Minulla on muutama tuhat diaa vaunuissa ja hakuaisin ne digikuviksi cd:lle. Mitähän tuollainen homma tulisi maksamaan? Skannerilla tehtynä tuossa hommassa menisi ikuisuus!
Diat CD:lle
10
6631
Vastaukset
- siinä
...voipi mennä. Mutta rahalla saa - jonkun toisen
tekemään sen ikuisuushomman.
Kivempi vaihtoehto on digikameran hankinta.
Siihen muutama parigigainen kortti.
Lisäksi hanki sellainen halpa diankatselulaite
joka toimiin ilman sähköä. Sitten otat ne diat
mukaan ja lähdet kierrokselle. Maisemat on voineet hiukan muuttua mutta valon ja rajauksen
otat diasta malliksi uuteen kuvaan.
Henkilökuvissa on tietysti vielä suurempi tuo
muutos - varsinkin naishenkilöissä. Mutta sehän
tekee hommasta vain mielenkiintoisemman. ;)
Kaikki hauska maksaa tietysti.
Täältä löytyy _ilmaiseksi_ myös kuvien CD;lle
polttamisohjeita. - tehty on
Helpoimmin saat homman tehtyä, kun laitat diat projektoriin ja heijastat VALKOISELLE kankaalle.
Otat kuvat digikameralla ja siirrät tietokoneelle
Kamera kannattaa pistää jalustalle ja jos mahdollista, käytä kaukolaukaisua. Itse olen k.o.menetelmällä siirtänyt CD:lle n.3000 diaa, eikä
aikaa mennyt kovinkaan paljoa. Kuvien laatu on tavalliselle kotikuvaajalle aivan riittävä. - Tehty on II
Minä skannasin talvella 2004 2 ½ kuukauden sairaslomani aikana n. 1000 diaa digimuotoon. Otin tavoitteeksi skannata 30 ruutua päivässä, silloisella skannerillani pystyi skannaamaan 3 kehystettyä kerralla. Siihen päiväurakkaan meni muistaakseni 1-2 tuntia riippuen siitä miten paljon käsittelyä/parantelua diat vaatii.
- Kokemus puhuu
Jos vaatimustasosi on hyvin matala, edullisin vaihtoehto lienee diojen heijastaminen projektorilla hyvätasoille hopeajuovakankaalle ja siitä kuvaaminen kunnollisella digikameralla jalustaa käyttäen.
Jos haluat vähän enemmän kuin kuvat digitaalisesti talteen, hanki tasoskanneri, jossa on dialukuun oma lukupää. Edullinen ja tasokas on esim. Plustek OpticPro ST64, Hinta alle 200 euroa.
Jos taas sitten haluat joskus tulostaa digiarkistossasi olevia kuvia A4- tai isommassa koossa, hanki aito diaskanneri. Jäljellä taitaa olla enää kaksi merkkiä, Espon ja Plustek. Minolta ja Nikon ovat tietojeni mukaan lopettaneet ko. tuotteiden valmistuksen. Nikonia kuulemma myydään edelleen nettikaupoissa, mutta tavaraa ei tahdo saada.- Nettisihteeri
Nikon ei suinkaan ole lopettanut kaikkia diascannerien valmistusta. Sivulta http://www.europe-nikon.com/family/fi_FI/categories/broad/5.html löytyvät valikoimissa olevat diascannerit. Valikoimista lopetetut diascannerit löytyvät puolestaan sivulta http://www.europe-nikon.com/family/fi_FI/categories/broad/253.html . Itselläni on noin 5000 diakuvaa, jotka on tarkoitus scannata diakuviksi. Kyselin homman hintaa ja se olisi maksanut 1 €/dia, joten hintaa olisi tullut 5000 €. Maksoin Nikonin COOLSCAN V:sta 700 €, joten säästän 4300 € tekemällä homman itse. Tietysti työtä siinä on, mutta säästetyllä summalla siinä on jotain järkeäkin. Lisäksi onpahan jatkossa vielä oma diascanneri, jolla voi vaikka tienata.
- Nettisihteeri
Kirjoitin kiireessä väärin. Tarkoitus on tietenkin scannata diakuvat digikuviksi.
- Jurvan paappa
Nettisihteeri kirjoitti:
Nikon ei suinkaan ole lopettanut kaikkia diascannerien valmistusta. Sivulta http://www.europe-nikon.com/family/fi_FI/categories/broad/5.html löytyvät valikoimissa olevat diascannerit. Valikoimista lopetetut diascannerit löytyvät puolestaan sivulta http://www.europe-nikon.com/family/fi_FI/categories/broad/253.html . Itselläni on noin 5000 diakuvaa, jotka on tarkoitus scannata diakuviksi. Kyselin homman hintaa ja se olisi maksanut 1 €/dia, joten hintaa olisi tullut 5000 €. Maksoin Nikonin COOLSCAN V:sta 700 €, joten säästän 4300 € tekemällä homman itse. Tietysti työtä siinä on, mutta säästetyllä summalla siinä on jotain järkeäkin. Lisäksi onpahan jatkossa vielä oma diascanneri, jolla voi vaikka tienata.
Minä tarvitsisin hyvän filmiscanneri vuokralle muutamaksi päiväksi.Soita numeroon 0400 666 765
Omistan diascannerin Braun Multimatic Slide Scan 4000. Scannaa suuretkin määrät lippaasta automaattisesti. Optinen resuluutio 3600 x 3600 dpi. 48 - bit värisyvyys.
- Johnnymale
Ajatus: oletko varma että haluat kaikki diasi digiversioksi?
entä jos 1000 diasta 300 on säilyttämisen arvoista. 300 eurolla et vielä kummoista
skanneria dialle saa.
ja tuo 1 eur / kuva, varmaankin sisältää jo kuvien peruskäsittelyn. Ainakin minulla sisältäisi. - 50€
Maksaa halvimmillaan viiskymppiä jos ostat halvan nega/diaskannerin ja skannaat itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733