riittävästi.


    • Tällasella
      • Katsastusmies-1

        Itse en ainakaan kuulu siihen porukkaan jonka mielestä ulkonäkö on numero 1. On sitten kysymys autosta, talosta tai veneestä.
        Kun kattiin pääsee kerrankin sisälle huomaa muutaman eron yksirunkoiseen verrattuna. Tilaa esimerkiksi on. Eikä stamassa keikuta.
        Itse tulin mennäviikolla Karibialla ja olin siellä jonkun aikaa 60 jalkaisen katin kyydissä. Kyllä sillä kryssii, ja siinä mahtuu elämään kuin omakotitalossa . . . Vielä voi järjestää 50 hengelle tanssit keulaverkkojen päällä.
        Purjeita mitenkään tarkemmin trimmaamatta saa helposti kaksinumeroisia solmulukuja lokiin kevyessäkin tuulessa.
        Mikäli minulle tulisi valinnan paikka ei ole epäilystäkään ettenkö valitsisi kattia.


      • kun pääset töihin
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Itse en ainakaan kuulu siihen porukkaan jonka mielestä ulkonäkö on numero 1. On sitten kysymys autosta, talosta tai veneestä.
        Kun kattiin pääsee kerrankin sisälle huomaa muutaman eron yksirunkoiseen verrattuna. Tilaa esimerkiksi on. Eikä stamassa keikuta.
        Itse tulin mennäviikolla Karibialla ja olin siellä jonkun aikaa 60 jalkaisen katin kyydissä. Kyllä sillä kryssii, ja siinä mahtuu elämään kuin omakotitalossa . . . Vielä voi järjestää 50 hengelle tanssit keulaverkkojen päällä.
        Purjeita mitenkään tarkemmin trimmaamatta saa helposti kaksinumeroisia solmulukuja lokiin kevyessäkin tuulessa.
        Mikäli minulle tulisi valinnan paikka ei ole epäilystäkään ettenkö valitsisi kattia.

        Kun pääset taas omiin ympyröihin niin unohtuu 60 jalat ja 50 hengen tanssiaiset keulaverkkojen päällä tai voihan niitä muistella.
        Meille ei tule valinnan varaa 60 jalkaisiin katteihin mennään vaan käymään lomalla karibialla ja istutaan jonkun toisen veneessä.
        Me tänne kirjoittajat emme omista venettä kuin puheissa ja se meille sallittakoon. Se on jo melkein kun omistaisi jonkun purkin kun voi jutella siitä ja haaveille ja kuvitelmille ei täällä aseteta ylärajaa.


      • Timop!
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Itse en ainakaan kuulu siihen porukkaan jonka mielestä ulkonäkö on numero 1. On sitten kysymys autosta, talosta tai veneestä.
        Kun kattiin pääsee kerrankin sisälle huomaa muutaman eron yksirunkoiseen verrattuna. Tilaa esimerkiksi on. Eikä stamassa keikuta.
        Itse tulin mennäviikolla Karibialla ja olin siellä jonkun aikaa 60 jalkaisen katin kyydissä. Kyllä sillä kryssii, ja siinä mahtuu elämään kuin omakotitalossa . . . Vielä voi järjestää 50 hengelle tanssit keulaverkkojen päällä.
        Purjeita mitenkään tarkemmin trimmaamatta saa helposti kaksinumeroisia solmulukuja lokiin kevyessäkin tuulessa.
        Mikäli minulle tulisi valinnan paikka ei ole epäilystäkään ettenkö valitsisi kattia.

        Alkaa se 60- jalkainen yksirunkovenekin kulkemaan ja tilaakin alkaa olemaan...

        Eikä se täysin sisustettu, kölillinen matkakattikaan mikään kevyt hobie cat ole...

        Itse kipparoin pari viikkoa toissa vuonna Belizessä 43 jalkaista (FB:n Belize 43) kattia, ja fiilis oli suurimman aikaa baarijakkaralla (ohjauspenkillä) kuin HKL:n kuskilla: Väännettiin kaasukahvoista ja moottorit jylisivät...

        Sopivaan tuuleen katti kyllä liikahti aivan mukavasti, yli kymmenen solmua meni rikki helposti, mutta kun se tuulikulma oli melko pieni. Myötäiselle hyytyi, kryssille hyytyi. Vedetkin kun olivat suuressa osassa aluetta sellaiset, ettei paljon viitsinyt merkatulta reitiltä poistua (korallia, hiekkaa), joten kovin innokkaasti en viitsinyt leikkailla matalikkojen päällä... Toisaalta tuon mataluuden vuoksi esimerkiksi tuolla Belizessä suurin osa vuokraveneistä on katteja, pohjakosketukset eivät ole vakavia, ja on katilla helppo pujotella riutan keskellä, kääntyy paikallaan ja pysähtyy nopeasti...

        Tilaahan noissa on varsin mukavasti, monet Karibian kiertäjät tuntuvat sellaisen hankkivan. Jotakin jenkkiäijää haastatellessani hän sanoi, että katin pitää olla vähintään 40 jalkaa, ettei rullaa.
        Katissa voi saada kenties hieman enemmän yksityisyyttä, makuupaikat ovat monasti ponttoonien kärjissä/ perässä alempana kuin "salonki" vs. yksirunkoisen pari hyttiä keulassa vierekkäin ja pari takana ohuen seinän niitä erottaessa... Toisaalta, jos sitä maailmanympärysmatkalle lähtee, tuleeko sitä pidettyä venettä täysimiehityksellä koko aikaa/ valittua venettä, jossa ei ole kunnon "owner's cabinia"

        Kyllä se niin vain on, että yksirunkovene on purjehtijan vene, MATKAkatissa on taasen kiva lomailla ankkurissa (kenties välillä vaihtaen paikkaa) ja nautiskella Pina Coladaa ja bisseä.


      • Göteborgin Eka
        Timop! kirjoitti:

        Alkaa se 60- jalkainen yksirunkovenekin kulkemaan ja tilaakin alkaa olemaan...

        Eikä se täysin sisustettu, kölillinen matkakattikaan mikään kevyt hobie cat ole...

        Itse kipparoin pari viikkoa toissa vuonna Belizessä 43 jalkaista (FB:n Belize 43) kattia, ja fiilis oli suurimman aikaa baarijakkaralla (ohjauspenkillä) kuin HKL:n kuskilla: Väännettiin kaasukahvoista ja moottorit jylisivät...

        Sopivaan tuuleen katti kyllä liikahti aivan mukavasti, yli kymmenen solmua meni rikki helposti, mutta kun se tuulikulma oli melko pieni. Myötäiselle hyytyi, kryssille hyytyi. Vedetkin kun olivat suuressa osassa aluetta sellaiset, ettei paljon viitsinyt merkatulta reitiltä poistua (korallia, hiekkaa), joten kovin innokkaasti en viitsinyt leikkailla matalikkojen päällä... Toisaalta tuon mataluuden vuoksi esimerkiksi tuolla Belizessä suurin osa vuokraveneistä on katteja, pohjakosketukset eivät ole vakavia, ja on katilla helppo pujotella riutan keskellä, kääntyy paikallaan ja pysähtyy nopeasti...

        Tilaahan noissa on varsin mukavasti, monet Karibian kiertäjät tuntuvat sellaisen hankkivan. Jotakin jenkkiäijää haastatellessani hän sanoi, että katin pitää olla vähintään 40 jalkaa, ettei rullaa.
        Katissa voi saada kenties hieman enemmän yksityisyyttä, makuupaikat ovat monasti ponttoonien kärjissä/ perässä alempana kuin "salonki" vs. yksirunkoisen pari hyttiä keulassa vierekkäin ja pari takana ohuen seinän niitä erottaessa... Toisaalta, jos sitä maailmanympärysmatkalle lähtee, tuleeko sitä pidettyä venettä täysimiehityksellä koko aikaa/ valittua venettä, jossa ei ole kunnon "owner's cabinia"

        Kyllä se niin vain on, että yksirunkovene on purjehtijan vene, MATKAkatissa on taasen kiva lomailla ankkurissa (kenties välillä vaihtaen paikkaa) ja nautiskella Pina Coladaa ja bisseä.

        Kokonaiset kaksi kertaa katin selässä ja ihan samat vaikutelmat minullakin kuin edellisessä kommentissa. Mites ne syys- ja kevättyöt katissa? siis suhteessa yksirunkoiseen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe