kuka leikkaa

ean

Ilmeisesti maallikotkin eläinlääkärien ohella vielä jossakin maaseudulla pystyvät suorittamaan eri uroseläinten (kissasta jopa hevoseen) leikkauksia (kastrointeja) menestyksellä. Muutama vuosikymmen sittenhän tämä oli aivan normaali käytäntö.
Tuo ammattitaito on varmaan katoamassa, mutta onko siitä kenelläkään sattumalta havaintoja?

23

3142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riinu

      hei vain, älä nyt ihmeessä kotona rupea tuollaista kokeilemaan.. Mä olen nähnyt nimenomaan muutaman vuosikymmenen vanhan sellaisen puristimen, millä on kastroitu kotioloissa pässejä. Nykyään niitä ei käsittääkseni eläinsuojelullisista syistä saa käyttää ja hyvä niin, kauhean oloinen vehje.

      • Keiko

        Siis se kansanperinne eläinten omatoimisesta kastroinnista. Mikäli ei ole varallisuutta siihen, että hoitaa tarvittavat toimenpiteet eläinlääkärissä, tuskin on muutenkaan varallisuutta eläimen asianmukaiseen hoitoon!

        Onkos muuten Riinu paikalla???


      • tp
        Keiko kirjoitti:

        Siis se kansanperinne eläinten omatoimisesta kastroinnista. Mikäli ei ole varallisuutta siihen, että hoitaa tarvittavat toimenpiteet eläinlääkärissä, tuskin on muutenkaan varallisuutta eläimen asianmukaiseen hoitoon!

        Onkos muuten Riinu paikalla???

        Kyllähän maallikot kastroivat vielä maaseudulla. Ovat tehneet sitä iät ja ajat. Mikseivät saisi edelleenkin, ainakin eräissä tapauksissa? - Toimenpidehän on lähes säännöllisesti varsin vaaraton, vaikka maallikkokin sen suorittaisi, eikä kipu kestä kuin hetken.

        Mitä järkeä on maksaa muuten toimenpiteestä päälle sata euroa, kun usein edes eläimen arvo ei ole sitä?

        Ei ole näkynyt Riinua, ainakaan henkilökohtaisesti.


      • ellu
        tp kirjoitti:

        Kyllähän maallikot kastroivat vielä maaseudulla. Ovat tehneet sitä iät ja ajat. Mikseivät saisi edelleenkin, ainakin eräissä tapauksissa? - Toimenpidehän on lähes säännöllisesti varsin vaaraton, vaikka maallikkokin sen suorittaisi, eikä kipu kestä kuin hetken.

        Mitä järkeä on maksaa muuten toimenpiteestä päälle sata euroa, kun usein edes eläimen arvo ei ole sitä?

        Ei ole näkynyt Riinua, ainakaan henkilökohtaisesti.

        eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.

        kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!


      • 39
        ellu kirjoitti:

        eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.

        kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!

        Tietysti tarpeettoman kivun aiheuttaminen eläimelle ei ole sallittua. Kastroinnin suorittava maallikko on hyvin asiansa tunteva ja toimissaan nopea, sillä onhan hyötyeläimen menettäminen tuon toimenpiteen seurauksena myös taloudellinen vahinko.

        Sen jälkeen voidaan kyllä kysyä, onko kastrointi yleensäkin tarpeen. Puolustukseksi ei riitä se, että se suoritetaan muka kivuttomasti eikä eläin ymmärrä sitä.

        On eläinsuojelijoita, jotka suu vaahdossa tuomitsevat turkiseläinten tarhauksen. Missä viipyvätkään ne eläinsuojelijat, jotka tuomitsisivat eläimen kastroinnin, silpomisen, joka muuttaa eläintä niin psyykkisesti kuin fyysisestikin? Kuinkahan monilla heistäkin on kotonaan leikattu muodottomaksi lihonut kissa?


      • nad
        Keiko kirjoitti:

        Siis se kansanperinne eläinten omatoimisesta kastroinnista. Mikäli ei ole varallisuutta siihen, että hoitaa tarvittavat toimenpiteet eläinlääkärissä, tuskin on muutenkaan varallisuutta eläimen asianmukaiseen hoitoon!

