Ilmeisesti maallikotkin eläinlääkärien ohella vielä jossakin maaseudulla pystyvät suorittamaan eri uroseläinten (kissasta jopa hevoseen) leikkauksia (kastrointeja) menestyksellä. Muutama vuosikymmen sittenhän tämä oli aivan normaali käytäntö.
Tuo ammattitaito on varmaan katoamassa, mutta onko siitä kenelläkään sattumalta havaintoja?
kuka leikkaa
23
3480
Vastaukset
- Riinu
hei vain, älä nyt ihmeessä kotona rupea tuollaista kokeilemaan.. Mä olen nähnyt nimenomaan muutaman vuosikymmenen vanhan sellaisen puristimen, millä on kastroitu kotioloissa pässejä. Nykyään niitä ei käsittääkseni eläinsuojelullisista syistä saa käyttää ja hyvä niin, kauhean oloinen vehje.
- Keiko
Siis se kansanperinne eläinten omatoimisesta kastroinnista. Mikäli ei ole varallisuutta siihen, että hoitaa tarvittavat toimenpiteet eläinlääkärissä, tuskin on muutenkaan varallisuutta eläimen asianmukaiseen hoitoon!
Onkos muuten Riinu paikalla??? - tp
Keiko kirjoitti:
Siis se kansanperinne eläinten omatoimisesta kastroinnista. Mikäli ei ole varallisuutta siihen, että hoitaa tarvittavat toimenpiteet eläinlääkärissä, tuskin on muutenkaan varallisuutta eläimen asianmukaiseen hoitoon!
Onkos muuten Riinu paikalla???Kyllähän maallikot kastroivat vielä maaseudulla. Ovat tehneet sitä iät ja ajat. Mikseivät saisi edelleenkin, ainakin eräissä tapauksissa? - Toimenpidehän on lähes säännöllisesti varsin vaaraton, vaikka maallikkokin sen suorittaisi, eikä kipu kestä kuin hetken.
Mitä järkeä on maksaa muuten toimenpiteestä päälle sata euroa, kun usein edes eläimen arvo ei ole sitä?
Ei ole näkynyt Riinua, ainakaan henkilökohtaisesti. - ellu
tp kirjoitti:
Kyllähän maallikot kastroivat vielä maaseudulla. Ovat tehneet sitä iät ja ajat. Mikseivät saisi edelleenkin, ainakin eräissä tapauksissa? - Toimenpidehän on lähes säännöllisesti varsin vaaraton, vaikka maallikkokin sen suorittaisi, eikä kipu kestä kuin hetken.
Mitä järkeä on maksaa muuten toimenpiteestä päälle sata euroa, kun usein edes eläimen arvo ei ole sitä?
Ei ole näkynyt Riinua, ainakaan henkilökohtaisesti.eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.
kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!! - 39
ellu kirjoitti:
eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.
kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!Tietysti tarpeettoman kivun aiheuttaminen eläimelle ei ole sallittua. Kastroinnin suorittava maallikko on hyvin asiansa tunteva ja toimissaan nopea, sillä onhan hyötyeläimen menettäminen tuon toimenpiteen seurauksena myös taloudellinen vahinko.
Sen jälkeen voidaan kyllä kysyä, onko kastrointi yleensäkin tarpeen. Puolustukseksi ei riitä se, että se suoritetaan muka kivuttomasti eikä eläin ymmärrä sitä.
On eläinsuojelijoita, jotka suu vaahdossa tuomitsevat turkiseläinten tarhauksen. Missä viipyvätkään ne eläinsuojelijat, jotka tuomitsisivat eläimen kastroinnin, silpomisen, joka muuttaa eläintä niin psyykkisesti kuin fyysisestikin? Kuinkahan monilla heistäkin on kotonaan leikattu muodottomaksi lihonut kissa? - nad
Keiko kirjoitti:
Onkos muuten Riinu paikalla???Eläinlääkärillehän tuo tehtävä pitäisi jättää. Millä ne muuten tulisivat toimeen? Täytyyhän niidenkin elää.
- jarkki
ellu kirjoitti:
eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.
kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!Olin kerran katsomassa oriin kuohitsemisen. Naislääkäri sitoi hevosen ja pesi jonka jälkeen poisti pallit.Hevonen parani nopeasti jakäytös muuttui rauhalliseksi.Mielestäni se kuuluu eläinlääkärille.
- irmeli
jarkki kirjoitti:
Olin kerran katsomassa oriin kuohitsemisen. Naislääkäri sitoi hevosen ja pesi jonka jälkeen poisti pallit.Hevonen parani nopeasti jakäytös muuttui rauhalliseksi.Mielestäni se kuuluu eläinlääkärille.
Kyllä ori kannatta kuohita.Nainen osaa tehdä sen ihan hyvin kun on lääkäri.Olin katsomassa kun vihaiselta orilta leikattiin munat pois olihan se kauhen näköistä kun munat oli astiassa lattialla ja hevonen makasi sidottuna ja alistettuna ja pieni nainen oli salvanut siltä kivekset pois.Mutta se rauhoitti hevosen vihan pois.
- ena
irmeli kirjoitti:
Kyllä ori kannatta kuohita.Nainen osaa tehdä sen ihan hyvin kun on lääkäri.Olin katsomassa kun vihaiselta orilta leikattiin munat pois olihan se kauhen näköistä kun munat oli astiassa lattialla ja hevonen makasi sidottuna ja alistettuna ja pieni nainen oli salvanut siltä kivekset pois.Mutta se rauhoitti hevosen vihan pois.
Entisaikoinahan oriita leikkasivat maallikot ilman narkooseja. Tämä toimenpide oli lähes kaikkien oriiden kova kohtalo. Hevosiahan oli maaseudulla vielä paljon.
Ori saatiin oveluuttakin käyttäen sidotuksi jaloistaan ja kaadettiin; se tietysti rimpuili ja lopulta se kuin jähmettyi, kun se tunsi veitsen viillon miehisyytensä tunnuksessa. Muutamalla vedolla olivat pallit irti, lyhyt sidonta ja asia oli hoidettu. Hevonen oli lamaantunut, sen silmissä näkyi kuin kyyneleitä.
Jalat irroitettiin ja kuin huumaantuneena se talutettiin pilttuuseensa, jossa se parani pari viikkoa.
Työruunana se jatkoi elämäänsä ja joutui raksaaseen työhön. Oikuttelusta läimähtivät välittömästi ohjakset kintuille, että tuntui, ja lopulta siihen tehosivat jo ilmassa viuhuvat ohjasperät.
Hevosesta tuli nöyrä ja uskollinen. Itse se ei liene tajunnutkaan, mitä sille oli tehty. - e
Keiko kirjoitti:
Onkos muuten Riinu paikalla???Entä poronpurenta? Se vasta kipeää tekee, ainakin poron mielestä.
- e
ellu kirjoitti:
kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!Onhan nykyään pihtejä, joilla maallikko voi sen suorittaa nopeasti, ilman verenvuodatusta, ja ilman suurta kipuakaan.
Mistähän syystä hevosilla on tehtävä vieläkin se kirurgisesti, leikaten? - satu salvaaja
ena kirjoitti:
Entisaikoinahan oriita leikkasivat maallikot ilman narkooseja. Tämä toimenpide oli lähes kaikkien oriiden kova kohtalo. Hevosiahan oli maaseudulla vielä paljon.
Ori saatiin oveluuttakin käyttäen sidotuksi jaloistaan ja kaadettiin; se tietysti rimpuili ja lopulta se kuin jähmettyi, kun se tunsi veitsen viillon miehisyytensä tunnuksessa. Muutamalla vedolla olivat pallit irti, lyhyt sidonta ja asia oli hoidettu. Hevonen oli lamaantunut, sen silmissä näkyi kuin kyyneleitä.
Jalat irroitettiin ja kuin huumaantuneena se talutettiin pilttuuseensa, jossa se parani pari viikkoa.
Työruunana se jatkoi elämäänsä ja joutui raksaaseen työhön. Oikuttelusta läimähtivät välittömästi ohjakset kintuille, että tuntui, ja lopulta siihen tehosivat jo ilmassa viuhuvat ohjasperät.
Hevosesta tuli nöyrä ja uskollinen. Itse se ei liene tajunnutkaan, mitä sille oli tehty.olen monasti ajatellu että miltä tuntuu lähtee käveleen heti sen jälkeen kun munat on purotettu on varmaan kevyenpi juosta ku munat ei heilu jalko välissä jatietääkö ori että seon ruunattu yleensä katon aina esin ku näen ravi hevosen onko sillä pallit tallella vaiko ei
- pallit pois
satu salvaaja kirjoitti:
olen monasti ajatellu että miltä tuntuu lähtee käveleen heti sen jälkeen kun munat on purotettu on varmaan kevyenpi juosta ku munat ei heilu jalko välissä jatietääkö ori että seon ruunattu yleensä katon aina esin ku näen ravi hevosen onko sillä pallit tallella vaiko ei
onhan se vaarallista kun oiri on kiukuinen hyppii kahelle jalalle muna pystys ei sill voi tehrä oikein mitään miesten mielestä hevosel täytyy olla munat meirän naisten mielestä niitä ei tarvita mitä esim ravi hevonen tekee palleilla ellei sillä astuteta ei niin mitään siis pallit alas .
- joo pussis
e kirjoitti:
Onhan nykyään pihtejä, joilla maallikko voi sen suorittaa nopeasti, ilman verenvuodatusta, ja ilman suurta kipuakaan.
Mistähän syystä hevosilla on tehtävä vieläkin se kirurgisesti, leikaten?sitä varten munat on pussis että ne voi purottaa helpolla
- Anonyymi
joo pussis kirjoitti:
sitä varten munat on pussis että ne voi purottaa helpolla
Ehkä olet itse mies, olet kuitenkin oikeessa 💋
- Anonyymi
Mun tyttökaverini äiti on nuorena tehnyt tuon kaksi kertaa.. haluisin nähdä myös 💋
- Anonyymi
Kuinka tyttökaverisi äiti ne otti pois?
- Anonyymi
Uskon että jos nainen rauhoittelee ja samalla ottaa pois kivekset, ei Hevonen edes huomaa mitään..
- Anonyymi
En tiiä onnistuisinko??? Se saisi nähdä sitten
- Anonyymi
Ei ole, mutta kiinnostusta tekniikkaan mulla kyl on vaikka olen vielä nuori tyttö (22v)
- Anonyymi
Wauu..uuhh..
- Anonyymi
Miltähän se mahtais tuntua??
- Anonyymi
Hesalaisia riittää jonoksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308408Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4363224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571113Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?59639En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579