        Onkos muuten Riinu paikalla???

        Eläinlääkärillehän tuo tehtävä pitäisi jättää. Millä ne muuten tulisivat toimeen? Täytyyhän niidenkin elää.


      • jarkki
        ellu kirjoitti:

        eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.

        kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!

        Olin kerran katsomassa oriin kuohitsemisen. Naislääkäri sitoi hevosen ja pesi jonka jälkeen poisti pallit.Hevonen parani nopeasti jakäytös muuttui rauhalliseksi.Mielestäni se kuuluu eläinlääkärille.


      • irmeli
        jarkki kirjoitti:

        Olin kerran katsomassa oriin kuohitsemisen. Naislääkäri sitoi hevosen ja pesi jonka jälkeen poisti pallit.Hevonen parani nopeasti jakäytös muuttui rauhalliseksi.Mielestäni se kuuluu eläinlääkärille.

        Kyllä ori kannatta kuohita.Nainen osaa tehdä sen ihan hyvin kun on lääkäri.Olin katsomassa kun vihaiselta orilta leikattiin munat pois olihan se kauhen näköistä kun munat oli astiassa lattialla ja hevonen makasi sidottuna ja alistettuna ja pieni nainen oli salvanut siltä kivekset pois.Mutta se rauhoitti hevosen vihan pois.


      • ena
        irmeli kirjoitti:

        Kyllä ori kannatta kuohita.Nainen osaa tehdä sen ihan hyvin kun on lääkäri.Olin katsomassa kun vihaiselta orilta leikattiin munat pois olihan se kauhen näköistä kun munat oli astiassa lattialla ja hevonen makasi sidottuna ja alistettuna ja pieni nainen oli salvanut siltä kivekset pois.Mutta se rauhoitti hevosen vihan pois.

        Entisaikoinahan oriita leikkasivat maallikot ilman narkooseja. Tämä toimenpide oli lähes kaikkien oriiden kova kohtalo. Hevosiahan oli maaseudulla vielä paljon.
        Ori saatiin oveluuttakin käyttäen sidotuksi jaloistaan ja kaadettiin; se tietysti rimpuili ja lopulta se kuin jähmettyi, kun se tunsi veitsen viillon miehisyytensä tunnuksessa. Muutamalla vedolla olivat pallit irti, lyhyt sidonta ja asia oli hoidettu. Hevonen oli lamaantunut, sen silmissä näkyi kuin kyyneleitä.
        Jalat irroitettiin ja kuin huumaantuneena se talutettiin pilttuuseensa, jossa se parani pari viikkoa.
        Työruunana se jatkoi elämäänsä ja joutui raksaaseen työhön. Oikuttelusta läimähtivät välittömästi ohjakset kintuille, että tuntui, ja lopulta siihen tehosivat jo ilmassa viuhuvat ohjasperät.
        Hevosesta tuli nöyrä ja uskollinen. Itse se ei liene tajunnutkaan, mitä sille oli tehty.


      • e
        Keiko kirjoitti:

        Siis se kansanperinne eläinten omatoimisesta kastroinnista. Mikäli ei ole varallisuutta siihen, että hoitaa tarvittavat toimenpiteet eläinlääkärissä, tuskin on muutenkaan varallisuutta eläimen asianmukaiseen hoitoon!

        Onkos muuten Riinu paikalla???

        Entä poronpurenta? Se vasta kipeää tekee, ainakin poron mielestä.


      • e
        ellu kirjoitti:

        eläinsuojelulaki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen eläimille. ja kastraatio ei ole mikään riskitön toimenpide, varsinkaan epässteriileissä oloissa, kuten navetta. ei riitä että otetaan puukko käteen ja kiskaistaan pallit pois, vaan pitää myös osata sitoa verisuonet ja siemenjohtimet ASIANMUKASIELLA tavalla. kastraatio ei ole mikään ympärileikkaukseen verrattava sekuntien mittainen toimenpide, ammattilaisiltakin se vie jopa kymmeniä minuutteja.

        kaikki puoskarit pitäisi itse kastroida ja miettiä sitten miten kivutonta ja simppeliä se on!!!!

        Onhan nykyään pihtejä, joilla maallikko voi sen suorittaa nopeasti, ilman verenvuodatusta, ja ilman suurta kipuakaan.
        Mistähän syystä hevosilla on tehtävä vieläkin se kirurgisesti, leikaten?


      • satu salvaaja
        ena kirjoitti:

        Entisaikoinahan oriita leikkasivat maallikot ilman narkooseja. Tämä toimenpide oli lähes kaikkien oriiden kova kohtalo. Hevosiahan oli maaseudulla vielä paljon.
        Ori saatiin oveluuttakin käyttäen sidotuksi jaloistaan ja kaadettiin; se tietysti rimpuili ja lopulta se kuin jähmettyi, kun se tunsi veitsen viillon miehisyytensä tunnuksessa. Muutamalla vedolla olivat pallit irti, lyhyt sidonta ja asia oli hoidettu. Hevonen oli lamaantunut, sen silmissä näkyi kuin kyyneleitä.
        Jalat irroitettiin ja kuin huumaantuneena se talutettiin pilttuuseensa, jossa se parani pari viikkoa.
        Työruunana se jatkoi elämäänsä ja joutui raksaaseen työhön. Oikuttelusta läimähtivät välittömästi ohjakset kintuille, että tuntui, ja lopulta siihen tehosivat jo ilmassa viuhuvat ohjasperät.
        Hevosesta tuli nöyrä ja uskollinen. Itse se ei liene tajunnutkaan, mitä sille oli tehty.

        olen monasti ajatellu että miltä tuntuu lähtee käveleen heti sen jälkeen kun munat on purotettu on varmaan kevyenpi juosta ku munat ei heilu jalko välissä jatietääkö ori että seon ruunattu yleensä katon aina esin ku näen ravi hevosen onko sillä pallit tallella vaiko ei


      • pallit pois
        satu salvaaja kirjoitti:

        olen monasti ajatellu että miltä tuntuu lähtee käveleen heti sen jälkeen kun munat on purotettu on varmaan kevyenpi juosta ku munat ei heilu jalko välissä jatietääkö ori että seon ruunattu yleensä katon aina esin ku näen ravi hevosen onko sillä pallit tallella vaiko ei

        onhan se vaarallista kun oiri on kiukuinen hyppii kahelle jalalle muna pystys ei sill voi tehrä oikein mitään miesten mielestä hevosel täytyy olla munat meirän naisten mielestä niitä ei tarvita mitä esim ravi hevonen tekee palleilla ellei sillä astuteta ei niin mitään siis pallit alas .


      • joo pussis
        e kirjoitti:

        Onhan nykyään pihtejä, joilla maallikko voi sen suorittaa nopeasti, ilman verenvuodatusta, ja ilman suurta kipuakaan.
        Mistähän syystä hevosilla on tehtävä vieläkin se kirurgisesti, leikaten?

        sitä varten munat on pussis että ne voi purottaa helpolla


      • Anonyymi
        joo pussis kirjoitti:

        sitä varten munat on pussis että ne voi purottaa helpolla

        Ehkä olet itse mies, olet kuitenkin oikeessa 💋


    • Anonyymi

      Mun tyttökaverini äiti on nuorena tehnyt tuon kaksi kertaa.. haluisin nähdä myös 💋

      • Anonyymi

        Kuinka tyttökaverisi äiti ne otti pois?


    • Anonyymi

      Uskon että jos nainen rauhoittelee ja samalla ottaa pois kivekset, ei Hevonen edes huomaa mitään..

    • Anonyymi

      En tiiä onnistuisinko??? Se saisi nähdä sitten

    • Anonyymi

      Ei ole, mutta kiinnostusta tekniikkaan mulla kyl on vaikka olen vielä nuori tyttö (22v)

      • Anonyymi

        Wauu..uuhh..


    • Anonyymi

      Miltähän se mahtais tuntua??

    • Anonyymi

      Hesalaisia riittää jonoksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe